Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
2 Lipca 2019 godz. 18:28
Ekoszalin z mat. informacyjnych
 

W Koszalinie powstał film o Niemenie

Dwaj studenci II roku Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej nakręcili film wspomnieniowy o Czesławie Niemenie. Film miał swój debiut podczas niedawnego ogólnopolskiego spotkania wielbicieli twórczości Niemenaw Białogardzie. I spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem. „Dziennikarskie pisanie o historii” to tytuł zajęć, które na Wydziale Humanistycznym Politechniki Koszalińskiej prowadzidr hab. Elżbieta Juszczak-Maraszkiewicz. Studenci poznają podstawy realizacji filmów, uczą się też, jak ciekawie opowiadać o przeszłości. A potem sami przygotowują dokument filmowy. W ten sposób powstały filmy m.in. o przeszłości Jamna, o historii szpitala w Koszalinie i o dziejach nadbałtyckiego kompleksu wojskowego w Bagiczu. –Były też fascynujące opowieści o historii pojedynczych wsi. Ktoś nakręcił wspomnienia babci, która w Chojnicach przeżyła początek drugiej wojny światowej -dodaje wykładowca.     Kiedy kilka miesięcy temu okazało się, że w Białogardzie jest organizowane spotkanie miłośników twórczości Czesława Niemena, dwaj studenci –Hubert Bielicki i Kamil Zdrowski –postanowili przygotować film poświęcony artyście. –To był wokalista światowego formatu –tłumaczy dr hab. E. Juszczak-Maraszkiewicz. –Podczas zajęć przygotowujących do realizacji materiału przybliżyłam studentom twórczość Niemena i jego zakorzenienie w kulturze kresowej. Mówiłam też o wybitnych postaciach kultury pochodzących ze wschodnich terenów dawnej Polski.   W filmie „Kochana moja Polska” artystę i jego rodzinę wspominają bliscy: siostra Jadwiga Bortkiewicz-Wydrzycka i brat stryjeczny Jerzy Wydrzycki. Opowiadają o życiu rodziny na Kresach, o późnej repatriacji w 1958 roku io pierwszych latach życia w zachodniej Polsce.   O swojej fascynacji Niemenem mówi Wiesław Kubasik, właściciel lokalu artystycznego „Piwnica pod papugami” w Białogardzie, inicjator budowy pomnika artysty w tym mieście. Wspominają go także Anna i Ignacy Knade, właściciele białogardzkiej cukierni, którzy w młodości poznali Czesława Niemena.   -Studenci odwiedzili nie tylko Białogard, ale też Kołobrzegi Świebodzin, gdzie stryj Niemena po wojnie kierował szkołą –wspomina dr hab. Elżbieta Juszczak-Maraszkiewicz. –Przygotowali ten film w oparciu o minimalne środki techniczne. Właściwie nakręcili go telefonem komórkowym.   Skarbnicą wiedzy o artyście okazał się Wiesław Kubasik. Wsparcia technicznego udzielił absolwent naszej uczelni, Maciej Mostowski.   Film został zaprezentowany w Centrum Kultury i Spotkań Europejskich w Białogardzie, w sobotę (29 czerwca br.) tuż przed zakończeniem XV zjazdu wielbicieli twórczości artysty. Widownia nagrodziła twórców oklaskami. Studenci zapowiadają, że przygotują większy materiał o artyście.
2 Lipca 2019 godz. 18:12
Ekoszalin z mat. informacyjnych
 

