Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
25 Lipca 2021 godz. 7:49 Ala za GDDKiA  

S6: Wkrótce ruszy budowa odcinka Leśnice - Bożepole Wielkie

Zakończyła się kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych dotycząca postępowania przetargowego na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S6 na odcinku tzw. Trasy Kaszubskiej między Leśnicami (Lęborkiem) a Bożympolem Wielkim. Oznacza to możliwość podpisania umowy z wykonawcą. Koszt prac został wyceniony przez oferenta - Budimex - na 718 669 944,83 zł. Ponadto oferta przewiduje skrócenie czasu realizacji o 3 miesiące oraz wydłużenie o 5 lat okresu gwarancji na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze oraz ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem. Dzięki tej inwestycji kierowcy zyskają możliwość szybszego przejazdu w kierunku Trójmiasta, a mieszkańcy Lęborka południową obwodnicę miasta.   O zamówieniu   Planowany 22-kilometrowy odcinek będzie dwujezdniową drogą ekspresową, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasem awaryjnego postoju. Na trasie przewidziano budowę węzłów Lębork Południe, Lębork Wschód, Łęczyce oraz rozbudowę węzła Bożepole Wielkie. Dzięki budowie drogi ekspresowej przejazd tym odcinkiem S6 skróci się o połowę, a także poprawi się bezpieczeństwo i komfort jazdy. Dodatkowe środki z budżetu państwa   Postępowanie przetargowe obejmowało odcinek drogi ekspresowej S6, realizowany po decyzji Rządu o przeznaczeniu dodatkowych środków z budżetu państwa na budowę tej trasy.   Przed nami kolejne przetargi   Kilka dni temu podpisaliśmy umowy na prace budowlane przy dokończeniu obwodnicy Koszalina i Sianowa (pomiędzy węzłami Koszalin Wschód a Sianowem) w ciągu trasy S6. Wcześniej natrafiono tam na bardzo niekorzystne warunki gruntowe, co wymusiło wprowadzenie poważnych zmian projektowych. W III kw. 2021 r. ruszą przetargi na budowę odcinków od Koszalina do obwodnicy Słupska, dla których są już sporządzone projekty budowlane.    W realizacji i przetargu   W województwie pomorskim w budowie są już trzy odcinki S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 41 km. W tym roku podpisaliśmy dotychczas umowy na kolejne pięć fragmentów trasy: dwie na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej (dwa zadania), na budowę II jezdni istniejącej obwodnicy Słupska, odcinek Skórowo - Leśnice oraz Bobrowniki - Skórowo. Razem na pięciu odcinkach w fazie projektowania jest 72,8 km nowych dróg ekspresowych (wraz z obwodnicą Żukowa klasy GP powstającą w ramach OMT). Na etapie przetargu, po rozprawie w Krajowej Izbie Odwoławczej, jest odcinek S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrowników.   Całość trasy S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim będzie oddana do ruchu w 2025 r.  
22 Lipca 2021 godz. 8:34 Ala za UM Koszalin  

