Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
8 Kwietnia 2021 godz. 14:57
Ala za KBP
 

Almanach Kultury Koszalińskiej 2020

Ukazało się kolejne, szesnaste, wydanie Almanachu Kultury Koszalińskiej, podsumowujące 2020 rok. Okładkę zaprojektowała Sara Olszewska, ilustratorka i graficzka, absolwentka Instytutu Wzornictwa Politechniki Koszalińskiej (obecnie Wydział Wzornictwa i Architektury). Jak tylko przyjęłam zaproszenie do stworzenia okładki, pomyślałam, że powinno się na niej znaleźć coś dobrego, pozytywnego – tłumaczy na łamach Almanachu, a gołąb kojarzy się z sercem Koszalina, czyli placem ratuszowym, ale też symbolizuje pokój i nadzieję. Na dwustu stronach wydawnictwa znalazło się ponad pięćdziesiąt tekstów 23 autorów (wyłącznie koszalińskich), a zilustrowały je zdjęcia Izabeli Rogowskiej, Magdaleny Pater i kilku innych koszalińskich fotografików. Nad zawartością pracowało kolegium redakcyjne pod przewodnictwem Piotra Pawłowskiego, a w jego skład weszli: Aleksandra Barcikowska, Anna Popławska, Izabela Rogowska oraz Łukasz Waberski. Publikację otwiera rozdział „Kultura w kwarantannie” poświęcony funkcjonowaniu koszalińskiej przestrzeni artystycznej w ubiegłym, pandemicznym, roku. W rozdziałach „Wydarzenia” i „Kultura i pogranicza” znalazły się między innymi relacje z imprez artystycznych, festiwali, podsumowania, rozmowy z artystami, przeglądy oraz artykuły jubileuszowe. Całość uzupełniają noty o ważnych dla środowiska kulturalnego zmarłych w 2020 roku osobach, a także lista laureatów Nagród Prezydenta Koszalina za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Almanach Koszalińskiej Kultury 2020 – oczywiście bezpłatnie – można otrzymać w Koszalińskiej Bibliotece Publicznej, w gmachu głównym i w filiach. W wersji elektronicznej dostępne pod  linkiem .  
11 Marca 2021 godz. 9:03
Ala za UM Koszalin
 

Kolejne stypendia w zakresie kultury przyznane

W Urzędzie Miejskim w Koszalinie zostały uroczyście wręczone kolejne stypendia w zakresie twórczości artystycznej, upowszechniania kultury i opieki nad zabytkami. Nabór wniosków zakończył się 30 listopada 2020 r. Wpłynęło łącznie 18 wniosków. Ze względu na braki formalne do oceny Komisji Stypendialnej przekazano 17 wniosków. Na rok 2021 przyznano 5 stypendiów na łączną kwotę 29 000 zł. Stypendia otrzymali:  - w kategorii działań twórczych we wszystkich dziedzinach kultury i sztuki: Krzysztof Urbanowicz, projekt „Napisanie i wydanie książki „Koszalin – opowieści o przeszłości”, dotyczącej historii Koszalina i opowiadającej o dotąd nieznanych epizodach z życia miasta. Grzegorz Otulakowski, projekt  ”Otu 2 (wystawa interdyscyplinarna)”. W ramach projektu powstanie autorska wystawa grafik i instalacji przestrzennych, w skład której wejdą prace w technice plakatu, instalacji z użyciem ekranów połączonych z wielkoformatowymi banerami, a także obiektami przestrzennymi ze szkła i plastiku. Artur Czerwiński, projekt „KOSZALIN IN - SOUND”, polegający na stworzeniu utworu muzycznego, którego bazą będą odgłosy naszego miasta. Greta Grabowska, projekt „SZKICOWNIK miejski KOSZALIN 2021”, w ramach którego powstanie seria rysunków przywołujących temat znanych zabytków miasta, a także jego ukrytych zakątków. Prace opublikowane zostaną w formie broszury pn. „SZKICOWNIK miejski KOSZALIN 2021”. - w kategorii działań związanych z upowszechnianiem kultury stypendium otrzymała Agnieszka Brzeskot, projekt „Animacje lalek teatralnych”, w ramach którego przeprowadzonych zostanie 20 spotkań dla dzieci skupionych wokół tworzenia i animacji lalek teatralnych.   Zgodnie z Uchwałą nr XVIII/327/2020 Rady Miejskiej w Koszalinie z dnia 28 maja 2020 w sprawie określenia szczegółowych warunków i trybu przyznawania stypendiów w zakresie twórczości artystycznej, upowszechniania kultury i opieki nad zabytkami wnioski na 2022 rok będzie można składać do 30 listopada 2021.  
10 Marca 2021 godz. 16:02
Ala za MPS Koszalin
 

