Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Samolotem spod Koszalina

Autor Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / zdj. ilustracyjne/commons.wikimedia.org 28 Maj 2013 godz. 13:19
W 2015r. w Zegrzu Pomorskim, niedaleko Koszalina, ma zostać otwarte lotnisko. Na początku zostaną uruchomione loty na terenie naszego kraju, natomiast podróże zagraniczne będą realizowane pośrednio. „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o. o.” otrzyma dofinansowanie w wysokości ok. 36 mln zł, a całkowity koszt tej inwestycji wyniesie ok. 76 mln zł.

Studium wykonalności tej inicjatywy, które zostało opracowane przez biuro projektowe "ARUP", wskazuje na opłacalność ekonomiczno-społeczną lotniska, a także znaczne korzyści z jego otwarcia dla mieszkańców oraz gospodarki regionu.

 

fot. zegrzepomorskie.pl

W ramach przedsięwzięcia przewiduje się przystosowanie i modernizację obecnej infrastruktury byłego lotniska wojskowo – pasażerskiego oraz budowę nowych obiektów. Dzięki czemu możliwe będzie uruchomienie regularnych połączeń lotniczych do kilku miast w naszym kraju (Kraków, Warszawa, Wrocław, Lublin, Poznań). Połączenia zagraniczne będą realizowane pośrednio (głównie poprzez port lotniczy w Warszawie).

 

Inwestycja przewiduje m.in. instalację systemów nawigacyjnych (podejścia według przyrządów i radiolatarni), wykonanie obwodu lotniska (droga, certyfikowane ogrodzenie, bramy wjazdowe), instalację obsługi tankowania samolotów (zbiornik, cysterna, aparatura wydawcza), a także wykonanie robót ziemnych i przygotowawczych.

 

Za realizację projektu będzie odpowiadać „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o.”, która będzie podmiotem zakładającym lotnisko, realizatorem inwestycji oraz zarządcą lotniska. Spółka przejmie rolę realizatora

grafika: amw.com.pl

przedsięwzięcia od Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego.

 

Aktualnie jedynym właścicielem spółki jest Miasto Koszalin. Podmioty, które będą w przyszłości zainteresowane uruchomieniem i funkcjonowaniem lotniska będą mogły również posiadać udziały w „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o.”

 

Koszty projektu „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina”, który jest rekomendowany do realizacji, przedstawiają się następująco:

 

76.127.000 zł. – szacowane całkowite koszty realizacji projektu (brutto)

61.892.000 zł. – szacowane całkowite koszty realizacji projektu (netto)

59.657.000 zł. – szacowane wydatki kwalifikowane projektu (netto)

35.925.300 zł – wysokość dofinansowania ze środków RPO WZ 2007 - 2013

60,22% - wysokość dofinansowania jako % kosztów kwalifikowanych

fot. flyshark.republika.pl

16.470.000 zł. – koszty niekwalifikowane projektu, w tym:

- koszty inwestycyjne komercyjnych elementów portu lotniczego (netto) – 2.235.000 zł.

- podatek VAT od całości kosztów inwestycyjnych – 14.235.000 zł.

40.201.700 zł. – wkład własny beneficjenta (z kredytem na VAT)

25.966.700 zł. – wkład własny beneficjenta (netto – bez VAT)

 

Podatek VAT od kosztów inwestycyjnych ma charakter niekwalifikowany, ponieważ spółka jest uprawiona do jego odzyskania z Urzędu Skarbowego.

 

Wykonanie inwestycji będzie mogło nastąpić po akceptacji dokumentacji lotniska przez ekspertów inicjatywy doradczej Unii Europejskiej „JASPERS”, która na wniosek Komisji Europejskiej zweryfikuję opłacalność przedsięwzięcia, a także po podjęciu ostatecznej decyzji w zakresie dofinansowania projektu przez Instytucję Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013.

Czytaj też

Lotniska nie będzie!