Koszalin: Więcej betonowych ulic

Zaplanowano remonty kolejnych dróg osiedlowych w Koszalinie: ul. Stefana Czarnieckiego, ul. Saperów, ul. Macieja i ul. Austriackiej. Zakres robót na ul. Austriackiej:  1) wykonanie rozbiórki istniejących nawierzchni (z płyt drogowych),   2) korytowanie wraz z wyprofilowaniem terenu,   3) wykonanie nawierzchni jezdni z płyt drogowych pełnych 300x150x15cm nowych i z odzysku składowanych na terenie Osiedla Unii Europejskiej – Zamawiający przewiduje wykonanie 2125 m2 nawierzchni z płyt pochodzących z demontażu,   4) wykonanie nawierzchni zjazdów z kruszywa łamanego,   5) wykonanie pobocza z kruszywa łamanego,   6) wykonanie rowów odparowujących,   7) wykonanie regulacji wysokościowej włazów kanałowych poprzez uwzględnienie wymiany istniejących włazów kanałowych na nowe: kanalizacja sanitarna – niewentylowane, a kanalizacja deszczowa wentylowane. Włazy klasy D o nośności 40 ton.   8) wykonanie regulacji zaworów wodociągowych i gazowych,   9) zagospodarowanie zieleni poprzez humusowanie i obsianie trawą,   10) wykonanie połączenia (płyty betonowe z demontażu) z istniejącymi odcinkami dróg nie objętymi inwestycją poprzez wykonanie najazdów i włączeń. Wykonawcą inwestycji jest DOMAR Kazimierz Domaracki z Tatowa z ceną 473 380,84 zł.   Remont ul. Macieja Projekt obejmuje remont drogi gminnej z płyt drogowych typu Jomb w ul. Macieja. Zaprojektowano drogę na odcinku około 222 m z płyt JOMB w układzie pasowym (2 pasy x 1,0 m) z przerwą 0,8 m, wraz z obustronnymi poboczami z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie C50/30 gr 15 cm. Na skrzyżowaniach zaprojektowano układanie płyt Jomb na całej powierzchni. Wartość umowna robót: 78.787,10zł   Remont ul. Stefana Czarnieckiego Zaprojektowano remont drogi poprzez wykonanie nawierzchni z płyt drogowych betonowych ażurowych w systemie pasowym oraz kruszywa. Długość remontowanego odcinka drogi wynosi 102,3m. Szerokość remontowanej jezdni wynosi 3,6-7,4m. Powierzchnia remontowanej drogi: 476,5m2 Wartość umowna robót: 71.852,18zł   Remont ul. Saperów Zaprojektowano remont ciągu pieszo jezdnego poprzez wykonanie nawierzchni z płyt drogowych betonowych ażurowych w systemie pasowym oraz kruszywa. Długość remontowanego odcinka ciągu pieszo jezdnego wynosi 87,7 m, szerokość: 5m, powierzchnia remontu 436 m2  Wartość umowna robót: 69.260,53zł  Wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowlano Inżynieryjne Spectrum S.C. Tomasz Lisowski Łukasz Gmerek z Koszalina. Termin ich wykonania mija 19 października 2021 r.
22 Lipca 2021 godz. 7:50 Ala za WZP  