Wanda Stypułkowska Mecenasem Kultury

Prezes MPS International Wanda Stypułkowska otrzymała od prezydenta Koszalina Piotra Jedlińskiego tytuł Mecenasa Kultury 2020. Wyróżnienie zostało przyznane w ramach Nagrody Prezydenta Miasta za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Nagrody co roku były wręczane podczas Gali Koszalińskiej Kultury. W tym roku, z przyczyn oczywistych, jest inaczej – prezydent opublikował listę laureatów, których wcześniej zaopiniowała i oceniła kapituła, w skład której weszli przedstawiciele Rady Miejskiej, Rady Kultury przy Prezydencie Miasta i Urzędu Miejskiego. Rozpatrzono 40 wniosków i zdecydowano o przyznaniu 22 nagród. Wandę Stypułkowską do nagrody zgłosiła Wiesława Kurowska, prezes koszalińskiego oddziału Związku Plastyków Artystów Rzeczpospolitej Polskiej. – Bardzo się cieszę z tego wyróżnienia! – komentuje na gorąco pani prezes. – Choć nie jestem specjalistką od sztuki, zawsze lubiłam obcować z ładnymi przedmiotami i dobrą muzyką. Dlatego uznałam, że wykorzystam możliwości, jakie daje mi kierowanie dużą firmą z branży kosmetycznej i opakowaniowej, do promowania artystów i ich twórczości.   Długa lista zasług Wanda Stypułkowska w MPS International w 2016 roku stworzyła Galerię MPS – otwartą na uzdolnionych artystycznie pracowników, lokalnych twórców oraz artystów znanych w Polsce. Odbyło się tam dotąd 18 wernisaży, podczas których prezentowane były: malarstwo, rzeźba, fotografia i grafika. W planie jest także wernisaż satyrycznych komiksów.  Dzięki Galerii MPS ze sztuką obcują nie tylko odwiedzający to miejsce goście, klienci i kontrahenci, ale przede wszystkim 350 pracowników, którzy każdego dnia przechodzą przez galerię w drodze do pracy. Ma to ogromne znaczenie w dziedzinie upowszechniania tzw. kultury wyższej, która wielu osobom może wydawać się ekskluzywna, elitarna i niedostępna. – W czasie pandemii Galeria MPS nie zaprzestała działalności – przenieśliśmy ją do Internetu – mówi Wanda Stypułkowska. – Dzięki temu szeroka publiczność mogła zobaczyć wystawę zdjęć autorstwa Lucy, koszalińskiej wokalistki, malarki i fotografki oraz ekspozycję fotografii Roberta Nawrockiego, koszalińskiego podróżnika. Wernisaże odbyły się na żywo, dzięki czemu oglądający on-line mogli w czasie rzeczywistym porozmawiać z artystami, zadać im pytania lub skomentować wystawę. MPS International był też sponsorem koncertu duetu Lucy&Tom. Wydarzenie to również odbyło się on-line, na żywo. Tym sposobem szeroka widownia mogła nieodpłatnie wziąć udział w wydarzeniu kulturalnym, którego zorganizowanie w sali koncertowej w tamtym czasie nie było możliwe. – Dajemy także możliwość pokazania swoich talentów przez naszych pracowników. Naszą najnowszą inicjatywą jest stworzenie przy laboratorium technologicznym wystawy zdjęć, prezentujących surowce używane do produkcji kosmetyków widziane pod mikroskopem. Autorem prac jest jeden z naszych technologów – dodaje pani prezes. Za zgodą Wandy Stypułkowskiej, w 2020 roku MPS International nawiązał współpracę z Centrum Kształcenia Ustawicznego w Koszalinie, które prowadzi kwalifikacyjny kurs zawodowy „Rejestracja, obróbka i przetwarzanie obrazu”. Zdjęcia słuchaczy, przedstawiające w artystycznym ujęciu produkty z firmy zdobią ściany biura zarządu. Na początku ubiegłego roku w MPS International zainicjowana została akcja bookcrossingu, która cieszy się dużą popularnością wśród pracowników. Inicjatywa była też promowana w mediach społecznościowych firmy – chętni pracownicy polecali ich ulubione książki.   Zawodowo i prywatnie Wanda Stypułkowska z Koszalinem związana jest od najmłodszych lat. Tu kończyła szkołę średnią (II Liceum Ogólnokształcące im. Wł. Broniewskiego), tu też powróciła po studiach na Politechnice Warszawskiej. Przez wiele lat pracowała w koszalińskim Kazelu. Z branżą kosmetyczną i jednocześnie z MPS International związana od 1 marca 1993 roku. Funkcję prezesa objęła w 2006 roku. Firma stale się rozwija, każdego roku zwiększając zatrudnienie (dziś to ponad 350 osób) i zdobywając coraz to nowe rynki. Jakość obsługi i zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa w procesie produkcji doceniają właściciele marek kosmetycznych z Polski i Europy, między innymi ze Szwecji, Wielkiej Brytanii, krajów Beneluksu i Niemiec. Śmiało można stwierdzić, że kosmetyki produkowane w firmie kierowanej przez Wandę Stypułkowską znajdują się w łazienkach większości z nas. Wanda Stypułkowska była przewodniczącą Rady Nadzorczej Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, a od 2017 roku pełni funkcję prezesa tej organizacji. W 2019 roku została powołana w skład Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, gdzie jest jednym z dwojga reprezentantów polskiej branży kosmetycznej. MPS International jest firmą zrzeszoną m.in. w Północnej Izbie Gospodarczej oraz w Zachodniopomorskim Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Prywatnie pani prezes jest również miłośniczką i kolekcjonerką sztuki. W swoim domu ma prace m.in. Krzysztofa Rećko Rapsy, Witolda Michonia, Romualda Wiśniewskiego czy Dominiki Hofman.   Nagroda Prezydenta Miasta Prezydent Koszalina Piotr Jedliński przyznaje nagrody w dziedzinie kultury dzieciom i dorosłym. W kategorii Mecenas Kultury 2020, oprócz Wandy Stypułkowskiej, nagrodzona została Adrianna Angelard z Hotelu Bursztynowy Pałac za sponsorowanie działań Stowarzyszenia Teatr Propozycji „Dialog” im. Henryki Rodkiewicz w Koszalinie.    
9 Marca 2021 godz. 6:47
Ala za MiF
 

