Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland

Najdłuższy tunel drogowy w Polsce powstanie w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina

2025-03-16 12:39:00 Ala za GDDKiA/Szczecin
Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu S6 o łącznej długości 49 km. Dzięki tej decyzji przyszli wykonawcy, wyłonieni w trwających przetargach, będą mogli rozpocząć prace budowlane, a także uruchomione zostaną procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod drogę.

Przejście do etapu realizacji

Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone pod koniec września ubiegłego roku. Procedura obejmowała konsultacje społeczne oraz ponowną ocenę oddziaływania na środowisko. Dzięki sprawnej pracy wszystkich zaangażowanych stron decyzja umożliwiająca rozpoczęcie robót budowlanych została wydana już po pięciu miesiącach. Decyzje ZRID zatwierdzają również rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości.

 

Przetargi na realizację inwestycji

Przetargi na wybór wykonawców ruszyły w grudniu ubiegłego roku i cieszą się dużym zainteresowaniem firm budowlanych. W ramach procedury przetargowej zgłoszono już ponad 1600 pytań wymagających wyjaśnień. W II kwartale bieżącego roku planowane jest otwarcie ofert, a ich szczegółowa weryfikacja pozwoli na wybór najkorzystniejszych propozycji. Podpisanie umów z wykonawcami przewidziane jest na IV kwartał 2024 roku.

Harmonogram realizacji

Prace budowlane na odcinkach Kołbaskowo - Dołuje oraz Dołuje - Police mają zakończyć się w 2028 roku. Odcinek Police - Goleniów, zawierający tunel pod Odrą, wymaga dłuższego czasu realizacji i jego ukończenie planowane jest na 2032 rok.

Ponadto, od września 2024 roku trwa przetarg na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, obejmujący m.in. nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, który połączy ZOS z DK13 i autostradą A6.

Znaczenie inwestycji dla regionu

 

Zachodnia Obwodnica Szczecina odciąży obecne trasy A6, S3 i S6, omijające miasto od południa i wschodu. Nowa droga usprawni ruch i zmniejszy korki, szczególnie w okresie letnim. Szczególnie skorzystają na niej mieszkańcy Polic, dla których trasa do węzła Goleniów Północ skróci się z 58 km do 23 km, co znacząco zredukuje czas przejazdu. Dodatkowo, ruch ciężarowy do zakładów chemicznych w Policach zostanie wyprowadzony z centrum Szczecina.

 

Inwestycja jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).

 

Tunel pod Odrą – najdłuższy tunel drogowy w Polsce

 

ZOS przetnie Odrę na północ od Polic tunelem o długości 5 km, który będzie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Będzie to dwururowy obiekt, drążony maszyną TBM o średnicy zewnętrznej niemal 15 m i grubości obudowy 60 cm. Spód konstrukcji tunelu znajdzie się na głębokości 51 m, a jezdnia – do 45 m pod poziomem terenu. Zaplanowano również 19 przejść poprzecznych dla ewakuacji. To kluczowy element inwestycji, który znacząco usprawni komunikację między zachodnią i wschodnią częścią regionu.

 

Trzy odcinki realizacyjne

 

Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km)

 

Dwa węzły drogowe

 

18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt

 

Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe

 

Dołuje - Police (11,9 km)

 

Dwa węzły drogowe

 

14 obiektów mostowych, w tym 9 przejść dla zwierząt

 

Police - Goleniów (23,4 km)

 

Tunel pod Odrą (5 km) – najdłuższy tunel drogowy w Polsce

 

Dwa nowe węzły drogowe oraz rozbudowa jednego

 

22 obiekty mostowe, w tym 8 nad ciekami wodnymi

 

Dwa duże przejścia dla zwierząt

 

Zachodnia Obwodnica Szczecina to strategiczna inwestycja, która znacząco poprawi układ komunikacyjny regionu, skróci czas podróży i zwiększy bezpieczeństwo użytkowników dróg.

 

Czytaj też

S6: Przeniesiono ruch na odcinku Malechowo-Karwice

Ala za GDDKiA - wczoraj, 10:53
Na blisko dwukilometrowym odcinku Malechowo - Karwice będącej przeniesiono ruch na będącą w budowie drogę S6 - informuje Mateusz Grzeszczuk, główny specjalista ds. Komunikacji Społecznej GDDKiA. - Na tym odcinku jak i na całej budowanej do Słupska drodze ekspresowej S6 przewidujemy dynamiczne zmiany organizacji ruchu - dodał. Odcinek Malechowo-Karwice stanowi integralną część drogi ekspresowej S6 między Sianowem a Sławnem, którego długość wynosi 23,17 km. Prace budowlane na tym odcinku są w toku, a całość inwestycji realizowana jest przez konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Według oficjalnych danych, zaawansowanie robót budowlanych na całym odcinku Sianów-Sławno przekroczyło już 40%, a rzeczowe zaawansowanie całości kontraktu osiągnęło około 60%. Pomimo zimowej przerwy, która tradycyjnie trwa od połowy grudnia do połowy marca, łagodna zima 2024/2025 sprzyjała kontynuacji prac budowlanych, co pozwoliło na utrzymanie tempa realizacji inwestycji. Dzięki temu przygotowania do zmian w organizacji ruchu na odcinku Malechowo-Karwice mogą być wprowadzone zgodnie z harmonogramem. W ramach budowy odcinka Malechowo-Karwice przewidziano realizację kluczowych elementów infrastruktury: 1.Węzły drogowe: Na tym fragmencie trasy powstaną węzły Malechowo i Karwice, które będą częścią sieci czterech węzłów na całym odcinku Sianów-Sławno (pozostałe to Kawno i Bobrowice). 2.Miejsca Obsługi Podróżnych: W Karwicach powstaną dwa MOP-y - Karwice Północ i Karwice Południe, które zapewnią podróżującym niezbędną infrastrukturę usługową. 3.Obiekty inżynieryjne: Na całym odcinku Sianów-Sławno powstanie łącznie 49 obiektów inżynierskich, w tym pięć mostów, 12 wiaduktów, trzy samodzielne przejścia dla zwierząt oraz 29 przepustów. Zgodnie z oficjalnymi informacjami, zakończenie budowy całego odcinka drogi ekspresowej S6 między Sianowem a Sławnem, włącznie z fragmentem Malechowo-Karwice, planowane jest na 30 sierpnia 2025 roku. Z kolei cały odcinek S6 od Sianowa do Słupska ma zostać ukończony w czwartym kwartale 2025 roku. To ważny element większego planu połączenia Szczecina z Gdańskiem drogą ekspresową, która ma być w pełni przejezdna w 2026 rokuu.