Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Nowe ścieżki rowerowe

Autor Paweł Kaczor / info. UM Koszalin/UGiM Sianów 8 Lipca 2014 godz. 10:27
W naszym mieście trwają prace związane z budową dróg dla rowerów. – Obecnie mamy ok. 40 km ścieżek rowerowych, które zostały zrealizowane w ostatnich latach. W planach mamy budowę kolejnych dróg dla rowerów.– mówi Robert Grabowski, rzecznik prasowy prezydenta Koszalina.

Obecnie trwają prace przy ul. Gdańskiej. Nowa ścieżka powstanie na odcinku od ul. O. Langego do wysokości drogi dojazdowej do leśniczówki, a także od wjazdu do lasu komunalnego do projektowanej kładki rowerowej nad ul. Gdańską. – Te obie inwestycje – droga rowerowa i kładka – zostaną zrealizowane jeszcze w tym roku. – komentuje rzecznik prasowy.

 

Kolejna ścieżka powstanie w ramach realizacji II etapu ul. Rolnej. – 660 m droga rowerowa połączy ul. Piłsudskiego z ul. Gdańską. – informuje Robert Grabowski. Inwestycja ma być zakończona w październiku br. Ścieżka powstanie również w centrum miasta. W ramach Budżetu Obywatelskiego 2014 zostanie zbudowana 750 m droga rowerowa przy ul. Zwycięstwa. – Wykonawca ma czas do 15

lipca. Liczymy na to, że firma skończy prace w terminie. Oprócz ścieżki powstanie nowy chodnik i zatoka autobusowa przy ul. Waryńskiego. Ma być ona gotowa do 15.08. – mówi Grabowski.

 

Ponadto w tym roku została wykonana ścieżka rowerowa przy ul. Orląt Lwowskich. – Ta inwestycja została zakończona. W jej ramach naprawiono również płytki na chodnikach. – podaje rzecznik prasowy. Nowa droga dla rowerów powstanie także w ramach III etapu pierścienia drogowego od ul. Morskiej do ul. Władysława IV. Będzie ona mieć długość 3 km. Kolejna ścieżka powstanie w ramach modernizacji skrzyżowania ul. Armii Krajowej – Bohaterów

fot. UGiM Sianów

Warszawy. – Na tym skrzyżowaniu nie było dotąd dróg dla rowerów. Termin jej realizacji to październik br. – mówi Grabowski.

 

- W ostatnich latach m.in. wybudowano ścieżkę rowerową przy ul. Gnieźnieńskiej, rozbudowano infrastrukturę w kierunku ul. Szczecińskiej, odnowiono ścieżkę prowadzącą do Mielna oraz zrobiono drogę rowerową przy ul. Słupskiej w kierunku Kłosa. W tej chwili można powiedzieć, że zaczynamy wchodzić do miasta. – informuje Grabowski, rzecznik prasowy prezydenta Koszalina.

 

Warto dodać, że trwają również prace budowlane, które mają na celu realizację ścieżki pieszo-rowerowej w miejscowości Kłos. To kolejny odcinek z dopuszczeniem ruchu pieszego, który poprawi komfort i bezpieczeństwo jej użytkowników. Ponadto droga rowerowa powstanie także w Osiekach. Te dwie wspomniane inwestycje realizowane są przez Gminę i Miasto Sianów.

