Przejście do etapu realizacji
Wnioski o wydanie decyzji ZRID zostały złożone pod koniec września ubiegłego roku. Procedura obejmowała konsultacje społeczne oraz ponowną ocenę oddziaływania na środowisko. Dzięki sprawnej pracy wszystkich zaangażowanych stron decyzja umożliwiająca rozpoczęcie robót budowlanych została wydana już po pięciu miesiącach. Decyzje ZRID zatwierdzają również rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości.
Przetargi na realizację inwestycji
Przetargi na wybór wykonawców ruszyły w grudniu ubiegłego roku i cieszą się dużym zainteresowaniem firm budowlanych. W ramach procedury przetargowej zgłoszono już ponad 1600 pytań wymagających wyjaśnień. W II kwartale bieżącego roku planowane jest otwarcie ofert, a ich szczegółowa weryfikacja pozwoli na wybór najkorzystniejszych propozycji. Podpisanie umów z wykonawcami przewidziane jest na IV kwartał 2024 roku.
Harmonogram realizacji
Prace budowlane na odcinkach Kołbaskowo - Dołuje oraz Dołuje - Police mają zakończyć się w 2028 roku. Odcinek Police - Goleniów, zawierający tunel pod Odrą, wymaga dłuższego czasu realizacji i jego ukończenie planowane jest na 2032 rok.
Ponadto, od września 2024 roku trwa przetarg na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, obejmujący m.in. nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, który połączy ZOS z DK13 i autostradą A6.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Zachodnia Obwodnica Szczecina odciąży obecne trasy A6, S3 i S6, omijające miasto od południa i wschodu. Nowa droga usprawni ruch i zmniejszy korki, szczególnie w okresie letnim. Szczególnie skorzystają na niej mieszkańcy Polic, dla których trasa do węzła Goleniów Północ skróci się z 58 km do 23 km, co znacząco zredukuje czas przejazdu. Dodatkowo, ruch ciężarowy do zakładów chemicznych w Policach zostanie wyprowadzony z centrum Szczecina.
Inwestycja jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).
Tunel pod Odrą – najdłuższy tunel drogowy w Polsce
ZOS przetnie Odrę na północ od Polic tunelem o długości 5 km, który będzie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Będzie to dwururowy obiekt, drążony maszyną TBM o średnicy zewnętrznej niemal 15 m i grubości obudowy 60 cm. Spód konstrukcji tunelu znajdzie się na głębokości 51 m, a jezdnia – do 45 m pod poziomem terenu. Zaplanowano również 19 przejść poprzecznych dla ewakuacji. To kluczowy element inwestycji, który znacząco usprawni komunikację między zachodnią i wschodnią częścią regionu.
Trzy odcinki realizacyjne
Kołbaskowo - Dołuje (13,6 km)
Dwa węzły drogowe
18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt
Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe
Dołuje - Police (11,9 km)
Dwa węzły drogowe
14 obiektów mostowych, w tym 9 przejść dla zwierząt
Police - Goleniów (23,4 km)
Tunel pod Odrą (5 km) – najdłuższy tunel drogowy w Polsce
Dwa nowe węzły drogowe oraz rozbudowa jednego
22 obiekty mostowe, w tym 8 nad ciekami wodnymi
Dwa duże przejścia dla zwierząt
Zachodnia Obwodnica Szczecina to strategiczna inwestycja, która znacząco poprawi układ komunikacyjny regionu, skróci czas podróży i zwiększy bezpieczeństwo użytkowników dróg.