Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Koszalin: Nowy dworzec w 2026 roku

Autor eWok, fot. arcchiwum 1 Grudnia 2024 godz. 4:36
"Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na rok 2026" " – zapewnia Piotr Malepszak, podsekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury odpowiadając na zadane przez senatora Stanisława Gawłowskiego pytania o końcu budowy dworca w Koszalinie.

Prace budowlane przy nowym dworcu kolejowym w Koszalinie jak stanęły tak stoją. Koszalinianie coraz częściej dopytują o termin zakończenia tej wizerunkowej i strategicznej dla miasta inwestycji. Przyglądają się jej także nasi parlamentarzyści. We wrześniu o termin zakończenia budowy dworcca pytała posłanka Barbara Grygorcewicz, a niedawno takie samo pytanie zadał ministrowi infrastruktury, senator Stanisław Gawłowski. W odpowiedzi czytamy m.in,: „W związku z wprowadzeniem wskazanych zmian niezbędne będzie zwiększenie wartości nakładów inwestycyjnych, których wysokość jest w trakcie szacowania. Całkowita wartość nakładów zostanie określona po zakończeniu weryfikacji. Podpisanie aneksów do umów umożliwiających wznowienie prac planowane jest na IV kwartał 2024 r., zaś zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na rok 2026" 

 

Przypominamy,  inwestycja rozpoczęła się w marcu 2023 r. Wtedy wykonawca prac przeniósł kasy i poczekalnię do przejścia podziemnego przy dworcu. W czerwcu zaczęła się rozbiórka starego dworca, z wyjątkiem dwóch ścian z zabytkowym sgraffito. Wyburzanie i budowa nowego obiektu miały potrwać 19 miesięcy i zakończyć się w grudniu 2024 r. Jednak od czasu rozbiórki starego dworca na placu budowy praktycznie nic się nie dzieje.

Przerwa w budowie jest spowodowana błędami w dotychczasowej dokumentacji projektowej -  głównie z powodu uwarunkowań gruntowych -  które wymusiły konieczność dokonania zmian w projekcie budowlanym,

Nowy koszaliński dworzec ma być

”jednym z nowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce”. Tak o tej inwestycji pisał inwestor, a więc spółka PKP S.A. “W nowej bryle w szczególności uwagę zwracają lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Ciekawie prezentuje się również ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów. Po środku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami części pasażerskiej i handlowej, które ograniczają pasaż od północy i południa, wyeksponowane będą oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina. Będzie ono, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone za pomocą iluminacji nocnej, która podkreśli bryłę budynku” – pisała spółka przy okazji rozpoczęcia prac budowlanych.

Nowy dworzec ma mieć dwie części, pasażerską oraz handlową, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej, zlokalizowanej w północnej części bryły na parterze, zaprojektowano hol kasowy i poczekalnię. W holu mają znajdować się cztery okienka kasowe, gabloty z rozkładem jazdy oraz tablice informacji pasażerskiej.

 

Czytaj też

Dworzec PKP: Przez błędy projektowe będzie dłużej i drożej

Ala za FB/Stanisław Gawłowski - 2 Lipca 2024 godz. 9:51
Prace związane z przebudową dworca PKP w Koszalinie zostały wstrzymane ze względu na stwierdzone błędy we wcześniej wykonanej dokumentacji projektowej. W pierwotnym projekcie wykryto wady zagrażające statyce budowli, czego konsekwencją była decyzja o niezbędnym przeprojektowaniu kluczowych elementów budynku takich jak fundamentowanie czy konstrukcja stropów" - wyjaśnił na pytanie senatora Stanisława Gawłowskiego, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. Senator skierował w maju br. oświadczenie do ministra infrastruktury, ww którym zadał kilka istotnych pytań  takich jak m.in: czy na budowie dworca w Koszalinie pojawiły sie trudności, czy ich skutkiem będzie zwiększenie kwot przeznaczonych na inwestycję i czy w efekcie termin realizacji tego projektu się wydłuży: W odpowiedzi ministerstwa napisano m.in.:  "Prace związane z przebudową dworca PKP w Koszalinie zostały wstrzymane ze względu na stwierdzone błędy we wcześniej wykonanej dokumentacji projektowej. W pierwotnym projekcie wykryto wady zagrażające statyce budowli, czego konsekwencją była decyzja o niezbędnym przeprojektowaniu kluczowych elementów budynku takich jak fundamentowanie czy konstrukcja stropów"Prace te zostały zakończone i są weryfikowane i wyceniane przez Generalnego Wykonawcę. Skutkiem wprowadzenia tych zmian (wystąpią prace dodatkowe i zamienne) będzie zwiększenie wartości nakładów inwestycyjnych, których wartość jest ww trakcie szacowania".    Przypomnijmy, prace rozbiórkowo-budowlane ruszyły w czerwcu ubiegłego roku.  Pół roku temu zostały wstrzymane. 

