Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Co się dzieje z naszymi odpadami?

Autor Paweł Kaczor 16 Lipca 2013 godz. 15:23
Nowy system gospodarki odpadami, który został wprowadzony 1 lipca br., zakłada ich selektywną zbiórkę. Większość koszalinian zadeklarowała chęć takiego zbierania śmieci i z powodzeniem oddziela szkło od plastików czy makulaturę od innych odpadów. Trafiają one do Regionalnego Zakładu Odzysku Odpadów PGK w Sianowie przy ul. Łubuszan 80 (zakład ten należy do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Koszalinie).

Wśród mieszkańców coraz częściej słychać głosy, że selektywnie zbierane śmieci są wrzucane do jednego samochodu i składowane w jednym miejscu. – Wszystkie odpady przywożone są do zakładu w Sianowie. Tutaj każdy odpad selektywnie zebrany poddany jest procesom

unieszkodliwiania. Z tworzyw sztucznych wybiera się na sortowni ręcznej odpady, które nadają się do przekazania do recyklingu. Zawsze zostaje część odpadów, z których nie można nic wybrać i one niestety muszą być składowane. – mówi Andrzej Kierzek, Zastępca Prezydenta Koszalina ds. Polityki Gospodarczej.

 

Na wielu osiedlach nadal brakuje pojemników do selektywnej zbiórki odpadów. Jak sytuacja wygląda obecnie? – Pojemników brakowało na początku lipca. Teraz mamy systematyczne dostawy i w uzgodnieniu z zarządcami wspólnot są one wstawiane w miejsca przy osłonach śmietnikowych. – komentuje Tomasz Uciński, dyrektor PGK Koszalin. Uciński dodał także, że odpady odbierane są od wszystkich mieszkańców naszego miasta, również tych, którzy nie złożyli dotąd Deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 

Zapraszamy do obejrzenia wideo z terenu Regionalnego Zakładu Odzysku Odpadów PGK w Sianowie przy ul. Łubuszan 80:

 

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Czytaj też

Śmieciowe opłaty

LBM - 6 Marca 2021 godz. 10:56
Nie od gospodarstwa domowego czy liczby mieszkańców. Radni odrzucili też pomysł naliczania opłat według ilości zużytej wody. Koszalinianie będą płacić za śmieci odpowiednio od powierzchni mieszkania. Radni brali pod uwagę tylko takie metody takie, które w jakikolwiek sposób mogą zostać zweryfikowane. W pierwszej kolejności odpadła liczba mieszkańców w gospodarstwie domowym, gdyż rzeczywiście ciężko jest sprawdzić faktyczny stan osób w domostwie. - Jedyną metodą weryfikowalną jest ilość metrów kwadratowych, gdyż powierzchnia mieszkań nie zmienia się. Za tę opłatę wywieziemy każdą ilość odpadów - powiedział Andrzej Kierzek zastępca Prezydenta ds. polityki gospodarczej.Zdaniem miasta, opłata naliczona z metrażu lokalu jest najsprawiedliwsza. Prezydent proponuje 60 groszy za metr kwadratowy mieszkania. Dzięki ustawie przegłosowanej przez Senat: są dwa wyjątki: osoby samotne – bez względu na wielkość mieszkania - płaciłyby maksymalnie za 30 metrów kwadratowych. W przypadku gdy w domu mieszka więcej osób, które są zameldowane, wówczas opłaty będą pobierane maksymalnie do 80 metrów kwadratowych lokalu.

Kawa na śmietnisku czyli Dzień Otwarty PGK

Ala, fot. FB/PGK Koszalin - 28 Września 2018 godz. 3:30
To był wspaniały dla koszalińskiego PGK dzień. Regionalny Zakład Odzysku Odpadów w Sianowie jak co roku podczas Dnia Otwartego gościł mieszkańców Koszalina, Sianowa i okolicznych gmin. Byli także uczniowie, społecznicy i ekolodzy. Nie zabrakło nawet sportowców. Wszyscy zapoznani zostali z zasadami segregacji odpadów, w tym zbiórki i przetwarzania odpadów ulegających biodegradacji. Ponadto okazało się, że sianowskie RIPOK to znakomite miejsce do wypicia kawy!

