Nowe odcinki drogi ekspresowej S11
Jednym z kluczowych projektów jest budowa drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Zachodnie z Wielkopolską i znacząco skróci czas podróży z Koszalina na południe Polski.
– Kolejne przetargi na budowę drogi ekspresowej S11 na południe od Koszalina będą ogłoszone jeszcze w tym roku - informuje Stanisław Gawłowski, koszaliński senator RP i dodaje: - To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców naszego regionu i wszystkich kierowców, którzy od lat czekają na bezpieczne i szybkie połączenie Pomorza Zachodniego z Wielkopolską. W planie znalazły się cztery odcinki o łącznej długości około 83 km: Szczecinek – Podgaje, Podgaje – Jastrowie, Ujście – Budzyń i Budzyń – Oborniki. Realizacja tych inwestycji to kolejny krok w kierunku pełnej ciągłości trasy S11, która połączy Koszalin z południem kraju. To ważna inwestycja dla rozwoju gospodarczego, turystyki i bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym regionie.

Szczecinek – Podgaje (22,4 km)
Podgaje – Jastrowie (13,1 km)
Ujście – Budzyń (20,2 km)
Budzyń – Oborniki (22,9 km)
Przetargi będą mogły ruszyć po rozpatrzeniu odwołań dotyczących decyzji środowiskowych dla niektórych odcinków – w tym Szczecinek – Piła oraz Ujście – Oborniki. Pomimo pewnych opóźnień i dyskusji o przebiegu trasy, to bardzo ważny sygnał – S11 wchodzi w kolejny etap realizacji, co oznacza lepsze połączenie komunikacyjne Pomorza z centrum kraju. Obecnie trwa budowa odcinka Szczecinek – Bobolice, którego zakończenie planowane jest na jesień 2026 roku. Z kolei obwodnica Obornik ma być gotowa w roku 2029. Trwa procedura uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy 22-kilometrowego odcinka S11 Oborniki - Poznań. Planowany termin uzyskania decyzji to I połowa 2026 roku. Dotychczas przeprowadziono prace geologiczne, które miały na celu zbadanie podłoża. Wstępne prace archeologiczne (rozpoznanie) zostało wykonane. Teraz czas na badania wykopaliskowe. Rozpoczną się również prace związane z wycinką drzew kolidujących z inwestycją. Będę one realizowane, z zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, poza sezonem lęgowym.

– Modernizujemy kolejne odcinki dróg na Pomorzu Zachodnim - mówi Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. - W ramach programu „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze” zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, które realnie poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a także wzmacniają komunikację w całym regionie. Zakończyliśmy prace na dwóch odcinkach dróg wojewódzkich: DW171 – przebudowa trasy Sikory – Czaplinek (0,882 km) oraz DW112 – przebudowa odcinka Biesiekierz – Koszalin (0,735 km).. Łączna wartość tych inwestycji to blisko 2,86 mln zł. To kolejne zadania, które wpisują się w naszą strategię systematycznej modernizacji sieci drogowej Pomorza Zachodniego – tak, by każda gmina i każdy powiat miał dostęp do nowoczesnej, bezpiecznej infrastruktury - dodał wicemarszałek.
Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 203
W 2025 roku zakończyła się również realizacja jednej z najważniejszych inwestycji drogowych regionu – rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 203 na odcinku Darłowo – granica województwa.
Projekt trwał od 7 listopada 2022 r. do 10 października 2025 r.
Całkowita wartość inwestycji: 162,6 mln zł
Dofinansowanie z Unii Europejskiej: 85% kosztów kwalifikowanych
Długość przebudowanego odcinka: 22,6 km
Droga wojewódzka nr 203 to najkrótsze połączenie Koszalina z Darłowem i dalej z Ustką.
Dotychczas wąska i o ograniczonej nośności, po przebudowie zyskała pełne parametry drogi wojewódzkiej.
Nowa jezdnia ma szerokość 7 metrów, powstały pobocza, azyle dla pieszych, wyspy spowalniające ruch i oświetlenie przejść.
Trasa przebiega przez malownicze miejscowości: Zakrzewo, Kopnica, Drozdowo, Sulimice, Karsino, Masłowice, Ronino, Chudaczewo, Pieńkowo i Postomino. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego 2021–2027.
Nowe trasy rowerowe – Stary Kolejowy Szlak
Inwestycje drogowe to nie tylko samochody – region dynamicznie rozwija też infrastrukturę rowerową.
Jednym z flagowych projektów jest rozbudowa Starego Kolejowego Szlaku, który biegnie znad morza do Wałcza i granicy z Wielkopolską.
Czas realizacji: 28 listopada 2022 r. – 4 sierpnia 2025 r.
Całkowity koszt: ponad 25,2 mln zł
Dofinansowanie UE: 85% kosztów kwalifikowanych (ok. 21,39 mln zł)
Wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego: 3,87 mln zł
Nowe odcinki obejmują m.in.:
12-kilometrowy fragment wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 152 między Smardzkiem a Starym Wardyniem, z odgałęzieniem w Redle w stronę terenów leśnych i rolniczych,
1,2-kilometrowy odcinek w Białogardzie, z przebudową dwóch mostów – nad Parsętą i kanałem Ulgi.
Nowe trasy pozwalają bezpiecznie i komfortowo podróżować rowerem po regionie, łącząc mniejsze miejscowości z większymi ośrodkami miejskimi.
Region w ruchu – krok w stronę nowoczesności
Rozbudowa sieci drogowej i rowerowej to nie tylko kwestia komunikacji, ale również rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu.
Dzięki współpracy samorządów i wsparciu funduszy unijnych, Pomorze Zachodnie staje się coraz bardziej dostępne, bezpieczne i przyjazne dla mieszkańców oraz odwiedzających.
„Nowoczesna infrastruktura to inwestycja w przyszłość – w komfort życia, rozwój lokalnych społeczności i zrównoważony transport” – podkreślają przedstawiciele samorządu województwa.