Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Rewolucja drogowa w regionie – nowe inwestycje, ekspresówki i trasy rowerowe

Autor Art, foto GDDKiA, film: ZZDW 8 Listopada 2025 godz. 10:02
W naszym regionie trwa prawdziwa rewolucja drogowa. Nie tylko planowane, ale i realizowane są kolejne odcinki dróg ekspresowych, krajowych oraz wojewódzkich. Równocześnie powstają nowe trasy rowerowe, które poprawiają dostępność komunikacyjną i turystyczną Pomorza Zachodniego.

Nowe odcinki drogi ekspresowej S11

Jednym z kluczowych projektów jest budowa drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Zachodnie z Wielkopolską i znacząco skróci czas podróży z Koszalina na południe Polski.

– Kolejne przetargi na budowę drogi ekspresowej S11 na południe od Koszalina będą ogłoszone jeszcze w tym roku - informuje Stanisław Gawłowski, koszaliński senator RP i dodaje: -  To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców naszego regionu i wszystkich kierowców, którzy od lat czekają na bezpieczne i szybkie połączenie Pomorza Zachodniego z Wielkopolską. W planie znalazły się cztery odcinki o łącznej długości około 83 km: Szczecinek – Podgaje, Podgaje – Jastrowie, Ujście – Budzyń i Budzyń – Oborniki. Realizacja tych inwestycji to kolejny krok w kierunku pełnej ciągłości trasy S11, która połączy Koszalin z południem kraju. To ważna inwestycja dla rozwoju gospodarczego, turystyki i bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym regionie. 

 

Szczecinek – Podgaje (22,4 km)

Podgaje – Jastrowie (13,1 km)

Ujście – Budzyń (20,2 km)

Budzyń – Oborniki (22,9 km)

Przetargi będą mogły ruszyć po rozpatrzeniu odwołań dotyczących decyzji środowiskowych dla niektórych odcinków – w tym Szczecinek – Piła oraz Ujście – Oborniki. Pomimo pewnych opóźnień i dyskusji o przebiegu trasy, to bardzo ważny sygnał – S11 wchodzi w kolejny etap realizacji, co oznacza lepsze połączenie komunikacyjne Pomorza z centrum kraju. Obecnie trwa budowa odcinka Szczecinek – Bobolice, którego zakończenie planowane jest na jesień 2026 roku. Z kolei obwodnica Obornik ma być gotowa w roku 2029. Trwa procedura uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy 22-kilometrowego odcinka S11 Oborniki - Poznań. Planowany termin uzyskania decyzji to I połowa 2026 roku. Dotychczas przeprowadziono prace geologiczne, które miały na celu zbadanie podłoża. Wstępne prace archeologiczne (rozpoznanie) zostało wykonane. Teraz czas na  badania wykopaliskowe. Rozpoczną się również prace związane z wycinką drzew kolidujących z inwestycją. Będę one realizowane, z zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, poza sezonem lęgowym.

 

 

– Modernizujemy kolejne odcinki dróg na Pomorzu Zachodnim - mówi Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. - W ramach programu „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze” zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, które realnie poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a także wzmacniają komunikację w całym regionie. Zakończyliśmy prace na dwóch odcinkach dróg wojewódzkich: DW171 – przebudowa trasy Sikory – Czaplinek (0,882 km) oraz DW112 – przebudowa odcinka Biesiekierz – Koszalin (0,735 km).. Łączna wartość tych inwestycji to blisko 2,86 mln zł. To kolejne zadania, które wpisują się w naszą strategię systematycznej modernizacji sieci drogowej Pomorza Zachodniego – tak, by każda gmina i każdy powiat miał dostęp do nowoczesnej, bezpiecznej infrastruktury - dodał wicemarszałek. 

 

Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 203

W 2025 roku zakończyła się również realizacja jednej z najważniejszych inwestycji drogowych regionu – rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 203 na odcinku Darłowo – granica województwa.

Projekt trwał od 7 listopada 2022 r. do 10 października 2025 r.

Całkowita wartość inwestycji: 162,6 mln zł

Dofinansowanie z Unii Europejskiej: 85% kosztów kwalifikowanych

Długość przebudowanego odcinka: 22,6 km

Droga wojewódzka nr 203 to najkrótsze połączenie Koszalina z Darłowem i dalej z Ustką.

Dotychczas wąska i o ograniczonej nośności, po przebudowie zyskała pełne parametry drogi wojewódzkiej.

Nowa jezdnia ma szerokość 7 metrów, powstały pobocza, azyle dla pieszych, wyspy spowalniające ruch i oświetlenie przejść.

Trasa przebiega przez malownicze miejscowości: Zakrzewo, Kopnica, Drozdowo, Sulimice, Karsino, Masłowice, Ronino, Chudaczewo, Pieńkowo i Postomino. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego 2021–2027.