Najmłodsze talenty ze wsparciem

To rekordowo wysokie wsparcie i rekordowa liczba stypendystów marszałka: 70 tys. zł pozwoli 24 najmłodszym muzykom realizować swoje pasje. Wszystko to w ramach programu stypendialnego marszałka „Janko Muzykant”. Trzynastoletni Franek przez 4 lata uczył się gry na trąbce, ale odkrył nową pasję – perkusję. Bębni zaledwie od 2 lat, a już umiejętnościami przegonił kolegów, którzy ćwiczą od sześciu. Ciągle chce się rozwijać. Udział w warsztatach i nowe akcesoria do perkusji pomogą uczynić kolejny krok.   Szesnastoletni Cyprian pochodzi z wielodzietnej rodziny, w której aż 6 dzieci chodzi do szkół muzycznych. On sam uwielbia dźwięk saksofonu. Już teraz gra na nim świetnie i przywoził już z międzynarodowych konkursów złote puchary. Wsparcie marszałka przeznaczy na zakup akcesoriów do saksofonu i wykup wybranego kursu.   Amelia ma 11 lat, a naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 6 lat. Obecnie wykonuje skomplikowane, bardzo wymagające utwory, przekraczając poziom swoich rówieśników. Do swojej szkoły dojeżdża 50 km. Zakup keyboardu, fletu i udział w warsztatach muzycznych to dla niej szansa na odkrycie nowych horyzontów swojej pasji.   Dwa lata starsza Michalina uwielbia śpiewać i być aktywna. Jest bardzo pracowita – wzięła udział w…183 konkursach. Dzięki stypendium chce doskonalić swój śpiew i nauczyć się gry na skrzypcach.   O Antku nauczyciele mówią, że nie zdarza się, żeby 13-latek grał na akordeonie z tak niezwykłą subtelnością i dbałością o każdy dźwięk. I przyznają – to charakter artysty. Mimo tego, że muzyka to nie zawody, sukcesy Antka robią wrażenie - jest już laureatem 36 konkursów w 12 krajach, z czego 21 wygrał. Aby się rozwijać, potrzebuje akcesoriów do akordeonu.   Za kilka lat być może będzie grał jak jego starszy kolega Adam. Adam ma 20 lat i jest jednym z najbardziej utalentowanych młodych akordeonistów w Polsce. Nauczyciele i koledzy mówią wprost – to wirtuoz, muzyk wybitny. Stypendium będzie wsparciem przy zakupie nowego instrumentu. Profesjonalny akordeon to bardzo drogi sprzęt.   To tylko kilka historii spośród 24, które tworzą pulę tegorocznych stypendystów marszałka w ramach programu „Janko Muzykant”. Każda z nich jest wyjątkowa, jak wyjątkowi są młodzi muzycy. Pochodzą z terenu całego regionu. Są uczniami szkół Szczecina, Koszalina, Goleniowa, Mieszkowic, Gryfina, Kamienia Pomorskiego, Morynia, Mierzyna, Myśliborza czy Sowna.   – Skala talentu tych młodych osób jest niesamowita. Od początku stypendium przewidziane było dla tych, którzy potrzebują wsparcia, żeby realizować swoje pasje. Jestem dumny i wzruszony tym, jak olbrzymią siłę mają w sobie stypendyści, jak bardzo chcą się rozwijać i jak świetnie sobie radzą, mając czasami naprawdę niełatwe warunki – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.   To już siódma edycja stypendium, którego pula, wraz z tegoroczną edycją przekroczyła już 370 tys. zł. Od 2013 roku uzbierało się już ponad 120 młodych stypendystów. Niektórzy są nimi co roku i wobec trudnej sytuacji finansowej w domu, stypendium jest jedyną możliwością znalezienia funduszy na muzyczne hobby dzieci.   Rodzaj stypendialnych świadczeń dopasowany jest do potrzeb składających wnioski. Mogą być to kursy i warsztaty muzyczne. Część stypendystów rozpoczyna swoje zajęcia mimo wakacji, w lipcu. Dzieci doskonalą swój śpiew, naukę gry na instrumencie, podglądają bardziej doświadczonych kolegów. Zakup keyboardu, dofinansowanie zakupu drogich instrumentów czy wielu niezbędnych do ćwiczeń akcesoriów pozwala rozwijać się w domowym zaciszu.   Programu stypendialny marszałka skierowany jest do dzieci i młodzież w wieku szkolnym, tzn. pomiędzy pierwszą klasą szkoły podstawowej a klasą maturalną. Wnioski mogli składać sami zainteresowani z pomocą opiekunów, jak też przedstawiciele szkół lub środowisk twórczych.
2 Lipca 2019 godz. 15:59
Ala za CK 105
 