Czytaj też

NIK: Ścieżki rowerowe są dziurawe i źle oznakowane

Film Ala za NIK, fot. Dawid Baranowski, film: NIK - 28 Lipca 2016 godz. 4:56
Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się ścieżkom rowerowym. Z jej ustaleń wynika, że infrastruktura pieszo-rowerowa znajduje się w złym stanie technicznym i, że jest niewłaściwie oznakowana. W Polsce nadal co trzeci zabity na drodze to pieszy, podczas gdy w UE – co piąty. Trasy rowerowe stanowią w Polsce zaledwie ok. 3 proc. łącznej długości sieci dróg publicznych i budowane są przede wszystkim w aglomeracjach miejskich. W konsekwencji rowerzyści poruszają się najczęściej po jezdni. Z wyników  kontroli wynika, że w ostatnich latach sytuacja rowerzystów nie uległa znaczącej poprawie. W latach 2011-2015 (I półrocze) na sieci dróg administrowanych przez skontrolowane jednostki zarządzające drogami nie zmieniła się w zasadniczy sposób ani długość, ani ilość infrastruktury drogowej przeznaczonej dla pieszych i rowerzystów. We wszystkich skontrolowanych jednostkach nie uległ zmianie lub odnotowano tylko niewielki przyrost tzw. infrastruktury liniowej - chodzi o drogi i pasy ruchu dla rowerów, chodniki i pobocza. Podobna sytuacja miała miejsce w odniesieniu do tzw. infrastruktury punktowej - chodzi o przejazdy dla rowerzystów, przejścia dla pieszych, śluzy rowerowe, kładki i tunele dla pieszych i rowerzystów, wyspy azylu dla pieszych oraz sygnalizację świetlną. W 65 proc. zarządach dróg w ogóle nie prowadzono odrębnej ewidencji potrzeb i planu wydatków w odniesieniu do infrastruktury pieszo-rowerowej, lub dane te były niekompletne. W efekcie zarządy dróg nie wiedziały ile pieniędzy jest potrzebne na bieżące utrzymanie i remonty tras dla rowerzystów i pieszych oraz na nakłady inwestycyjne, co z kolei uniemożliwiało prawidłowy rozwój tej infrastruktury. Przykładem dobrych praktyk dynamicznego rozwoju wydzielonej infrastruktury rowerowej i działań na rzecz bezpieczeństwa rowerzystów jest miasto Gdańsk. Trasy rowerowe główne i zbiorcze w Gdańsku budowane były w formie odseparowanej od innych uczestników ruchu drogowego. Zazwyczaj były to wydzielone drogi, a w niektórych przypadkach wydzielone pasy ruchu dla rowerów. Na drogach lokalnych (i niższych klas) uspakajano ruch pojazdów mechanicznych, poprzez wyznaczanie stref ograniczonej prędkości (do 30 km/h), dzięki czemu możliwe było integrowanie ruchu rowerowego z samochodowym. Taki schemat kształtowania infrastruktury rowerowej z powodzeniem wdrożony został przez władze Gdańska na wzór wielkich aglomeracji europejskich o wysokim udziale ruchu rowerowego. Z ustaleń kontroli wynika, że infrastruktura pieszo-rowerowa znajdowała się w złym stanie technicznym i była niewłaściwie oznakowana. We wszystkich 20 skontrolowanych zarządach dróg stwierdzono niezapewnienie odpowiedniego stanu technicznego infrastruktury drogowej służącej pieszym i rowerzystom. Ujawnione uszkodzenia miały wprawdzie zróżnicowany charakter, tym niemniej występowały powszechnie i w każdym przypadku powodowały obniżenie poziomu bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym. Niedostosowanie parametrów technicznych zarządzanej infrastruktury drogowej przeznaczonej dla pieszych i rowerzystów do obowiązujących norm stwierdzono w połowie jednostek. Odstępstwa te dotyczyły najczęściej: wysokości progów i uskoków na krawężnikach, chodnikach, przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerów. W aż 85 proc. zarządów dróg wykryto nieprawidłowości związane z przeprowadzaniem okresowych kontroli stanu technicznego dróg. Przede wszystkim podczas przeglądów nie sprawdzano i nie odnotowywano sposobu wykonania zaleceń z poprzednich kontroli, a także - w przypadku stwierdzenia nieprawidłowego stanu technicznego - nie formułowano zaleceń pokontrolnych