Dwa razy więcej pociągów! Jest rozkład jazdy na Pol'and'Rock

Dwa razy więcej pociągów! Jest rozkład jazdy na Pol’and’Rock Gotowy jest już specjalny rozkład jazdy pociągów regionalnych na trasie Szczecin – Płoty – Kołobrzeg, który będzie obowiązywał od 27 do 1 sierpnia. Każdego dnia tę trasę obsługiwać będzie 15 par pociągów regionalnych. Co drugi ma kursować w podwójnym zestawieniu, zapewniając możliwości podróży na miejscach siedzących ponad 300 osobom. Tegoroczny Pol’and’Rock Festival odbędzie się na lotnisku Makowice – Płoty w dniach 29-31 lipca. Pomorze Zachodnie przygotuje się na przyjęcie fanów muzyki, Jerzego Owsiaka i Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Żeby zapewnić wygodny i bezpieczny dojazd na festiwalowe wydarzenia, opracowano specjalny rozkład jazdy pociągów regionalnych.    - Tak jak zapowiadaliśmy, liczba połączeń na trasie Szczecin – Goleniów – Nowogard – Płoty – Trzebiatów – Kołobrzeg została podwojona – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Dodatkowe pociągi będą kursowały już dwa dni przed rozpoczęciem festiwalu. Najwięcej kursów zaplanowanych zostało oczywiście w godzinach popołudniowych i wieczornych.   Wdrożone zmiany organizacyjne pozwolą na uruchomienie, w okresie od 27 lipca do 1 sierpnia, każdego dnia 15 par pociągów regionalnych na trasie Kołobrzeg – Szczecin (standardowo jest to 8 par) oraz jednej pary pociągów pospiesznych. Pociągi te wykorzystają całą dostępną przepustowość linii nr 402. Kursować będą – średnio – co godzinę. Przeciętnie co drugi skład ma być podwójny, czyli zapewni wygodną podróż ponad 500 osobom, w tym 310 na miejscach siedzących. Dodatkowe pociągi będą zatrzymywały się tylko na większych stacjach, by przewozy były płynne i szybkie.  Zmiany rozkłady jazdy możliwe są dzięki współpracy Województwa Zachodniopomorskiego z POLREGIO i zarządcą infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,   Uruchomienie dodatkowych połączeń kolejowych wymagało zwiększenia budżetu na realizację kolejowych przewozów pasażerskich w województwie.   ”Pol'and'Rock Festival” (wcześniej „Przystanek Woodstock”) organizuje Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Pierwsza edycja odbyła się w 1995 r., a w 1996 roku impreza została zorganizowana w Szczecinie na lotnisku Dąbie. Od 2004 r. wakacyjne koncerty WOŚP odbywały się w Kostrzynie nad Odrą. W 2020 roku, ze względu na pandemię, „Pol’and’Rock” zagrał tylko online. Tegoroczny festiwal ma odbywać się w reżimie sanitarnym – organizator ograniczył liczbę uczestników do 20 tysięcy.
21 Lipca 2021 godz. 5:17 Ala za UM Mielno  

