Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Koszalin: Nowy dworzec w 2026 roku

Autor eWok, fot. arcchiwum 1 Grudnia 2024 godz. 4:36
"Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na rok 2026" " – zapewnia Piotr Malepszak, podsekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury odpowiadając na zadane przez senatora Stanisława Gawłowskiego pytania o końcu budowy dworca w Koszalinie.

Prace budowlane przy nowym dworcu kolejowym w Koszalinie jak stanęły tak stoją. Koszalinianie coraz częściej dopytują o termin zakończenia tej wizerunkowej i strategicznej dla miasta inwestycji. Przyglądają się jej także nasi parlamentarzyści. We wrześniu o termin zakończenia budowy dworcca pytała posłanka Barbara Grygorcewicz, a niedawno takie samo pytanie zadał ministrowi infrastruktury, senator Stanisław Gawłowski. W odpowiedzi czytamy m.in,: „W związku z wprowadzeniem wskazanych zmian niezbędne będzie zwiększenie wartości nakładów inwestycyjnych, których wysokość jest w trakcie szacowania. Całkowita wartość nakładów zostanie określona po zakończeniu weryfikacji. Podpisanie aneksów do umów umożliwiających wznowienie prac planowane jest na IV kwartał 2024 r., zaś zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na rok 2026" 

 

Przypominamy,  inwestycja rozpoczęła się w marcu 2023 r. Wtedy wykonawca prac przeniósł kasy i poczekalnię do przejścia podziemnego przy dworcu. W czerwcu zaczęła się rozbiórka starego dworca, z wyjątkiem dwóch ścian z zabytkowym sgraffito. Wyburzanie i budowa nowego obiektu miały potrwać 19 miesięcy i zakończyć się w grudniu 2024 r. Jednak od czasu rozbiórki starego dworca na placu budowy praktycznie nic się nie dzieje.

Przerwa w budowie jest spowodowana błędami w dotychczasowej dokumentacji projektowej -  głównie z powodu uwarunkowań gruntowych -  które wymusiły konieczność dokonania zmian w projekcie budowlanym,

Nowy koszaliński dworzec ma być

”jednym z nowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce”. Tak o tej inwestycji pisał inwestor, a więc spółka PKP S.A. “W nowej bryle w szczególności uwagę zwracają lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Ciekawie prezentuje się również ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów. Po środku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami części pasażerskiej i handlowej, które ograniczają pasaż od północy i południa, wyeksponowane będą oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina. Będzie ono, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone za pomocą iluminacji nocnej, która podkreśli bryłę budynku” – pisała spółka przy okazji rozpoczęcia prac budowlanych.

Nowy dworzec ma mieć dwie części, pasażerską oraz handlową, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej, zlokalizowanej w północnej części bryły na parterze, zaprojektowano hol kasowy i poczekalnię. W holu mają znajdować się cztery okienka kasowe, gabloty z rozkładem jazdy oraz tablice informacji pasażerskiej.

 

Czytaj też

Koszalin czeka na dworzec… nadal! Budowa wstrzymana od ponad roku, decyzje PKP do końca lipca