Start-up-Kultura: Wiemy jakie projekty uzyskały dofinansowanie

30 Czerwca 2019 godz. 19:19
Newseria
 

Sztuka do solidna inwestycja. Ceny biją rekordy

Rynek aukcyjny notuje rekordowe wyniki. W 2018 roku sprzedaż sięgnęła 252 mln zł. W ubiegłym roku padł też rekord sprzedaży dla pojedynczego dzieła sztuki – za rozetę Wojciecha Fangora zapłacono 4 mln zł. Inwestycje w obrazy czy rzeźby są jeszcze stosunkowo mało popularne, ale wraz z rosnącą liczbą zamożnych osób sytuacja się zmienia. Największym zainteresowaniem cieszy się sztuka współczesna, a zyski przy dwudziestoletnim okresie inwestycji sięgają średnio kilkanaście procent. – Sztuka jest bardzo dobra do inwestowania. Rzeczy piękne zawsze mają wartość, oprócz jakby takiej substancji materialnej także wartość duchową, emocjonalną – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Łydżba, artysta malarz.   Dane portalu Artinfo wskazują, że 2018 rok był rekordowy dla polskiego rynku dzieł sztuki. Po raz pierwszy rynek przekroczył wartość ćwierć miliarda złotych obrotu – wynik sprzedaży osiągnął dokładnie 252 mln zł, czyli ponad 17 proc. więcej niż w równie udanym 2017 roku. Przeprowadzono nieco ponad 300 akcji, z czego 49 ze sprzedażą o wartości ponad miliona złotych. Wylicytowano niemal 15 tys. obiektów. – Cena obrazów zależy od bardzo wielu rzeczy. Jeżeli artysta jest często kupowany, to wiadomo, że rynek powoduje to, że ceny wzrastają, jeżeli ten artysta jest uznawany nie tylko w Polsce, lecz także w Europie, na świecie, to też te ceny wzrastają. Jeżeli artysta cały czas pracuje, ma jakieś osiągnięcia, wystawy na świecie, do tego jest odkrywczy, jest prekursorem, to też te ceny wzrastają – przekonuje Jacek Łydżba.   W 2018 roku padł rekord sprzedaży dla pojedynczego dzieła sztuki – za rozetę Wojciecha Fangora zapłacono 4 mln zł (wraz opłatą aukcyjną ok. 4,7 mln zł). Wydarzeniem na rynku była sprzedaż grupy pięciu obrazów Wojciecha Fangora z kolekcji Gres Gallery z lat 1961–1962, za które nabywca zapłacił blisko 7 mln zł wraz z opłatą aukcyjną. To najwyższa transakcja uzyskana w drodze licytacji pojedynczej pozycji katalogowej na aukcji. – Należy inwestować w prace młodych artystów, którzy są pracowici, mają talent i widać, że mają zaangażowanie i zapał do pracy. Należy też inwestować w uznanych artystów, którzy już przeszli tę swoją drogę, mają swój język, warsztat, styl. Są oczywiście drożsi, ale tutaj ta pewność tego artysty jest stuprocentowa. Ale też ważna jest wiedza kupującego na temat sztuki, warto taką wiedzę posiadać i ją pogłębiać, żeby wiedzieć, co jest dobre – tłumaczy artysta.   Rynek sztuki jest trudny, nie ma gwarancji zysku i potrzebna jest odpowiednia wiedza. Przyjmuje się, że początkowo inwestor powinien dysponować kwotą ok. 10 tys. zł. Stopa zwrotu z inwestycji zależy od dzieła sztuki, ale też popularności autora i koniunktury na rynku. Wysoką stopę zwrotu może przynieść inwestycja w dzieła już uznanych artystów. – Ceny obrazów wzrastają, jeżeli to są dobre obrazy, inwestowanie w sztukę nigdy na świecie nikogo nie zawiodło. Począwszy od Egiptu, poprzez włoski renesans, nawet i sztukę polską zawsze jest zwyżka – ocenia Łydżba. – Pamiętam, że np. ceny obrazu Edwarda Dwurnika były zawsze bardzo wysokie, ale te 20 lat temu to była 1/10 tej ceny co obecnie, a teraz ceny obrazów Edwarda Dwurnika są naprawdę przyzwoite, światowe.   Zdaniem eksperta, choć przy inwestycji w sztukę liczy się zysk, nie warto zapominać o kwestii estetyki. Decyzję warto też przemyśleć, nie podejmować pod wpływem impulsu. – Artysta powinien rozwijać swój talent, pracować, powinien mieć możliwość pokazywania swoich prac w galerii w dobrym miejscu. Powinien mieć kontakt z dobrym marszandem, często pokazywać swoje prace w różnych konkursach, w galeriach na wystawach, powinien być zaangażowany swoją pracą i twórczo w sposób permanentny – podkreśla Jacek Łydżba.
13 Czerwca 2019 godz. 16:03
Ekoszalin z mat. informacyjnych
 

