Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
KATEGORIA

Wideo

Odszedł Andrzej Świetlik – artysta, który widział świat w świetle

Film eWok, fot. Landart Festival - 10 Listopada 2025 godz. 0:33
Z głębokim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Andrzeja Świetlika – wybitnego fotografa, artysty, pedagoga, współtwórcy legendarnej grupy Łódź Kaliska, absolwenta Technikum Drogowego w Koszalinie i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Zmarł 8 listopada 2025 roku O jego śmierci poinformował nas Wiesław Romanowski. Andrzej był artystą, który potrafił uchwycić człowieka takim, jakim jest – z jego światłem, cieniem, emocją. W jego portretach było zawsze coś więcej niż kadr – była bliskość, zrozumienie, uważność. Fotografował największych, ale widział w nich po prostu ludzi. Andrzej Świetlik miał dar zatrzymywania w czasie tego, co ulotne. Jego zdjęcia to połączenie poezji i dokumentu, ironii i czułości. Potrafił łączyć sacrum z codziennością, sztukę z humorem, bunt z zachwytem nad światem. Był współzałożycielem Łodzi Kaliskiej – formacji, która zmieniała polską sztukę, przesuwała granice, bawiła się formą, ale nigdy nie traciła sensu. Przez ponad cztery dekady tworzył, wystawiał, inspirował. Był mistrzem i nauczycielem, ale zawsze pozostawał człowiekiem ciekawym życia i ludzi. Twórcy są wieczni. Andrzej zostawił po sobie światło – w fotografiach, w pamięci przyjaciół i uczniów, w nas. Dziękujemy Ci, Andrzeju, za spojrzenie, którym uczyłeś patrzeć głębiej. Nie żegnamy – mówimy: do zobaczenia w świetle.

„Dom dobry” – autopsja przemocy Wojciecha Smarzowskiego. Dziś Tani Poniedziałek w Kinie Kryterium!

Film Ala, film: YT/Zwiastun Warner Bros Polska - 9 Listopada 2025 godz. 21:10
Wojciech Smarzowski po raz kolejny stawia widza twarzą w twarz z brutalną rzeczywistością – tym razem przemocy domowej. „Dom dobry” to film, który wstrząsa, boli i zmusza do refleksji. Nie pokazuje jednej historii – to obraz systemu, który nie działa, społeczeństwa, które przymyka oczy, dopóki krew nie tryska na ekranie. Fizyczna przemoc jest tu dramatyczna, ale to mikroagresje – słowa, chłód, manipulacje – pozostawiają najgłębsze rany. Film pokazuje mechanizm uzależnienia ofiary od przemocowca, izolację od rodziny i przyjaciół, utratę poczucia własnej wartości. To świat zamknięty w wykopanym dole, w którym światło przebija się tylko w skrawkach. Tomasz Schuchardt w roli przemocowca pokazuje pełnię swojego talentu. Każdy gest, każda pauza, sposób mówienia stają się nośnikiem refleksji nad naturą zła. Agata Turkot i obsada drugoplanowa – w tym Arkadiusz Jakubik i Agata Kulesza – dopełniają tę mocną, niepokojącą wizję. „Dom dobry” to film trudny, potrzebny i aktualny. Stawia pytania o odpowiedzialność państwa, społeczeństwa i nas samych. To kino, które zostaje w głowie długo po wyjściu z sali. Wasze zdanie: Czy uważacie, że takie filmy mogą realnie wpływać na świadomość społeczną w kwestii przemocy domowej? Tani Poniedziałek w Kinie Kryterium! Seans „Dom dobry” o godz. 19:00 tylko 15 zł!  Kup bilety

W Szczecinie najtrudniej w Polsce zdać egzamin na prawo jazdy kat. B. Wiemy jak to wygląda w Koszalinie

