Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
KATEGORIA

Wideo

Musimy nauczyć młodzież, jak rozpoznawać fałszywe treści w internecie

Film Ala za PAP MediaRoom - 11 Lipca 2023 godz. 5:30
„Młodzież jest najbardziej podatna na dezinformację szerzącą się w mediach społecznościowych, dlatego kluczowe jest edukowanie uczniów do krytycznego myślenie i rozpoznawania fałszywych informacji” – oceniła Paula Rejkiewicz z Ministerstwa Spraw Zagranicznych podczas I Światowego Kongresu Edukacji i Nauki Polskiej za Granicą. „Ekspertka ds. przeciwdziałania dezinformacji biura prasowego resortu spraw zagranicznych wskazała, że fałszywe informacje w przestrzeni publicznej obecne są od starożytności.  „Każdy z nas miał do czynienia z fałszywymi wiadomościami we wszystkich możliwych tematach. Widzieliśmy to np. przy okazji pandemii Covid 19, kiedy większość z nas zapoznała się w terminami fake news czy misinformacja, zaś słowem roku w 2022, stało się pojęcie dezinformacja” – przypomniała Rejkiewicz podczas warsztatów dla nauczycieli, odbywających się w ramach I Światowego Kongresu Edukacji i Nauki Polskiej za Granicą. Jak wyjaśniła, dezinformacja jest celowym wprowadzeniem odbiorców w błąd, zaś misinformacja to powielanie nieprawdziwej informacji w sposób nieświadomy. Zwróciła uwagę, że doskonałym i bardzo skutecznym narzędziem do szerzenia nieprawdziwych informacji jest internet.  Według specjalistki edukowanie o zagrożeniach płynących z sieci i promowanie higieny informacyjnej jest bardzo ważne, a po rosyjskiej agresji na Ukrainę kluczowe i szczególnie potrzebne wśród najmłodszych. „Młodzi ludzie z łatwością poruszają się w internecie, w którym aż roi się od fałszywych informacji, zdjęć czy profili w mediach społecznościowych. Młodzież jest też najbardziej eksponowana na fałszywe informacje i przez to najmocniej podatna na dezinformację, czego dowodzą m.in. badania przygotowane przez Uniwersytet Harvarda”  – zaznaczyła ekspertka.  Przedstawicielka MSZ pokazała nauczycielom przykłady fałszywych treść, zdjęć i profili w mediach społecznościowych. Wskazała na niedoróbki na fotografiach zamieszczonych na profilach nieistniejących osób. Jak zaznaczyła, zdjęcia fikcyjnych ludzi w łatwy sposób można wygenerować z pomocą sztucznej inteligencję. Zwróciła też uwagę na cechy charakterystyczne dla nieprawdziwych treści.  „Zwykle są one pisane w sensacyjnym tonie i niosą ze sobą spory ładunek negatywnych emocji, wymierzonych w jakąś grupę społeczną, organizację a nawet państwo. Efekt jest taki, że fałszywe informacje są ciekawsze. Z badań natomiast wynika, że jesteśmy na nie sześciokrotnie bardziej podatni niż na wiadomości prawdziwe, co sprawia, że te pierwsze rozchodzą się szybciej w przestrzeni informacyjnej” – wyjaśniła Rejkiewicz.  Dodała, że zwłaszcza media społecznościowe, z których najczęściej korzystają młodzi ludzie, „są szalenie skutecznym amplifikatorem (wzmacniaczem) powielania treści fałszywych i niezweryfikowanych”.  Przedstawicielka MSZ poinformowała, że na poziomie europejskim powstały przepisy, które zmuszą wielkie korporacje, zarządzające platformami mediów społecznościowych, do informowania o tym, w jaki sposób moderują treści publikowane na ich serwisach. Przypomniała, że część z tych przepisów, które służą przede wszystkim do walki z dezinformacją i rosyjską propagandą, wejdzie w życie jeszcze w tym roku, pozostałe w lutym 2024 roku.  Według Pauli Rejkiewicz ochrona prawna przed dezinformacją, która może prowadzić do niebezpiecznych zjawisk jak np. wywołania niepokojów społecznych, jest bardzo potrzebna.  „Szalenie ważna jest też edukacja i uczenie dzieci od najmłodszych lat krytycznego myślenia. Po to, żeby były w stanie weryfikować informacje, jakie trafiają do nich z internetu i nie tylko” – podkreśliła.  Jak dodała ekspertka, nie mniej istotne jest poznanie i korzystanie z narzędzi do weryfikacji treści, jakie pojawiają się w przestrzeni informacyjnej.  „Tych narzędzi już trochę jest na rynku jak choćby w popularnej wyszukiwarce Google Fact Checking Tools, Fact Check Explorer albo projekt Fake Hunter uruchomiony w pandemii przez Polską Agencję Prasową wspólnie z GovTech Polska” – wymieniła Rejkiewicz.  Wskazała, że nauczyciele mogą też liczyć na wsparcie w zakresie narzędzi edukacyjnych, poradników i wytycznych oraz cyberlekcji o tym, jak rozpoznawać dezinformację i w jaki sposób budować na nią odporność.