Majowe i czerwcowe sukcesy uczniow koszalińskiej Szkoły Muzycznej

I miejsce Julii Chojnackiej w III Ogólnopolskich Igrzyskach Skrzypcowych w Zbąszyniu. Sukcesy skrzypków w IV Konfrontacjach Skrzypcowych w Gdyni. Sukcesy koszalińskich gitarzystów i wiolonczelisty Przez trzy dni (7-9.06.19r.) w Zbąszyńskiej Filharmonii Folkloru Polskiego trwały III Ogólnopolskie Igrzyska Skrzypcowe, organizowane przez PSM I st. w Zbąszyniu i Stowarzyszenie im. Jadwigi Kaliszewskiej z Poznania. Uczestnicy występowali w trzech kategoriach wiekowych. Oceniało ich jury złożone z wybitnych skrzypków i pedagogów pod przewodnictwem prof. Bartosza Bryły. Naszą szkołę reprezentowała Julia Chojnacka z kl. V OSM I st. (naucz. Olga Borowska), która zdobyła *I miejsce *w III grupie. Akompaniowała mgr Magdalena Bortnowska. (na zdj. J. Chojnacka)   Sukcesy skrzypków w IV Konfrontacjach Skrzypcowych w Gdyni. To były już czwarte spotkania skrzypków Szkół Muzycznych II st., które odbyły się w Gdyni 25.05.19r. W tym roku konkurs miał rangę ogólnopolską. Komisji jury złożonej z profesorów i nauczycieli wielu szkół muzycznych przewodniczył prof. Bartosz Bryła. Naszą szkołę zaprezentowali z sukcesem następujący uczniowie:                                                                                                                                     Julia Popławska z kl. II OSM II st. (naucz. – dr Natan Dondalski)- II miejsce w gr. I; Dominika Makowska z kl. I OSM I st. . (naucz. – dr Natan Dondalski)- II miejsce w gr. I; wyróżnienia I st. w tej grupie otrzymał Krzysztof Zieliński z kl. II OSM II st. (naucz.- mgr Marta Bałdys) oraz Marcelina Ruczyńska z kl. I OSM II st. ( naucz.- mgr Katarzyna Baj- Gustaw), wyróżnienia II st. – Maciej Fijałkowski z kl. I OSM II st. ( naucz.- mgr Danuta Kaluta- Jakubowska) oraz Irmina Bączkowska  z kl. II OSM II st. (naucz.- mgr Marta Bałdys). W grupie II –II miejsce  przyznano Małgorzacie Piekarskiej z kl. V OSM II st. ( naucz.- mgr Katarzyna Baj- Gustaw) oraz wyróżnienia dla Ewy Bączkowskiej  z kl. V OSM II st. (naucz.- mgr Marta Bałdys) i Julii Wach z kl. V OSM II st. ( naucz.- dr Natan Dondalski). Skrzypkom akompaniowali pianiści: mgr Dorota Kuryło oraz mgr Magdalena Bortnowska.   Sukcesy koszalińskich gitarzystów i wiolonczelisty W dniach 7-9 czerwca w Trzęsaczu odbywał się XXII Międzynarodowy Konkurs i Festiwal Gitarowy Trzęsacz-Pobierowo z udziałem najsłynniejszej gitarowej orkiestry świata – Niibori Guitar Orchestra z Japonii. W poniedziałek 10 czerwca orkiestra ta zakończyła festiwal w Sali szczecińskiej Filharmonii.W zmaganiach konkursowych nie zabrakło sukcesów uczniów koszalińskiej szkoły muzycznej.  Największy sukces odnieśli w  kategorii duetów. II miejsce w grupie młodszej zajął duet Maja Jodłowska na gitarach i Jakub Bohdan na wiolonczeli. II miejsce w grupie starszej zajął duet  DWIE MAJE czyli Maja Jodłowska i Maja Rynkiewicz. Kacper Krężołek zajął III miejsce jako solista w grupie młodszej.  Maja Jodłowska, Maja Rynkiewicz i Jakub Stańczyk otrzymali też wyróżnienia jako soliści w grupie starszej! Nagrodzeni uczą się w klasach Zbigniewa Dubielli, Dariusza Schmidta,  Grażyny Harasimowicz i Anny Kabacińskiej. Jury pod przewodnictwem profesor Aliny Gruszki z Akademii Muzycznej w Katowicach podkreśliło bardzo wysoki poziom zmagań konkursowych w których udział wzięli między innymi gitarzyści z Polski, Rosji, Tajwanu, Japonii.  Wybrani nasi gitarzyści przygotowali też w Trzęsaczu atrakcyjny program w ramach zajęć międzynarodowej orkiestry gitarowej, który zademonstrowali na koncercie finałowym.
10 Czerwca 2019 godz. 4:17
Ala za CK 105 Koszalin
 