Film Art, film: YT/Prawko.+ - 9 Listopada 2025 godz. 4:26
Statystyki pokazują, że najniższą zdawalność egzaminu praktycznego odnotowują duże ośrodki miejskie o skomplikowanym układzie dróg i dużym natężeniu ruchu. Na szczycie tej listy znajduje się Szczecin, gdzie zdawalność wynosi zaledwie około 25–30%. Podobnie jest w Elblągu i Koszalinie, gdzie średnia zdawalność praktyczna oscyluje między 27 a 33%. W Zachodniopomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego (ZORD) w Koszalinie w 2024 roku zdawalność egzaminu praktycznego wynosiła około 33,3%, a teoretycznego – 47,8%. Statystyki za I kwartał 2025 roku wskazują, że zdawalność praktyczna w ZORD Koszalin wyniosła około 33,33%,  To plasuje Koszalin wśród najtrudniejszych ośrodków w Polsce. Trasy egzaminacyjne ZORD Koszalin. Zobacz jak zdać egzamin na Prawo jazdy w Koszalinie Gdzie najłatwiej zdać prawo jazdy? Z kolei najwyższą zdawalność odnotowano w mniejszych ośrodkach egzaminacyjnych, gdzie ruch drogowy jest spokojniejszy, a stres towarzyszący kandydatom – znacznie mniejszy. Najlepiej wypadają: Ostrołęka – ok. 56% Łomża – ok. 48% Suwałki – ok. 48% Płock – ok. 47% Rzeszów – ok. 45% W tych miastach egzaminatorzy mają podobne wymagania, ale mniejsze natężenie ruchu, mniej złożone skrzyżowania i bardziej przewidywalne sytuacje drogowe pozwalają kandydatom na większy spokój i skupienie. Dlaczego zdawalność tak się różni? Różnice w wynikach egzaminów wynikają przede wszystkim z: charakterystyki tras egzaminacyjnych, natężenia ruchu i liczby potencjalnych zagrożeń, doświadczenia lokalnych instruktorów, nastawienia egzaminatorów, a także poziomu stresu, z jakim muszą zmierzyć się kandydaci w dużych miastach. W mniejszych ośrodkach, gdzie panuje spokojniejsza atmosfera, wielu kandydatów czuje się pewniej za kierownicą, co przekłada się na wyższe wyniki. Egzamin na prawo jazdy kat. B w Polsce nie wszędzie wygląda tak samo. Choć teoretycznie procedura jest jednolita, praktyka pokazuje, że miejsce egzaminu może mieć kluczowe znaczenie dla wyniku. Wielkie aglomeracje – jak Szczecin, Kraków czy Warszawa – wymagają większego doświadczenia i odporności na stres. Natomiast mniejsze miasta, takie jak Ostrołęka, Łomża czy Suwałki, dają kandydatom więcej szans na pozytywny wynik już przy pierwszym podejściu.   Ogólny poziom zdawalność na kategorię B w poszczególnych ośrodkach egzaminowania na prawo jazdy w okresie od 01.03.2025 do 30.06.2025. 1. Word Rzeszów  - 5 695 egzaminów 46,11% zdawalności 2. Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Tarnobrzegu 3 248 egzaminów 45,67% zdawalności 3. WORD Suwałki - 2 263 egzaminów 45,28% zdawalności 4. WORD Płock - 4 352 egzaminów 44,61% zdawalności 5. WORD Białystok - 4 150 egzaminów 40,16% zdawalności 6. WORD Lublin - ODTJ Lublin - 6 387 egzaminów 37,88% zdawalności 7. DORD - Dolnośląski Ośrodek Ruchu Drogowego - Dolnośląski Ośrodek Ruchu Drogowego - 24 293 egzaminów 37,82% 8. WORD Przemyśl - 1 519 egzaminów 36,69% zdawalności 9. WORD Konin - 6 983 egzaminów 35,13% zdawalności 10. PORD -  13 176 egzaminów 32,26% zdawalności 11. WORD Włocławek - 2 516 egzaminów 34,2% zdawalności 12. WORD Olsztyn - 4 451 egzaminów 32,99% zdawalności 13. Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Kielcach - 5716 egzaminów 32,15% zdawalności 14. WORD  Zielona Góra - 3645 egzaminów 31,66% zdawalności 15. WORD Krosno - 3 620 egzaminów 31,1% zdawalności 16. WORD Gorzów - 3 748 egzaminów 31,09% zdawalności  18. WORD Radom - 15 099 egzaminów 30,86% zdawalności  19. WORD Szczecin - 6 840 egzaminów 29,57% zdawalności 20. WORD Bydgoszcz - 6 827 egzaminów 29,1% zdawalności 21. WORD Katowice - Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Katowicach - 21 988 egzaminów 28,96% zdawalności 22. WORD  Łódź - 20 095 egzaminów 27,18% zdawalności 23. WORD Toruń - 8 230 egzaminów 27,15% zdawalności 24. Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Krakowie 15 323 egzaminów 26,17% zdawalności  

Zjawiskowo w Koszalinie – magia przyjęć na ul. Młyńskiej!

