Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Budowa S11 Bobolice – Szczecinek na półmetku

Autor Art za GDDKiA 29 Sierpnia 2025 godz. 17:03
Budowa odcinka drogi ekspresowej S11 między Bobolicami a Szczecinkiem wchodzi w decydującą fazę. Zaawansowanie prac na liczącym 24,4 km odcinku przekroczyło już 50 procent. Inwestycja, która rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku, przebiega zgodnie z harmonogramem. Zgodnie z planem nowa trasa zostanie oddana do użytku w III kwartale 2026 roku, co zakończy budowę całego przebiegu drogi ekspresowej S11 w województwie zachodniopomorskim.

Inwestycja za ponad miliard złotych

W sierpniu 2023 roku podpisano umowę z wykonawcą – firmą Intercor – na kwotę ponad 1,1 mld zł. W ciągu siedmiu miesięcy przygotowano projekty wykonawcze, po czym ruszyły intensywne prace budowlane.

Nowa droga będzie miała dwie jezdnie, każda z dwoma pasami ruchu. Powstaną także dwa węzły drogowe (Wierzchowo i Szczecinek Północ) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Wierzchowo. Zastąpi ona obecną, jednojezdniową DK11, znacznie zwiększając bezpieczeństwo i komfort podróży.

Postęp robót drogowych

Na ponad 10 km trasy ułożono już dwie warstwy nawierzchni bitumicznej. Na potrzeby budowy uruchomiono wytwórnię mas bitumicznych w rejonie przyszłego MOP Wierzchowo, której dzienna wydajność sięga 1 500 ton.

Prace ziemne – wykopy i nasypy – są bardzo zaawansowane, a wzmocnienia podłoża ukończono w ponad 90 procentach.

Mosty, wiadukty i estakady

Na odcinku powstaje aż 26 obiektów mostowych, w tym:

16 wiaduktów,

5 mostów,

3 górne przejścia dla zwierząt,

2 estakady.

Cztery z nich przekraczają 100 m długości, a najdłuższy – trójprzęsłowy obiekt w pobliżu Dobrogoszcza – mierzy 160 m. Najbardziej zaawansowane konstrukcje są już ukończone w 80 procentach. Trwają betonowania, montaż elementów prefabrykowanych oraz instalacja stalowych konstrukcji.

Zmiany w organizacji ruchu

Budowa S11 prowadzona jest w bezpośrednim sąsiedztwie DK11, którą przecina aż w siedmiu miejscach. To wymusza liczne zmiany w organizacji ruchu.

Od kilku tygodni w rejonie Pietrzykowa ruch odbywa się jedną z przyszłych jezdni S11.

27 sierpnia, na południe od Wierzchowa (skrzyżowanie z drogą do Drężna), ruch został przeniesiony na nową, równoległą jezdnię – obowiązuje tam ruch wahadłowy.

Do końca roku planowane są kolejne zmiany, m.in. w rejonie Pietrzykowa i przy powstającym MOP Wierzchowo.

Kierowcy proszeni są o zachowanie szczególnej ostrożności i zwracanie uwagi na oznakowanie tymczasowe.

Znaczenie trasy

Droga ekspresowa S11 ma strategiczne znaczenie – połączy Pomorze Środkowe z południem Polski, zapewniając szybsze i bezpieczniejsze połączenie regionu z siecią dróg krajowych i autostrad. Ukończenie odcinka Bobolice – Szczecinek będzie ważnym krokiem w realizacji całej inwestycji.