38. Festiwal Młodzi i Film: Dziś gala otwarcia

Gala otwarcia odbędzie się w sali Kina Kryterium w poniedziałek, 10 bm. o godz. 19.00. W programie występ Macieja Buchwalda i Bartosza Młynarskiego z Teatru Improwizowanego Klancyk. A jutro przed południem rozpocznie się maraton filmowy, który trwać będzie do soboty. Festiwal Młodzi i Film to najstarszy w Polsce festiwal, podczas którego można zobaczyć tylko debiuty. W  Koszalinie debiutowali między innymi Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, Xawery Żuławski, Tomasz Wasilewski, Łukasz Palkowski, Sławomir Fabicki, Katarzyna Rosłaniec, Maria Sadowska, Kuba Czekaj, Jan P. Matuszyński, Marcin Wrona, czy Dariusz Gajewski.   Festiwal Młodzi i Film to nie tylko dwa konkursy: Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych i Krótkometrażowych Debiutów Filmowych, ale również pokazy pozakonkursowe w sekcjach: Debiut zagraniczny, Na dłuższą metę. Debiut dokumentalny, Retrospektywy, czy pokazy filmów jurorów oraz pokazy specjalne, ale też spotkania Szczerość za szczerość z ekipami filmów konkursowych, spotkania branżowe dla uczestników festiwalu, czy klub festiwalowy, w którym w trakcie trwania festiwalu odbywają się koncerty oraz autorskie spotkania Macieja Buchwalda pod hasłem "Zawód:aktor.", pod czas których nieformalnie i nieprzewidywalnie przepytuje aktorów i aktorki. Wstęp na wszystkie wydarzenia otwarte festiwalu jest bezpłatny.   Z roku na rok liczba zgłoszonych filmów do dwóch konkursów to około 200 tytułów, a liczba gości każdego roku wzrasta. W 2017 roku w Festiwalu wzięło udział prawie tysiąc gości z całej Polski. Festiwal stał się miejscem spotkań młodych twórców filmowych oraz aktorów. Naszymi gośćmi w ostatnich latach byli między innymi: Tomasz Wasilewski, Agata Buzek, Sylwia Chutnik, Jacek Borcuch, Zofia Wichłacz, Karolina Czarnecka, Bartosz Gelner, Marcin Kowalczyk, Kuba Czekaj, Bartosz Bielenia, Sandra Drzymalska, Bartłomiej Kotschedoff, Eliza Rycembel, Agata Trzebuchowska, Aleksandra Terpińska, Zofia Kowalewska, Piotr Domalewski, Dorota Masłowska, Andrzej Saramonowicz, Agnieszka Grochowska, Ewa Kasprzyk, Małgorzata Pieczyńska, Wiesław Komasa, Andrzej Grabowski, Katarzyna Herman, ale też Wojciech Pszoniak, Jerzy Bończak i Anna Dymna. 
28 Maj 2019 godz. 14:00
Ekoszalin z mat. nadesłanych / fot. BTD
 

„Kolacja dla głupca” na Dzień Dziecka w BTD

Z okazji Dnia dziecka dla dorosłych w koszalińskim teatrze dla naszych internautów mamy dwie podwójne wejściówki na spektakl Bałtyckiego Teatru Dramatycznego 1 czerwca o godz. 19:00 - ostatni raz w tym sezonie teatralnym "Kolacja dla głupca". Wystarczy odpowiedzieć na jedno proste pytanie. „Kolacja dla głupca” to jedna z najlepszych komedii teatralnych na świecie. Jej autor Francis Veber - francuski scenarzysta i reżyser jest znany przede wszystkim jako autor filmu „Pechowiec” ze słynnym komikiem Pierrem Richardem w tytułowej roli.   Aby zdobyć jedną z dwóch podwójnych wejściówek należy  wysłać maila na adres redakcja@ekoszalin.pl z odpowiedzią na pytanie konkursowe: Kto jest reżyserem koszalińskiej wersji sztuki Francisa Vebera? Na odpowiedzi czekamy do jutra (29.05) do godziny 15:00. W tytule maila prosimy wpisać BTD, a odpowiedź podpisać tak byśmy wiedzieli, komu przekazać wejściówki. Oczywiści, kto pierwszy ten lepszy. Powodzenia.   Pierre Brochant, bogaty wydawca bestsellerów, wraz z przyjaciółmi z paryskich wyższych sfer urządza raz w tygodniu swoisty, a zarazem okrutny turniej zwany „kolacją dla głupca”. Istotą konkursu jest przyprowadzenie ze sobą na wspomnianą kolację największego nieudacznika – wygrywa ten, kto przyprowadzi największego głupca. Pierre jest przekonany o wygranej – jego „gość” to François Pignon, wyjątkowo nierozgarnięty księgowy z ministerstwa finansów, którego pasją jest budowanie makiet z zapałek. Niestety, tuż przed kolacją Pierre’owi wypada dysk… i to jest dopiero początek jego nieszczęść. A wszystko przez pana Pignona, który pomimo najszczerszych chęci wciąga Pierre’a w istny wir kłopotów.
28 Maj 2019 godz. 8:35
Ala za CK 105 Koszalin
 

Festiwal Młodzi i Film: tegoroczni jurorzy!