Mielno walczy o dobre imię wybrzeża

Gmina Mielno to pierwszy samorząd, który oficjalnie sprzeciwił się przekazom medialnym bezpośrednio atakującym wypoczynek nad polskim Bałtykiem. W tym celu w 2020 r. powstała akcja #OdkłamujemyBałtyk, a jej drugą, tegoroczną edycję możemy obserwować m.in. w mediach społecznościowych. Każdego roku tuż przed wakacjami, jak i w trakcie lata, w mediach pojawia się mnóstwo informacji, które w opinii przedstawicieli mieleńskiego magistratu są krzywdzące dla wybrzeża.   Rekiny i mięsożerne bakterie – Niektóre media chyba prześcigają się w konkursie na najgłupszego newsa roku – mówi jeden z mieleńskich restauratorów. Czytając nagłówki o tym, że na nadbałtycki urlop stać tylko krezusów, a w morzu grasują rekiny i mięsożerne bakterie gotowe wręcz zjeść człowieka, można się zastanowić, czy autor na pewno jest dziennikarzem, a nie przypadkiem twórcą science fiction? – W ubiegłym roku nawet największe media powielały przekaz o rzekomo występujących w Bałtyku bakteriach przecinkowca, specjalnie nazywanych „mięsożernymi bakteriami”. Ostrzegano turystów przed kąpielami w morzu, gdyż miało to być niebezpieczne dla życia. Oczywiście nie miało to absolutnie nic wspólnego z prawdą, lecz zasiało ziarno niepewności wśród niektórych turystów, którzy zaczęli nas pytać: Jak to jest naprawdę? W tym roku temat ucichł, za to straszenia przyjezdnych sinicami nie ma końca. Pojawiło się też kilka artykułów przestrzegających przed rekinami, jakie mają czyhać w Bałtyku. Udowadniamy w mediach społecznościowych, że ostatni raz sinice wystąpiły u nas kilkanaście lat temu i zasadniczo nie są dla Gminy Mielno zagrożeniem, na co mamy twarde dowody z Inspekcji Sanitarnej. Z kolei temat rekinów ciężko w ogóle skomentować na poważnie – wyjaśnia Radosław Sobko, koordynator akcji.  Polskie wybrzeże Dubajem Europy? Przedstawiciele Gminy Mielno przytaczają nagłówki artykułów, według których ceny nad Bałtykiem są tak wysokie, że na spędzanie tam urlopu stać wyłącznie najbogatszych. Dowodem na drożyznę mają być tzw. paragony grozy. – Nie możemy biernie przyglądać się wprowadzaniu ludzi w błąd. Publikowanie zdjęć paragonów, z których nawet nie wynika, dla ilu osób zakupiono obiad, jest – mówiąc delikatnie – drobną manipulacją. Dobrze wiemy, że podejmując decyzje zakupowe, kierujemy się m.in. cenami, które przecież znamy przed wyborem danej usługi. Idziemy do takiego lokalu, w którym ceny nam odpowiadają, a zapewniam, że w Gminie Mielno mamy dużą rozpiętość w sferze wyżywienia: możemy wybrać ekskluzywną i drogą restaurację, ale w tym samym czasie możemy zjeść tani i pyszny posiłek. Gmina Mielno charakteryzuje się bardzo rozbudowanym sektorem gastronomii, który każdego roku stara się walczyć o klienta jakością, ale także i relatywnie najniższą ceną – mówi Olga Roszak-Pezała, burmistrz Mielna. Turyści bronią wybrzeże Odzew turystów na akcję odkłamywania Bałtyku nie zmienił się od ubiegłego roku. Zdecydowana większość komentarzy w mediach społecznościowych potwierdza słuszność inicjatywy. Niektórzy umieszczają wpisy z konkretnymi kwotami, za jakie przyszło im zjeść posiłek i trzeba przyznać, że tzw. paragony grozy wydają się przy tym całkowitą abstrakcją. Gmina Mielno wspólnie z Ekowspólnotą Lokalną Organizacją Turystyczną umieściła ostatnio w mediach społecznościowych sporo zdjęć ukazujących ceny konkretnych dań w mieleńskich restauracjach. Władze gminy twierdzą, że prawda zawsze się obroni, ale trzeba ją po prostu pokazywać. Większość mieleńskich przedsiębiorców zapytanych o ten temat potwierdza, że to nie może być przypadek, aby tuż przed wakacjami, jak i w ich trakcie pojawiało się tyle newsów uderzających w nadbałtyckie gminy. – Robią nagonkę na wybrzeże, bo chcą turystów zabrać poza granicę Polski. To oczywiste, że chodzi o pieniądze – przekonuje hotelarz z Sarbinowa.  
21 Lipca 2021 godz. 3:31 eWok, fot. Piotr Walendziak  