 

Nowe trasy rowerowe – Stary Kolejowy Szlak

Inwestycje drogowe to nie tylko samochody – region dynamicznie rozwija też infrastrukturę rowerową.

Jednym z flagowych projektów jest rozbudowa Starego Kolejowego Szlaku, który biegnie znad morza do Wałcza i granicy z Wielkopolską.

Czas realizacji: 28 listopada 2022 r. – 4 sierpnia 2025 r.

Całkowity koszt: ponad 25,2 mln zł

Dofinansowanie UE: 85% kosztów kwalifikowanych (ok. 21,39 mln zł)

Wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego: 3,87 mln zł

Nowe odcinki obejmują m.in.:

12-kilometrowy fragment wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 152 między Smardzkiem a Starym Wardyniem, z odgałęzieniem w Redle w stronę terenów leśnych i rolniczych,

1,2-kilometrowy odcinek w Białogardzie, z przebudową dwóch mostów – nad Parsętą i kanałem Ulgi.

Nowe trasy pozwalają bezpiecznie i komfortowo podróżować rowerem po regionie, łącząc mniejsze miejscowości z większymi ośrodkami miejskimi.

Region w ruchu – krok w stronę nowoczesności

Rozbudowa sieci drogowej i rowerowej to nie tylko kwestia komunikacji, ale również rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu.

Dzięki współpracy samorządów i wsparciu funduszy unijnych, Pomorze Zachodnie staje się coraz bardziej dostępne, bezpieczne i przyjazne dla mieszkańców oraz odwiedzających.

„Nowoczesna infrastruktura to inwestycja w przyszłość – w komfort życia, rozwój lokalnych społeczności i zrównoważony transport” – podkreślają przedstawiciele samorządu województwa.

Czytaj też

Nowa odsłona Stary Kolejowy Szlak w jesiennych barwach

Art, fot. ZZDW - 4 Listopada 2025 godz. 9:21
Zakończył się w tym roku V etap budowy trasy rowerowej Stary Kolejowy Szlak — i to w wyjątkowo malowniczym otoczeniu, gdy okolica przywdziała już barwy jesieni. W gminach Połczyn‑Zdrój – Świdwin (odcinek Wardyń → Smardzko) powstał nowy fragment trasy o długości 11,877 km. W gminie Białogard zrealizowano dodatkowy odcinek o długości 1,18 km. Oznakowany został również odcinek trasy Smardzko → Świdwin o długości około 6,5 km. Łącznie w tym etapie powstało więc około 13 km nowej trasy, które już można w pełni użytkować. Łączne wydatki na V etap wyniosły blisko 25,3 mln zł. Z tego: udział środków europejskich wyniósł 85 % wydatków kwalifikowanych, co daje niemal 21,4 mln zł. wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego wyniósł ponad 3,87 mln zł. Trasa Stary Kolejowy Szlak to nie tylko nowoczesna ścieżka rowerowa, ale też turystyczny szlak łączący morze z Pojezierzem Wałeckim, prowadzący w dużej części po dawnych nasypach kolejowych. Dzięki realizacji V etap rowerzyści zyskali nowy, bezpieczny odcinek zazwyczaj z dala od ruchu kołowego; gminy Połczyn-Zdrój, Świdwin i Białogard zyskały atrakcję, która może przyciągać ruch turystyczny i wspierać lokalną rekreację; jesienny krajobraz tej trasy – z kolorowymi drzewami, spokojem i płaskim profilem – stwarza wyjątkową okazję do wycieczek rowerowych w sezonie poza letnim. Choć V etap został zakończony, droga rowerowa „Stary Kolejowy Szlak” wciąż się rozwija – kolejne odcinki i oznakowania są planowane w ramach programu rozbudowy sieci tras rowerowych w regionie.