Joanna Kos-Krauze oraz Piotr Domalewski będą przewodniczącymi jury podczas tegorocznego Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie. Wydarzenie odbędzie się w dniach 10-15 czerwca 2019 roku. Przewodniczącą jury Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych jest Joanna Kos-Krazue.  Wraz z nią najlepsze filmy pełnometrażowe wybiorą: aktor, laureat ubiegłorocznego Jantara za najlepszą rolę męską - Grzegorz Damięcki, operator Radek Ładczuk, dyrektorka Centrum Kultury Filmowej im. A. Wajdy w Warszawie Joanna Rożen-Wojciechowska oraz producent, scenarzysta i dramaturg Krzysztof Rak.  Z kolei reżyser głośnej "Cichej Nocy" oraz licznych krótkich metraży, w tym nagrodzonych w Koszalinie  "60 kilo niczego" Piotr Domalewski będzie przewodniczył jury Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych. O tym do kogo trafią nagrody za najlepsze krótkie metraże zdecydują również: reżyserka Emi Buchwald - ubiegłoroczna laureatka festiwalu Młodzi i Film za film „Heimat”, przedstawicielka stacji Canal+ Alicja Gancarz, graficzka Julia Mirny oraz laureat Jantara za najlepsze zdjęcia do filmu "Królewicz Olch" - operator Adam Palenta.    JURY KONKURSU PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH  JOANNA KOS-KRAUZE (przewodnicząca)  Reżyserka, scenarzystka i producentka. Współautorka obsypanych nagrodami „Papuszy”, „Placu Zbawiciela” i „Mojego Nikifora”. Przewodnicząca Związku Zawodowego Reżyserów Polskich w latach 2013-2018, obecne wiceprzewodnicząca. W latach 2006-2013 Przewodnicząca Sekcji Scenarzystów Polskich, członkini Rady Artystycznej Studia Munka-SFP oraz Europejskiej i Polskiej Akademii Filmowej. Ekspertka PISF, Silesia Film Fund, Gdynia Film Fund i Euroimages. Jej najnowszy film, „Ptaki śpiewają w Kigali”, został nagrodzony na kilkudziesięciu krajowych i zagranicznych festiwalach, w tym w Karlowych Warach, Chicago, Locarno, Luksemburgu, Kalkucie, Stambule i Gdyni.    GRZEGORZ DAMIĘCKI  Absolwent PWST w Warszawie. Debiutował na deskach teatru w 1991 roku w sztuce Mariana Hemara „Firma” w reżyserii Edwarda Dziewońskiego. Od tamtej pory wystąpił w kilkudziesięciu rolach w Teatrze Ateneum – obecnie gra m.in. w „Scenach niemalże małżeńskich”, „Demonie teatru, czyli mniejsza o to”, „Nastasji Filipownej” i „Grze w życie”. Za kreację w „Albumie rodzinnym” otrzymał w 2007 roku Feliksa Warszawskiego. Regularnie pojawia się również w telewizji i kinie – zagrał m.in. w „Liście Schindlera”, „Pornografii”, „Jasminum”, „Podatku od miłości” i „Ataku paniki”, a także w serialach „Wataha”, „Pakt”, „Belfer”, „Nielegalni” i „Szóstka”. Często pracuje w dubbingu – podkładał głos m.in. w „102 dalmatyńczykach”, „Opowieściach z Narnii” i „Gwiezdnych wojnach. Przebudzeniu mocy”.    RADEK ŁADCZUK  Operator filmów fabularnych, dokumentalnych i reklamowych. Ukończył Szkołę Filmową w Łodzi oraz kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor zdjęć do „Sali samobójców” Jana Komasy i „Jesteś Bogiem” Leszka Dawida. Od 2012 roku pracuje przy produkcjach zagranicznych w Australii, Izraelu, Stanach Zjednoczonych oraz Turcji. Wykonał m.in. zdjęcia do filmów Jennifer Kent („The Nightingale” i „Babadook”), Tali Shalom-Ezer („Surrogate”, „Princess” i „My Days of Mercy”), a także Ceylan Özçelik („Inflame”). Laureat Nagrody za najlepszy debiut operatorski na festiwalu Camerimage w 2011 roku.    JOANNA ROŻEN-WOJCIECHOWSKA  Dyrektorka Centrum Kultury Filmowej im. A. Wajdy w Warszawie. Absolwentka filmoznawstwa na UJ, Doc Lab Poland i Szkoły Mistrzów Pióra w Collegium Civitas. Studiowała też w Polskiej Szkole Reportażu. Kierowniczka Działu Projekcji i Wydarzeń Filmowych NCKF w EC1 Łódź – Miasto Kultury (2017-2018). Dyrektorka programowa Telewizji Kino Polska (2009-2017) – w 2010 roku odebrała Hot Bird TV Award za autorską wizję programową stacji. Wydawczyni licznych programów o tematyce filmowej, inicjatorka „Roku Krzysztofa Kieślowskiego w Telewizji Kino Polska” (2016) oraz konkursów scenariuszowych: „Przypadek” i „Młode kadry – Debiutanci”. Producentka filmu Katarzyny Klimkiewicz „Hanoi-Warszawa”, nagrodzonego w 2010 roku Europejską Nagrodą Filmową.    