Art, fot. Dominik Wasilewski - 14 Lipca 2025 godz. 17:15
Budowa nowego dworca kolejowego w Koszalinie, która rozpoczęła się z nadzieją w marcu 2023 roku, nadal pozostaje w martwym punkcie. Pomimo pierwotnych planów ukończenia w grudniu 2024 roku, plac budowy świeci pustkami już od ponad roku, a mieszkańcy tracą cierpliwość na tę flagową inwestycję wartą 44 miliony złotych. Problemy projektowe zatrzymały budowę Przerwanie prac nastąpiło z powodu wykrycia poważnych błędów w dokumentacji projektowej, które zagrażały statyce budynku. Zgodnie z informacjami z Ministerstwa Infrastruktury, w pierwotnym projekcie wykryto wady zagrażające statyce budowli, czego konsekwencją była decyzja o niezbędnym przeprojektowaniu kluczowych elementów budynku takich jak fundamentowanie czy konstrukcja stropów. Niezbędne okazało się także wprowadzenie zmian w instalacjach sanitarnych i elektrycznych. Wykonawcą inwestycji jest firma Alstal Grupa Budowlana z Bydgoszczy, która wygrała przetarg z ofertą 43,7 miliona złotych. Umowa została podpisana w lutym 2023 roku, a prace rozpoczęły się w marcu tego samego roku. Obecna sytuacja negocjacyjna Obecnie trwają intensywne negocjacje między PKP S.A. a generalnym wykonawcą dotyczące zakresu prac i kosztów związanych z wprowadzonymi zmianami. Jak informuje rzecznik prasowy PKP S.A. Michał Stilger, po uzgodnieniu przebiegu dalszych robót, będziemy mogli podać bardziej szczegółowe informacje dotyczące m.in. terminu wznowienia prac, zaktualizowanego harmonogramu inwestycji i jej kosztorysu. Prezydent Koszalina Tomasz Sobieraj stanowczo podkreślił, że obecna sytuacja jest nie do zaakceptowania — nie tylko utrudnia życie mieszkańcom i pasażerom, ale także negatywnie wpływa na wizerunek miasta. Decyzje do końca lipca 2025 25 czerwca 2025 roku w Urzędzie Miejskim w Koszalinie odbyło się kluczowe spotkanie z przedstawicielami PKP S.A., podczas którego ustalono konkretne terminy. PKP S.A. zadeklarowało przekazanie Miastu niezwłocznie harmonogramu dotyczącego lokalizacji tymczasowej poczekalni kontenerowej, a do końca lipca br. – decyzji oraz harmonogramu zakończenia negocjacji z obecnym wykonawcą inwestycji, wraz z planem wznowienia prac budowlanych lub ogłoszenia nowego przetargu na wybór kolejnego wykonawcy. Wiceprezydent Koszalina Tomasz Bernacki podkreślił, że miasto chce się dowiedzieć, czy to będzie wznowienie prac po negocjacjach z dotychczasowym wykonawcą, czy zostanie ogłoszony nowy przetarg. Mamy nadzieję, że do tego drugiego nie dojdzie, bo - podobnie jak mieszkańcy - mamy już tej sytuacji dosyć. Tymczasowe rozwiązania dla pasażerów Jako doraźne rozwiązanie, strony uzgodniły utworzenie dodatkowej tymczasowej poczekalni dla pasażerów w formie przezroczystego kontenera. Ma ona zostać zlokalizowana przy granicy placu budowy lub bezpośrednio na peronie, po uzyskaniu zgody PKP PLK. Miasto oczekuje również, że PKP szybko przystąpi do instalacji estetycznych, tymczasowych toalet obok nowej poczekalni. Obecnie pasażerowie korzystają z dworca tymczasowego zlokalizowanego w przejściu podziemnym pod aleją Armii Krajowej, gdzie znajdują się kasy biletowe i poczekalnia. Od 13 czerwca 2025 roku obowiązuje nowa organizacja ruchu – dojście na perony odbywa się przez specjalnie wykonane kontenerowe obejście prowadzące bezpośrednio do tunelu pod peronami. Przyszłość inwestycji Planowany nowy dworzec ma być jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Zgodnie z projektem autorstwa pracowni TBI Architekci z Gdańska, dworzec będzie charakteryzował się całkowicie przeszklonymi elewacjami, ażurowym dachem oraz pasażem łączącym część pasażerską z handlową. Obiekt ma być wyposażony w nowoczesne rozwiązania ekologiczne, w tym panele fotowoltaiczne. Termin zakończenia inwestycji został już oficjalnie przesunięty na 2026 rok, a jej koszt może się zwiększyć w związku z wprowadzonymi zmianami projektowymi. Mieszkańcy i podróżni, patrząc na pusty od miesięcy plac budowy, coraz częściej używają słowa “tragedia” opisując obecną sytuację. Do końca lipca 2025 roku PKP S.A. ma przedstawić ostateczne stanowisko w sprawie dalszych losów tej kluczowej dla miasta inwestycji, która od ponad roku pozostaje w impasie. 

