Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Zachodniopomorskie inwestuje w drogi: jedna z najgęstszych sieci wojewódzkich w Polsce jest konsekwentnie modernizowana

Autor Art, fot. archiwum 3 Grudnia 2025 godz. 4:15
Zachodniopomorskie od lat wyróżnia się jedną z najgęstszych i najbardziej rozbudowanych sieci dróg wojewódzkich w kraju. To ponad 2100 kilometrów tras, które każdego dnia są wykorzystywane przez kierowców, przedsiębiorców, turystów i mieszkańców regionu. Skala infrastruktury jest imponująca – ale jeszcze ważniejsze jest to, że sieć ta nieustannie się rozwija, modernizuje i poprawia swoje bezpieczeństwo.

2100 km dróg wojewódzkich – sieć, która wyróżnia region

Tak gęsta sieć połączeń to fundament rozwoju gospodarczego Pomorza Zachodniego. Ułatwia dostęp do portów, kurortów nadmorskich, terenów inwestycyjnych oraz mniejszych miejscowości, które dzięki temu zachowują dobry kontakt z większymi ośrodkami jak Szczecin, Koszalin czy Kołobrzeg.

Dla porównania – wiele innych województw zarządza siecią dróg wojewódzkich o długości 1200–1600 km. Zachodniopomorskie, mimo mniejszej liczby mieszkańców niż regiony centralne, ma sieć rozbudowaną na skalę zdecydowanie większą.

To zobowiązuje – i samorząd regionu to zobowiązanie konsekwentnie wypełnia.

Remonty i przebudowy – prace trwają cały rok

Dzięki wieloletniemu planowaniu i stabilnemu finansowaniu infrastruktura drogowa w województwie jest systematycznie odnawiana. Co roku modernizuje się dziesiątki kilometrów nawierzchni, przebudowuje skrzyżowania, powstają nowe ronda i chodniki, a także ścieżki rowerowe przy drogach wojewódzkich.

Najważniejsze kierunki działań to:

poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,

zwiększenie przepustowości kluczowych tras,

ułatwienie dojazdu do miejscowości turystycznych,

wzmacnianie połączeń między powiatami,

modernizacja dróg najbardziej obciążonych ruchem sezonowym.

W ramach inwestycji powstają także nowe elementy infrastruktury – oświetlenie, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych z aktywną sygnalizacją, a także obwodnice miejscowości o dużym natężeniu ruchu.

Inwestycje, które zmieniają codzienność mieszkańców

Remonty i przebudowy dróg wojewódzkich nie tylko poprawiają komfort i bezpieczeństwo jazdy, ale mają realny wpływ na:

rozwój turystyki nadmorskiej i uzdrowiskowej,

skrócenie czasu dojazdu do pracy,

lepszy transport produktów rolnych i przemysłowych,

zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej regionu,

wyrównywanie szans mniejszych gmin poprzez dobre skomunikowanie.

To infrastruktura, która napędza lokalną gospodarkę.

Konsekwencja i stabilne planowanie – klucz do sukcesu

Zachodniopomorskie od lat prowadzi politykę systematycznego wzmacniania sieci drogowej. Co roku powstaje zaktualizowany program inwestycji i remontów, a nowe zadania wpisywane są w wieloletni plan rozwoju infrastruktury.

Dzięki temu możliwe jest:

racjonalne planowanie budżetu,

wykorzystanie środków unijnych i rządowych,

kontynuowanie prac w miejscach szczególnie obciążonych ruchem,

reagowanie na potrzeby mieszkańców i samorządów lokalnych.

Region, który jedzie naprzód

2100 kilometrów dróg wojewódzkich to ogromny zasób – ale także ogromna odpowiedzialność. Zachodniopomorskie pokazuje jednak, że z takim wyzwaniem można sobie poradzić skutecznie, konsekwentnie i z widocznym efektem.

Każdy kolejny remont, każda przebudowa i każda nowa inwestycja sprawiają, że region staje się:

bardziej dostępny,

bardziej bezpieczny,

bardziej atrakcyjny dla mieszkańców, turystów i inwestorów.

To dzięki takim działaniom Pomorze Zachodnie jest jednym z najlepiej skomunikowanych województw w Polsce – i z każdym rokiem tę przewagę wzmacnia.