MiF: Nagroda Stowarzyszenia Kobiet Filmowców

Podczas tegorocznej, jubileuszowej 40. edycji Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, po raz pierwszy wręczona zostanie Nagroda Stowarzyszenia Kobiet Filmowców pod patronatem Player.pl. Laureatka lub laureat nagrody w wysokości 10 tysięcy złotych zostanie wyłoniona/y spośród twórców i współtwórców produkcji wyselekcjonowanych do Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych. Nagroda, o przyznaniu której będzie decydować trzyosobowa Kapituła każdorazowo obecna na festiwalu, może trafić do reżyserki/ra, autorki/autora zdjęć lub scenariusza, aktorki i aktora, niekoniecznie wcielających się w role pierwszoplanowe. Laureatką/laureatem nagrody może też zostać osoba współtworząca dany film w innym wymiarze, należąca do ekipy czy obsady, służąca swoją radą, wsparciem czy kontrybucją finansową. Zależy nam na uhonorowaniu postaci, dzięki której produkcja w warstwie fabularnej bądź wizualnej, w sposób wielowymiarowy i uniwersalny, przyczyni się do ukazania złożonego świata kobiet oraz przybliży różne oblicza ich walki o wolność, równość, godność i samorealizację.  Jest to ważna i przełomowa chwila także z innego względu – po raz pierwszy na festiwalu filmowym w Polsce zostanie wręczona nagroda tego typu. Stowarzyszenie Kobiet Filmowców,  Player.pl i Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych Młodzi i Film łączą siły, by zwrócić uwagę środowiska filmowego na status kobiet w branży filmowej i poza nią. Mamy nadzieję, że Nagroda Stowarzyszenia Kobiet Filmowców pod patronatem Player.pl w przyszłości stanie się bodźcem do poszerzania perspektywy tematycznej w nowo powstających filmach i do coraz wyraźniejszej obecności kobiet w polskiej kinematografii. Stowarzyszenie Kobiet Filmowców od lat stawia sobie te idee jako główne cele swojej działalności.   
15 Lutego 2021 godz. 5:22
Ala za KBP
 

Wraca możliwość samodzielnego wyszukiwania książek w Koszalińskiej Bibliotece Publicznej