Tusk w Koszalinie: Będziemy rozmawiać o problemach, z którymi musimy się mierzyć każdego dnia

Film Alaza FB/PO Koszalin - 10 Lipca 2023 godz. 16:50
Już w najbliższy piątek przewodniczący Platformy Obywatelskiej, Donald Tusk będzie w Koszalinie. Spotkajmy się wszyscy w Amfiteatrze o godz. 18:00. - Każdy kto niegodzi się na ten nepotyzm, na to kolesiostwo, na złodziejstwo i łajdastwo powienien przyjść w piątek do Amfiteatru na spotkanie z przewodniczącym, premierem Donaldem Tuskiem - mówił podczas spotkania z dziennikarzami Tomasz Sobieraj, szef koszalińskiej PO. - Będziemy mogli rozmawiać o sprawach, które dotyczą naszego codziennego funkcjonowania. Chcemy rozmawiać o sprawach młodych ludzi, ktrtzy dopiero startują w dorosłe życie - mówił senator Stanisław Gawłowski. 

S6: Obwodnica Sianowa otwarta!

Film Ala za GDDKiA - 8 Lipca 2023 godz. 12:20
Budowa węzła w Gorzebądzu - część obwodnicy Koszalina i Sianowa - kosztowała około 22,3 miliona złotych. Koszt dokończenia obwodnicy Koszalina i Sianowa to prawie 450 milionów złotych. Wcześniej kierowcy korzystali z zachodniej część obwodnicy pomiędzy węzłami Bielice i Koszalin Wschód, w ciągu drogi S6 z fragmentem S11 do węzła Koszalin Zachód, a także z jej wschodniego końca z węzłem Sianów Wschód. Na dalszym odcinku obwodnicy Koszalina i Sianowa, w stronę węzła Koszalin Wschód, kontynuowane są prace drogowe i mostowe. Powstaje tam estakada ES-119 o długości blisko 800 metrów. To najbardziej skomplikowany element inwestycji. Całkowite zakończenie prac na obwodnicy planowane jest w II kwartale przyszłego roku.

S6: Obwodnica Sianowa otwarta!

Film Ala za GDDKiA - 8 Lipca 2023 godz. 12:20
Budowa węzła w Gorzebądzu - część obwodnicy Koszalina i Sianowa - kosztowała około 22,3 miliona złotych. Koszt dokończenia obwodnicy Koszalina i Sianowa to prawie 450 milionów złotych. Wcześniej kierowcy korzystali z zachodniej część obwodnicy pomiędzy węzłami Bielice i Koszalin Wschód, w ciągu drogi S6 z fragmentem S11 do węzła Koszalin Zachód, a także z jej wschodniego końca z węzłem Sianów Wschód. Na dalszym odcinku obwodnicy Koszalina i Sianowa, w stronę węzła Koszalin Wschód, kontynuowane są prace drogowe i mostowe. Powstaje tam estakada ES-119 o długości blisko 800 metrów. To najbardziej skomplikowany element inwestycji. Całkowite zakończenie prac na obwodnicy planowane jest w II kwartale przyszłego roku.

Politycy na koszalińskiej giełdzie

Film Ala za FB/Stanisław Gawłowski, Bartosz Rłukowicz - 2 Lipca 2023 godz. 13:37
Mimo przeplatanej chmurami i słońcem aury, na giełdę przyszły tłumy. I to nie tylko koszalinian, ale i także przebywających w naszym regionie turystów. Odwiedzający giełdę mieli okazję spotkać sie z politykami: europosłem Bartoszem Arłukowiczem i senatorem Stanisławem Gawłowskim.