Paweł Kaczor / info. Urząd Marszałkowski WZ / fot. Mirosław Bąk - 15 Stycznia 2014 godz. 16:21
Eksperci Komisji Europejskiej nie wyrazili zgody na budowę lotniska w Zegrzu Pomorskim. Z związku z negatywną opinią przedstawicieli Inicjatywy Jaspers Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wszczął procedurę usunięcia projektu rewitalizacji lotniska z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ. Decyzję podjęto po zapoznaniu się z końcowymi uwagami unijnych ekspertów odnośnie możliwości uruchomienia w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina lotniska użytku publicznego z wykorzystaniem środków RPO WZ na lata 2007- 2013. – Postawienie przyszłego beneficjenta projektu w sytuacji, w której zobowiązany byłby uruchomić lotnisko w pełnym wymiarze przy drastycznym podniesieniu zaangażowania środków własnych, oznacza de facto brak możliwości realizacji projektu. – uznali eksperci Inicjatywy Jaspers oddelegowani przez Komisję Europejską do weryfikacji warunków przyznania dofinansowania unijnego.   Pieniądze, które zostały zarezerwowane na realizację projektu lotniska (9 mln euro) zostaną przesunięte na inne obszary, głównie w ramach 2. osi priorytetowej Programu. Obejmuje ona działania na rzecz rozwoju infrastruktury transportowej, które odpowiadają za podnoszenie wewnątrzregionalnej dostępności komunikacyjnej. Zarząd Województwa rozważa również możliwość wystąpienia do Komisji Europejskiej o zgodę na przesunięcie części dotacji na obszary, które związane są z gospodarczym rozwojem naszego województwa.   Według zapisów RPO WZ, które zostały narzucone przez Komisję Europejską, samorząd Koszalina miał obowiązek przygotować niezależne analizy ekonomiczne uzasadniające opłacalność inwestycji, a także potwierdzające stabilność jej finansowania po oddaniu do użytku. Komisja Europejska uzależniła zgodę na realizację projektu lotniska od przedstawienia przez przyszłego beneficjenta szeregu gwarancji (głównie finansowych).   Jedną z nich było zabezpieczenie w wieloletniej prognozie finansowej pieniędzy przeznaczonych na współfinansowanie realizacji projektu w pełnym zakresie oraz na bieżące funkcjonowanie lotniska, z pokrywaniem strat finansowych i kosztów operacyjnych spółki zarządzającej Portem Lotniczym Koszalin włącznie.   Eksperci Inicjatywy Jaspers stwierdzili, że jedyna możliwa formuła realizacji projektu zakładająca przeprowadzenie w I etapie (termin do 2015r.) przebudowy drogi startowej na odcinku 2 km i utworzenie mostu lotniczego pomiędzy Koszalinem a Warszawą, a następnie w II etapie (termin do 2020r.) modernizację pozostałego 0,5 km odcinka pasa startowego i uruchomienie połączeń realizowanych przez przewoźników nisko kosztowych, będzie wymagać:   - zapewnienia finansowania do 2020r. kosztów realizacji II etapu modernizacji lotniska (szacunkowo ok. 50 mln zł) wyłącznie ze środków własnych beneficjenta (w przypadku braku perspektyw na dopuszczalność współfinansowania ze środków europejskich); - pokrywania z budżetu Koszalina strat finansowych w wysokości ok. 10-12 mln zł rocznie z tytułu dotacji do utrzymania lotniska oraz dofinansowanie połączeń przez okres 10 lat od jego uruchomienia; - dopłacania do przedsięwzięcia ok. kilkanaście milionów zł rocznie po tym okresie z uwagi na prognozowany przez ekspertów (utrzymujący się na podobnym poziomie) deficyt operacyjny.   Zapraszamy do obejrzenia nagrania z briefingu prasowego Prezydenta Piotra Jedlińskiego na temat wszczęcia procedury usunięcia projektu rewitalizacji lotniska w Zegrzu Pomorskim z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ:     Na zdjęciach zawartych w artykule znajduje się Rusłan – Antonow na lotnisku w Zegrzu Pomorskim 17 czerwca 1999r. Fotografie pochodzą z prywatnego archiwum Mirosława Bąka.

Nie będzie lotniska w Zegrzu Pomorskim?