Od dziś Koszalińska Biblioteka Publiczna przywraca możliwość samodzielnego wyszukiwania książek przez czytelników. Zasady funkcjonowania KBP od 15 lutego 2021 r.   UWAGA! Dobre wiadomości dla wszystkich czytelników lubiących wybierać książki samodzielnie. Już od 15 lutego będzie to możliwe. Nowe zasady korzystania ze zbiorów: 1. W Bibliotece może przebywać ograniczona liczba czytelników. Prosimy o utrzymywanie bezpiecznej odległości pomiędzy użytkownikami wynoszącej 2 metry. Pozostali czytelnicy proszeni są o czekanie na zewnątrz naszych agend, w bezpiecznej od siebie odległości. Liczba czytelników, którzy będą mogli korzystać jednocześnie z bibliotek to: - budynek główny – 20 osób,  - filie nr 4, 6, 8, 9, 12 – 4 osoby - filia nr 1 – 3 osoby - filie nr 3, 5, 11, 15 – 2 osoby 2. Czytelnik wchodzący do Biblioteki ma obowiązek noszenia maseczki i zdezynfekowania rąk. Zalecamy noszenie rękawiczek ochronnych. Tylko po spełnieniu tych warunków czytelnik będzie miał możliwość podejścia do regałów i samodzielnego wyboru zbiorów. 3. W czytelni Biblioteki Głównej wprowadzono limit przebywania czytelników do 1 godziny. W ramach wypożyczeń krótkoterminowych istnieje możliwość wypożyczenia starszych numerów czasopism (do 3 tytułów, które należy zwrócić w ciągu 3 dni). Stanowiska komputerowe nie będą udostępniane. 4. Czytelnie w filiach bibliotecznych nie będą udostępniane. Nie będzie również możliwości skorzystania ze stanowisk komputerowych. Istnieje możliwość wypożyczenia do 3 tytułów czasopism, które czytelnik powinien zwrócić w ciągu 3 dni. 5. Wszystkie zbiory zwrócone przez czytelników poddawane są kwarantannie. Sprawi to,  że będą całkowicie bezpieczne. 6. Zachęcamy czytelników do składania zamówień na zbiory biblioteczne: elektronicznych - przez swoje konto czytelnika online lub za pomocą maila oraz telefonicznych. 7. W filiach bibliotecznych nadal będzie obowiązywała 30 min. przerwa przeznaczona  na dezynfekcję, w czasie której biblioteka będzie nieczynna.  Godziny otwarcia Koszalińskiej Biblioteki Publicznej i jej filii są następujące:   BIBLIOTEKA GŁÓWNA Poniedziałek 9.00 – 15.00 Wtorek - Piątek 9.00 – 19.00   FILIE nr 1, 3, 4, 6, 9, 11, 12, 15 Poniedziałek, Wtorek 10.00 – 16.00, przerwa na dezynfekcję 13.00 - 13.30 Środa - Piątek 12.00 – 18.00, przerwa na dezynfekcję 15.00 - 15.30   FILIE nr 5, 8 Poniedziałek 10.00 – 16.00, przerwa na dezynfekcję 13.00 - 13.30 Wtorek - Piątek 11.00 – 18.00, przerwa na dezynfekcję 15.00 - 15.30   Podjęte ograniczenia, które są niezbędne ze względów bezpieczeństwa, mogą wydłużyć czas obsługi czytelników. Dlatego prosimy Państwa o wyrozumiałość, cierpliwość oraz dostosowanie się do nowych zasad.  
9 Lutego 2021 godz. 7:19
FB Monika Zajączkowska, Gretą Grabowska, fot. galerianapietrze.pl
 

Nie hucznie , a pandemicznie... Bez gości, wina i śpiewu....