Więcej ścieżek rowerowych

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / fot. ArtRut - 14 Lipca 2014 godz. 14:29
Nasze miasto wraz z nadleśnictwami Karnieszewice i Manowo utworzy turystyczny szlak rowerowy o długości ok. 50 km. Wzdłuż trasy powstanie również mała infrastruktura – ławki, siłownie itp. - Od jakiegoś czasu realizujemy projekt alternatywnej drogi przez Górę Chełmską dla prawdziwych koneserów kolarstwa, dla miłośników rowerów. – mówi Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. Inwestycja związaną jest m.in. z powstaniem ścieżki rowerowej po obu stronach ul. Gdańskiej, a także budową kładki nad drogą krajową nr 6 (w okolicy tzw. „Góry Piaskowej”). Pozwoli to na „uruchomienie” nieco zapomnianej części lasu przy Osiedlu Bukowym w Koszalinie.   - Udało się wspólnie wypracować koncepcję, aby mieszkańcom Koszalina zaoferować również piękne tereny, które znajdują się w okolicach jeziora Lubiatowskiego. – informuje Adam Drop, z Nadleśnictwa Manowo. – Na naszym terenie stworzyliśmy już 6 ścieżek edukacyjnych, a także miejsce postoju pojazdów w Mostowie i przy trasie Wyszewo – Rosnowo. – dodaje Adam Drop.   Planowana trasa w przybliżeniu: Osiedle Przylesie – kładka ul. Gdańska – Góra Chełmska – trasa Koszalin - Polanów – wzgórze morenowe – jezioro Cieszyno – Manowo – Strzekęcino – Konikowo – Koszalin. – Całość będzie gotowa w przyszłym roku i zostanie rozbudowywana o kolejne szlaki. – podaje Robert Grabowski, rzecznik prasowy prezydenta Koszalina. – Zamierzamy utworzyć trasę rowerową łączącą ul. Gdańską z ul. Kędzierzyńską. W planach jest również budowa ścieżki łączącej ul. Słupską z ul. Leśną. – komentuje Jarosław Staniszewski, z Nadleśnictwa Karnieszewice.   – Lasy zainteresowane są tym, żeby udostępniać walory przyrodnicze i regionalne jak najszerszemu gronu społeczeństwa. – mówi Sylwester Major, zastępca dyrektora ds. gospodarki leśnej Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinku. – Niezmiernie cieszy nas to co się dzieje w ostatnich latach. Doceniamy działania w zakresie budowy infrastruktury rowerowej w Koszalinie. – komentuje Ryszard Lautenbach, wiceprezes Koszalińskiego Stowarzyszenia Rowerowego „Roweria”.   Warto dodać, że władze Koszalina wydały mapy ścieżek rowerowych na terenie naszego miasta. Mieszkańcy mogą zapoznać się m.in. z informacjami o najczęściej obieranych przez rowerzystów kierunkach (np. w stronę Jamna czy jeziora Hajka). Przewodniki dostępne są m.in. w koszalińskim ratuszu i w Hali Widowiskowo-Sportowej. Ponadto trwa odbiór gruntownie zmodernizowanego odcinka ul. Bohaterów Warszawy (od ul. Syrenki do ul. Mieszka I-go). – Oprócz przebudowy jezdni, wjazdów i chodników wybudowana została 670 m ścieżka rowerowa i chodnik, a także przebudowano zatoki autobusowe. – podaje Robert Grabowski. Prace kosztowały 3,5 mln zł.   Zapraszamy do obejrzenia filmiku z briefingu prasowego:  

Szybka interwencja

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin - 10 Lipca 2014 godz. 15:04
Wczoraj informowaliśmy o braku wymalowanych przejazdów rowerowych przy ul. Orląt Lwowskich. Po publikacji problem został rozwiązany. W komentarzach pod artykułem „Nowe ścieżki rowerowe” mogliśmy przeczytać: – …Oto kompromitacja naszych drogowców na ulicy Orląt Lwowskich. Komuś, znowu, się zapomniało o wymalowaniu przejazdu rowerowego… – krytycznie wypowiedział się Jacek Wezgraj.       Jeszcze w środę jadąc ścieżką rowerową przy ul. Orląt Lwowskich, mogliśmy nagle zobaczyć pasy dla pieszych. W miejscu, w którym ulica przecina się z drogą dla rowerów, brakowało wyznaczonego pasa ruchu dla cyklistów. Władze miasta zapewniły nas, że przejazdy rowerowe zostaną wymalowane m.in. przez ulicę, która prowadzi na giełdę, a także przez ul. Rejtana. Dzisiaj okazało się, że ratusz dotrzymał słowa.   Dzień po naszej publikacji we wskazanych miejscach można już poruszać się po wymalowanych przejazdach rowerowych. Zapewniono nas również, że każda zgłoszona informacja zostanie sprawdzona. Jeśli będzie wymagała poddania pod obrady to zostanie to zrobione. Natomiast jeśli chodzi o drobne sprawy, które można zrobić „od ręki” – nie będzie trzeba długo czekać.   Wskazujemy zatem kolejny „rowerowy bubel”. Jadąc drogą dla rowerów w stronę zalewu cykliści mogą mieć problem. Zjazd ze ścieżki rowerowej na jezdnie przy ul. 4 Marca jest za wysoki (zdjęcie obok). Krawężnik o wysokości ok. 25 cm z pewnością utrudnia poruszanie się cyklistom. Interesujące jest to, że z jednej strony zjazd jest zrobiony, zaś z drugiej – napotkamy na wysoki krawężnik. Zapraszamy Was – drodzy czytelnicy – do wskazywania kolejnych uciążliwych miejsc.   – Dzięki spostrzeżeniom środowiska rowerzystów, łatwiej będzie nam opanować sytuację na starych, jak i nowych trasach rowerowych. Wszystkie spostrzeżenia bierzemy pod uwagę w dalszych pracach. Każda uwaga jest cenna. – zapewniał nas Robert Grabowski, rzecznik prasowy prezydenta Koszalina. 

