Studium wykonalności tej inicjatywy, które zostało opracowane przez biuro projektowe "ARUP", wskazuje na opłacalność ekonomiczno-społeczną lotniska, a także znaczne korzyści z jego otwarcia dla mieszkańców oraz gospodarki regionu.
W ramach przedsięwzięcia przewiduje się przystosowanie i modernizację obecnej infrastruktury byłego lotniska wojskowo – pasażerskiego oraz budowę nowych obiektów. Dzięki czemu możliwe będzie uruchomienie regularnych połączeń lotniczych do kilku miast w naszym kraju (Kraków, Warszawa, Wrocław, Lublin, Poznań). Połączenia zagraniczne będą realizowane pośrednio (głównie poprzez port lotniczy w Warszawie).
Inwestycja przewiduje m.in. instalację systemów nawigacyjnych (podejścia według przyrządów i radiolatarni), wykonanie obwodu lotniska (droga, certyfikowane ogrodzenie, bramy wjazdowe), instalację obsługi tankowania samolotów (zbiornik, cysterna, aparatura wydawcza), a także wykonanie robót ziemnych i przygotowawczych.
Za realizację projektu będzie odpowiadać „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o.”, która będzie podmiotem zakładającym lotnisko, realizatorem inwestycji oraz zarządcą lotniska. Spółka przejmie rolę realizatora
przedsięwzięcia od Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego.
Aktualnie jedynym właścicielem spółki jest Miasto Koszalin. Podmioty, które będą w przyszłości zainteresowane uruchomieniem i funkcjonowaniem lotniska będą mogły również posiadać udziały w „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o.”
Koszty projektu „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina”, który jest rekomendowany do realizacji, przedstawiają się następująco:
76.127.000 zł. – szacowane całkowite koszty realizacji projektu (brutto)
61.892.000 zł. – szacowane całkowite koszty realizacji projektu (netto)
59.657.000 zł. – szacowane wydatki kwalifikowane projektu (netto)
35.925.300 zł – wysokość dofinansowania ze środków RPO WZ 2007 - 2013
60,22% - wysokość dofinansowania jako % kosztów kwalifikowanych
16.470.000 zł. – koszty niekwalifikowane projektu, w tym:
- koszty inwestycyjne komercyjnych elementów portu lotniczego (netto) – 2.235.000 zł.
- podatek VAT od całości kosztów inwestycyjnych – 14.235.000 zł.
40.201.700 zł. – wkład własny beneficjenta (z kredytem na VAT)
25.966.700 zł. – wkład własny beneficjenta (netto – bez VAT)
Podatek VAT od kosztów inwestycyjnych ma charakter niekwalifikowany, ponieważ spółka jest uprawiona do jego odzyskania z Urzędu Skarbowego.
Wykonanie inwestycji będzie mogło nastąpić po akceptacji dokumentacji lotniska przez ekspertów inicjatywy doradczej Unii Europejskiej „JASPERS”, która na wniosek Komisji Europejskiej zweryfikuję opłacalność przedsięwzięcia, a także po podjęciu ostatecznej decyzji w zakresie dofinansowania projektu przez Instytucję Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013.