Drodzy nie- i znajomi, koledzy, przyjaciele bliżsi i dalsi! 9 lutego 1991 roku, 30 lat temu, powstała w Koszalinie Galeria na Piętrze. Galeria moich Rodziców. Założył ją mój Tato - Leonard Kabaciński, ale rozkwitła pod czułą ręką i bacznym okiem mojej Mamy, Jadwiga Kabacińska-Słowik. Mama prowadzi Galerię od śmierci Taty już blisko 28 lat - napisała na FB Idea prywatnej galerii zaiskrzyła w umyśle jej twórcy Leonarda Kabacińskiego jeszcze podczas Plenerów Osieckich. Nie tych obecnych, będących ich karykaturą, (łączy je tylko miejsce) lecz tych Plenerów Osieckich z lat 1963 - 1981 Międzynarodowych Spotkań Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki. Pamiętam, jak organizowaliśmy i przygotowywaliśmy Galerię na otwarcie. Tato wymyślił sobie, że będzie to galeria sztuki użytkowej. Przychodziły kolejne prace, obrazy, grafiki, szkło, ceramika, srebro. Jachtoma, Gieraga, Fijałkowski, Rózga, Horbowy, Bany - Kozłowska, Skrzyńscy, i to nie wszyscy. Można było wszystkiego dotknąć, z największą uwagą otworzyć, sprawdzić ciężar, kształt, powąchać. Pomyśleć: gdzie postawić, powiesić? Odejść. Popatrzeć. Zachwycić się, albo nie. Urządzanie Galerii to było urządzanie naszego drugiego domu. Tato zawsze mówił o artystach plastykach tak, jak pan Piotr Kaczkowski mówi o muzykach - z największym poszanowaniem i fascynacją ich talentem.     Leonard Kabaciński wielokrotnie ich wspierał, był im opiekunem i, jeżeli była taka potrzeba, mecenasem. „Mój wspaniały Medyceuszu”- pisał Władysław Hasior w liście do Leonarda. Inny dołączył do swojej pracy: „Miły Drogi Przyjacielu gorąco proszę przyjmij w opiekę „Adorację róży” co z mej strony jest Adoracją Ciebie i Twojej Pracy...”        Tak więc 9 lutego 1991r. Galeria „Na Piętrze” otworzyła swoje podwoje na pierwszym piętrze kamienicy mieszczącej się przy ulicy Dworcowej nr 2. Jego Marzenie się ziściło!       Po otwarciu Galerii wchodziłam na piętro tymi kamienicznymi schodami (wąskie, skrzypiące), a tam mój Tato na stołku barowym (a jakże!), siedział i czytał gazetę. Jak wchodził klient - nie, nie, wtedy to gość wchodził! - Tato odkładał gazetę i okulary, witał każdego z radością, niezależnie, czy kogoś znał, czy nie. Zaczynał opowiadać o sztuce, a przede wszystkim słuchał. Galeria to była jego radość i spełnienie marzeń. W maturalnej klasie chodziłam tam po lekcjach, tak jak wcześniej chodziłam do otwartej przez Tatę galerii Sztuki Polskiej, a jeszcze wcześniej przez całe lata - do BWA. Uwielbiałam tam być. W inspirujących wnętrzach, z inspirującymi ludźmi. Dzisiaj jest święto naszej Mamy. Obchody jubileuszu odwołane ze względu na pandemię. Świętujemy je z moją siostrą z dala. Cieszymy się, że dzięki zabiegom m.in. Grety Grabowskiej, koszalinianie będą mieli szansę przypomnieć sobie o jubileuszu, który jest naszym domowym świętem. I smutno nam, że nie jesteśmy tam razem. Przez te wszystkie lata, przez które Mama dbała o Galerię, otworzyła dziesiątki wernisaży, sprowadziła Galerię na parter, otrzymała wiele nagród za propagowanie sztuki, ale przede wszystkim rozwinęła ideę Taty o miejscu, do którego każdy może wejść i ze sztuką poobcować.        