Pomyśl zanim coś zrobisz

ArtRut - 9 Lipca 2014 godz. 14:50
40 kilometrów nowych dróg rowerowych zyskał Koszalin w ostatnich latach. A z każdym miesiącem przybywają kolejne. Coraz więcej koszalinian korzysta z rowerów. Powodów jest oczywiście całe mnóstwo. Od tych prozaicznych takich jak rower to najtańszy środek lokomocji po te  prozdrowotne typu: ruch to zdrowie. Nie ważne dlaczego, ważne, że  coraz więcej i coraz częściej jeździmy. Mamy także coraz więcej  dróg, po których mogą poruszać się cykliści.  Nasz materiał zatytułowany „Nowe ścieżki rowerowe“ wzbudził wśród Czytelników/Internautów sporą dyskusję. - Jedziemy od nowej plaży. Prosto w kierunku Zwycięstwa. Raptem orientujemy się, ze ścieżka była a jedziemy po chodniku. Aha, jest ale teraz z drugiej strony chodnika. Taka gra na orientacje? Dojeżdżamy do niby ronda i po ścieżce. Niezrażeni jedziemy prosto do skrzyżowania tam odnajdujemy znowu ścieżkę, w lewo przez jezdnię i w prawo przez Zwycięstwa po stronie Biedronki wjeżdżamy w Traugutta, a tam... Niedawno położona ścieżka zmieniła się tor motokrosowy, masakra. Dziury, wyłomy...a było tak ładnie. Koszalin (tak) buduje – opowiedział na FB swoje spostrzeżenia Jerzy Lewandowski. - Akurat to nie tendencja Koszalina ale całego kraju , mniejsze od nas miejscowości mają to już daaawno za sobą – podsumował z kolei nasz tekst Grzegorz Duda. - Fajnie, że powstają nowe drogi rowerowe, tylko dlaczego na niemal każdym nowym odcinku są buble, zaniedbania oraz dowody, że miejscy urzędnicy nie są w stanie nadzorować inwestycji, albo są zwykłymi dyletantami bez pojęcia o temacie? O to kompromitacja naszych drogowców na ulicy Orląt Lwowskich. Komuś, znowu, się zapomniało o wymalowaniu przejazdu rowerowego... – krytycznie wypowiedział się Jacek Wezgraj. Uwaga słuszna, postanowiliśmy zatem wyjaśnić jaki jest powód tej “rowerowej przeszkody”. O odpowiedź poprosiliśmy rzecznika prezydenta. – Budowa ścieżki rowerowej przy ul. Orląt Lwowskich nie jest jeszcze zakończona. Będą jeszcze wymalowane pasy rowerowe przez ul. Orląt Lwowskich (na wysokości akademików), pasy przez drogę  prowadzącą na Giełdę oraz przez ulicę Rejtana wraz z obniżeniem krawężników na tej ulicy – zapewnia Robert Grabowski. My z kolei zapewniamy, że do sprawy wrócimy.

