Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Śmieciowe opłaty

Autor LBM 6 Marca 2013 godz. 10:56
Nie od gospodarstwa domowego czy liczby mieszkańców. Radni odrzucili też pomysł naliczania opłat według ilości zużytej wody. Koszalinianie będą płacić za śmieci odpowiednio od powierzchni mieszkania.


Radni brali pod uwagę tylko takie metody takie, które w jakikolwiek sposób mogą zostać zweryfikowane. W pierwszej kolejności odpadła liczba mieszkańców w gospodarstwie domowym, gdyż rzeczywiście ciężko jest sprawdzić faktyczny stan osób w domostwie.
- Jedyną metodą weryfikowalną jest ilość metrów kwadratowych, gdyż powierzchnia mieszkań nie zmienia się. Za tę opłatę wywieziemy każdą ilość odpadów - powiedział Andrzej Kierzek zastępca Prezydenta ds. polityki gospodarczej.

Zdaniem miasta, opłata naliczona z metrażu lokalu jest najsprawiedliwsza. Prezydent proponuje 60 groszy za metr kwadratowy mieszkania. Dzięki ustawie przegłosowanej przez Senat: są dwa wyjątki: osoby samotne – bez względu na wielkość mieszkania - płaciłyby maksymalnie za 30 metrów kwadratowych. W przypadku gdy w domu mieszka więcej osób, które są zameldowane, wówczas opłaty będą pobierane maksymalnie do 80 metrów kwadratowych lokalu.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Czytaj też

Co się dzieje z naszymi odpadami?

Paweł Kaczor - 16 Lipca 2013 godz. 15:23
Nowy system gospodarki odpadami, który został wprowadzony 1 lipca br., zakłada ich selektywną zbiórkę. Większość koszalinian zadeklarowała chęć takiego zbierania śmieci i z powodzeniem oddziela szkło od plastików czy makulaturę od innych odpadów. Trafiają one do Regionalnego Zakładu Odzysku Odpadów PGK w Sianowie przy ul. Łubuszan 80 (zakład ten należy do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Koszalinie). Wśród mieszkańców coraz częściej słychać głosy, że selektywnie zbierane śmieci są wrzucane do jednego samochodu i składowane w jednym miejscu. – Wszystkie odpady przywożone są do zakładu w Sianowie. Tutaj każdy odpad selektywnie zebrany poddany jest procesom unieszkodliwiania. Z tworzyw sztucznych wybiera się na sortowni ręcznej odpady, które nadają się do przekazania do recyklingu. Zawsze zostaje część odpadów, z których nie można nic wybrać i one niestety muszą być składowane. – mówi Andrzej Kierzek, Zastępca Prezydenta Koszalina ds. Polityki Gospodarczej.   Na wielu osiedlach nadal brakuje pojemników do selektywnej zbiórki odpadów. Jak sytuacja wygląda obecnie? – Pojemników brakowało na początku lipca. Teraz mamy systematyczne dostawy i w uzgodnieniu z zarządcami wspólnot są one wstawiane w miejsca przy osłonach śmietnikowych. – komentuje Tomasz Uciński, dyrektor PGK Koszalin. Uciński dodał także, że odpady odbierane są od wszystkich mieszkańców naszego miasta, również tych, którzy nie złożyli dotąd Deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.   Zapraszamy do obejrzenia wideo z terenu Regionalnego Zakładu Odzysku Odpadów PGK w Sianowie przy ul. Łubuszan 80:  

Zakład Odzysku Odpadów

Paweł Kaczor - 16 Lipca 2013 godz. 15:23
Nowy system gospodarki odpadami, który został wprowadzony 1 lipca br., zakłada ich selektywną zbiórkę. Większość koszalinian zadeklarowała chęć takiego zbierania śmieci i z powodzeniem oddziela szkło od plastików czy makulaturę od innych odpadów. Trafiają one do Regionalnego Zakładu Odzysku Odpadów PGK w Sianowie przy ul. Łubuszan 80 (zakład ten należy do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Koszalinie).

Deklaracje odpadowe

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / grafika: ecomanager.pl - 4 Czerwca 2013 godz. 12:48
We wtorek, 25 czerwca upływa czas na złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie opadami komunalnymi. Natomiast od 1 lipca prowadzony będzie odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, które pochodzą z zamieszkałych nieruchomości. Ich właściciele każdego miesiąca będą wnosić opłatę do Gminy. Pismo można wygenerować elektronicznie (link). Przed przystąpieniem do wypełnienia elektronicznej deklaracji należy zapoznać się z instrukcją (link). Dokument należy składać: - w formie papierowej w budynku przy ul. Mickiewicza 26 (pok. 19, 20 i 27) lub w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego w Koszalinie, ul. Rynek Staromiejski 6-7; - za pomocą elektronicznej skrzynki na platformie ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej); - e-mailem na adres um.koszalin@um.man.koszalin.pl (w tym przypadku należy udać się osobiście do UM, aby podpisać deklarację).   Pismo składają osoby sprawujące zarząd w przypadku domów wielolokalowych (również dla mieszkań z wyodrębnioną własnością), tj. zarządca, spółdzielnia itp. oraz właściciele (współwłaściciele, użytkownicy) domów jednorodzinnych. Dokumentu nie składają najemcy i właściciele mieszkań w budynkach wielorodzinnych.   W deklaracji właściciel nieruchomości określa, czy odpady pochodzące z jego własności będą segregowane czy nie. Na tej podstawie samodzielnie wylicza wysokość opłaty – ważna jest powierzchnia mieszkania lub domu oraz stawka opłaty (0,60zł za 1m2 w przypadku segregowania i 0,90zł za 1 m2 w przypadku niesegregowania).   Opłaty uzależnione są od powierzchni lokalu i liczby osób, które go zamieszkują: - jeżeli powierzchnia jest większa niż 80m2 – opłata wynosi jak za 80m2; - jeżeli w lokalu o powierzchni powyżej 60m2 zamieszkują 2 osoby – opłata jak za 60m2; - jeżeli w lokalu o powierzchni powyżej 25m2 zamieszkuje 1 osoba – opłata jak za 25m2.   W opłacie dla części nieruchomości zamieszkałej, na której jest prowadzona także działalność gospodarcza, nie obowiązują wspomniane wyżej zasady (należność stanowi iloczyn całej powierzchni użytkowej lokalu oraz stawki opłaty uzależnionej od sposobu zbierania odpadów).   Mieszkańcy domów wielorodzinnych, którzy są uprawnieni do zwolnienia z części opłat zobowiązani są do złożenia zarządowi/zarządcy/spółdzielni oświadczenia o zamieszkiwaniu dwóch osób w mieszkaniu o powierzchni powyżej 60m2 lub jednej osoby w mieszkaniu powyżej 25m2. Właściciele domów jednorodzinnych nie muszą składać takich oświadczeń.   Opłatę należy wnieść do 15 dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, którego opłata dotyczy, np. termin opłaty upływa 15 sierpnia, a opłata ta obejmuje lipiec. Zapłaty można dokonać na dwa sposoby: - przelewem na rachunek bankowy Urzędu (po złożeniu deklaracji i wprowadzeniu jej do systemu, UM wygeneruje indywidualny numer konta, którzy zostanie przesłany na wskazany adres); - gotówką w kasie Urzędu.   Szczegółowych informacji można zasięgnąć w pokojach 19, 20 i 27 w budynku przy ul. Mickiewicza 26 oraz pod nr tel. 94 348 88 84 i 94 348 88 93.