Osieki i koszalińskie BWA gościło najcenniejsze nazwiska sztuki polskiej. Nikt z wielkich nie odmówił, zaproszeniu do prezentacji swojej twórczości w Galerii. Ich nazwiska budowały prestiż jej i miasta. Leonard cieszył się ogromną charyzmą w środowisku kultury, a jego kultura osobista i urok oraz szeroki gest zjednywały mu przyjaciół. A On promowanie sztuki współczesnej przyjął jako cel życia.  1 czerwca 1993 roku niespodziewanie Leonard odszedł - spiritus movens tego miejsca. S„Możesz sobie wyobrazić, co tylko chcesz!” - tak mi powiedział w dzieciństwie, gdy spytałam go co przedstawia pewien abstrakcyjny obraz. I takiej wolności wszystkim nam życzę!       Jadwiga Kabacińska Słowik, dla przyjaciół Wisia, jest osobą niezwykle gościnną. Zaprasza do swojej galerii artystów, często najlepsze nazwiska w kraju, i miłośników sztuki. Wernisaże u niej to święto sztuki, ich finałem bywa biesiada w galerii lub w domu Wisi. Gospodyni po królewsku wita gości. Degustacjom towarzyszy, muzyka, wino i śpiew, nierzadko do świtu. Oczarowani klimatem galerii artyści przybywają do niej i często pozostają w kontakcie przez całe dekady.   Ale Galeria jest również otwarta na młodych artystów. W „Promocji Młodych” debiutowało ich już wielu.  Wystawom często towarzyszy bankiet, czasem w galerii, częściej w domu Wisi. A gospodyni gości artystów po staropolsku z muzyką, śpiewem, często do świtu.               Galeria gościła wielu artystów dojrzałych, z dorobkiem, ale również tych, którzy są u progu swojej kariery. Część z nich debiutowało w ramach cyklu wystaw „Promocja Młodych”. Wisia organizowała w galerii również pożegnania koszalińskich artystów. Przy świecach, lampce wina wspominaliśmy ich. Bo tyle po nich zostało; kilka ciepłych słów i ich dzieła, które już na zawsze będą radowały oczy ich admiratorów. Galeria otwierała się na gości również w okolicy świąt. Tradycyjna choinka, oczywiście artystyczna, z zawieszonymi kredkami, papierkami...jak to w galerii. Towarzyszyło temu zawsze śpiewanie kolęd, malowanie bombek, wyśmienity nastrój. Pani Jadwiga przez trzydzieści lat prowadzenia galerii oczarowała nas swoją osobowością. Jest postacią charyzmatyczną i ujmującą, aż trudno uwierzyć, że niedawno obchodziła osiemdziesiąte urodziny. Wiwat Wisiu! Przez trzydzieści lat prowadzenia galerii stworzyła ważne miejsce dla sztuki, miejsce, które wnikło w krwioobieg miasta. Galeria „Na Piętrze” kontynuuje tradycję Plenerów Osieckich. To spełnienie marzeń Leonarda i drugiego męża Andrzeja oraz Pani Jadwigi, której zawdzięczamy jej istnienie. To postać niezwykła. Oby dane nam było korzystać z galerii, jej energii, przez kolejne trzydzieści lat.  
3 Lutego 2021 godz. 10:58
Ala za Muzea Koszalin, fot. Piotr Walendziak
 