KRZYSZTOF RAK    Producent, scenarzysta, dramaturg. Absolwent Wydział Wiedzy o Teatrze PWST w Warszawie. Finalista i kilkukrotny juror konkursu scenariuszowego Hartley-Merrill. Członek Polskiej Akademii Filmowej. Ekspert PISF. Członek Rady Programowej Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Laureat Nagrody za scenariusz w Gdyni oraz Orła – Polskiej Nagrody Filmowej za scenariusz filmu „Bogowie” w reżyserii Łukasza Palkowskiego. Autor scenariusza „Sztuki kochania. Historii Michaliny Wisłockiej” w reżyserii Marii Sadowskiej. Współautor „Ostatniej akcji” Michała Rogalskiego. Pracował też nad spektaklem „G.E.N.” Grzegorza Jarzyny. Producent „Big Love” Barbary Białowąs oraz „Mazurka” Julii Kolberger. Producent kreatywny serialu „Rojst” Jana Holoubka i filmu „Boże Ciało” Jana Komasy.    JURY KONKURSU KRÓTKOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FILMOWYCH  PIOTR DOMALEWSKI (przewodniczący)  Reżyser, scenarzysta, aktor. Swoje umiejętności w pracy nad filmem rozwijał najpierw jako asystent reżysera na planie głośnego „Demona” Marcina Wrony. W trakcie studiów reżyserskich na WRiTv UŚ w Katowicach nakręcił kilka krótkich metraży, które zdobyły nagrody na wielu festiwalach. Jego pełnometrażowy debiut reżyserski – „Cicha Noc“ – zdobył szerokie uznanie na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2017 roku i został uhonorowany Złotymi Lwami. Film zdobył również 10 Polskich Nagród Filmowych – Orły. Obecnie pracuje nad swoją drugą fabułą: „Jak najdalej stąd”.    EMI BUCHWALD  Wychowała się w małej miejscowości na Mazowszu, w Dąbrowicach. Absolwentka reżyserii w Szkole Filmowej w Łodzi. Wcześniej ukończyła kurs dokumentalny w Szkole Wajdy, gdzie zrealizowała krótkometrażowy dokument „Bracia”. Jej kolejne etiudy fabularne i dokumentalne, w tym dyplomowe „Nauka” (2016) i „Heimat” (2017), były pokazywane i nagradzane na wielu polskich i zagranicznych festiwalach. Finalistka konkursu Talenty Trójki w kategorii Film. Tworzy blog fotograficzny: zwyklaki.tumblr.com oraz instagram @dobrestylowkistarszychpan.    ALICJA GANCARZ  Do 2007 roku związana z serwisami filmowymi Onet.pl, gdzie kierowała m.in. projektem „Film w minutkę”, mającym na celu promocję krótkich niezależnych produkcji. Od 2008 roku pracuje dla kanału filmowego Ale kino+ , dla którego przygotowuje m.in. blok poświęcony filmowi krótkometrażowemu „Ale krótkie”. Selekcjonuje również filmy krótkometrażowe dla stacji CANAL+ , a od 2018 roku zasiada w Radzie Artystycznej Programu 60 Minut Studia Munka-SFP, skierowanego do młodych reżyserów przed pełnometrażowym debiutem fabularnym.    JULIA MIRNY  Wielokrotnie nagradzana ilustratorka, graficzka, art director. Absolwentka Wydziału Grafiki warszawskiej ASP. Tworzy ilustracje, animacje, plakaty festiwalowe i filmowe, okładki płyt muzycznych. Autorka opraw wizualnych TVP Kultura. Współautorka czołówek do filmów „Córki Dancingu” i „Fuga” Agnieszki Smoczyńskiej. Jej ilustracje promowały kampanię pierwszego polskiego wydania magazynu „Vogue”. Autorka oprawy corocznego wydarzenia kulturalnego „Imieniny Jana Kochanowskiego” dla Biblioteki Narodowej. Współpracowała też z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Stowarzyszeniem Filmowców Polskich, WFDiF, Muzeum Etnograficznym w Warszawie, Instytutem Adama Mickiewicza, a także z magazynami „Kukbuk”, „Przekrój”, czy „Kikimora”.    ADAM PALENTA  Operator filmowy, reżyser filmów dokumentalnych, fotograf. Ukończył Realizację obrazu telewizyjno-filmowego i fotografii na WRiTv UŚ w Katowicach. Studiował również w Szkole Wajdy. Laureat licznych wyróżnień, w tym Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego za zdjęcia do filmu „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać” z 2009 roku. Twórca wielokrotnie nagradzanych krótkometrażowych filmów dokumentalnych, z których na szczególną uwagę zasługuje „Życie stylem dowolnym” z 2012 roku. Autor zdjęć do filmów w reżyserii Kuby Czekaja, w tym głośnych „Baby Bump” i „Królewicz Olch”. Ten ostatni przyniósł mu Nagrodę za zdjęcia na festiwalu Młodzi i Film.     
28 Maj 2019 godz. 8:33
Ala za CK 105 Koszalin
 