Koszalin: Bydgoska firma wybuduje dworzec

Ala z mat. inf. - 6 Lutego 2023 godz. 7:10
Bydgoska Grupa Budowlana Alstal została wybrana przez Polskie Koleje S.A. w przetargu na „Rozbiórkę i budowę nowego dworca kolejowego Koszalin”, Nowy dworzec ma powstać do końca przyszłego roku, a jego koszt to blisko 44 mln złotych. 

Koszalin: Przetarg na dworzec z nowym terminem

Ala za PKP S.A., fot. TBi Architekci - 28 Listopada 2022 godz. 7:44
Budowa koszalińskiego dworca przeciąga się. Inwestor, Polskie Koleje Państwowe S. A. zmienił już po raz czwarty termin składania ofert. Teraz oferty można składać do 7.12..2022r. do godz. 12:00. Wadium wynosi 700.000,00 zł. Przypomnijmy, przedmiotem inwestycji jest rozbiórka i budowa nowego dworca kolejowego Koszalin. Dworzec w Koszalinie został oddany na początku lat 60. XX w. Obecny dworzec jako cały obiekt został wyłączony z gminnej ewidencji zabytków, ale znalazły się w niej usytuowane na ścianach północnej i południowej holu budynku dwie dekoracje ścienne. Do ewidencji zabytków włączone zostały także przejście podziemne, wejścia na perony oraz same perony Wg planów zostanie wybudowany nowy dworzec, który zastąpi dotychczasowy budynek. Dokumentację projektową przygotowała firma  TBiArchitekci z Gdańska.

Koszalin: Dworzec coraz bliżej

Ala za UM Koszalin - 11 Lutego 2021 godz. 5:46
- Dworzec kolejowy w Koszalinie to niezwykle istotna dla miasta inwestycja, brama, przez którą turyści wchodzą do naszego miasta. Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne, więc cieszę się, że już wkrótce to pierwsze wrażenie przestanie być naszą wstydliwą wizytówką. Ta radość jest podwójna, bo współpraca z PKP jest na dobrym poziomie i nasze uwagi dotyczące nowych rozwiązań na koszalińskim dworcu są traktowane z odpowiednią uwagą oraz powagą – mówi prezydent Piotr Jedliński 9 lutego odbyło się spotkanie koordynacyjne on-line, w którym wzięli udział przedstawicieli PKP S. A. i Gminy Miasto Koszalin. Spotkanie dotyczyło projektów technicznych budynku nowego dworca kolejowego w Koszalinie. W spotkaniu brali udział przedstawiciele PKP S. A. Centrala Biuro Inwestycji (Inwestor), PKP S. A. Nieruchomości Oddział Gospodarowania Nieruchomościami Poznań (Zarządca obiektu) oraz Projektant – TBiArchitekci z Gdańska. Miasto było reprezentowane przez Prezydenta i Zastępców, przedstawicieli Rady Miejskiej w Koszalinie oraz komórki merytoryczne m.in. Zarząd Dróg i Transportu, Wydział Inwestycji, Wydział Architektury i Urbanistyki, Wydział Rozwoju i Współpracy Terytorialnej.  Celem spotkania było poznanie opinii Miasta nt. dwóch rozpatrywanych wariantów połączenia przyszłego budynku dworca z miejskim przejściem podziemnym: chodnikiem zadaszonym nowoczesną wiatą lub tunelem.  Projektanci przedstawili plusy i minusy każdego z rozwiązań: wariant przejścia naziemnego z wiatą jest łatwiejszy do wykonania, szybszy, tańszy w budowie oraz późniejszej eksploatacji. Stąd bardziej przychylnie są do niego nastawione Spółki PKP. Budowa tunelu łączącego bezpośrednio przejście podziemne z hallem dworca byłaby bardziej uciążliwa dla otoczenia, droższa i skomplikowana z uwagi na konieczność przebudowy licznych sieci technicznych, niezbędne byłoby również wykonanie dodatkowych ekspertyz (np. związanych posadowieniem obecnych fundamentów), prac projektowych i budowlanych. Wariant tunelu preferuje Miasto, argumentując, że dworzec jest budowany na dekady, dlatego też rozwiązania komunikacyjne wokół niego muszą być docelowe i trwałe. Miejskie przejście podziemne od początku powinno doprowadzać pasażerów bezpośrednio do dworca, obecnie kończy się przedwcześnie. Przedłużenie przejścia podziemnego tunelem do dworca zapewniłoby zintegrowany i funkcjonalny układ komunikacyjny dla całego węzła transportowego, podobnie jak to ma miejsce w większych ośrodkach miejskich.  Kwestia wyboru jednego z ww. wymienionych wariantów będzie przedmiotem dalszych uzgodnień Miasta i PKP, po bardziej szczegółowych analizach.  Ponadto rozmawiano m.in. o możliwości wynajęcia przez samorząd lokali użytkowych w nowym budynku dworca. Jednym z pomysłów jest możliwość przeniesienia tam miejskiego centrum informacji turystycznej.  Stan faktyczny: Gmina Miasto Koszalin od wielu lat podejmowała starania w PKP S. A. o modernizację lub budowę nowego dworca PKP w Koszalinie, który od bardzo dawna nie przeszedł kompleksowej rewitalizacji i nie jest dobrą wizytówką nowoczesnego i sprawnego komunikacyjnie miasta. W 2018 r. doszło do przełomu i wpisania projektu modernizacji dworca kolejowego w Koszalinie do „Programu Inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 r."  W październiku 2018 r. odbyły się zorganizowane przez PKP S. A. konsultacje społeczne z mieszkańcami, radnymi, przedstawicielami organizacji pozarządowych, działaczami i aktywistami społecznymi w sprawie modernizacji dworca kolejowego, podczas których dyskutowano o potrzebach i oczekiwaniach mieszkańców związanych z obiektem oraz przedstawiano przykłady wybranych realizacji z kraju.  W chwili obecnej wybrana we wrześniu 2020 r. w przetargu firma TBiArchitekci z Gdańska opracowuje na zlecenie Centrali PKP S. A.  koncepcję i projekt techniczny nowego dworca kolejowego w Koszalinie. Zgodnie z planowanym harmonogramem, do końca bieżącego roku miałby zostać opracowany szczegółowy projekt wykonawczy oraz wydane pozwolenie na budowę. W połowie 2022 r. ma nastąpić rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę wybranego w przetargu. Obiekt powinien zostać oddany do użytku do końca 2023 r.  

