Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Śmieciowe opłaty

Autor LBM 6 Marca 2021 godz. 10:56
Nie od gospodarstwa domowego czy liczby mieszkańców. Radni odrzucili też pomysł naliczania opłat według ilości zużytej wody. Koszalinianie będą płacić za śmieci odpowiednio od powierzchni mieszkania.


Radni brali pod uwagę tylko takie metody takie, które w jakikolwiek sposób mogą zostać zweryfikowane. W pierwszej kolejności odpadła liczba mieszkańców w gospodarstwie domowym, gdyż rzeczywiście ciężko jest sprawdzić faktyczny stan osób w domostwie.
- Jedyną metodą weryfikowalną jest ilość metrów kwadratowych, gdyż powierzchnia mieszkań nie zmienia się. Za tę opłatę wywieziemy każdą ilość odpadów - powiedział Andrzej Kierzek zastępca Prezydenta ds. polityki gospodarczej.

Zdaniem miasta, opłata naliczona z metrażu lokalu jest najsprawiedliwsza. Prezydent proponuje 60 groszy za metr kwadratowy mieszkania. Dzięki ustawie przegłosowanej przez Senat: są dwa wyjątki: osoby samotne – bez względu na wielkość mieszkania - płaciłyby maksymalnie za 30 metrów kwadratowych. W przypadku gdy w domu mieszka więcej osób, które są zameldowane, wówczas opłaty będą pobierane maksymalnie do 80 metrów kwadratowych lokalu.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Czytaj też

Koszalin: Sprawiedliwie za śmieci, maksymalnie za nieruchomości

eWok - 28 Listopada 2024 godz. 9:03
- Za kreatywną księgowość poprzedniej władzy dziś musimy płacić - mówił podczas czwartkowej sesji Rady Miejskiej radny klubu Koalicji Obywatelskiej Michal Listowski. - Pan, panie radny Jedliński rozmawiał tylko z prezesami spółdzielni i urzędnikami. Zwykłych mieszkańców pan w ogóle nie chciał słuchać - dodała Dorota Chałat, szefowa klubu KO. - Jako czarna owca tej rady powiem tylko, że proponowany nowy system opłat za wywóz odpadów jest bardzo niestabilny - bronił się Piotr Jedliński były prezydent miasta, a dziś członek klubu Trzecia Droga. Po tych uprzejmościach i drobnych utarczkach słownych ostatecznie radni przegłosowali uchwałę wprowadzającą nowy system opłat za wywóz odpadów. Od stycznia przyszłego roku mieszkańcy zapłacą 107 złotych za wywóz śmieci miesięcznie. Jeśli jednak złożą deklarację, że ich gospodarstwo domowe jest jednoosobowe, zapłacą 37 zł miesięcznie. Jeśli poinformują, że ich gospodarstwo domowe jest dwuosobowe, będą płacić 67 złotych. Gospodarstwa zamieszkiwane prze trzy i więcej osób będą płacić 107 złotych. - Nie ma w pełni sprawiedliwego systemu ponoszenia kosztów za wywóz nieczystości w mieście - podsumował Tomasz Bernacki, zastępca prezydenta. - Ale ten jest optymalny. Pracowaliśmy nad nim od maja. Wyliczyliśmy, że kwotą podstawową, bazową jest właśnie 37 złotych. W szeroko przeprowadzonych konsultacjach społecznych koszalinianie utwierdzili nas w tym, że ta decyzja jest właściwa - dodał Bernacki.  Także dość ostro było podczas dyskusji dotyczącej podjęcia uchwały wprowadzającej podwyżki stawek podatku od nieruchomości. Radni opozycji przytaczali nie mające pokrycia w rzeczywistości dane z polskiej gospodarki. - Proszę radnych, by nie wprowadzali nas, i opinii publicznej w błąd posiłkując się danymi nie znajdującymi pokrycia - upomniał radnych Artur Wezgraj, przewodniczący Rady Miejskiej.  Projekt uchwały zapowiadał podwyżki w wysokości 13 procent. Radny Błażej Papiernik (PSL, klub Trzecia Droga) zaproponował ich obniżkę, a prezydent miasta wniósł nieoczekiwanie autopoprawkę podwyższającą do maksymalnych dopuszczonych ustawą stawek. Radni w głosowania odrzucili wszystkie propozycje Papiernika, a zaakceptowali zmiany zaproponowane przez prezydenta Sobieraja. - Ta podwyżka dla 50 metrowego mieszkania oznacza, że jego właściciel zapłaci w skali roku 16 złotych więcej - wyjaśniła Małgorzata Liwak, skarbnik miasta. Nowe stawki mają przynieść do budżetu miasta  2,5 mln zł dodatkowego dochodu, a pieniądze będą przeznaczone na spłatę kredytów. - Bierzemy odpowiedzialność za miasto i za stan finansów publicznych, które w poprzedniej kadencji zostały zniszczone - podsumował prezydent. W przyszłym roku podatek od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wzrośnie z 1,15 zł za metr kwadratowy do 1,38 zł za m kw. Podatek od pozostałych gruntów rośnie z 0,59 zł za m kw. powierzchni do 0,73 zł za m kw. Podatek od budynków mieszkalnych lub ich części wzrośnie z tegorocznych 0,77 zł za m kw powierzchni do 1,19 zł za m kw.  Podczas sesji dowiedzieliśmy się także, że na wyniki prac specjalnie powołanej do zbadania wydatków promocyjnych miasta komisji musimy poczekać do końca stycznia 2025. "Członkowie komisji analizują nie tylko kwoty faktur, ale także i ich uzasadnienie" usłyszeliśmy.  Sesji towarzyszyły także momenty wzniosłe i miłe. Spotkanie radnych rozpoczął bowiem film poświęcony pochowanemu na koszalińskim cmentarzu dzień wcześniej prezydentowi Mirosławowi Mikietyńskiemu. Ten wzruszający dokument poprzedził minutę ciszy, którą uczczono pamięć Honorowego Obywatela Koszalina. Chwilę później radni uhonorowali też nieodżałowanego lekarza, doktora Leona Koniecznego. W tym roku przypada bowiem setna rocznica jego urodzin. Doktor Konieczny zmarł w 2009 roku, a niedawno w Szpitalu Wojewódzkim odsłonięto jego tablicę pamiątkową.       