„Start-Up Kultura 2019” i „Start-Up Kultura - Srebrne Pantery 2019”

Centrum Kultury 105 w Koszalinie po raz czwarty wyciąga rękę do wszystkich, którzy sami chcieliby zająć się organizacją wymarzonej, wymyślonej przez siebie imprezy kulturalnej. Rusza „Start-Up Kultura 2019”. Towarzyszy mu nowa akcja, o podobnym charakterze. „Start-Up Kultura Srebrne Pantery” to propozycja dla aktywnych Seniorów, których w Koszalinie i okolicach nie brakuje. „Start-Up Kultura 2019” – wnioski z własnymi pomysłami imprez kulturalnych skierowanych do koszalinian można składać do 21.06.2019 r. w sekretariacie CK105 (ul. Zwycięstwa 105, 75-001 Koszalin) lub pocztą mailową na adres: radoslaw.czerwinski@ck105.koszalin.pl z dopiskiem bądź wpisując w tytule maila "Start-Up Kultura 2019". Czas realizacji projektów musi się zawrzeć w okresie od 16.09.2019 r. do 31.12.2019 r. Pula finansowa, jaką CK105 w Koszalinie dysponuje na realizację projektów w ramach konkursu inicjatyw lokalnych, to łącznie 9 tys. zł. Kwota 3 tys. zł, którą CK105 w Koszalinie przyzna wyłonionym w konkursie projektom, może stanowić do 100 proc. budżetu projektu. Ogłoszenie listy wybranych projektów, które otrzymają dofinansowanie w ramach „Start-Up Kultura” nastąpi niezwłocznie po ich wyborze przez komisję, a uczestnicy zostaną poinformowani o wynikach drogą mailową, nie później niż do 30.06.2019 r. Tak jak podczas poprzednich edycji liczą się pomysły oryginalne, skierowane do jak największej liczby mieszkańców miasta, kulturotwórcze. W „Start-Up Kultura - Srebrne Pantery” obowiązują te same terminy i daty. Pula finansowa, jaką CK105 dysponuje na realizację projektów w ramach tego konkursu inicjatyw lokalnych, to łącznie 3 tys. zł. Kwota 1 tys. zł, którą CK105 przyzna wyłonionym w konkursie projektom, może stanowić do 100 proc. budżetu projektu. Pomysły wydarzeń kulturalnych w ramach „Start-Up Kultura - Srebrne Pantery 2019” mogą zgłaszać wyłącznie osoby w wieku 60 lat i więcej.      Pobierz regulamin Start-up 2019 Pobierz regulamin Start-up Kultura Srebrne Pantery 2019