Film Ala, film: Dominik Wasilewski - 8 Listopada 2025 godz. 14:03
Są takie miejsca, które od razu przyciągają uwagę – nie tylko nazwą, ale też energią, pomysłowością i atmosferą. Jednym z nich jest Zjawiskowo – firma działająca w Koszalinie przy ul. Młyńskiej, która w naprawdę zjawiskowy sposób podchodzi do organizacji przyjęć i rozrywki... To nie jest zwykła firma eventowa. Zjawiskowo potrafi stworzyć klimat, w którym każdy detal ma znaczenie – od dekoracji i światła, po muzykę i wyjątkową oprawę spotkania. U nich nawet kameralne przyjęcie zamienia się w prawdziwe przeżycie. Ich pomysły zaskakują, a styl i profesjonalizm sprawiają, że coraz więcej koszalinian mówi o nich z sympatią. Nic dziwnego – potrafią sprawić, że zwykłe wydarzenie staje się niezapomnianym momentem. Jeśli więc marzy Ci się przyjęcie z efektem „wow”, nie szukaj dalej – Zjawiskowo to nazwa, która mówi sama za siebie.   

Rewolucja drogowa w regionie – nowe inwestycje, ekspresówki i trasy rowerowe

Film Art, foto GDDKiA, film: ZZDW - 8 Listopada 2025 godz. 10:02
W naszym regionie trwa prawdziwa rewolucja drogowa. Nie tylko planowane, ale i realizowane są kolejne odcinki dróg ekspresowych, krajowych oraz wojewódzkich. Równocześnie powstają nowe trasy rowerowe, które poprawiają dostępność komunikacyjną i turystyczną Pomorza Zachodniego. Nowe odcinki drogi ekspresowej S11 Jednym z kluczowych projektów jest budowa drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Zachodnie z Wielkopolską i znacząco skróci czas podróży z Koszalina na południe Polski. – Kolejne przetargi na budowę drogi ekspresowej S11 na południe od Koszalina będą ogłoszone jeszcze w tym roku - informuje Stanisław Gawłowski, koszaliński senator RP i dodaje: -  To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców naszego regionu i wszystkich kierowców, którzy od lat czekają na bezpieczne i szybkie połączenie Pomorza Zachodniego z Wielkopolską. W planie znalazły się cztery odcinki o łącznej długości około 83 km: Szczecinek – Podgaje, Podgaje – Jastrowie, Ujście – Budzyń i Budzyń – Oborniki. Realizacja tych inwestycji to kolejny krok w kierunku pełnej ciągłości trasy S11, która połączy Koszalin z południem kraju. To ważna inwestycja dla rozwoju gospodarczego, turystyki i bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym regionie.    Szczecinek – Podgaje (22,4 km) Podgaje – Jastrowie (13,1 km) Ujście – Budzyń (20,2 km) Budzyń – Oborniki (22,9 km) Przetargi będą mogły ruszyć po rozpatrzeniu odwołań dotyczących decyzji środowiskowych dla niektórych odcinków – w tym Szczecinek – Piła oraz Ujście – Oborniki. Pomimo pewnych opóźnień i dyskusji o przebiegu trasy, to bardzo ważny sygnał – S11 wchodzi w kolejny etap realizacji, co oznacza lepsze połączenie komunikacyjne Pomorza z centrum kraju. Obecnie trwa budowa odcinka Szczecinek – Bobolice, którego zakończenie planowane jest na jesień 2026 roku. Z kolei obwodnica Obornik ma być gotowa w roku 2029. Trwa procedura uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy 22-kilometrowego odcinka S11 Oborniki - Poznań. Planowany termin uzyskania decyzji to I połowa 2026 roku. Dotychczas przeprowadziono prace geologiczne, które miały na celu zbadanie podłoża. Wstępne prace archeologiczne (rozpoznanie) zostało wykonane. Teraz czas na  badania wykopaliskowe. Rozpoczną się również prace związane z wycinką drzew kolidujących z inwestycją. Będę one realizowane, z zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, poza sezonem lęgowym.     – Modernizujemy kolejne odcinki dróg na Pomorzu Zachodnim - mówi Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. - W ramach programu „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze” zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, które realnie poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a także wzmacniają komunikację w całym regionie. Zakończyliśmy prace na dwóch odcinkach dróg wojewódzkich: DW171 – przebudowa trasy Sikory – Czaplinek (0,882 km) oraz DW112 – przebudowa odcinka Biesiekierz – Koszalin (0,735 km).. Łączna wartość tych inwestycji to blisko 2,86 mln zł. To kolejne zadania, które wpisują się w naszą strategię systematycznej modernizacji sieci drogowej Pomorza Zachodniego – tak, by każda gmina i każdy powiat miał dostęp do nowoczesnej, bezpiecznej infrastruktury - dodał wicemarszałek.    Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 203 W 2025 roku zakończyła się również realizacja jednej z najważniejszych inwestycji drogowych regionu – rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 203 na odcinku Darłowo – granica województwa. Projekt trwał od 7 listopada 2022 r. do 10 października 2025 r. Całkowita wartość inwestycji: 162,6 mln zł Dofinansowanie z Unii Europejskiej: 85% kosztów kwalifikowanych Długość przebudowanego odcinka: 22,6 km Droga wojewódzka nr 203 to najkrótsze połączenie Koszalina z Darłowem i dalej z Ustką. Dotychczas wąska i o ograniczonej nośności, po przebudowie zyskała pełne parametry drogi wojewódzkiej. Nowa jezdnia ma szerokość 7 metrów, powstały pobocza, azyle dla pieszych, wyspy spowalniające ruch i oświetlenie przejść. Trasa przebiega przez malownicze miejscowości: Zakrzewo, Kopnica, Drozdowo, Sulimice, Karsino, Masłowice, Ronino, Chudaczewo, Pieńkowo i Postomino. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego 2021–2027.   Nowe trasy rowerowe – Stary Kolejowy Szlak Inwestycje drogowe to nie tylko samochody – region dynamicznie rozwija też infrastrukturę rowerową. Jednym z flagowych projektów jest rozbudowa Starego Kolejowego Szlaku, który biegnie znad morza do Wałcza i granicy z Wielkopolską. Czas realizacji: 28 listopada 2022 r. – 4 sierpnia 2025 r. Całkowity koszt: ponad 25,2 mln zł Dofinansowanie UE: 85% kosztów kwalifikowanych (ok. 21,39 mln zł) Wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego: 3,87 mln zł Nowe odcinki obejmują m.in.: 12-kilometrowy fragment wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 152 między Smardzkiem a Starym Wardyniem, z odgałęzieniem w Redle w stronę terenów leśnych i rolniczych, 1,2-kilometrowy odcinek w Białogardzie, z przebudową dwóch mostów – nad Parsętą i kanałem Ulgi. Nowe trasy pozwalają bezpiecznie i komfortowo podróżować rowerem po regionie, łącząc mniejsze miejscowości z większymi ośrodkami miejskimi. Region w ruchu – krok w stronę nowoczesności Rozbudowa sieci drogowej i rowerowej to nie tylko kwestia komunikacji, ale również rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu. Dzięki współpracy samorządów i wsparciu funduszy unijnych, Pomorze Zachodnie staje się coraz bardziej dostępne, bezpieczne i przyjazne dla mieszkańców oraz odwiedzających. „Nowoczesna infrastruktura to inwestycja w przyszłość – w komfort życia, rozwój lokalnych społeczności i zrównoważony transport” – podkreślają przedstawiciele samorządu województwa.