Remont skrzyżowania w Koszalinie

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin - 8 Lipca 2014 godz. 11:09
Trwają prace przy modernizacji skrzyżowania ul. Armii Krajowej – Bohaterów Warszawy. W związku z inwestycją od 9 lipca na tym odcinku drogi wystąpią utrudnienia w ruchu. W ramach inwestycji za 2,3 mln zł zostanie przebudowana jezdnia oraz chodniki, powstaną ścieżki rowerowe, wybudowania będzie zatoka autobusowa, a także wyregulowane studnie i wpusty kanalizacji deszczowej. – Całość prac prowadzonych przez firmę Strabag pod nadzorem Zarządu Dróg Miejskich zakończy się w październiku br. Inwestycja jest częścią dużego projektu pn. „Usprawnienia drogi krajowej nr 6” na którą Prezydent Miasta otrzymał dofinansowanie w wysokości 23 mln zł. – podaje Robert Grabowski, rzecznik prasowy prezydenta Koszalina.   W czasie wakacji – przez lipiec i sierpień – na skrzyżowaniu prowadzone będą prace przy budowie chodników i wymianie krawężników, co spowoduje zawężenie jezdni o ok. 1 m. – Główne prace związane z wymianą nawierzchni zaplanowano już po wakacjach, aby nie powodować dodatkowych utrudnień komunikacyjnych. – informuje Robert Grabowski.

Utrudnienia przy ul. Władysława IV

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin - 7 Lipca 2014 godz. 10:26
Przy ul. Władysława IV trwają prace przy budowie koszalińskiego pierścienia drogowego. W najbliższych dniach mieszkańcy spotkają się z utrudnieniami spowodowanymi budową. Do piątku (11 lipca) ruch będzie odbywał się po nowej trasie połówkowo. Firma Eurovia – wykonawca prac – będzie wykonywała nasyp po prawej stronie ronda (od strony ogrodów działkowych). Stąd wynika potrzeba kontynuowania wahadła (na ok. 430 m). W najbliższych dniach zostaną również wykonane elementy brukarskie (krawężniki) i odwodnienia deszczowego (przykanaliki) oraz warstwy: stabilizacji cementem, konstrukcyjna, podbudowy bitumicznej, wyrównawcza i wiążąca.     - Prace pozwolą na puszczenie po nowym rondzie ruchu w obu kierunkach ok. 12 lipca. Przez cały okres prac roboty monitorowane są przez Zarząd Dróg Miejskich i Policję. W razie potrzeby wprowadzone będzie ręczne sterowanie ruchem. – podaje Robert Grabowski, rzecznik prasowy prezydenta Koszalina. Cały fragment pierścienia wewnętrznego naszego miasta od ul. Morskiej do ul. Władysława IV ma być gotowy w październiku br. – Termin jest aktualny. Nie ma żadnych opóźnień. Wykonawca prowadzi prace zgodnie z harmonogramem. – komentuje Robert Grabowski.   W ramach zadania „Budowa i przebudowa dróg stanowiących zewnętrzny pierścień układukomunikacyjnego miasta Koszalina – połączenie ul. BoWiD z ul. Władysława IV” zostanie wybudowana droga wraz z pełną infrastrukturą i 160 m mostem przez Dzierżęcinkę oraz ścieżka rowerowa. Koszt inwestycji wynosi ok. 41 mln zł. Budowa całego pierścienia wewnętrznego Koszalina obejmuje 3 etapy (2 już zrealizowano), a jego łączny koszt to ok. 100 mln zł.   Ring połączy ul. Gnieźnieńską z ul. Władysława IV. Obejmuje on ok. 12 km nowych dróg ze ścieżkami rowerowymi, oświetleniem i infrastrukturą oraz 10 rond. Jego 3 część obejmuje prawie 3 km nowej drogi, która powinna zostać oddana do użytku zgodnie z harmonogramem. Ring m.in. odciąży ruch w śródmieściu Koszalina, usprawni komunikacyjnie miasto, a także pozwoli na sprawniejszą obsługę pomiędzy osiedlami i dzielnicami.

Sonda: jak oceniasz prezydenta Koszalina?

Redakcja - 29 Czerwca 2014 godz. 11:58
Możesz wyrazić swoją opinię w sprawie sprawowania przez Piotra Jedlińskiego władzy w mieście. Masz kłopot z podjęciem decyzji? Wahasz się? Wpisz "Jedliński"do naszej wyszukiwarki i poznasz materiały, w których o nim informowaliśmy. Jesteś leniwy? Nie chce się Tobie tego robić? Ok! Zrobiliśmy to za Ciebie. Wystarczy kliknąć w jeden z poniższych artykułów….         Oceń pracę prezydenta - kliknij tutaj.