Koszaliński dworzec w zawieszeniu: ambitna inwestycja, wstrzymane prace i rosnące napięcie

Art, fot. Dominik Wasilewski - 1 Kwietnia 2025 godz. 8:24
Budowa nowego dworca kolejowego w Koszalinie, rozpoczęta z nadzieją w marcu 2023 roku, miała zakończyć się w 2024 roku. Dziś, niemal dwa lata później, plac budowy pozostaje w martwym punkcie, a data ukończenia przesunęła się na 2026 rok. Przerwanie prac budowlanych było konsekwencją wykrytych błędów projektowych, które zagroziły statyce planowanego budynku. Pomimo to, inwestorzy i przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury deklarują wolę wznowienia prac oraz dokończenia projektu. Pierwsze oficjalne informacje o modernizacji dworca kolejowego w Koszalinie pojawiły się w lipcu 2021 roku. Po podpisaniu umowy z wykonawcą w lutym 2023 roku, ruszyły pierwsze prace rozbiórkowe, a w czerwcu wyburzono stary budynek dworca, pozostawiając dwie zabytkowe ściany z sgraffito z 1962 roku. Ich integracja z nową bryłą budynku miała być symbolicznym połączeniem historii z nowoczesnością. Założenia projektu i architektura Nowy dworzec miał być jednym z najbardziej nowoczesnych tego typu obiektów w Polsce. Wyróżniać miały go całkowicie przeszklone elewacje, ażurowy dach oraz pasaż łączący część pasażerską z handlową. W budynku zaplanowano m.in. cztery kasy, poczekalnię letnią, lokale handlowe, siedzibę Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych. Przewidziano także zastosowanie nowoczesnych rozwiązań ekologicznych, takich jak panele fotowoltaiczne. Problemy i przerwanie prac Już w trakcie budowy pojawiły się poważne problemy. Stwierdzone wady dokumentacji projektowej zagrażały statyce budynku. Niezbędne okazało się przeprojektowanie fundamentów i stropów, a także zmiany w instalacjach sanitarnych i elektrycznych. W rezultacie prace zostały wstrzymane, a plac budowy opustoszał. Interwencje polityczne i reakcja Ministerstwa Zaniepokojeni brakiem postępów parlamentarzyści – posłanka Barbara Grygorcewicz i senator Stanisław Gawłowski – skierowali pytania do Ministerstwa Infrastruktury. W odpowiedzi wiceminister Piotr Malepszak poinformował, że podpisanie aneksów do umów z wykonawcą było planowane na IV kwartał 2024 roku. Termin zakończenia inwestycji przesunięto na rok 2026, a kosztorys zostanie zaktualizowany po zakończeniu weryfikacji dokumentacji. Głos PKP i obecny stan rozmów Jak poinformował Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A., rozmowy z wykonawcą nadal trwają. Celem jest osiągnięcie porozumienia, które pozwoli na wznowienie prac. Dopiero po podpisaniu stosownych aneksów możliwe będzie przedstawienie nowego harmonogramu oraz szacunków kosztów. Coraz większa presja społeczna  Sprawą dworca kolejowego w Koszalinie interesują się nie tylko parlamentarzyści (senator Stanisław Gawłowski, posłanka Barbara Grygorcewicz) i samorządowcy (w tym prezydent miasta Tomasz Sobieraj), ale również dziennikarze i mieszkańcy. W mediach regularnie pojawiają się pytania o postęp inwestycji, a lokalna opinia publiczna coraz głośniej wyraża niezadowolenie z przedłużającego się impasu. Rosnące społeczne zainteresowanie i presja ze strony mediów sprawiają, że inwestycja ta staje się jednym z najważniejszych tematów dotyczących infrastruktury w regionie. Wielu mieszkańców domaga się przejrzystości działań, realnych terminów oraz konkretów dotyczących przyszłości budowy. Ich głos jest coraz bardziej słyszalny – zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w działaniach lokalnych polityków.   Wpływ na pasażerów i miasto Od czerwca 2023 roku pasażerowie korzystają z tymczasowego dworca, który nie spełnia oczekiwań mieszkańców. Brakuje odpowiednich udogodnień, poczekalni i infrastruktury. Wiceprezydent Beata Górecka podkreśla, że nowy dworzec powinien być wizytówką miasta, a jego obecny stan pozostawia wiele do życzenia. Choć obecnie projekt znajduje się w impasie, zarówno inwestorzy, jak i przedstawiciele samorządu lokalnego nie tracą nadziei na pomyślne zakończenie inwestycji. W oczekiwaniu na wznowienie prac, mieszkańcy Koszalina muszą uzbroić się w cierpliwość, licząc, że w 2026 roku na mapie miasta pojawi się nowoczesny dworzec kolejowy z prawdziwego zdarzenia.  