Muzeum znów otwarte. Do 7 bm. wstęp bezpłatny

Po przerwie spowodowanej panującą pandemią muzea mogą ponownie zaprosić zwiedzających w swoje progi. Muzeum w Koszalinie oraz Zagroda Jamneńska są od wtorku 2 lutego w godzinach od 10.00 do 16.00. By zapewnić bezpieczeństwo zarówno gości, jak i pracowników, każdy zwiedzający będzie musiał mieć zasłonięte usta i nos podczas całego pobytu w muzeum. Po wejściu zostanie również poproszony o dezynfekcję dłoni oraz zostanie zmierzona mu temperatura. Przez pierwszy tydzień działalności (2-7 lutego) wstęp do Muzeum w Koszalinie oraz Zagrody Jamneńskiej będzie bezpłatny. Muzealnicy rzygotowują też małą niespodziankę na walentynki w niedzielę 14 lutego. O szczegółach niedługo poinformują.   PROCEDURY OBOWIĄZUJĄCE W OKRESIE ZAGROŻENIA EPIDEMICZNEGO COVID-19   1. Muzeum czynne jest dla zwiedzających od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00-16.00, z 15- minutową przerwą na dezynfekcję. Termin przerwy będzie określany każdorazowo w zależności od frekwencji.   2. Kasa Muzeum czynna jest w godzinach 10.00-16.00. Przy kasie może przebywać jedna osoba. Po obsłużeniu każdego klienta kasa będzie dezynfekowana.   3. Rekomendujemy dokonywanie od 2 czerwca 2020 płatności bezgotówkowych.   4. Na sali wystawowej może przebywać jednocześnie do pięciu osób.   5. Zostają zawieszone do odwołania wizyty grup zorganizowanych (liczących powyżej pięciu osób) oraz zajęcia edukacyjne, koncerty, warsztaty, wykłady i inne formy działalności dedykowane liczniejszemu gronu odbiorców.   6. Przed wejściem na teren Muzeum zwiedzający zobowiązany jest do założenia maseczki zakrywającej usta i nos. Po wejściu do Muzeum proszony jest o przemycie rąk płynem dezynfekującym i założenie rękawiczek jednorazowych. Pracownik Muzeum zmierzy wchodzącemu temperaturę za pomocą termometru bezdotykowego. Muzeum zapewnia zwiedzającym bezpłatne rękawiczki oraz umożliwia zakupienie w muzealnej kasie jednorazowych maseczek.   7. Podczas przebywania na terenie Muzeum zwiedzający winni zachować między sobą dwumetrowy dystans. Zalecenie to nie dotyczy rodziców z dziećmi, członków rodzin, osób wspólnie mieszkających oraz osób niepełnosprawnych i ich opiekunów.   8. W celu zapewnienia bezpieczeństwa zwiedzających pracownicy Muzeum regulują ruch na salach wystawowych.   9. Zwiedzanie odbywa się wyłącznie po wyznaczonej trasie.   10. Goście oczekują na zwiedzanie w holu Muzeum lub na zewnątrz budynku. W holu może przebywać jednocześnie do czterech osób, przy zachowaniu wszystkich obowiązujących zasad bezpieczeństwa.   11. W toalecie zostanie zaostrzony reżim sanitarny. Będą w niej umieszczone instrukcje mycia i dezynfekcji rąk. Toaleta będzie dezynfekowana po każdym użytkowniku. Wyznaczony zostanie pracownik, który będzie sprawował nadzór nad prawidłowym przygotowaniem jej do użytku (zaopatrzeniem w mydło, ręcznik papierowy, papier toaletowy, płyn do dezynfekcji rąk), a następnie zdezynfekowaniem. W toalecie może przebywać jedna osoba. Zalecenie to nie dotyczy rodziców z dziećmi oraz osób niepełnosprawnych i ich opiekunów.   12. Zwiedzający powinni podporządkować się instrukcjom pracowników Muzeum oraz ochrony. Mają także obowiązek stosowania się do przepisów stale obowiązujących w placówkach muzealnych, mających na celu właściwą ochronę muzealiów oraz zapewnienie bezpiecznego i wygodnego zwiedzania ekspozycji, zapisanych w Regulaminie Zwiedzania Muzeum w Koszalinie.   13. Jeżeli stwierdzone zostanie złamanie zasad niniejszego regulaminu, Muzeum zastrzega sobie prawo do: - wprowadzenia działań zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa osobom przebywającym w obiektach Muzeum; - natychmiastowego odstąpienia od realizacji świadczonych usług; z tego tytułu zwiedzającym nie będzie przysługiwał zwrot kosztu zakupu biletów.   14. Zakup biletu oraz wejście na teren Muzeum oznacza akceptację przez zwiedzającego niniejszego regulaminu.   15. Pracownicy zostali poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy, lecz pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.   16. W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów, sugerujących zakażenie koronawirusem, dyrekcja Muzeum wdroży procedury ustalone przez Ministerstwo Zdrowia. Pracownik zostanie niezwłocznie odsunięty od pracy i odesłany transportem indywidualnym do domu lub – w przypadku, gdy jest to niemożliwe – będzie oczekiwał na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, odizolowany od innych osób. Natychmiast wstrzymane zostanie przyjmowanie zwiedzających. Muzeum zawiadomi powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i będzie stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń. Na obszarze, na którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzone zostanie rutynowe sprzątanie, zgodnie z procedurami zakładowymi, oraz dezynfekcja powierzchni dotykowych (klamek, poręczy, uchwytów itp.). Zostanie też ustalona lista osób (współpracowników i gości), które mogły mieć kontakt z potencjalnym chorym.   17. Jeśli u pracownika dopiero przybyłego na miejsce pracy albo u osoby zamierzającej zwiedzać ekspozycje lub z innego powodu odwiedzić muzeum stwierdzi się występowanie wyraźnych oznak choroby, jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, nie będą oni wpuszczeni na teren muzeum. Osoba taka zostanie poinstruowana o konieczności jak najszybszego zgłoszenia się do najbliższego oddziału zakaźnego, gdzie powinna udać się transportem własnym lub sanitarnym. W takim przypadku wszczęte będą procedury jak w punkcie 16: powiadomiona zostanie powiatowa stacja sanitarno-epidemiologiczna, wyznaczone i poddane sprzątaniu oraz dezynfekcji miejsca, w których przebywała dana osoba oraz ustalona, w miarę możliwości, lista osób, z którymi się zetknęła.   18. We wszystkich działaniach dyrekcja Muzeum opiera się na wytycznych Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego.
25 Stycznia 2021 godz. 7:11
Ala za FB/Filharmonia Koszalińską
 

