Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Kontrapas tylko w części czerwony

Autor Ala, fot. Piotr Walendziak 7 Września 2016 godz. 13:19
Uwaga rowerzyści! Jadąc pierwszym w mieście kontrapasie (pas jezdni przeznaczony dla ruchu rowerzystów w kierunku przeciwnym do obowiązującego na jezdni) dopiero po minięciu wjazdu do Koszalińskiej Biblioteki Publicznej natrafimy na "czerwony dywan".

Przypomnijmy, dwa lata temu na jednokierunkowym odcinku ul. Kościuszki drogowcy wymalowali czerwony pas. Kotrapas jest rozwiązaniem w ruchu drogowym, w którym możliwe staje się dopuszczenie ruchu określonego typu pojazdów pod prąd. W przypadku ul. Kościuszki chodzi o ruch rowerowy (w Polsce spotyka się także kontrapasy dla autobusów i karetek).

Kontrapas to zawsze część jezdni. Nie ma kontrapasów na chodnikach, ani schowanych za miejscami parkingowymi dla aut (wtedy to są po prostu jednokierunkowe drogi rowerowe). Kontrapas zawsze zlokalizowany jest tak, aby rowerzysta jadący pod prąd znajdował się przy swojej prawej krawędzi jezdni (po lewej z punktu widzenia ogólnej organizacji ruchu).

Musimy pamiętać, że kontrapas zawsze jest jednokierunkowy. Jeździmy nim tylko w kierunku przeciwnym niż ten, w którym jadą auta. Jadąc w kierunku „nie pod prąd", nie wjeżdżamy na kontrapas. Jedziemy wtedy normalnie (fachowiec powiedziałby "na zasadach ogólnych”), czyli po prawej stronie, wraz z autami.

*   *   *

Kontrapas na ul. Kościuszki został zaproponowany przez oficera rowerowego Koszalina i pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego działającą przy Zarządzie Dróg Miejskich.

 Kontrapas został wykonany w trakcie prowadzenia prac oznakowania poziomego miasta. W przetargu wyłoniony został wykonawca tego zadania, czyli firma ZNAK-POL ze Szczecinka, Długość koszalińskiego kontrapasa  to około 577 m (od ul. Młyńskiej do ronda ul. Kościuszki, Pileckiego i al. Monte Cassino). Koszt malowania (kolor czerwony) to 14 zł/m2

Czytaj też

Kontrapas na Kościuszki

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / fot. ArtRut - 16 Lipca 2014 godz. 15:47
Powstaje pierwszy w naszym mieście kontrapas dla rowerów. Kontrapas jest rozwiązaniem w ruchu drogowym, które umożliwia dopuszczenie ruchu określonego typu pojazdów pod prąd. – W przypadku ul. Kościuszki chodzi o ruch rowerowy. W Polsce spotyka się także kontrapasy dla autobusów i karetek. – informuje Grzegorz Śliżewski, z Biura Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Koszalinie.   Kontrapas zawsze stanowi część jezdni. Nie ma takich rozwiązań na chodnikach, ani schowanych za miejscami parkingowymi dla aut (wtedy to są po prostu jednokierunkowe drogi rowerowe). – Kontrapas zawsze zlokalizowany jest tak, aby rowerzysta jadący pod prąd znajdował się przy swojej prawej krawędzi jezdni, czyli po lewej z punktu widzenia ogólnej organizacji ruchu. – komentuje Śliżewski. Kontrapas zawsze jest jednokierunkowy. Należy jeździć nim tylko w kierunku przeciwnym niż ten, w którym jadą auta. – Jadąc w kierunku „nie pod prąd”, nie wjeżdżamy na kontrapas. Jedziemy wtedy normalnie. Fachowiec powiedziałby „na zasadach ogólnych”, czyli po prawej stronie, wraz z autami. – podaje Grzegorz Śliżewski.   Warto dodać, że kontrapas na ul. Kościuszki został zaproponowany przez Wojciecha Grelę, "oficera rowerowego" Koszalina i pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego działającą przy Zarządzie Dróg Miejskich. – Zdecydowano, że kontrapas powstanie w trakcie wykonywania oznakowania poziomego miasta. Wyłoniony w przetargu wykonawca - firma ZNAK-POL ze Szczecinka, wczoraj przystąpiła do malowania. Jutro malowanie kontrapasa zostanie zakończone. – informuje Śliżewski.   Długość kontrapasa to ok. 577 m (od ul. Młyńskiej do ronda ul. Kościuszki, Pileckiego i al. Monte Cassino). Koszt malowania (kolor czerwony) to 14 zł/m kw. – Rozliczenie nastąpi po zakończeniu prac na podstawie tzw. obmiaru powykonawczego. – komentuje Grzegorz Śliżewski. – Pomysł kontrapasa na ul. Kościuszki jest bardzo dobry. Nie jest to bardzo ruchliwy odcinek drogi. Przemieszczanie się rowerem w przeciwnym kierunku po takiej drodze jest dużym ułatwieniem dla cyklistów. – mówi Ryszard Lautenbach, wiceprezes Koszalińskiego Stowarzyszenia Rowerowego „Roweria”. – Sam kontrapas rozwiązuje problem poruszania się rowerem po mieście. Jest to nowość, z którą trzeba się oswoić. Moim zdaniem kontrapas zapewnia bezpieczeństwo rowerzystom. – dodaje Lautenbach.