Dworzec PKP: Przez błędy projektowe będzie dłużej i drożej

Ala za FB/Stanisław Gawłowski - 2 Lipca 2024 godz. 9:51
Prace związane z przebudową dworca PKP w Koszalinie zostały wstrzymane ze względu na stwierdzone błędy we wcześniej wykonanej dokumentacji projektowej. W pierwotnym projekcie wykryto wady zagrażające statyce budowli, czego konsekwencją była decyzja o niezbędnym przeprojektowaniu kluczowych elementów budynku takich jak fundamentowanie czy konstrukcja stropów" - wyjaśnił na pytanie senatora Stanisława Gawłowskiego, przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. Senator skierował w maju br. oświadczenie do ministra infrastruktury, ww którym zadał kilka istotnych pytań  takich jak m.in: czy na budowie dworca w Koszalinie pojawiły sie trudności, czy ich skutkiem będzie zwiększenie kwot przeznaczonych na inwestycję i czy w efekcie termin realizacji tego projektu się wydłuży: W odpowiedzi ministerstwa napisano m.in.:  "Prace związane z przebudową dworca PKP w Koszalinie zostały wstrzymane ze względu na stwierdzone błędy we wcześniej wykonanej dokumentacji projektowej. W pierwotnym projekcie wykryto wady zagrażające statyce budowli, czego konsekwencją była decyzja o niezbędnym przeprojektowaniu kluczowych elementów budynku takich jak fundamentowanie czy konstrukcja stropów"Prace te zostały zakończone i są weryfikowane i wyceniane przez Generalnego Wykonawcę. Skutkiem wprowadzenia tych zmian (wystąpią prace dodatkowe i zamienne) będzie zwiększenie wartości nakładów inwestycyjnych, których wartość jest ww trakcie szacowania".    Przypomnijmy, prace rozbiórkowo-budowlane ruszyły w czerwcu ubiegłego roku.  Pół roku temu zostały wstrzymane. 

Koszalin: Bydgoska firma wybuduje dworzec

Ala z mat. inf. - 6 Lutego 2023 godz. 7:10
Bydgoska Grupa Budowlana Alstal została wybrana przez Polskie Koleje S.A. w przetargu na „Rozbiórkę i budowę nowego dworca kolejowego Koszalin”, Nowy dworzec ma powstać do końca przyszłego roku, a jego koszt to blisko 44 mln złotych. 

Koszalin: Przetarg na dworzec z nowym terminem

Ala za PKP S.A., fot. TBi Architekci - 28 Listopada 2022 godz. 7:44
Budowa koszalińskiego dworca przeciąga się. Inwestor, Polskie Koleje Państwowe S. A. zmienił już po raz czwarty termin składania ofert. Teraz oferty można składać do 7.12..2022r. do godz. 12:00. Wadium wynosi 700.000,00 zł. Przypomnijmy, przedmiotem inwestycji jest rozbiórka i budowa nowego dworca kolejowego Koszalin. Dworzec w Koszalinie został oddany na początku lat 60. XX w. Obecny dworzec jako cały obiekt został wyłączony z gminnej ewidencji zabytków, ale znalazły się w niej usytuowane na ścianach północnej i południowej holu budynku dwie dekoracje ścienne. Do ewidencji zabytków włączone zostały także przejście podziemne, wejścia na perony oraz same perony Wg planów zostanie wybudowany nowy dworzec, który zastąpi dotychczasowy budynek. Dokumentację projektową przygotowała firma  TBiArchitekci z Gdańska.