Świnoujście: Najdłuższa przeprawa podwodna w kraju

Film Ala za GDDKiA - 30 Czerwca 2023 godz. 13:23
Dziś oddany zostanie do ruchu tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa w tunelu, co jest szczególnie ważne w tunelu jednojezdniowym. Tunel pod Świną ma długość 1,48 km, co czyni go najdłuższą przeprawą podwodną w naszym kraju. Jest on częścią inwestycji, której całkowita długość wynosi 3,4 km. Poprowadzony pod dnem cieśniny, w najniższym miejscu znajduje się na głębokości 23,6 m (10 m pod dnem). W tunelu poprowadzono dwukierunkową jezdnię o szerokości 11 metrów z dwoma pasami ruchu, każdy o szerokość 3,5 m, a także pasami awaryjnymi o szerokości 2 m Ograniczenie prędkości i zakaz wyprzedzania  W tunelu pod Świną jest jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, każdy w przeciwnym kierunku. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania o czym informują stosowne znaki pionowe i poziome. Ze względów bezpieczeństwa należy bezwzględnie tych ograniczeń przestrzegać. Przejazd tunelem z taką prędkością to zaledwie 3-4 minuty, a w kolejkach na promy trzeba było często czekać wiele godzin.   Należy pamiętać, że wypadek w tunelu może mieć znacznie groźniejsze skutki nie tylko dla uczestników zdarzenia, ale też dla innych kierowców ze względu na ryzyko pożaru. Dlatego tak ważne jest zachowanie szczególnej uwagi i skupienia przejeżdżając przez tunel.  O przestrzeganie ograniczeń prędkości w tunelu zadba system odcinkowego pomiaru prędkości obejmujący całą długość tunelu. Bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy wyliczy średnią prędkość pojazdu. System będzie działał w ramach CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), czyli komórki organizacyjnej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.  Nie zatrzymujmy się w tunelu  W tunelu, poza sytuacjami absolutnie awaryjnymi, obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Jakiekolwiek zatrzymanie zwiększa ryzyko niebezpieczeństwa w tunelu. Dlatego jeżeli jest to tylko możliwe należy opuścić tunel i zatrzymać się po wyjeździe z niego. Jeżeli doszło na przykład do awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę należy zatrzymać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni wykorzystując pobocze. Pomoc można wezwać łącząc się z kolumny alarmowej oznaczonej piktogramem SOS z centrum obsługi tunelu. W tunelu nie można cofać i zawracać.   Obowiązuje również bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych, należy skorzystać z autobusu komunikacji miejskiej zapewniającego także przewóz rowerów na specjalnych przyczepkach. Przez tunel nie będą mogły również przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi (dla nich pozostanie możliwość korzystania z promów).  Tunel w oku kamer i systemów  Tunel jest wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa. Jest to przede wszystkim system wentylacji, który zadba o odpowiednią jakość powietrza w tunelu podczas jego użytkowania, a w sytuacji awaryjnej o oddymianie. Są to tak naprawdę dwa systemy wentylacji, jeden dla jezdni tunelu, drugi dla przestrzeni ewakuacyjnych do której nie może przedostać się dym.   W centralnej części tunelu zamontowano system zraszaczy, który ma ograniczyć skutki ewentualnego pożaru w tunelu. W całym tunelu jest też instalacja hydrantowa, z której będą mogli skorzystać strażacy. W niszach SOS znajdują się gaśnice i telefony łączności alarmowej umożliwiające bezpośredni kontakt z centrum obsługi tunelu.  Wyposażeniem obiektu jest również system nagłośnieniowy, przez który mogą być nadawane komunikaty i polecenia, do których należy się bezwzględnie stosować. Komunikaty mogą być również nadawane na częstotliwościach FM (stacji radiowych) aby były słyszane w pojazdach. Cały tunel jest objęty systemem monitoringu, zarówno w głównej nawie, jak i w przestrzeniach ewakuacyjnych. Systemy bezpieczeństwa dysponują również szeregiem czujników: dymu, wzrostu temperatury czy zanieczyszczeń powietrza. Całość jest sterowana z centrum obsługi tunelu, które znajduje się po stronie wyspy Uznam.  Systemy bezpieczeństwa mają ograniczyć negatywne skutki przede wszystkim wypadków drogowych. Najważniejsze jest jednak to, aby do takich sytuacji nie dochodziło. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie opisanych zasad bezpieczeństwa.  Drogi ewakuacji  W razie potrzeby w tunelu włączy się oświetlenie awaryjne koloru czerwonego, a system nagłośnieniowy zacznie nadawać sygnał alarmowy i komunikaty głosowe. Należy bezwzględnie się do nich stosować. Pojazdy należy zatrzymać przy prawej krawędzi, tak aby zapewnić korytarz dojazdu dla służb. W wypadku wystąpienia pożaru, przed pojazdem którym się poruszamy, trzeba jak najszybciej tunel opuścić. Umożliwi to galeria ewakuacyjna pod jezdnią, do której prowadzą dwa zejścia z poziomu jezdni znajdujące się w odległościach około 600-700 metrów od wlotów do tunelu. Pomiędzy tymi wejściami jest 500 metrów odległości. Galeria ewakuacyjna prowadzi do klatek schodowych, umieszczonych przy wlocie i wylocie z tunelu, umożliwiających wyjście na powierzchnię. Do tych klatek schodowych można również wejść z poziomu jezdni. Na całej długości tunelu są oznaczenia pokazujące odległość do wyjścia awaryjnego, należy skierować się do najbliższego.      Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście (przekazała na inwestycję 15%  środków), a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana (85%) ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.