Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Kontrapas na Kościuszki

Autor Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / fot. ArtRut 16 Lipca 2014 godz. 15:47
Powstaje pierwszy w naszym mieście kontrapas dla rowerów.

Kontrapas jest rozwiązaniem w ruchu drogowym, które umożliwia dopuszczenie ruchu określonego typu pojazdów pod prąd. – W przypadku ul. Kościuszki chodzi o ruch rowerowy. W Polsce spotyka się także kontrapasy dla autobusów i karetek. – informuje Grzegorz Śliżewski, z Biura Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Koszalinie.

 

Kontrapas zawsze stanowi część jezdni. Nie ma takich rozwiązań na chodnikach, ani schowanych za miejscami parkingowymi dla aut (wtedy to są po prostu jednokierunkowe drogi rowerowe). – Kontrapas zawsze zlokalizowany jest tak, aby rowerzysta jadący pod prąd znajdował się przy swojej prawej krawędzi jezdni, czyli po lewej z punktu widzenia

ogólnej organizacji ruchu. – komentuje Śliżewski. Kontrapas zawsze jest jednokierunkowy. Należy jeździć nim tylko w kierunku przeciwnym niż ten, w którym jadą auta. – Jadąc w kierunku „nie pod prąd”, nie wjeżdżamy na kontrapas. Jedziemy wtedy normalnie. Fachowiec powiedziałby „na zasadach ogólnych”, czyli po prawej stronie, wraz z autami. – podaje Grzegorz Śliżewski.

 

Warto dodać, że kontrapas na ul. Kościuszki został zaproponowany przez Wojciecha Grelę, "oficera rowerowego" Koszalina i pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego działającą przy Zarządzie Dróg Miejskich. – Zdecydowano, że kontrapas powstanie w trakcie wykonywania oznakowania poziomego miasta. Wyłoniony w przetargu wykonawca - firma ZNAK-POL ze Szczecinka, wczoraj przystąpiła do malowania. Jutro malowanie kontrapasa zostanie zakończone. – informuje Śliżewski.

 

Długość kontrapasa to ok. 577 m (od ul. Młyńskiej do ronda ul. Kościuszki, Pileckiego i al. Monte Cassino). Koszt malowania (kolor czerwony) to 14 zł/m kw. – Rozliczenie nastąpi po zakończeniu prac na podstawie tzw. obmiaru powykonawczego. – komentuje Grzegorz Śliżewski.

Pomysł kontrapasa na ul. Kościuszki jest bardzo dobry. Nie jest to bardzo ruchliwy odcinek drogi. Przemieszczanie się rowerem w przeciwnym kierunku po takiej drodze jest dużym ułatwieniem dla cyklistów. – mówi Ryszard Lautenbach, wiceprezes Koszalińskiego Stowarzyszenia Rowerowego „Roweria”. – Sam kontrapas rozwiązuje problem poruszania się rowerem po mieście. Jest to nowość, z którą trzeba się oswoić. Moim zdaniem kontrapas zapewnia bezpieczeństwo rowerzystom. – dodaje Lautenbach.

Poprzedni artykuł

Czytaj też

Kontrapas tylko w części czerwony

Ala, fot. Piotr Walendziak - 7 Września 2016 godz. 13:19
Uwaga rowerzyści! Jadąc pierwszym w mieście kontrapasie (pas jezdni przeznaczony dla ruchu rowerzystów w kierunku przeciwnym do obowiązującego na jezdni) dopiero po minięciu wjazdu do Koszalińskiej Biblioteki Publicznej natrafimy na "czerwony dywan". Przypomnijmy, dwa lata temu na jednokierunkowym odcinku ul. Kościuszki drogowcy wymalowali czerwony pas. Kotrapas jest rozwiązaniem w ruchu drogowym, w którym możliwe staje się dopuszczenie ruchu określonego typu pojazdów pod prąd. W przypadku ul. Kościuszki chodzi o ruch rowerowy (w Polsce spotyka się także kontrapasy dla autobusów i karetek). Kontrapas to zawsze część jezdni. Nie ma kontrapasów na chodnikach, ani schowanych za miejscami parkingowymi dla aut (wtedy to są po prostu jednokierunkowe drogi rowerowe). Kontrapas zawsze zlokalizowany jest tak, aby rowerzysta jadący pod prąd znajdował się przy swojej prawej krawędzi jezdni (po lewej z punktu widzenia ogólnej organizacji ruchu). Musimy pamiętać, że kontrapas zawsze jest jednokierunkowy. Jeździmy nim tylko w kierunku przeciwnym niż ten, w którym jadą auta. Jadąc w kierunku „nie pod prąd", nie wjeżdżamy na kontrapas. Jedziemy wtedy normalnie (fachowiec powiedziałby "na zasadach ogólnych”), czyli po prawej stronie, wraz z autami. *   *   * Kontrapas na ul. Kościuszki został zaproponowany przez oficera rowerowego Koszalina i pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego działającą przy Zarządzie Dróg Miejskich.  Kontrapas został wykonany w trakcie prowadzenia prac oznakowania poziomego miasta. W przetargu wyłoniony został wykonawca tego zadania, czyli firma ZNAK-POL ze Szczecinka, Długość koszalińskiego kontrapasa  to około 577 m (od ul. Młyńskiej do ronda ul. Kościuszki, Pileckiego i al. Monte Cassino). Koszt malowania (kolor czerwony) to 14 zł/m2. 

