Czy uważa pan ,ze sekundniki na koszalińskich skrzyżowaniach są potrzebne?
- Przede wszystkim w chwili obecnej montaż urządzeń bez zgody Ministra Infrastruktury (odstępstwo od przepisów), jest nielegalny ze względu na fakt, że brak jest opisu takich urządzeń w odpowiednich przepisach. Uważam, iż sekundniki nie są potrzebne ponieważ skala korzyści, jakie przynoszą niwelowana jest przez znaczne pogorszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Owszem przyczynią się do nieznacznego wzrostu przepustowości skrzyżowania oraz dzięki temu do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń, ale z drugiej strony mogą prowadzić do takich manewrów jak przyśpieszanie przed kończącym się zielonym światłem, czy zbyt wczesne ruszanie np. 1-2 sekundy przed wyświetleniem sygnału zielonego. Prosty przykład jest taki: kierowca A i B, ten A widząc 3 sekundy postanowi się zatrzymać, a ten B jednak przejechać. Na drodze jednopasmowej może dojść do najechania na tył pojazdu, na drodze dwupasowej do przesłonięcia widoczności itd. W mojej pracy zawodowej jako priorytet stawiam przede wszystkim na bezpieczeństwo. Według badań koszt ofiary śmiertelnej to ok. 2,2 mln zł, a ciężko rannej 1,9 mln zł, które to pokrywane są z naszych podatków.
Jednak wiele osób twierdzi, że sekundniki w Koszalinie usprawniłyby ruch i samopoczucie kierowców. To także może wpłynąć na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.
- Przytaczane argumenty, że na zachodzie to standard, trzeba zderzyć niestety z polskimi realiami, ponieważ przy wprowadzaniu konkretnego rozwiązania należy brać pod uwagę, jak rozwiązana jest infrastruktura. Na przykład w centrum Berlina obowiązuje strefa „TEMPO 30”, natomiast w Polsce centra miast składają
się często z ulic tranzytowych. Nie można też zapomnieć o mentalności kierowców. Wiem, że to krzywdzi znaczną większość kierujących pojazdami, ale do spowodowania tragedii często wystarcza jeden „wariat". Absurdalne są także argumenty, iż kierowca widząc np. 40s do zielonego światła, może wysłać np. SMS, ponieważ samo to stwierdzenie pokazuje, że sugeruje się odwrócenie uwagi od analizowania sytuacji na skrzyżowaniu, np. obserwacji, czy nie zbliża się pojazd uprzywilejowany. Jednocześnie należy zauważyć, iż w Koszalinie kończony jest etap budowy systemu ITS. W kolejnych latach podczas modernizacji będą dodawane do niego kolejne skrzyżowania. Ze względu na fakt, iż ITS działa w systemie akomodacji, czyli system sygnalizacji zmiennoczasowych, to sekundniki nie spełnią swojego zadania. Wystarczy spojrzeć na Wrocław, gdzie trzeba było zdemontować część urządzeń.
Czyli jest więcej wad niż korzyści tego projektu?
- Reasumując wymienię w punktach.
1. Nieznaczny wzrost przepustowości.
2. Nieznaczne zmniejszenie uciążliwości ruchu dla środowiska.
3. Jedynie „poprawa humoru kierowców".
4. Pogorszenie BRD - w ogólnym zarysie. Szczegóły należy analizować dla każdego skrzyżowania osobno.
5. Zmiana działania sygnalizacji ze stałoczasowej na zmiennoczasową powoduje konieczność demontażu liczników, czyli de facto marnowanie środków budżetowych.
Skoro wspomniał pan o pieniądzach. Czy mógłby pan szacunkowo przedstawić koszty takiej inwestycji?
- Zakładając, że licznik z montażem to koszt około 1500 - 2000 zł, to dla małego skrzyżowania bez wydzielonych faz podrzędnych, to inwestycja pochłonie 10.000 - 15.000 zł. Jeżeli skrzyżowanie jest skomplikowane np. takie jak u zbiegu ulic Zwycięstwa i 1 Maja, to koszty będą oscylowały powyżej 20.000 zł.
Czyli nie ma możliwości wprowadzenia takiego rozwiązania na koszalińskich skrzyżowaniach?
- To pytanie do władz miasta. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, zarządzającym ruchem w mieście na prawach powiatu jest prezydent miasta.
Dziękuję za rozmowę.
Pytania zadawał Robert Kuliński.