Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
KATEGORIA

Wideo

Marzenie o lepszym skomunikowaniu Świnoujścia spełnia się

Film Ala za WZP, film: YT/M2Studio - 29 Czerwca 2023 godz. 12:01
Na ten dzień mieszkańcy Świnoujścia, regionu i Polski czekali długie lata. W piątek wielkie otwarcie prawdziwie europejskiego tunelu, który łączy transgraniczne Świnoujście z Polską. – Ten dzień stanowi dowód, że determinacja mieszkańców i motywacja samorządowców są skuteczne – mówi marszałek Olgierd Geblewicz, który będzie brał udział w uroczystościach. Tunel w Świnoujściu zostanie oficjalnie otwarty w piątek, w samo południe. W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele rządu, parlamentarzyści i europarlamentarzyści, samorządowcy, przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz wykonawca inwestycji. Prezydent Miasta Świnoujście przygotował od godziny 14 atrakcje dla mieszkańców. Planowany jest  zorganizowany bieg i przejazd Rowerowej Masy Krytycznej oraz kolejki turystycznej (szczegóły na stronie UM Świnoujście). Pierwsi kierowcy przejadą tunelem w godzinach wieczornych.   Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podkreśla, że to ważny europejski dzień dla mieszkańców Świnoujścia, regionu i kraju i dziękuje wszystkim zaangażowanym w realizację tej inwestycji.   – Mam wielką satysfakcję, że moja decyzja i mój dobrze pojmowany lobbing ruszył z miejsca projekt i przyspieszył jego realizację. Dziękuję mieszkańcom za wsparcie. Dziękuję prezydentowi Żmurkiewiczowi, że dał się namówić, aby wziąć sprawy w swoje ręce i uzyskując wsparcie z funduszy UE z Urzędu Marszałkowskiego wykonał kluczową dokumentację. Dziękuję byłej minister ds. rozwoju regionalnego Elżbiecie Bieńkowskiej za jej decyzję o wpisanie zadania do Kontraktu Terytorialnego jako zadania kluczowego dla rozwoju regionu i Polski oraz za ogłoszenie konkursu z Funduszy Europejskich, w ramach którego projekt dostał dofinansowanie – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.   Umowa, która pozwoliła na przygotowanie dokumentacji została uroczyście podpisana przez marszałka województwa Olgierda Geblewicza i prezydenta Janusza Żmurkiewicza 26 września 2014 r. i była sfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 - 2013. W jej efekcie powstała dokumentacja, na którą składały się:   1.     Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – której celem było wskazanie możliwych sposobów poprawy funkcjonowania transportu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin oraz określenie wstępnej efektywności ekonomicznej i koniecznych nakładów finansowych. Analiza miała umożliwić podjęcie racjonalnej decyzji co do dalszych przygotowań wybranej opcji inwestycyjnej mając na uwadze zalety i braki poszczególnych wariantów.    2.     Program Funkcjonalno-Użytkowy, umożliwiający ustalenie planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych oraz będący podstawą do udzielenia zamówienia publicznego w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych.   Marszałek zwraca uwagę, że dzięki sfinansowaniu i zrealizowaniu dokumentacji w latach 2014-2015, samorządowcy byli  gotowi do realizacji zadania z funduszy europejskich z perspektywy finansowej 2014-2020.  – Zawsze uważałem, że wygrywa ten, kto jest przygotowany do budowy, a nie ten, kto oczekuje i nic nie robi. Perspektywa unijna ruszyła i okazało się, że fundusze są – mówi marszałek Geblewicz.    Całkowity koszt inwestycji, która pozwala  na lepsze skomunikowanie Świnoujścia z resztą kraju to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.   Tunel  pod cieśniną Świny jest jednorurowy. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3200 m, długość tunelu drążonego metodą TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.    Dzięki tunelowi przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut.    – Zapraszam wszystkich mieszkańców do wspólnego świętowania tego dnia. Spotkajmy się w Świnoujściu – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.   Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.   

Ponad 10 tysięcy cudzoziemców zarejestrowanych w ZUS Koszalin

Film Ala za ZUS - 26 Czerwca 2023 godz. 14:38
Na koniec maja tego roku w województwie zachodniopomorskim było 48,1 tys. cudzoziemców zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS. To nieznacznie mniej niż na koniec listopada 2022 roku. W listopadzie 2022 r. pracowników spoza Polski zgłoszonych do ubezpieczenia emerytalnego i rentowych w naszym województwie było 48,9 tys. Na koniec maja natomiast zarejestrowano przeszło 48,1 tys. obcokrajowców.   Na terenie szczecińskiego ZUS było ponad 37,5 tys. cudzoziemców. Według danych z koszalińskiej placówki zgłoszono do ubezpieczeń przeszło 10,5 tys.   W naszym regionie najliczniejszą grupą cudzoziemców zgłoszonych w ZUS do ubezpieczeń emerytalno-rentowych dalej są Ukraińcy. Na koniec maja było ich 37,1 tys. (w szczecińskim ZUS 29,2 tys. i 7,9 tys. w koszalińskim oddziale).   W Polsce liczba cudzoziemców zgłoszonych do ubezpieczeń emerytalno-rentowych w ZUS przekroczyła 1,085 mln.