Koszalin „na skróty”

Paweł Kaczor / info. i fot. UM Koszalin - 21 Lipca 2014 godz. 9:13
Trwa przebudowa ul. Rolnej. Jest to element alternatywnego połączenia między osiedlami Północ i Rokosowo. - Mieszkańcy Koszalina mieszkający w północnej części miasta już od listopada br. będą mieli możliwość łatwiejszego dotarcia do Szpitala Wojewódzkiego. – podaje Grzegorz Śliżewski, z Biura Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Koszalinie. Natomiast w przyszłym roku ma zostać wyremontowana ul. Leśna (od ul. Jutrzenki do ul. Słonecznej). Umożliwi ona mieszkańcom Rokosowa lepszy i szybszy dojazd do nowo wybudowanego aquaparku.   Trwające obecnie prace przy ul. Rolnej (od ul. Gdańskiej do ul. Piłsudskiego) obejmują roboty drogowe wraz z zielenią i oznakowaniem na długości 600 m. Po zakończeniu robót na ulicy pojawi się nawierzchnia bitumiczna o powierzchni 5190 m kw., nowe ścieżki rowerowe i chodniki (4714 m kw.), parkingi (3657 m kw.) i zieleń (7618 m kw.). Ponadto wybudowana zostanie m.in. kanalizacja deszczowa, wodociąg, oświetlenie uliczne (27 słupów oświetleniowych), a także rurociąg kablowy pod monitoring wizyjny. Koszt tych prac wynosi ok. 4,7 mln zł. Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych i Budowlanych „Infrabud” z Koszalina. – Termin wykonania robót mija 15 listopada br. – informuje Śliżewski.   Natomiast przyszłoroczna budowa ul. Leśnej ma kosztować ok. 2,3 mln zł. Na 300 m odcinku drogi pojawi się nawierzchnia asfaltowa. Ponadto powstaną chodniki o szerokości 2 m oraz dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szerokości 2,5 m. – To kolejna inwestycja drogowa w naszym mieście, która ma ułatwić poruszanie się po Koszalinie. W tym roku zakończymy też budowę pierścienia komunikacyjnego łączącego południowe rogatki miasta z północnymi. Te działania to nie tylko lepszy komfort jazdy po ulicach naszego miasta, ale także poprawienie bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie możliwości poruszania się po Koszalinie rowerami. – mówi Piotr Jedliński, prezydent Koszalina.

NIK kontroluje koszaliński ZOS

Paweł Kaczor / info. ZOS Koszalin / fot. ArtRut - 16 Lipca 2014 godz. 17:00
Zarząd Obiektów Sportowych pod lupą Najwyższej Izby Kontroli. Z pracy rezygnuje odpowiedzialny za budowę aquaparku członek zarządu ZOS. Kontrola NIK-u trwa od ok. 4 miesięcy. Jaki jest jej powód? – Nie mam takiej wiedzy. Mogę tylko się domyślać. Powszechnie znana wiedza jest taka, że poseł na sejm Czesław Hoc wnioskował do NIK-u o przeprowadzenie takiej kontroli. Myślę, że to jest jej przyczyną. – dywaguje Jakub Pyżanowski, prezes Zarządu Obiektów Sportowych w Koszalinie. – Sprawdzamy wydatkowanie publicznych pieniędzy. – twierdzi z kolei Paweł Biedziak, rzecznik prasowy NIK-u. – Jestem spokojny o wynik tej kontroli. Niczego się nie obawiam. – dodaje pewny siebie Pyżanowski.   Pod koniec czerwca miało dojść podczas walnego zebrania do tzw. skwitowania dla władz ZOS-u. Jak wiadomo to spółka, której sto procent udziałów posiada gmina Koszalin. Jednak na podstawie wniosku złożonego przez właściciela, decyzja została odłożona do 21 bm. Do tego czasu najprawdopodobniej będą znane ustalenia pokontrolne NIK-u. Dość nieoczekiwanie, z końcem czerwca br. dymisję złożył członek zarządu ZOS Paweł Połaniecki, który odpowiadał za realizację inwestycji pn. „budowa aquaparku”.   Czy jego dymisja ma związek z kontrolą NIK-u? – Paweł Połaniecki składając rezygnację nie podał przyczyn. Rezygnacja przez sam fakt złożenia nie musi mieć uzasadnienia. Paweł Połaniecki takiego uzasadnienia nie przedstawił, więc nie chce się na ten temat wypowiadać. – komentuje Jakub Pyżanowski. Władze miasta zapewniają, że przebieg inwestycji nie jest zagrożony. – Na podstawie informacji, które posiadam, mogę stwierdzić, że termin zakończenia prac budowlanych związanych z aquaparkiem nie jest zagrożony. – mówi Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. – Prace postępują, a poszczególne atrakcje, niecki basenowe i w ogóle cały budynek nabiera kształtu. Już można sobie wyobrazić jaki to będzie fajny obiekt. Zapraszam koszalinian na spacer w okolice Góry Chełmskiej i doglądanie tej inwestycji. Wszyscy będziemy z niej dumni. – mówi Pyżanowski.    Zapraszamy do obejrzenia filmiku z budowy:  