Koszalin: Dworzec coraz bliżej

Ala za UM Koszalin - 11 Lutego 2021 godz. 5:46
- Dworzec kolejowy w Koszalinie to niezwykle istotna dla miasta inwestycja, brama, przez którą turyści wchodzą do naszego miasta. Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne, więc cieszę się, że już wkrótce to pierwsze wrażenie przestanie być naszą wstydliwą wizytówką. Ta radość jest podwójna, bo współpraca z PKP jest na dobrym poziomie i nasze uwagi dotyczące nowych rozwiązań na koszalińskim dworcu są traktowane z odpowiednią uwagą oraz powagą – mówi prezydent Piotr Jedliński 9 lutego odbyło się spotkanie koordynacyjne on-line, w którym wzięli udział przedstawicieli PKP S. A. i Gminy Miasto Koszalin. Spotkanie dotyczyło projektów technicznych budynku nowego dworca kolejowego w Koszalinie. W spotkaniu brali udział przedstawiciele PKP S. A. Centrala Biuro Inwestycji (Inwestor), PKP S. A. Nieruchomości Oddział Gospodarowania Nieruchomościami Poznań (Zarządca obiektu) oraz Projektant – TBiArchitekci z Gdańska. Miasto było reprezentowane przez Prezydenta i Zastępców, przedstawicieli Rady Miejskiej w Koszalinie oraz komórki merytoryczne m.in. Zarząd Dróg i Transportu, Wydział Inwestycji, Wydział Architektury i Urbanistyki, Wydział Rozwoju i Współpracy Terytorialnej.  Celem spotkania było poznanie opinii Miasta nt. dwóch rozpatrywanych wariantów połączenia przyszłego budynku dworca z miejskim przejściem podziemnym: chodnikiem zadaszonym nowoczesną wiatą lub tunelem.  Projektanci przedstawili plusy i minusy każdego z rozwiązań: wariant przejścia naziemnego z wiatą jest łatwiejszy do wykonania, szybszy, tańszy w budowie oraz późniejszej eksploatacji. Stąd bardziej przychylnie są do niego nastawione Spółki PKP. Budowa tunelu łączącego bezpośrednio przejście podziemne z hallem dworca byłaby bardziej uciążliwa dla otoczenia, droższa i skomplikowana z uwagi na konieczność przebudowy licznych sieci technicznych, niezbędne byłoby również wykonanie dodatkowych ekspertyz (np. związanych posadowieniem obecnych fundamentów), prac projektowych i budowlanych. Wariant tunelu preferuje Miasto, argumentując, że dworzec jest budowany na dekady, dlatego też rozwiązania komunikacyjne wokół niego muszą być docelowe i trwałe. Miejskie przejście podziemne od początku powinno doprowadzać pasażerów bezpośrednio do dworca, obecnie kończy się przedwcześnie. Przedłużenie przejścia podziemnego tunelem do dworca zapewniłoby zintegrowany i funkcjonalny układ komunikacyjny dla całego węzła transportowego, podobnie jak to ma miejsce w większych ośrodkach miejskich.  Kwestia wyboru jednego z ww. wymienionych wariantów będzie przedmiotem dalszych uzgodnień Miasta i PKP, po bardziej szczegółowych analizach.  Ponadto rozmawiano m.in. o możliwości wynajęcia przez samorząd lokali użytkowych w nowym budynku dworca. Jednym z pomysłów jest możliwość przeniesienia tam miejskiego centrum informacji turystycznej.  Stan faktyczny: Gmina Miasto Koszalin od wielu lat podejmowała starania w PKP S. A. o modernizację lub budowę nowego dworca PKP w Koszalinie, który od bardzo dawna nie przeszedł kompleksowej rewitalizacji i nie jest dobrą wizytówką nowoczesnego i sprawnego komunikacyjnie miasta. W 2018 r. doszło do przełomu i wpisania projektu modernizacji dworca kolejowego w Koszalinie do „Programu Inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 r."  W październiku 2018 r. odbyły się zorganizowane przez PKP S. A. konsultacje społeczne z mieszkańcami, radnymi, przedstawicielami organizacji pozarządowych, działaczami i aktywistami społecznymi w sprawie modernizacji dworca kolejowego, podczas których dyskutowano o potrzebach i oczekiwaniach mieszkańców związanych z obiektem oraz przedstawiano przykłady wybranych realizacji z kraju.  W chwili obecnej wybrana we wrześniu 2020 r. w przetargu firma TBiArchitekci z Gdańska opracowuje na zlecenie Centrali PKP S. A.  koncepcję i projekt techniczny nowego dworca kolejowego w Koszalinie. Zgodnie z planowanym harmonogramem, do końca bieżącego roku miałby zostać opracowany szczegółowy projekt wykonawczy oraz wydane pozwolenie na budowę. W połowie 2022 r. ma nastąpić rozpoczęcie prac budowlanych przez wykonawcę wybranego w przetargu. Obiekt powinien zostać oddany do użytku do końca 2023 r.  