Koszalin wśród 10 najlepszych miast do życia w Polsce

Nasza publikacja informująca o tym, że Koszalin został sklasyfikowany na 9 miejscu wśród 50 miast na prawach powiatu w Rankingu Polskich Miast Zrównoważonych 2021 wywołała u naszych Czytelników... śmiech, niedowierzanie i falę krytyki. Słusznie? Naszą informację oparliśmy o raport przygotowany przez firmę Arcadis sporządzony we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jego pełna treść znajduje się  tu. Zamiast podziwu i uznania wzbudził on u naszych Czytelników falę krytyki. Jedni śmiali się: inni niedowierzali: a jeszcze inni krytykowali:      Zastanawiałem się dlaczego praca prezydenta Koszalina i jego urzędników jest w ten sposób spostrzegana? Przecież dopiero co, na otwarcie przebudowanego amfiteatru  mieliśmy maraton koncertów. Przed nami kabareton , trwa akcja Bezpieczne wakacje  i mamy na rynku Kamerynki.  Na dodatek prezydent po ulewie zadeklarował mieszkańcom pomoc w usuwaniu  skutków podtopień. Dopiero co wyremontowano ulicę Kościuszki, a już trwają długo wyczekiwane roboty budowlane na ul. Piłsudskiego.  Wreszcie podpisano umowę na rozbiórkę i budowę wiaduktów na Al. Monte Cassino. W końcu mamy także nowiutką i nowoczesną remizę strażacką . Dlaczego zatem, skoro jest tak dobrze jest tak źle? Być może dlatego, że jednych mieszkańców rażą walające się tu i ówdzie   śmieci . Inni wskazują na słabo zadbane  tereny zielone. Jeszcze inni mają pretensje do prezydenta za opieszałość. Widać ją było podczas problemu z betonowymi płytami na ul. Hallera . Widać ją także patrząc gołym okiem na panujący w mieście reklamowy chaos. Od 2015 roku obowiązuje tzw. ustawa krajobrazowa na mocy której  w 2019 roku koszaliński ratusz przygotował uchwałę intencyjną  i przeprowadził konsultacje społeczne z mieszkańcami i przedsiębiorcami dotyczące wyglądu plansz i banerów reklamowych na terenie miasta. I co? I nic! W komentarzach pojawiają się także krytyczne głosy dotyczące pustych lokali w centrum miasta.  Są też i tacy, którym nie podoba się fakt modernizacji amfiteatru. Uważają, że prezydent powinien wreszcie ująć w strategicznych planach sprawę budowy w mieście spalarni śmieci. Sprawa ta ciągnie się od 2009 roku (a od 2010 roku prezydentem Koszalina jest Piotr Jedliński ). W 2010 przeprowadzono nawet konsultacje w tej sprawie. Niestety przez 7 lat nie zdołano  opracować projektu, a prawo w tym zakresie uległo zmianie.  Dlatego teraz płacimy za wywóz śmieci   coraz więcej.  Mieszkańcy mają także żal do prezydenta i radnych za sposób wnoszenia opłaty  za śmieci. Duża grupa mieszkańców jest zdania, że ta obecna - liczona od lokalu - jest wygodna dla urzędników, a krzywdząca społecznie. Na dodatek ta argumentacja urzędników, że "gdyby przyjęto system opłat za śmieci od osoby, to nagle miasto wyludniłoby się"' jest po prostu obrażająca. Mieszkańcy Koszalina wyrażają też pretensje do prezydenta i władz miasta o drożyznę. Szczególnie widoczną na stacjach paliw. Ostatnio swoje krytyczne spojrzenie wyrazili także sportowcy zamieszczając na FB zdjęcia ilustrujące stan techniczny obu naszych stadionów.  Pojawiły się także kontrowersje dotyczące obecnej edycji Budżetu Obywatelskiego. grupa mieszkańców złożyła kolejny projekt tzw. 'Punktów Życia" czyli umieszczenia defibrylatorów AED. Arbitralną decyzją urzędników projekt ten został odrzucony. "Z niedowierzaniem czytamy stanowisko otrzymane od Pana.   Prezydencie Piotr Jedliński jednym słowem WSTYD, że podpisał się Pan pod niniejszym pismem. Myśleliśmy, że możemy na Pana liczyć w sprawie bezpieczeństwa zdrowia Koszalinianek i Koszalinian. Niestety, myliliśmy się. ZABIŁ Pan właśnie w nas i w osobach nas popierających postawę pro obywatelską i zniechęcił do uczestnictwa w koszalińskim Budżecie Obywatelskim w tej i w przyszłych edycjach!!! Pana ostateczna NEGATYWNA decyzja jest ABSURDALNA, NIEDORZECZNA i KRZYWDZĄCA!" Jeszcze inni mają pretensje do prezydenta Koszalina za sposób w jaki rozstał się z Wiktorem Kamieniarzem , długoletnim dyrektorem II LO. I na koniec jeszcze świeża sprawa: Julka i Koszałka. Jak poinformował jeden z radnych nowy Julek pływa, a stary Koszałek rdzewieje.  Oczywiście nie za wszystkie te sprawy odpowiada prezydent, i jak sprawdziliśmy wczoraj miasto wcale nie wygląda tak źle. Sami zobaczcie, a jeżeli nie zgadzacie się, to prosimy przysyłajcie nam swoje zdjęcia. Z chęcią je opublikujemy!     .         
20 Lipca 2021 godz. 3:23 Ala za GDDKiA  

S11: We wtorek rozpoczęto budowę. S6: Podpisano umowy na na dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa

We wtorek odbyły się dwa wydarzenia drogowe. Rozpoczęto budowę S11 i to na aż trzech odcinkach oraz podpisano umowy na dokończenie realizacji obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6. O godz. 13:00 nastąpiła inauguracja budowy drogi ekspresowej S11 na odcinkach: Koszalin-Zegrze Pomorskie Zegrze Pomorske-Kłanino Kłanino-Bobolice W Delegatura Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Koszalinie nastąpi podpisanie umowy na dokończenie realizacji obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6.   S11 Koszalin Bobolice - budowa 48 km nowej drogi  W lutym i marcu ubiegłego roku GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę trzech odcinków S11 między Koszalinem i Bobolicami, o łącznej długości 48 km. Wykonawcy zrealizowali prace projektowe i zgodnie z terminami kontraktowymi złożyli wnioski o wydanie decyzji ZRID.  Inwestycje te przechodzą z fazy projektowania do etapu robót budowlanych. W drugiej połowie czerwca, dla wszystkich odcinków, Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje ZRID. Dziś ruszą prace. W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone rozpoznanie saperskie terenu i niezbędne inwentaryzacje.  W zakresie inwestycji  budowa obejmie m.in. pięć węzłów drogowych i dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych Dargiń Północ i Południe oraz Niekłonice Zachód i Wschód oraz Obwód Utrzymania Drogi Bobolice. Zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2023 r  Przeprojektowany odcinek S6 to 7,9 km pomiędzy węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód.  Obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 ma łączną długość 21,1 km. Od jesieni ubiegłego roku funkcjonują odcinki o łącznej długości około 13 km, od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód, połączenie z ulicą Szczecińską (S11) oraz końcowy fragment obwodnicy od węzła Sianów Wschód. Rozprowadzają one ruch z nowej drogi S6, jednak nie dają możliwości ominięcia Koszalina i Sianowa przez ruch tranzytowy. Dlatego konieczne jest dokończenie całości obwodnicy.  Przypomnijmy, na odcinku obwodnicy Koszalina i Sianowa, między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód (km 6,4 – km 14,3), wystąpiły skomplikowane warunki gruntowe, odmienne od wcześniej stwierdzonych. Podłoże, ze względu na bardzo specyficzną i rzadko spotykaną budowę związaną z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem, nie nadawało się do zastosowania pierwotnie przewidzianej technologii budowy. Jak wyjaśnia GDDKiA, problemem były również samowypływy (wypływy artezyjskie), w których zwierciadło wody stabilizowało się nawet 2 m powyżej poziomu terenu.Próby zastosowania nasypu przeciążeniowego i mikrowybuchów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Wykonano również szereg ekspertyz i badań podłoża, które prowadził między innymi Państwowy Instytut Geologiczny. Wobec braku porozumienia z dotychczasowym wykonawcą, odcinek między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód został wyłączony z pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy.  W roku 2019 rozpoczęło się opracowywanie aktualizacji dokumentacji projektowej dla obwodnicy, gdzie wzięto pod uwagę wyniki poszerzonych badań podłoża. W toku opracowywania dokumentacji przeanalizowano szereg rozwiązań, w szczególności przy obszarze Góry Chełmskiej i przecięcia z linią kolejową Koszalin – Słupsk. Ostatecznie zadecydowano o całkowitej zmianie rozwiązań projektowych w tym miejscu. Zamiast przejścia drogi pod linią kolejową i co za tym idzie zagłębienia się w skomplikowany geologicznie obszar, została zaprojektowana estakada o długości niemal 800 metrów. Obiekt ten będzie przechodził nad linią kolejową i obszarem o skomplikowanej strukturze podłoża. W grudniu tego roku została uzyskana nowa decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i zmieniona wcześniejsza. Zakończenie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiło przeprowadzenie przetargu na dokończenie robót na tej inwestycji. W przetargu złożonych zostało pięć ofert. Najkorzystniejszą złożyło konsorcjum firm Polbud Pomorze (lider), Miejskie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów oraz Wibra Recycling (partnerzy). Oferta opiewa na 448,87 mln zł, a czas przewidziany na realizację to 19 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych). Dziś nastąpi podpisanie umowy, a zakończenie prac na tym odcinku przewidywane jest natomiast na początek 2023 roku.    
20 Lipca 2021 godz. 3:09 Ala za WZP  