Sztokholmska nagroda koszalinianina

3 Stycznia 2021 godz. 7:26
Ala za MiF
 

Nabór filmów do 40. edycji Festiwalu Młodzi i Film

25 Grudnia 2020 godz. 15:07
Ala za Fundación Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid, diazkun.com
 

Pochodząca z Koszalina Marzena Diakun stanie na czele Orkiestry Symfonicznej Miasta Madryt

Marzena Diakun, absolwentka Zespołu Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie w przyszłym sezonie poprowadzi Community Orchestra and Choir, przejmując po zakończeniu kontraktu obecnego dyrektora, maestro Víctora Pablo Péreza. 39-letnia Marzena Diakun,  stanęła do konkursu zorganizowanego przez madrycki ratusz oraz jego wydział kultury i sportu. Stawką było stanowiska dyrektora artystycznego uznanej Orquestry de la Comunidad de Madrid. Kilka dni temu władze miasta ogłosiły wyniki konkursu - od sezonu artystycznego 2021/22 na czele orkiestry stanie Marzena Diakun, która zastąpi dotychczasowego dyrektora Victora Pablo Pereza.Jego wybór jest wynikiem procesu selekcji, w którym Cultura Comunidad de Madrid wybrała model oparty na wolnej konkurencji, równości, zasługach i umiejętnościach.   Marzena Diakun zyskała międzynarodową sławę dyrygując serią koncertów z Filharmonikami Radia Francuskiego transmitowanych we francuskim radiu oraz medici.tv. Swój kunszt potwierdzała zdobywając jako pierwszy Polak II nagrodę “Srebrną Batutę” na IX Międzynarodowym Konkursie im. G. Fitelberga w Katowicach (2012). Od 2020 roku jest pierwszym dyrygentem gościnnym w Orchestre de Chambre de Paris. Jest również laureatką II nagrody na prestiżowym 59 Konkursie Dyrygenckim w ramach Festiwalu “Praskiej Wiosny” (2007), finalistką Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów im. W. Lutosławskiego (2006) oraz półfinalistką Quadaques Competition w Barcelonie i Donatella Flick Competition w Londynie (2008). WSPÓŁPRACA Jako dyrygent gościnny współpracowała  m. in. z orkiestrami: Orchestre de la Suisse Romande, Liverpool Philharmonic, Bournemouth Symphony Orchestra, Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia w Pradze, Jeaner Philharmoniker, Deutsche-Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz, Staatsorchester Rheinische Philharmonie, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de Lyon, Orchestre de Chambre de Paris, Orchestre National de Montpellier, Orquestra Sinfónica de Estado de São Paulo, Nordiskakammarorkestern, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, Göteborg Opera, Presidential Symphony Orchestra w Ankarze, İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz czołowych polskich filharmonii. W latach 2009 - 2013 Diakun współpracowała z hiszpańskim Smash Ensemble dając premiery wielu współczesnych utworów w Hiszpanii, Portugalii, Niemczech i na Litwie. W 2016 roku poprowadziła polską premierę opery Olgi Neuwirth "Zagubiona Autostrada" podczas festiwalu "Nowe Horyzonty" we Wrocławiu. W kwietniu 2019 roku debiutuje na scenie Royal Muzikgebouw w Amsterdamie z Asko/Schönberg Ensemble. Współpracowała ze znamienitymi solistami wśród których znajdują się: Martin Grubinger, Peter Jablonski, Andreas Staier, Ewa Kupiec, Truls Mørk i Daniel Müller-Schott, Camilla Nylund, Klaus Florian Vogt, Catherine Wyn-Rogers, Nathalie Stutzmann, Sabine Devieilhe, Jean-François Lapointe, Agata Szymczewska, Linus Roth, Michael Guttman, Alena Baeva, Konstanty Andrzej Kulka. WYKSZTAŁCENIE Absolwentka Zespołu Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. W 2005 roku ukończyła z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno–operową Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Mieczysława Gawrońskiego we Wrocławiu. Była stypendystką Ministra Kultury. W 2006 roku ukończyła studia podyplomowe w klasie prof. Urosa Lajovica na Uniwersität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Doskonaliła swoje umiejętności na ogólnopolskich kursach dyrygenckich; u Jerzego Salwarowskiego (1999), Marka Tracza (2001) oraz Gabriela Chmury (2003), a także międzynarodowych kursach pod kierunkiem Colina Mettersa, Howarda Griffithsa i Davida Zinmana w ramach Orpheum Conductors Master Class w Zurychu (2003), Pierra Bouleza podczas Mistrzowskich Studiów Dyrygenckich w Lucernie (2011) oraz Kurta Masura na I Mistrzowskich Kursach dla Dyrygentów (2004). DEBIUT Debiutowała w 2002 roku (II rok studiów) prowadząc finałowy koncert XVII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Perkusyjnej z Filharmonią Koszalińską. W 2006 roku Marzena Diakun była asystentem Andrzeja Borejki w Berner Symphony Orchestra w Szwajcarii. W 2012 roku była asystentem Richarda Rosenberga podczas National Music Festival w Chestertown (USA) i poprowadziła serię koncertów z orkiestrą festiwalową. W 2015 roku została uhonorowana stypendium Boston Symphony Orchestra jako dyrygent - asystent podczas Tanglewood Music Festival w USA. TYTUŁY W 2010 roku obroniła doktorat w Akademii Muzycznej w Krakowie, promotorem pracy był prof. Tomasz Bugaj. W 2017 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego. Od 2011 roku jest adiunktem w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie prowadzi swoją klasę dyrygentury symfoniczno - operowej. WYRÓŻNIENIA W maju 2015 roku została uhonorowana stypendium Marin Alsop Taki Concordia Fellowship promującym najlepsze kobiety dyrygentki na świecie. Uhonorowana nagrodą Prezydenta Miasta Koszalina "Artysta Roku”, „Koszalińskim Orłem” oraz nagrodą "Kreatywni Wrocławia". Laureatka "Paszportu Polityki" w dziedzinie muzyka poważna za 2016 rok. W 2019 roku nominowana do Classical Best Innovation Award.