Dworzec: Oferty tylko do piątku

Ala za PKP - 20 Lipca 2020 godz. 5:24
W piątkowe (24 bm.) południe minie termin składania ofert na wykonanie projektu i nadzór autorki nad budową dwóch dworców - w Koszalinie i w Słupsku. Usługa wykonania dokumentacji przedprojektowej, okołoprojektowej oraz projektów budowlanych i wykonawczych wraz z kosztorysami dla branż architektonicznej, konstrukcyjnej, instalacyjnej (sanitarnej, HVAC, elektrycznej i teletechnicznej) oraz drogowej wraz z prowadzeniem nadzoru autorskiego dla realizacji 2 zadań inwestycyjnych PKP S.A.: Słupsk, Koszalin Opis postępowania: ​1) Przedmiotem zamówienia jest usługa opracowania dokumentacji przedprojektowej, okołoprojektowej oraz projektów budowlanych i wykonawczych wraz z kosztorysami dla branż: architektonicznej, konstrukcyjnej, instalacyjnej (sanitarnej, HVAC, elektrycznej i teletechnicznej) oraz drogowej wraz z usługami towarzyszącymi dla realizacji dokumentacji projektowej, dalej zwanej „Dokumentacją”. Wykonawca zobowiązany jest przygotować pełną dokumentację wraz z pełnieniem nadzorów autorskich nad realizacją robót budowlanych w oparciu o Dokumentację, odrębnie dla każdej z niżej wymienionych lokalizacji, dla realizacji dwóch zadań inwestycyjnych PKP S.A.  2) Zamawiający podzielił przedmiot zamówienia na dwie Części dalej zwane „Częściami” lub „Zadaniami”:- Zadanie nr 1 – Usługa projektowa, wykonanie dokumentacji przedprojektowej, projektowej oraz okołoprojektowej wraz z nadzorem autorskim dla zadania inwestycyjnego Słupsk”;- Zadanie nr 2 – Usługa projektowa, wykonanie dokumentacji przedprojektowej, projektowej oraz okołoprojektowej wraz z nadzorem autorskim dla zadania inwestycyjnego Koszalin”; Każdy Wykonawca może złożyć ofertę, zgodnie z własnym wyborem, na jedną lub więcej części zamówienia (Zadanie), spośród wskazanych powyżej. 3) Zamawiający dopuszcza składanie ofert wyłącznie w formie elektronicznej, zgodnie z postanowieniami Rozdziału XX SIWZ. 4) Zakres obowiązków Wykonawcy został szczegółowo określony we wzorach Umów stanowiących Załącznik nr 9a i 9b do SIWZ oraz w OPZ stanowiącym Załącznik nr 2 do SIWZ.