Pożyczka na nowy samochód PGK

Paweł Kaczor / info. i fot. UM Koszalin - 18 Grudnia 2013 godz. 11:48
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Koszalinie otrzyma pożyczkę na zakup nowoczesnego samochodu do zbierania odpadów komunalnych. Auto, które jest już na bazie PGK Koszalin, wyposażone jest m.in. w urządzenie do mycia pojemników. - Pożyczka Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska to prawie 700 tys. zł. Koszt samochodu to ok. 900 tys. zł. – mówi Tomasz Uciński, prezes PGK Koszalin. – Nowoczesny samochód to kolejny krok zmierzający do zapewnienia najwyższej jakości usług przez naszą firmę. Będzie odbierał 7.200 ton odpadów rocznie. – dodaje Uciński.   Przypomnijmy, że niedawno w Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej w Koszalinie podpisana została umowa pomiędzy spółką i Funduszem, która dotyczy dofinansowania edukacji ekologicznej i zakupu sprzętu do gospodarowania odpadami.

Jak segregować odpady?

Paweł Kaczor / info. i grafika: UM Koszalin - 2 Lipca 2013 godz. 14:15
Nowe zasady odbierania odpadów komunalnych od mieszkańców Koszalina obowiązują od poniedziałku – 1 lipca br. Od tej daty Gmina organizuje odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych. Pojawia się jednak pytanie „Jak należy segregować odpady?” Poniżej prezentujemy krótką „ściągę”. Natomiast broszura informacyjna znajduję się tutaj.   Żółte pojemniki lub worki – PLASTIK Niebieskie pojemniki lub worki – PAPIER   WRZUCAMY NIE WRZUCAMY WRZUCAMY NIE WRZUCAMY Czyste tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, opakowania metalowe oraz w szczególności: - plastikowe butelki bez nakrętek - plastikowe i metalowe nakrętki - plastikowe opakowania po produktach spożywczych (pojemniczki po jogurtach, napojach, masłach, margarynach itp.) - plastikowe opakowania po chemii - plastikowe torby i worki - folie - styropianowe opakowania - kartony po mleku, napojach - metalowe opakowania po konserwach i napojach - drobne elementy metalowe - plastikowe butelki i pojemniki po olejach (spożywczych, chłodniczych, silnikowych) - plastikowe opakowania po lekach - plastikowe strzykawki - zabawki - sprzęt AGD - styropian budowlany - opakowań po aerozolach - puszki po farbach - baterie - plastikowe odpady budowlane Czysty papier i czystą tekturę, w szczególności: - gazety i czasopisma - książki w miękkich okładkach lub po usunięciu twardych okładek - reklamy, ulotki - katalogi i prospekty - karton - bibuła - listy, papier do pisani - zeszyty bez okładek i tworzyw sztucznych - papierowe opakowania - papierowe worki - kartoniki po lekach - zabrudzony i tłusty papier - papier z folią - papier termiczny - kartony po mleku i napojach - papier przebitkowy (rachunki, faktury) - pieluchy jednorazowe, artykuły higieniczne - worki po cemencie - tapety - tuby tekturowe - wytłaczanki po jajkach             Białe pojemniki lub worki – SZKŁO Pojemniki na odpady zmieszane   WRZUCAMY NIE WRZUCAMY WRZUCAMY NIE WRZUCAMY Czyste szkło, w szczególności: - szklane butelki po napojach - szklane słoiki - szklane opakowania po kosmetykach - szkło stołowe - szkło żaroodporne - porcelana i ceramika - lustra, szkło okienne - witraże, żarówki - reflektory i szyby samochodowe - wszystko, co pozostało po segregacji - odpady kuchenne - odpady, które powinny być dostarczone do punktu selektywnego zbioru odpadów             Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów (samodzielne dostarczanie)   NIEODPŁATNIE ODPŁATNIE - odpady zielone - resztki farb, lakierów, klejów, żywic - środki do konserwacji i ochrony drewna oraz opakowania po nich - rozpuszczalniki, środki czyszczące - zbiorniki po aerozolach - pozostałości po domowych środkach do dezynfekcji i dezynsekcji - środki ochrony roślin oraz opakowania po nich - odpady zawierające rtęć, w tym świetlówki, termometry - baterie i akumulatory - zużyte kartridże i tonery - przepracowane oleje - przeterminowane leki i opakowania po nich - zużyte opony - odpady wielkogabarytowe (np. meble) - zużyty sprzęt AGD - odpady budowlane i rozbiórkowe

Nie zapomnij – złóż deklaracje!