Smacznie, ekologicznie i ogrodowo w Dobrzycy

Jeszcze w tym roku na terenie ogrodów „Hortulus” w Dobrzycy będzie można spróbować potraw m.in. z warzyw, kwiatów jadalnych i ziół pozyskanych w tym miejscu. A wszystko to za sprawą baru „Rumianek”, który powstanie tam planowo do końca października. W jego utworzeniu pomogą środki z PO RYBY 2014-2020. W poniedziałek, 19 lipca br. wicemarszałek Olgierd Kustosz oraz członek zarządu Anna Bańkowska podpisali z beneficjentem, Iwona Bigońską, umowę przyznającą wsparcie z PO RYBY 2014-2020 w wysokości blisko 100 tys. zł na zakup wyposażenia potrzebnego do stworzenia baru "Rumianek" w ogrodach "Hortulus" w Dobrzycy. Całkowity koszt zadania  to ok. 300 tys. zł. Dofinansowanie z PO RYBY 2014-2020 pozwoli na zakup i montaż sprzętu gastronomicznego na potrzeby powstającego, wielofunkcyjnego obiektu produkcji i sprzedaży kulinariów - baru „Rumianek”. Będą to m.in.: komora chłodnicza (przeznaczona do całorocznego przechowywania warzyw, kwiatów jadalnych i ziół pozyskanych z ogrodu), piec konwekcyjny parowy, wózek transportowy, stoły chłodnicze, mroźnicze, kuchenki, stół ze zlewem, witryna cukiernicza, mechaniczna obieraczka do ziemniaków oraz sprzęt i oprogramowanie do systemu sprzedaży. W nowo powstałym miejscu zatrudnione zostaną na całoroczny etat 2 osoby.  Ogrody Hortulus w Dobrzycy to kompleks ogrodów pokazowych tworzonych od ponad 25 lat. To miejsce wypoczynku, rozrywki oraz edukacji przyrodniczej. Położone są w powiecie koszalińskim w wyjątkowej strefie klimatycznej. Ogrody oddalone są o kilka kilometrów od brzegu Morza Bałtyckiego, jest to najbardziej na północ wysunięta kolekcja dendrologiczna w Polsce. Kompleks składa się z dwóch zespołów ogrodowych o odmiennym charakterze - Ogrodów Tematycznych Hortulus oraz Ogrodów Hortulus Spectabilis. Między zespołami ogrodowymi, które dzieli 2 km, znajduje się teren Szkółki Roślin Ozdobnych Hortulus.
19 Lipca 2021 godz. 17:52 Ala z mat. inf.  

Koszalin wśród 10 najlepszych miast do życia w Polsce

Koszalin został sklasyfikowany na 9 miejscu wśród 50 miast na prawach powiatu w Rankingu Polskich Miast Zrównoważonych 2021 przygotowanego przez firmę Arcadis we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zdaniem ekspertów "Miasto może poszczycić się wysokim udziałem terenów zieleni, w tym terenów leśnych, co sprawia, że postrzegane jest jako zielone i przyjemne miejsce do mieszkania. Szczególnie wyróżnia się las Góry Chełmskiej położony we wschodniej części miasta, w obrębie którego znajduje się wiele ścieżek spacerowych, park linowy oraz wieża widokowa. Kolejne cztery parki zlokalizowane są w centralnej części miasta. Niewątpliwym atutem miasta jest dobra, w porównaniu z innymi miastami z pierwszej dziesiątki, jakość powietrza, co przekłada się zarówno na korzystne warunki życia mieszkańców, jak również przyciąga turystów. Aktywnemu spędzaniu czasu w mieście służy rozbudowana sieć ścieżek rowerowych i liczne szlaki piesze, umożliwiające czynny wypoczynek w bliskości natury. Koszalin to również miasto, w którym można poczuć się bezpiecznie z uwagi na niski wskaźnik przestępczości i niewielką liczbę osób poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Duża liczba miejsc w żłobkach oraz przedszkolach plasuje miasto w gronie miast postrzeganych jako przyjazne dla rodzin z dziećmi." W stosunku do poprzedniej edycji Rankingu Koszalin awansował z 18 pozycji wyprzedzając takie ośrodki jak Szczecin, Gdynia czy Wrocław.