Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Dworzec PKP: Przez błędy projektowe będzie dłużej i drożej

Autor Ala za FB/Stanisław Gawłowski 2 Lipca 2024 godz. 9:51
Prace związane z przebudową dworca PKP w Koszalinie zostały wstrzymane ze względu na stwierdzone błędy we wcześniej wykonanej dokumentacji projektowej. W pierwotnym projekcie wykryto wady zagrażające statyce budowli, czego konsekwencją była decyzja o niezbędnym przeprojektowaniu kluczowych elementów budynku takich jak fundamentowanie czy konstrukcja stropów" - wyjaśnił na pytanie senatora Stanisława Gawłowskiego, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.

Senator skierował w maju br. oświadczenie do ministra infrastruktury, ww którym zadał kilka istotnych pytań  takich jak m.in: czy na budowie dworca w Koszalinie pojawiły sie trudności, czy ich skutkiem będzie zwiększenie kwot przeznaczonych na inwestycję i czy w efekcie termin realizacji tego projektu się wydłuży:

W odpowiedzi ministerstwa napisano m.in.: 

"Prace związane z przebudową dworca PKP w Koszalinie zostały wstrzymane ze względu na stwierdzone błędy we wcześniej wykonanej dokumentacji projektowej. W pierwotnym projekcie wykryto wady zagrażające statyce budowli, czego konsekwencją była decyzja o niezbędnym przeprojektowaniu kluczowych elementów budynku takich jak fundamentowanie czy konstrukcja stropów"Prace te zostały zakończone i są weryfikowane i wyceniane przez Generalnego Wykonawcę. Skutkiem wprowadzenia tych zmian (wystąpią prace dodatkowe i zamienne) będzie zwiększenie wartości nakładów inwestycyjnych, których wartość jest ww trakcie szacowania". 

 

Przypomnijmy, prace rozbiórkowo-budowlane ruszyły w czerwcu ubiegłego roku.  Pół roku temu zostały wstrzymane. 

Czytaj też

Koszalin: Nowy dworzec w 2026 roku

eWok, fot. arcchiwum - 1 Grudnia 2024 godz. 4:36
"Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na rok 2026" " – zapewnia Piotr Malepszak, podsekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury odpowiadając na zadane przez senatora Stanisława Gawłowskiego pytania o końcu budowy dworca w Koszalinie. Prace budowlane przy nowym dworcu kolejowym w Koszalinie jak stanęły tak stoją. Koszalinianie coraz częściej dopytują o termin zakończenia tej wizerunkowej i strategicznej dla miasta inwestycji. Przyglądają się jej także nasi parlamentarzyści. We wrześniu o termin zakończenia budowy dworcca pytała posłanka Barbara Grygorcewicz, a niedawno takie samo pytanie zadał ministrowi infrastruktury, senator Stanisław Gawłowski. W odpowiedzi czytamy m.in,: „W związku z wprowadzeniem wskazanych zmian niezbędne będzie zwiększenie wartości nakładów inwestycyjnych, których wysokość jest w trakcie szacowania. Całkowita wartość nakładów zostanie określona po zakończeniu weryfikacji. Podpisanie aneksów do umów umożliwiających wznowienie prac planowane jest na IV kwartał 2024 r., zaś zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na rok 2026"    Przypominamy,  inwestycja rozpoczęła się w marcu 2023 r. Wtedy wykonawca prac przeniósł kasy i poczekalnię do przejścia podziemnego przy dworcu. W czerwcu zaczęła się rozbiórka starego dworca, z wyjątkiem dwóch ścian z zabytkowym sgraffito. Wyburzanie i budowa nowego obiektu miały potrwać 19 miesięcy i zakończyć się w grudniu 2024 r. Jednak od czasu rozbiórki starego dworca na placu budowy praktycznie nic się nie dzieje. Przerwa w budowie jest spowodowana błędami w dotychczasowej dokumentacji projektowej -  głównie z powodu uwarunkowań gruntowych -  które wymusiły konieczność dokonania zmian w projekcie budowlanym, Nowy koszaliński dworzec ma być ”jednym z nowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce”. Tak o tej inwestycji pisał inwestor, a więc spółka PKP S.A. “W nowej bryle w szczególności uwagę zwracają lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Ciekawie prezentuje się również ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów. Po środku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami części pasażerskiej i handlowej, które ograniczają pasaż od północy i południa, wyeksponowane będą oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina. Będzie ono, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone za pomocą iluminacji nocnej, która podkreśli bryłę budynku” – pisała spółka przy okazji rozpoczęcia prac budowlanych. Nowy dworzec ma mieć dwie części, pasażerską oraz handlową, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej, zlokalizowanej w północnej części bryły na parterze, zaprojektowano hol kasowy i poczekalnię. W holu mają znajdować się cztery okienka kasowe, gabloty z rozkładem jazdy oraz tablice informacji pasażerskiej.