Rewolucja drogowa w regionie – nowe inwestycje, ekspresówki i trasy rowerowe

Film Art, foto GDDKiA, film: ZZDW - 8 Listopada 2025 godz. 10:02
W naszym regionie trwa prawdziwa rewolucja drogowa. Nie tylko planowane, ale i realizowane są kolejne odcinki dróg ekspresowych, krajowych oraz wojewódzkich. Równocześnie powstają nowe trasy rowerowe, które poprawiają dostępność komunikacyjną i turystyczną Pomorza Zachodniego. Nowe odcinki drogi ekspresowej S11 Jednym z kluczowych projektów jest budowa drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Zachodnie z Wielkopolską i znacząco skróci czas podróży z Koszalina na południe Polski. – Kolejne przetargi na budowę drogi ekspresowej S11 na południe od Koszalina będą ogłoszone jeszcze w tym roku - informuje Stanisław Gawłowski, koszaliński senator RP i dodaje: -  To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców naszego regionu i wszystkich kierowców, którzy od lat czekają na bezpieczne i szybkie połączenie Pomorza Zachodniego z Wielkopolską. W planie znalazły się cztery odcinki o łącznej długości około 83 km: Szczecinek – Podgaje, Podgaje – Jastrowie, Ujście – Budzyń i Budzyń – Oborniki. Realizacja tych inwestycji to kolejny krok w kierunku pełnej ciągłości trasy S11, która połączy Koszalin z południem kraju. To ważna inwestycja dla rozwoju gospodarczego, turystyki i bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym regionie.    Szczecinek – Podgaje (22,4 km) Podgaje – Jastrowie (13,1 km) Ujście – Budzyń (20,2 km) Budzyń – Oborniki (22,9 km) Przetargi będą mogły ruszyć po rozpatrzeniu odwołań dotyczących decyzji środowiskowych dla niektórych odcinków – w tym Szczecinek – Piła oraz Ujście – Oborniki. Pomimo pewnych opóźnień i dyskusji o przebiegu trasy, to bardzo ważny sygnał – S11 wchodzi w kolejny etap realizacji, co oznacza lepsze połączenie komunikacyjne Pomorza z centrum kraju. Obecnie trwa budowa odcinka Szczecinek – Bobolice, którego zakończenie planowane jest na jesień 2026 roku. Z kolei obwodnica Obornik ma być gotowa w roku 2029. Trwa procedura uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy 22-kilometrowego odcinka S11 Oborniki - Poznań. Planowany termin uzyskania decyzji to I połowa 2026 roku. Dotychczas przeprowadziono prace geologiczne, które miały na celu zbadanie podłoża. Wstępne prace archeologiczne (rozpoznanie) zostało wykonane. Teraz czas na  badania wykopaliskowe. Rozpoczną się również prace związane z wycinką drzew kolidujących z inwestycją. Będę one realizowane, z zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, poza sezonem lęgowym.     – Modernizujemy kolejne odcinki dróg na Pomorzu Zachodnim - mówi Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. - W ramach programu „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze” zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, które realnie poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a także wzmacniają komunikację w całym regionie. Zakończyliśmy prace na dwóch odcinkach dróg wojewódzkich: DW171 – przebudowa trasy Sikory – Czaplinek (0,882 km) oraz DW112 – przebudowa odcinka Biesiekierz – Koszalin (0,735 km).. Łączna wartość tych inwestycji to blisko 2,86 mln zł. To kolejne zadania, które wpisują się w naszą strategię systematycznej modernizacji sieci drogowej Pomorza Zachodniego – tak, by każda gmina i każdy powiat miał dostęp do nowoczesnej, bezpiecznej infrastruktury - dodał wicemarszałek.    Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 203 W 2025 roku zakończyła się również realizacja jednej z najważniejszych inwestycji drogowych regionu – rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 203 na odcinku Darłowo – granica województwa. Projekt trwał od 7 listopada 2022 r. do 10 października 2025 r. Całkowita wartość inwestycji: 162,6 mln zł Dofinansowanie z Unii Europejskiej: 85% kosztów kwalifikowanych Długość przebudowanego odcinka: 22,6 km Droga wojewódzka nr 203 to najkrótsze połączenie Koszalina z Darłowem i dalej z Ustką. Dotychczas wąska i o ograniczonej nośności, po przebudowie zyskała pełne parametry drogi wojewódzkiej. Nowa jezdnia ma szerokość 7 metrów, powstały pobocza, azyle dla pieszych, wyspy spowalniające ruch i oświetlenie przejść. Trasa przebiega przez malownicze miejscowości: Zakrzewo, Kopnica, Drozdowo, Sulimice, Karsino, Masłowice, Ronino, Chudaczewo, Pieńkowo i Postomino. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego 2021–2027.   Nowe trasy rowerowe – Stary Kolejowy Szlak Inwestycje drogowe to nie tylko samochody – region dynamicznie rozwija też infrastrukturę rowerową. Jednym z flagowych projektów jest rozbudowa Starego Kolejowego Szlaku, który biegnie znad morza do Wałcza i granicy z Wielkopolską. Czas realizacji: 28 listopada 2022 r. – 4 sierpnia 2025 r. Całkowity koszt: ponad 25,2 mln zł Dofinansowanie UE: 85% kosztów kwalifikowanych (ok. 21,39 mln zł) Wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego: 3,87 mln zł Nowe odcinki obejmują m.in.: 12-kilometrowy fragment wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 152 między Smardzkiem a Starym Wardyniem, z odgałęzieniem w Redle w stronę terenów leśnych i rolniczych, 1,2-kilometrowy odcinek w Białogardzie, z przebudową dwóch mostów – nad Parsętą i kanałem Ulgi. Nowe trasy pozwalają bezpiecznie i komfortowo podróżować rowerem po regionie, łącząc mniejsze miejscowości z większymi ośrodkami miejskimi. Region w ruchu – krok w stronę nowoczesności Rozbudowa sieci drogowej i rowerowej to nie tylko kwestia komunikacji, ale również rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu. Dzięki współpracy samorządów i wsparciu funduszy unijnych, Pomorze Zachodnie staje się coraz bardziej dostępne, bezpieczne i przyjazne dla mieszkańców oraz odwiedzających. „Nowoczesna infrastruktura to inwestycja w przyszłość – w komfort życia, rozwój lokalnych społeczności i zrównoważony transport” – podkreślają przedstawiciele samorządu województwa.