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / grafika: administrator24.info - 6 Czerwca 2013 godz. 15:30
W związku z akcją składania deklaracji odpadowych, która zakończy się 25 czerwca br. Piotr Jedliński (prezydent Koszalina) zdecydował, że czas pracy pracowników Biura Gospodarki Odpadami Komunalnymi zostanie wydłużony. Biuro te znajduję się w budynku Urzędu Miejskiego przy ul. Mickiewicza 26. Mieści się one w pokojach 19,20 i 27. Biuro będzie czynne dłużej w poniedziałki (10, 17 i 24 czerwca), czyli od godz. 7.15 do godz. 17.00. To jednak nie koniec udogodnień dla mieszkańców. Do BGOK będzie można przyjść również w sobotę (22.06) w godz. 9.00 – 15.00.   Dodatkowo od piątku (07.06) w sali nr 30 w budynku przy ul. Mickiewicza 26 zostanie utworzony nowy punkt przyjmowania deklaracji. Również od tego dnia (od godz. 10.00) uruchomiona zostanie bezpłatna infolinia 0800-16-50-10, pod którą będzie można uzyskać wszelkie informacje na temat deklaracji.   Przypomnijmy – od 1 lipca br. Gmina organizuje odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, które są zamieszkałe. O tego czasu nie będą oni zawierać umów z firmą, która zajmuję się wywozem odpadów komunalnych. Zamiast tego, co miesiąc będą musieli wnosić do Gminy opłatę, której wysokość obliczyli samodzielnie w Deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. (link)

Deklaracje odpadowe

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / grafika: ecomanager.pl - 4 Czerwca 2013 godz. 12:48
We wtorek, 25 czerwca upływa czas na złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie opadami komunalnymi. Natomiast od 1 lipca prowadzony będzie odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, które pochodzą z zamieszkałych nieruchomości. Ich właściciele każdego miesiąca będą wnosić opłatę do Gminy. Pismo można wygenerować elektronicznie (link). Przed przystąpieniem do wypełnienia elektronicznej deklaracji należy zapoznać się z instrukcją (link). Dokument należy składać: - w formie papierowej w budynku przy ul. Mickiewicza 26 (pok. 19, 20 i 27) lub w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego w Koszalinie, ul. Rynek Staromiejski 6-7; - za pomocą elektronicznej skrzynki na platformie ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej); - e-mailem na adres um.koszalin@um.man.koszalin.pl (w tym przypadku należy udać się osobiście do UM, aby podpisać deklarację).   Pismo składają osoby sprawujące zarząd w przypadku domów wielolokalowych (również dla mieszkań z wyodrębnioną własnością), tj. zarządca, spółdzielnia itp. oraz właściciele (współwłaściciele, użytkownicy) domów jednorodzinnych. Dokumentu nie składają najemcy i właściciele mieszkań w budynkach wielorodzinnych.   W deklaracji właściciel nieruchomości określa, czy odpady pochodzące z jego własności będą segregowane czy nie. Na tej podstawie samodzielnie wylicza wysokość opłaty – ważna jest powierzchnia mieszkania lub domu oraz stawka opłaty (0,60zł za 1m2 w przypadku segregowania i 0,90zł za 1 m2 w przypadku niesegregowania).   Opłaty uzależnione są od powierzchni lokalu i liczby osób, które go zamieszkują: - jeżeli powierzchnia jest większa niż 80m2 – opłata wynosi jak za 80m2; - jeżeli w lokalu o powierzchni powyżej 60m2 zamieszkują 2 osoby – opłata jak za 60m2; - jeżeli w lokalu o powierzchni powyżej 25m2 zamieszkuje 1 osoba – opłata jak za 25m2.   W opłacie dla części nieruchomości zamieszkałej, na której jest prowadzona także działalność gospodarcza, nie obowiązują wspomniane wyżej zasady (należność stanowi iloczyn całej powierzchni użytkowej lokalu oraz stawki opłaty uzależnionej od sposobu zbierania odpadów).   Mieszkańcy domów wielorodzinnych, którzy są uprawnieni do zwolnienia z części opłat zobowiązani są do złożenia zarządowi/zarządcy/spółdzielni oświadczenia o zamieszkiwaniu dwóch osób w mieszkaniu o powierzchni powyżej 60m2 lub jednej osoby w mieszkaniu powyżej 25m2. Właściciele domów jednorodzinnych nie muszą składać takich oświadczeń.   Opłatę należy wnieść do 15 dnia miesiąca, który następuje po miesiącu, którego opłata dotyczy, np. termin opłaty upływa 15 sierpnia, a opłata ta obejmuje lipiec. Zapłaty można dokonać na dwa sposoby: - przelewem na rachunek bankowy Urzędu (po złożeniu deklaracji i wprowadzeniu jej do systemu, UM wygeneruje indywidualny numer konta, którzy zostanie przesłany na wskazany adres); - gotówką w kasie Urzędu.   Szczegółowych informacji można zasięgnąć w pokojach 19, 20 i 27 w budynku przy ul. Mickiewicza 26 oraz pod nr tel. 94 348 88 84 i 94 348 88 93.