Więcej ścieżek rowerowych

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / fot. ArtRut - 14 Lipca 2014 godz. 14:29
Nasze miasto wraz z nadleśnictwami Karnieszewice i Manowo utworzy turystyczny szlak rowerowy o długości ok. 50 km. Wzdłuż trasy powstanie również mała infrastruktura – ławki, siłownie itp. - Od jakiegoś czasu realizujemy projekt alternatywnej drogi przez Górę Chełmską dla prawdziwych koneserów kolarstwa, dla miłośników rowerów. – mówi Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. Inwestycja związaną jest m.in. z powstaniem ścieżki rowerowej po obu stronach ul. Gdańskiej, a także budową kładki nad drogą krajową nr 6 (w okolicy tzw. „Góry Piaskowej”). Pozwoli to na „uruchomienie” nieco zapomnianej części lasu przy Osiedlu Bukowym w Koszalinie.   - Udało się wspólnie wypracować koncepcję, aby mieszkańcom Koszalina zaoferować również piękne tereny, które znajdują się w okolicach jeziora Lubiatowskiego. – informuje Adam Drop, z Nadleśnictwa Manowo. – Na naszym terenie stworzyliśmy już 6 ścieżek edukacyjnych, a także miejsce postoju pojazdów w Mostowie i przy trasie Wyszewo – Rosnowo. – dodaje Adam Drop.   Planowana trasa w przybliżeniu: Osiedle Przylesie – kładka ul. Gdańska – Góra Chełmska – trasa Koszalin - Polanów – wzgórze morenowe – jezioro Cieszyno – Manowo – Strzekęcino – Konikowo – Koszalin. – Całość będzie gotowa w przyszłym roku i zostanie rozbudowywana o kolejne szlaki. – podaje Robert Grabowski, rzecznik prasowy prezydenta Koszalina. – Zamierzamy utworzyć trasę rowerową łączącą ul. Gdańską z ul. Kędzierzyńską. W planach jest również budowa ścieżki łączącej ul. Słupską z ul. Leśną. – komentuje Jarosław Staniszewski, z Nadleśnictwa Karnieszewice.   – Lasy zainteresowane są tym, żeby udostępniać walory przyrodnicze i regionalne jak najszerszemu gronu społeczeństwa. – mówi Sylwester Major, zastępca dyrektora ds. gospodarki leśnej Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinku. – Niezmiernie cieszy nas to co się dzieje w ostatnich latach. Doceniamy działania w zakresie budowy infrastruktury rowerowej w Koszalinie. – komentuje Ryszard Lautenbach, wiceprezes Koszalińskiego Stowarzyszenia Rowerowego „Roweria”.   Warto dodać, że władze Koszalina wydały mapy ścieżek rowerowych na terenie naszego miasta. Mieszkańcy mogą zapoznać się m.in. z informacjami o najczęściej obieranych przez rowerzystów kierunkach (np. w stronę Jamna czy jeziora Hajka). Przewodniki dostępne są m.in. w koszalińskim ratuszu i w Hali Widowiskowo-Sportowej. Ponadto trwa odbiór gruntownie zmodernizowanego odcinka ul. Bohaterów Warszawy (od ul. Syrenki do ul. Mieszka I-go). – Oprócz przebudowy jezdni, wjazdów i chodników wybudowana została 670 m ścieżka rowerowa i chodnik, a także przebudowano zatoki autobusowe. – podaje Robert Grabowski. Prace kosztowały 3,5 mln zł.   Zapraszamy do obejrzenia filmiku z briefingu prasowego:  

Sonda: jak oceniasz prezydenta Koszalina?

Redakcja - 29 Czerwca 2014 godz. 11:58
Możesz wyrazić swoją opinię w sprawie sprawowania przez Piotra Jedlińskiego władzy w mieście. Masz kłopot z podjęciem decyzji? Wahasz się? Wpisz "Jedliński"do naszej wyszukiwarki i poznasz materiały, w których o nim informowaliśmy. Jesteś leniwy? Nie chce się Tobie tego robić? Ok! Zrobiliśmy to za Ciebie. Wystarczy kliknąć w jeden z poniższych artykułów….         Oceń pracę prezydenta - kliknij tutaj.