Sprawiedliwie płacić za śmieci!

Ala - 7 Listopada 2024 godz. 3:56
Miasto chce od 1 stycznia naliczać opłaty za wywóz odpadów w zależności od liczby członków gospodarstwa domowego. Trwają właśnie spotkania informacyjne dotyczące metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Od marca 2021 roku koszalinianie za śmieci płacą miesięcznie 58 złotych. To dlatego, że były prezydent Piotr Jedliński wsparty radnymi PiS i Wspólnego Koszalina (dziś Trzecia Droga) przeforsował metodę naliczanie opłat "od gospodarstwa domowego". Nowe władze, które wówczas sprzeciwiały sie wprowadzeniu tej społecznie szkodliwej metody chcą to zmienić. uważają, że najwłaściwszy sposób  ponoszenia tych kosztów to opłata "od mieszkańca".  Prezydent Koszalina, Tomasz Sobieraj zdecydował o przeprowadzeniu konsultacji społecznych w tej sprawie.  Władze Koszalina proponują, by od 1 stycznia 2025 r. naliczać opłaty za wywóz odpadów w zależności od liczby członków gospodarstwa domowego. Osoby żyjące samotnie mają płacić 37 zł, gospodarstwo dwuosobowe - 67 zł, a trzyosobowe i większe - 107 zł. - W ten sposób możliwe będzie zbilansowanie budżetu odpadowego, tak aby miasto do niego nie dokładało - twierdzi prowadzący konsultacje Tomasz Bernacki, wiceprezydent Koszalina. I wyjaśnia: "W porównaniu do tego co było, schodzimy z 58 złotych i urealniamy koszt odpadów wytwarzanych przez jedną osobę. Dziś brakuje pieniędzy, aby zbilansować budżet. Dodatkowo rośnie ilość wyrzucanych odpadów komunalnych. Należało więc to przeliczyć i dopasować metodę, aby była jak najbardziej korzystna dla mieszkańców".  Kolejne spotkania odbędą się:   8.11.2024 o godz. 16:00 - z przedstawicielami Rad Osiedli, 14.11.2024 o godz. 17:00 - z mieszkańcami Koszalina. Wszystkie spotkania odbywają się w sali 300 koszalińskiego Urzędu Miejskiego (Rynek Staromiejski 6-7).  

Co się dzieje z naszymi odpadami?

Paweł Kaczor - 16 Lipca 2013 godz. 15:23
Nowy system gospodarki odpadami, który został wprowadzony 1 lipca br., zakłada ich selektywną zbiórkę. Większość koszalinian zadeklarowała chęć takiego zbierania śmieci i z powodzeniem oddziela szkło od plastików czy makulaturę od innych odpadów. Trafiają one do Regionalnego Zakładu Odzysku Odpadów PGK w Sianowie przy ul. Łubuszan 80 (zakład ten należy do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Koszalinie). Wśród mieszkańców coraz częściej słychać głosy, że selektywnie zbierane śmieci są wrzucane do jednego samochodu i składowane w jednym miejscu. – Wszystkie odpady przywożone są do zakładu w Sianowie. Tutaj każdy odpad selektywnie zebrany poddany jest procesom unieszkodliwiania. Z tworzyw sztucznych wybiera się na sortowni ręcznej odpady, które nadają się do przekazania do recyklingu. Zawsze zostaje część odpadów, z których nie można nic wybrać i one niestety muszą być składowane. – mówi Andrzej Kierzek, Zastępca Prezydenta Koszalina ds. Polityki Gospodarczej.   Na wielu osiedlach nadal brakuje pojemników do selektywnej zbiórki odpadów. Jak sytuacja wygląda obecnie? – Pojemników brakowało na początku lipca. Teraz mamy systematyczne dostawy i w uzgodnieniu z zarządcami wspólnot są one wstawiane w miejsca przy osłonach śmietnikowych. – komentuje Tomasz Uciński, dyrektor PGK Koszalin. Uciński dodał także, że odpady odbierane są od wszystkich mieszkańców naszego miasta, również tych, którzy nie złożyli dotąd Deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.   Zapraszamy do obejrzenia wideo z terenu Regionalnego Zakładu Odzysku Odpadów PGK w Sianowie przy ul. Łubuszan 80:  