Dziś w Szczecinie o szczegółach realizowanych prac poinformują: 

Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz

Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik

Dyrektor ZZDW Waldemar Wejnerowski                            

Zastępca Dyrektora ZZDW Joanna Wrzeszcz

p.o. Dyrektora Wydziału Infrastruktury i Transportu Robert Skowroński

 

Czytaj też

„Pomorze Zachodnie na dobrej drodze” także w powiatach. Rusza nowy etap programu drogowego

Art za WZP - 3 Grudnia 2025 godz. 22:55
Województwo Zachodniopomorskie podsumowało rok funkcjonowania programu „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze”, który okazał się jednym z największych projektów modernizacji dróg w historii regionu. Władze samorządu zapowiadają nie tylko kontynuację działań na drogach wojewódzkich, ale także rozszerzenie wsparcia na drogi powiatowe. Inicjatywa ma poprawić standard komunikacji w całym regionie i zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców, turystów oraz przedsiębiorców. Rok intensywnych inwestycji – Rok temu ogłosiliśmy program „Pomorze Zachodnie na dobrej drodze". Dzięki oszczędnościom udało się zrealizować więcej, niż planowaliśmy i dziś możemy to ogłosić – podkreśla Marszałek Województwa, Olgierd Geblewicz. Samorząd zakładał w 2025 roku wydać na drogi 250 mln zł, jednak efektywne zarządzanie finansami pozwoliło zwiększyć zakres inwestycji przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.  Prezentacja: Pomorze Zachodnie "na dobrej drodze"  TUTAJ. Wicemarszałek Jakub Kowalik, odpowiedzialny za infrastrukturę drogową, zaznacza: – Na 2025 było zaplanowanych 35 zadań, ale dzięki oszczędnościom zwiększyliśmy zakres prac o kolejne 8. Plan zakładał 150 km, mamy 175 km i to za kwotę 224 mln zł. Do końca listopada zakończyliśmy 23 inwestycje na 86 km, w odbiorach jest 6 odcinków (13 km), a do końca roku powstanie kolejnych 76 km przebudowanych dróg wojewódzkich. Jak dodaje, prace obejmują dziesiątki przetargów, przekazywanych placów budowy i odbiorów. To obciążenie organizacyjne, które jednak – jak zaznacza – daje wymierne efekty. Nowy program: wsparcie także dla powiatów Kolejnym etapem ma być wyjście poza drogi wojewódzkie. – Drogi powiatowe w Polsce często mają niski standard, a dostęp do środków zewnętrznych jest w ich przypadku ograniczony. Mieszkańcy nie rozróżniają, czy jadą drogą wojewódzką czy powiatową – chcą jechać po równej i bezpiecznej nawierzchni – tłumaczy marszałek Geblewicz. Samorząd województwa chce więc, aby program obejmował również powiaty, a modernizacje były współfinansowane z ich udziałem – często przy wsparciu gmin. Zarząd Województwa chce przeznaczyć 60 mln zł na pilotażowy program dróg powiatowych. Wicemarszałek Jakub Kowalik podkreśla wagę współpracy z samorządami lokalnymi: – Dobór poszczególnych odcinków konsultujemy z wójtami, burmistrzami i tak będzie dalej. Do 2028 roku planujemy wydać blisko 900 mln zł, co pozwoli wyremontować ok. 500 km dróg. Program nie tylko trwa – on się rozwija. A dziś mówimy o kolejnym kroku, który wzmocni powiaty i podniesie standard podróżowania w całym regionie. Pierwsze przetargi w ramach przyszłorocznych zadań mają zostać ogłoszone jeszcze przed końcem roku. Europejski standard coraz bliżej – Nie jesteśmy najbogatszym województwem, ale racjonalnie gospodarujemy pieniędzmi i chcemy dzielić się środkami tak, by mieszkańcom żyło się lepiej w każdym miejscu regionu – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. – Mam nadzieję, że program będzie cieszył się dużym powodzeniem i dzięki partnerstwom obejmie nie tylko drogi wojewódzkie, ale także powiatowe. Samorząd liczy, że współpraca z powiatami i gminami pozwoli stopniowo zbudować sieć bezpiecznych, komfortowych i nowoczesnych połączeń drogowych, wpisujących się w standardy europejskie. Pomorze Zachodnie przyspiesza. „Jesteśmy na dobrej drodze” – podsumowują władze regionu.