Czytaj też

Rewolucja drogowa w regionie – nowe inwestycje, ekspresówki i trasy rowerowe

Art, foto GDDKiA, film: ZZDW - 8 Listopada 2025 godz. 10:02
W naszym regionie trwa prawdziwa rewolucja drogowa. Nie tylko planowane, ale i realizowane są kolejne odcinki dróg ekspresowych, krajowych oraz wojewódzkich. Równocześnie powstają nowe trasy rowerowe, które poprawiają dostępność komunikacyjną i turystyczną Pomorza Zachodniego. Nowe odcinki drogi ekspresowej S11 Jednym z kluczowych projektów jest budowa drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Zachodnie z Wielkopolską i znacząco skróci czas podróży z Koszalina na południe Polski. – Kolejne przetargi na budowę drogi ekspresowej S11 na południe od Koszalina będą ogłoszone jeszcze w tym roku - informuje Stanisław Gawłowski, koszaliński senator RP i dodaje: -  To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców naszego regionu i wszystkich kierowców, którzy od lat czekają na bezpieczne i szybkie połączenie Pomorza Zachodniego z Wielkopolską. W planie znalazły się cztery odcinki o łącznej długości około 83 km: Szczecinek – Podgaje, Podgaje – Jastrowie, Ujście – Budzyń i Budzyń – Oborniki. Realizacja tych inwestycji to kolejny krok w kierunku pełnej ciągłości trasy S11, która połączy Koszalin z południem kraju. To ważna inwestycja dla rozwoju gospodarczego, turystyki i bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym regionie.    Szczecinek – Podgaje (22,4 km) Podgaje – Jastrowie (13,1 km) Ujście – Budzyń (20,2 km) Budzyń – Oborniki (22,9 km) Przetargi będą mogły ruszyć po rozpatrzeniu odwołań dotyczących decyzji środowiskowych dla niektórych odcinków – w tym Szczecinek – Piła oraz Ujście – Oborniki. Pomimo pewnych opóźnień i dyskusji o przebiegu trasy, to bardzo ważny sygnał – S11 wchodzi w kolejny etap realizacji, co oznacza lepsze połączenie komunikacyjne Pomorza z centrum kraju. Obecnie trwa budowa odcinka Szczecinek – Bobolice, którego zakończenie planowane jest na jesień 2026 roku. Z kolei obwodnica Obornik ma być gotowa w roku 2029. Trwa procedura uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy 22-kilometrowego odcinka S11 Oborniki - Poznań. Planowany termin uzyskania decyzji to I połowa 2026 roku. Dotychczas przeprowadziono prace geologiczne, które miały na celu zbadanie podłoża. Wstępne prace archeologiczne (rozpoznanie) zostało wykonane. Teraz czas na  badania wykopaliskowe. Rozpoczną się również prace związane z wycinką drzew kolidujących z inwestycją. Będę one realizowane, z zgodnie z zapisami decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, poza sezonem lęgowym.     – Modernizujemy kolejne odcinki dróg na Pomorzu Zachodnim - mówi Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. - W ramach programu „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze” zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, które realnie poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróżowania, a także wzmacniają komunikację w całym regionie. Zakończyliśmy prace na dwóch odcinkach dróg wojewódzkich: DW171 – przebudowa trasy Sikory – Czaplinek (0,882 km) oraz DW112 – przebudowa odcinka Biesiekierz – Koszalin (0,735 km).. Łączna wartość tych inwestycji to blisko 2,86 mln zł. To kolejne zadania, które wpisują się w naszą strategię systematycznej modernizacji sieci drogowej Pomorza Zachodniego – tak, by każda gmina i każdy powiat miał dostęp do nowoczesnej, bezpiecznej infrastruktury - dodał wicemarszałek.    Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 203 W 2025 roku zakończyła się również realizacja jednej z najważniejszych inwestycji drogowych regionu – rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 203 na odcinku Darłowo – granica województwa. Projekt trwał od 7 listopada 2022 r. do 10 października 2025 r. Całkowita wartość inwestycji: 162,6 mln zł Dofinansowanie z Unii Europejskiej: 85% kosztów kwalifikowanych Długość przebudowanego odcinka: 22,6 km Droga wojewódzka nr 203 to najkrótsze połączenie Koszalina z Darłowem i dalej z Ustką. Dotychczas wąska i o ograniczonej nośności, po przebudowie zyskała pełne parametry drogi wojewódzkiej. Nowa jezdnia ma szerokość 7 metrów, powstały pobocza, azyle dla pieszych, wyspy spowalniające ruch i oświetlenie przejść. Trasa przebiega przez malownicze miejscowości: Zakrzewo, Kopnica, Drozdowo, Sulimice, Karsino, Masłowice, Ronino, Chudaczewo, Pieńkowo i Postomino. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego 2021–2027.   Nowe trasy rowerowe – Stary Kolejowy Szlak Inwestycje drogowe to nie tylko samochody – region dynamicznie rozwija też infrastrukturę rowerową. Jednym z flagowych projektów jest rozbudowa Starego Kolejowego Szlaku, który biegnie znad morza do Wałcza i granicy z Wielkopolską. Czas realizacji: 28 listopada 2022 r. – 4 sierpnia 2025 r. Całkowity koszt: ponad 25,2 mln zł Dofinansowanie UE: 85% kosztów kwalifikowanych (ok. 21,39 mln zł) Wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego: 3,87 mln zł Nowe odcinki obejmują m.in.: 12-kilometrowy fragment wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 152 między Smardzkiem a Starym Wardyniem, z odgałęzieniem w Redle w stronę terenów leśnych i rolniczych, 1,2-kilometrowy odcinek w Białogardzie, z przebudową dwóch mostów – nad Parsętą i kanałem Ulgi. Nowe trasy pozwalają bezpiecznie i komfortowo podróżować rowerem po regionie, łącząc mniejsze miejscowości z większymi ośrodkami miejskimi. Region w ruchu – krok w stronę nowoczesności Rozbudowa sieci drogowej i rowerowej to nie tylko kwestia komunikacji, ale również rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu. Dzięki współpracy samorządów i wsparciu funduszy unijnych, Pomorze Zachodnie staje się coraz bardziej dostępne, bezpieczne i przyjazne dla mieszkańców oraz odwiedzających. „Nowoczesna infrastruktura to inwestycja w przyszłość – w komfort życia, rozwój lokalnych społeczności i zrównoważony transport” – podkreślają przedstawiciele samorządu województwa.