Nadzór nad bezpieczeństwem żywności i żywienia na terenie naszego województwa w okresie letnim realizowany jest w obiektach działających całorocznie, które w sezonie wakacyjnym w odpowiedzi na większy popyt zwiększają swoją produkcję. Chodzi tutaj o m.in. piekarnie, ciastkarnie, lodziarnie, środki transportu, zakłady gastronomiczne, a także stołówki w domach wczasowych, obiektach stałych (np. szkoły i internaty) oraz obiektach sezonowych (np. kioski z lodami).
W 2559 zakładach przeprowadzono 2918 kontroli sanitarnych (w tym 195 w stołówkach wypoczynku dzieci i młodzieży) w zakresie spełniania obowiązujących przepisów. W drodze prowadzonego postępowania administracyjnego wydano 188 decyzji w celu poprawy stanu sanitarno-technicznego. Zarządzenia decyzji dotyczyły m.in. zapewnienia urządzeń chłodniczych do przechowywania produktów w odpowiednio niskich temperaturach, wydzielenia pomieszczenia lub miejsca na przetrzymywanie sprzętu porządkowego, a także doprowadzenia do właściwego stanu powierzchni ścian, sufitów, podłóg, okien w pomieszczeniach produkcyjnych, magazynowych i socjalnych.
Wykonanie obowiązków, które zostały nałożone decyzjami jest sukcesywnie poddawane kontroli zgodnie z upływem terminów wyznaczonych w decyzjach. Na 277 osób, które odpowiedzialne są za nieprawidłowości w bieżącym stanie sanitarnym nałożono mandaty karne w wysokości 76 150 zł. Najczęściej stwierdzanym uchybieniem, które kwalifikowało się do ich nałożenia było m.in. przechowywanie produktów żywnościowych w warunkach temperaturowych niezgodnych z zaleceniami producenta, nieprzestrzeganie zasad higieny przez personel pracujący przy produkcji żywności, a także wykorzystywanie do produkcji produktów po upływie terminu ważności.
Jednocześnie w okresie sprawozdawczym wydano 6 decyzji, które wstrzymały działalność produkcyjną do czasu zapewnienia odpowiednich warunków. Wspomniane działania podjęto za takie uchybienia, jak m.in. wchodzenie do pomieszczeń produkcyjnych przez toaletę, złe warunki sanitarno-techniczne czy brak wody pitnej. W powyższych przypadkach postępowanie administracyjne prowadził właściwy terenowo państwowy powiatowy inspektor sanitarny.
Ponadto wydano 9 decyzji dotyczących wycofania środków spożywczych o niewłaściwej jakości zdrowotnej z uwagi na stwierdzenie podczas przeprowadzania czynności kontrolnych używania do produkcji surowców po upływie terminu przydatności do spożycia lub produktów niewłaściwie przechowywanych. Warto dodać, że od połowy maja do końca lipca zgłoszono do Państwowej Inspekcji Sanitarnej województwa zachodniopomorskiego 97 interwencji.
Dotyczyły one m.in. niewłaściwego bieżącego stanu sanitarno-higienicznego zakładów, braku dostępu do toalety dla klientów, serwowania posiłków w brudnych naczyniach stołowych, braku dokumentacji w postaci orzeczeń do celów sanitarno-epidemiologicznych wśród personelu pracującego w kontakcie z żywnością czy używania do smażenia starego tłuszczu. Każdorazowo po otrzymaniu interwencji podejmowano działania nadzorowe, w wyniku których 36 z nich uznano za zasadne.