Dworzec: Oferty tylko do piątku

Ala za PKP - 20 Lipca 2020 godz. 5:24
W piątkowe (24 bm.) południe minie termin składania ofert na wykonanie projektu i nadzór autorki nad budową dwóch dworców - w Koszalinie i w Słupsku. Usługa wykonania dokumentacji przedprojektowej, okołoprojektowej oraz projektów budowlanych i wykonawczych wraz z kosztorysami dla branż architektonicznej, konstrukcyjnej, instalacyjnej (sanitarnej, HVAC, elektrycznej i teletechnicznej) oraz drogowej wraz z prowadzeniem nadzoru autorskiego dla realizacji 2 zadań inwestycyjnych PKP S.A.: Słupsk, Koszalin Opis postępowania: ​1) Przedmiotem zamówienia jest usługa opracowania dokumentacji przedprojektowej, okołoprojektowej oraz projektów budowlanych i wykonawczych wraz z kosztorysami dla branż: architektonicznej, konstrukcyjnej, instalacyjnej (sanitarnej, HVAC, elektrycznej i teletechnicznej) oraz drogowej wraz z usługami towarzyszącymi dla realizacji dokumentacji projektowej, dalej zwanej „Dokumentacją”. Wykonawca zobowiązany jest przygotować pełną dokumentację wraz z pełnieniem nadzorów autorskich nad realizacją robót budowlanych w oparciu o Dokumentację, odrębnie dla każdej z niżej wymienionych lokalizacji, dla realizacji dwóch zadań inwestycyjnych PKP S.A.  2) Zamawiający podzielił przedmiot zamówienia na dwie Części dalej zwane „Częściami” lub „Zadaniami”:- Zadanie nr 1 – Usługa projektowa, wykonanie dokumentacji przedprojektowej, projektowej oraz okołoprojektowej wraz z nadzorem autorskim dla zadania inwestycyjnego Słupsk”;- Zadanie nr 2 – Usługa projektowa, wykonanie dokumentacji przedprojektowej, projektowej oraz okołoprojektowej wraz z nadzorem autorskim dla zadania inwestycyjnego Koszalin”; Każdy Wykonawca może złożyć ofertę, zgodnie z własnym wyborem, na jedną lub więcej części zamówienia (Zadanie), spośród wskazanych powyżej. 3) Zamawiający dopuszcza składanie ofert wyłącznie w formie elektronicznej, zgodnie z postanowieniami Rozdziału XX SIWZ. 4) Zakres obowiązków Wykonawcy został szczegółowo określony we wzorach Umów stanowiących Załącznik nr 9a i 9b do SIWZ oraz w OPZ stanowiącym Załącznik nr 2 do SIWZ.