Zakład Odzysku Odpadów

Paweł Kaczor - 16 Lipca 2013 godz. 15:23
Nowy system gospodarki odpadami, który został wprowadzony 1 lipca br., zakłada ich selektywną zbiórkę. Większość koszalinian zadeklarowała chęć takiego zbierania śmieci i z powodzeniem oddziela szkło od plastików czy makulaturę od innych odpadów. Trafiają one do Regionalnego Zakładu Odzysku Odpadów PGK w Sianowie przy ul. Łubuszan 80 (zakład ten należy do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Koszalinie).

Deklaracje odpadowe

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / grafika: ecomanager.pl - 4 Czerwca 2013 godz. 12:48
We wtorek, 25 czerwca upływa czas na złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie opadami komunalnymi. Natomiast od 1 lipca prowadzony będzie odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, które pochodzą z zamieszkałych nieruchomości. Ich właściciele każdego miesiąca będą wnosić opłatę do Gminy. Pismo można wygenerować elektronicznie (link). Przed przystąpieniem do wypełnienia elektronicznej deklaracji należy zapoznać się z instrukcją (link). Dokument należy składać: - w formie papierowej w budynku przy ul. Mickiewicza 26 (pok. 19, 20 i 27) lub w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego w Koszalinie, ul. Rynek Staromiejski 6-7; - za pomocą elektronicznej skrzynki na platformie ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej); - e-mailem na adres um.koszalin@um.man.koszalin.pl (w tym przypadku należy udać się osobiście do UM, aby podpisać deklarację).   Pismo składają osoby sprawujące zarząd w przypadku domów wielolokalowych (również dla mieszkań z wyodrębnioną własnością), tj. zarządca, spółdzielnia itp. oraz właściciele (współwłaściciele, użytkownicy) domów jednorodzinnych. Dokumentu nie składają najemcy i właściciele mieszkań w budynkach wielorodzinnych.   W deklaracji właściciel nieruchomości określa, czy odpady pochodzące z jego własności będą segregowane czy nie. Na tej podstawie samodzielnie wylicza wysokość opłaty – ważna jest powierzchnia mieszkania lub domu oraz stawka opłaty (0,60zł za 1m2 w przypadku segregowania i 0,90zł za 1 m2 w przypadku niesegregowania).   Opłaty uzależnione są od powierzchni lokalu i liczby osób, które go zamieszkują: - jeżeli powierzchnia jest większa niż 80m2 – opłata wynosi jak za 80m2; - jeżeli w lokalu o powierzchni powyżej 60m2 zamieszkują 2 osoby – opłata jak za 60m2; - jeżeli w lokalu o powierzchni powyżej 25m2 zamieszkuje 1 osoba – opłata jak za 25m2.   W opłacie dla części nieruchomości zamieszkałej, na której jest prowadzona także działalność gospodarcza, nie obowiązują wspomniane wyżej zasady (należność stanowi iloczyn całej powierzchni użytkowej lokalu oraz stawki opłaty uzależnionej od sposobu zbierania odpadów).   Mieszkańcy domów wielorodzinnych, którzy są uprawnieni do zwolnienia z części opłat zobowiązani są do złożenia zarządowi/zarządcy/spółdzielni oświadczenia o zamieszkiwaniu dwóch osób w mieszkaniu o powierzchni powyżej 60m2 lub jednej osoby w mieszkaniu powyżej 25m2. Właściciele domów jednorodzinnych nie muszą składać takich oświadczeń.   Opłatę należy wnieść do 15 dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, którego opłata dotyczy, np. termin opłaty upływa 15 sierpnia, a opłata ta obejmuje lipiec. Zapłaty można dokonać na dwa sposoby: - przelewem na rachunek bankowy Urzędu (po złożeniu deklaracji i wprowadzeniu jej do systemu, UM wygeneruje indywidualny numer konta, którzy zostanie przesłany na wskazany adres); - gotówką w kasie Urzędu.   Szczegółowych informacji można zasięgnąć w pokojach 19, 20 i 27 w budynku przy ul. Mickiewicza 26 oraz pod nr tel. 94 348 88 84 i 94 348 88 93.