Zbiórka dla Nadii Gebauer ze Szczecinka

Film Alam z mat. inf. - 26 Czerwca 2023 godz. 12:57
"Trzymam w ramionach moją córkę i już nie płaczę. Ja wyję i umieram z bólu, że nie jestem w stanie jej pomóc... Rozpędzam się i uderzam głową w mur nie do przebicia. Nie wiem już jak zwrócić na nas uwagę. Czy ktoś zauważy moje dziecko? Czy jej pomoże...? Siedzę i patrzę, jak zasypia nieświadoma tego, że z każdym dniem choroba zabiera jej zdrowie bezpowrotnie..." - dramatyczny apel mamy chorującej na SMA Nadii.   Do zebrania jest ponad 8 milionów złotych a czasu coraz mniej.Http://www.siepomaga.pl/nadia-sma Przygotowujemy się do wyjazdu do szpitala na podanie kolejnej dawki refundowanego dla nas leku – za każdym razem to traumatyczne przeżycie... Pisząc te słowa i myśląc o tym, co czeka moją córkę, moje serce rozpada się na milion kawałków. Każdego dnia zasypiam z myślą, co jeszcze mogę zrobić, żeby przyspieszyć zbiórkę. Nie poddam się, bo obiecywałam Nadii, że zrobię absolutnie wszystko, żeby ratować jej życie! Ale coraz trudniej mi patrzeć jej w oczy, bo nie wiem, co robię źle. Czemu wszystkie odmowy pomocy tak bardzo bolą, skoro powinnam być już do nich przyzwyczajona? Najbardziej boję się ważenia Nadii. Każdy gram oddala nas od leku, o który tak mocno walczymy każdego dnia...

Profilaktyczne Murale już się pojawiły

Film Ala za KMP Koszalin - 22 Czerwca 2023 godz. 14:35
"Bądź bezpieczny razem z Nami - spędź wakacje z zasadami" w takiej tematyce pojawiają się kolejne murale przy ul. Krakusa i Wandy w Koszalinie, obok II komisariatu. Powstały z pomysłów dzieci, które przygotowały projekty. Zwycięzcom gratulujemy, a za wykonanie dziękujemy Cukin Koszalin. Dziękujemy

Uwaga! Uwaga! Nadchodzi...

Film Ala za FB - 21 Czerwca 2023 godz. 7:18
... sezon pomidorowo-ogórkowy! My w dzieciństwie też tak zajadaliśmy się świeżymi pomidorami zerwanymi prosta z krzaka. A Wy?

Czy lotnisko w Radomiu jest potrzebne? (film, memy)

Film Ala za Newsroom - 20 Czerwca 2023 godz. 7:55
Badania ruchu lotniczego oraz prognozy zrealizowane na rzecz CPK mówią o rosnących potrzebach na polskich lotniskach – stąd inwestycje w CPK oraz Radom. Jednak ruch lotniczy nie jest tak duży, jak zakładano – miał osiągnąć 250 tys. osób w tym roku i 450 tys. w przyszłym. Tymczasem jest niższy o około 40% – czyli o ponad 100 tysięcy osób. Nie wiadomo także, jak ruch będzie kształtował się po sezonie – jesienią i zimą. Stąd budowanie kolejnych lotnisk może być deficytowe – a to oznacza dopłacanie do ich utrzymania z budżetu – czyli z kieszeni podatnika. To stawia pod znakiem zapytania – czy takie inwestycje, jak lotnisko w Radomiu, mają sens? – Problem z lotniskami pojawił się już kilka lat temu, kiedy rozmawiano o tym, jakie i ile docelowo lotnisk powinno obsługiwać Warszawę czy aglomerację warszawską. Forsując lotnisko w Radomiu jakby nie zauważano lotniska w Modlinie. Nawet sąd musiał interweniować i zmuszać PPL, który jest współwłaścicielem do tego, żeby nie blokował wydatkowania pieniędzy na rozbudowę Modlina – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR. – Brak prac inwestycyjnych na lotnisku, jak chociażby remont drogi kołowania – doprowadziłby pewnie do tego, że lotnisko musiałoby być zamknięte z przyczyn bezpieczeństwa. Gdzie przeniesiono by ponad 3 mln pasażerów? Lotnisko w Modlinie dawno przekroczyło poziomy sprzed pandemii. Jednak z powodu braku możliwości rozbudowy wybrano inwestycję w Radom. Tymczasem to absolutnie nie jest lotnisko dla warszawiaków. Po co my mamy jechać z Warszawy godzinę drogą czy godzinę pociągiem, skoro mamy znakomitą ofertę tutaj na Okęciu? To jest lotnisko dla Radomia, dla części dawnego województwa radomskiego, części świętokrzyskiego, może trochę części lubelskiego – ale to jest za mało, żeby to lotnisko mogła żyć pełnią życia. Pomimo obietnic tego lotniska nadal nie ma – jest opóźnione o dwa i pół roku. Miało kosztować 400 milionów złotych, a obecnie to ponad 800 milionów zł. Planowano wielki dworzec kolejowy czy szybką kolej z Warszawy do Łodzi już nawet w 2027 roku. Tymczasem tej infrastruktury nadal nie widać. Ale zainwestowano już ogromne środki w lotnisko w Radomiu. Więc ja – mimo że byłem przeciwnikiem tego lotniska – uważam teraz, że trzeba zrobić wszystko, żeby ono jak najkrócej przynosiło straty – analizuje Furgalski.