Nowa DW203 – inwestycja, która zmienia region

Art, fot. FB/Jakub Kowalik - 13 Października 2025 godz. 8:11
Nowa jakość podróżowania, większe bezpieczeństwo i inwestycja, która łączy mieszkańców regionu – Droga Wojewódzka nr 203 na odcinku Darłowo–granica województwa została oficjalnie oddana do użytku! Jak podkreśla Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego: – Ta droga to ważny element komunikacyjnej mapy Pomorza Zachodniego. Dzięki modernizacji poprawiamy bezpieczeństwo, komfort i dostępność komunikacyjną regionu, co ma ogromne znaczenie zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów odwiedzających nasze nadmorskie miejscowości. Nowoczesna infrastruktura dla wszystkich użytkowników Droga wojewódzka nr 203 to jedna z kluczowych tras łączących nadmorskie miejscowości Pomorza Środkowego. Zakres inwestycji był imponujący i objął: przebudowę 22,6 km drogi, budowę chodników i ścieżek pieszo-rowerowych, modernizację rond, skrzyżowań i zatok autobusowych,  przebudowę systemu odwodnienia oraz poprawę oznakowania i bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Efekty prac widać gołym okiem – nowa nawierzchnia, bezpieczne pobocza i infrastruktura przyjazna nie tylko kierowcom, ale również rowerzystom i pieszym. Wartość całego przedsięwzięcia to blisko 163 miliony złotych, a inwestycja została zrealizowana przy wsparciu Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego 2021–2027.  Festyn dla mieszkańców w Darłowie Symbolicznym podsumowaniem zakończenia prac był rodzinny festyn „Bezpieczne Drogi Pomorza Zachodniego”, który odbył się na Rynku w Darłowie. Wydarzenie połączyło edukację i zabawę – mieszkańcy mogli wziąć udział w konkursach, warsztatach ekologicznych, pokazach służb ratunkowych i animacjach dla najmłodszych. – Chcieliśmy, by to wydarzenie było nie tylko świętem zakończonej inwestycji, ale też okazją do rozmowy o bezpieczeństwie i zrównoważonym transporcie – podkreślił wicemarszałek Kowalik. Droga do lepszego, bezpieczniejszego regionu Modernizacja DW203 to nie tylko inwestycja infrastrukturalna, ale również krok w stronę zrównoważonego rozwoju Pomorza Zachodniego. Nowa trasa ułatwi codzienne dojazdy mieszkańców, poprawi dostępność komunikacyjną regionu i zwiększy jego atrakcyjność turystyczną. Pomorze Zachodnie konsekwentnie inwestuje w drogi, które łączą ludzi, miejsca i możliwości – a DW203 jest najlepszym dowodem na to, że nowoczesna infrastruktura może i powinna iść w parze z bezpieczeństwem i troską o mieszkańców.  

Budowa S11 Bobolice – Szczecinek na półmetku

Art za GDDKiA - 29 Sierpnia 2025 godz. 17:03
Budowa odcinka drogi ekspresowej S11 między Bobolicami a Szczecinkiem wchodzi w decydującą fazę. Zaawansowanie prac na liczącym 24,4 km odcinku przekroczyło już 50 procent. Inwestycja, która rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku, przebiega zgodnie z harmonogramem. Zgodnie z planem nowa trasa zostanie oddana do użytku w III kwartale 2026 roku, co zakończy budowę całego przebiegu drogi ekspresowej S11 w województwie zachodniopomorskim. Inwestycja za ponad miliard złotych W sierpniu 2023 roku podpisano umowę z wykonawcą – firmą Intercor – na kwotę ponad 1,1 mld zł. W ciągu siedmiu miesięcy przygotowano projekty wykonawcze, po czym ruszyły intensywne prace budowlane. Nowa droga będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Powstaną także dwa węzły drogowe (Wierzchowo i Szczecinek Północ) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Wierzchowo. Zastąpi ona obecną, jednojezdniową DK11, znacznie zwiększając bezpieczeństwo i komfort podróży. Postęp robót drogowych Na ponad 10 km trasy ułożono już dwie warstwy nawierzchni bitumicznej. Na potrzeby budowy uruchomiono wytwórnię mas bitumicznych w rejonie przyszłego MOP Wierzchowo, której dzienna wydajność sięga 1 500 ton. Prace ziemne – wykopy i nasypy – są bardzo zaawansowane, a wzmocnienia podłoża ukończono w ponad 90 procentach. Mosty, wiadukty i estakady Na odcinku powstaje aż 26 obiektów mostowych, w tym: 16 wiaduktów, 5 mostów, 3 górne przejścia dla zwierząt, 2 estakady. Cztery z nich przekraczają 100 m długości, a najdłuższy – trójprzęsłowy obiekt w pobliżu Dobrogoszcza – mierzy 160 m. Najbardziej zaawansowane konstrukcje są już ukończone w 80 procentach. Trwają betonowania, montaż elementów prefabrykowanych oraz instalacja stalowych konstrukcji. Zmiany w organizacji ruchu Budowa S11 prowadzona jest w bezpośrednim sąsiedztwie DK11, którą przecina aż w siedmiu miejscach. To wymusza liczne zmiany w organizacji ruchu. Od kilku tygodni w rejonie Pietrzykowa ruch odbywa się jedną z przyszłych jezdni S11. 27 sierpnia, na południe od Wierzchowa (skrzyżowanie z drogą do Drężna), ruch został przeniesiony na nową, równoległą jezdnię – obowiązuje tam ruch wahadłowy. Do końca roku planowane są kolejne zmiany, m.in. w rejonie Pietrzykowa i przy powstającym MOP Wierzchowo. Kierowcy proszeni są o zachowanie szczególnej ostrożności i zwracanie uwagi na oznakowanie tymczasowe. Znaczenie trasy Droga ekspresowa S11 ma strategiczne znaczenie – połączy Pomorze Środkowe z południem Polski, zapewniając szybsze i bezpieczniejsze połączenie regionu z siecią dróg krajowych i autostrad. Ukończenie odcinka Bobolice – Szczecinek będzie ważnym krokiem w realizacji całej inwestycji.