Paweł Kaczor / info. bialystok.gazeta.pl/wiadomosci.gazeta.pl/UM Koszalin / fot. zegrzepomorskie.pl - 13 Stycznia 2014 godz. 16:54
Na początku stycznia Minister Infrastruktury i Rozwoju – Elżbieta Bieńkowska – stwierdziła, że nie będzie w Polsce budowy nowych lotnisk. Resort infrastruktury i rozwoju powołując się na rozporządzenie unijne dotyczące nowej perspektywy finansowej potwierdził tą informacje. Oznacza to, że pomysł budowy lotniska w Zegrzu Pomorskim może zakończyć się fiaskiem, jednak władze Koszalina utrzymują, że w chwili obecnej Urząd Marszałkowski oczekuje na oficjalne stanowisko ekspertów JASPERS w sprawie Portu Lotniczego Koszalin Sp. z o.o. W wydaniu „Wyborczej” z początku stycznia Elżbieta Bieńkowska pytana o to, na co należy wydawać unijne dotacje, stwierdziła: „Nowych lotnisk już w Polsce nie będziemy budować”. Tymczasem Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o. ma powstać w dużej mierze dzięki dotacji z Unii Europejskiej. Słowa Minister potwierdził resort infrastruktury i rozwoju, który w odpowiedzi na pytanie „Naszego Dziennika” napisał, że „zgodnie z treścią unijnych rozporządzeń na nową perspektywę, ze środków europejskich lotniska będą mogły być wspierane jedynie w określonym zakresie, głównie bezpieczeństwa ruchu lotniczego w sieci TEN-T. Obejmować więc ono będzie jedynie istniejące lotniska w sieci TEN-T i krajowy organ zarządzania ruchem lotniczym”. Nowe lotniska miały powstać głównie dzięki środkom z Brukseli.   Należy jednak podkreślić, że odpowiedź resortu infrastruktury i rozwoju odnosiła się do nowej perspektywy finansowej, a projekt „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina” został wpisany na listę indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Jak tą sprawę komentuje miasto?   - Beneficjent projektu Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o. złożył wniosek o dofinansowanie projektu wraz z kompletną dokumentacją aplikacyjną. Aktualnie projekt przechodzi ocenę formalną i merytoryczną w Instytucji Zarządzającej RPO WZ na lata 2007-2013 (Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego). Projekt, na wniosek Komisji Europejskiej, podlega dodatkowej ocenie inicjatywy doradczej UE JASPERS dla dużych i trudnych projektów inwestycyjnych, która weryfikuje studium wykonalności przedsięwzięcia pod kątem zasadności i ekonomicznej opłacalności inwestycji. W chwili obecnej Urząd Marszałkowski oczekuje na oficjalne stanowisko ekspertów JASPERS w przedmiotowej sprawie. – podaje Robert Grabowski, Rzecznik Prasowy Prezydenta Koszalina.   Na co zostałyby przeznaczone pieniądze zarezerwowane przez miasto na budowę lotniska, gdyby jednak z niej zrezygnowano? Tego na razie nie wiadomo. Przypomnijmy, że przedmiotem projektu jest dostosowanie standardów obiektu w Zegrzu Pomorskim, posiadającego obecnie status lądowiska i będącego bazą lotnictwa ogólnego, do standardów komunikacyjnego lotniska użytku publicznego zgodnie z wymaganiami Prawa Lotniczego, Unii Europejskiej i Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.   W ramach przedsięwzięcia w wybranym do realizacji według studium wykonalności, tańszym Wariancie nr 1 projektu przewiduję się adaptację i modernizację istniejącej infrastruktury byłego lotniska wojskowo-pasażerskiego oraz budowę nowych obiektów, które po certyfikacji i rejestracji lotniska w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego pozwolą na uruchomienie od drugiej połowy 2015r. regularnych pasażerskich połączeń lotniczych bezpośrednio do kilku miast w kraju (Warszawa – całorocznie, sezonowo do Krakowa i Wrocławia) oraz do węzłowego portu przesiadkowego w Europie (np. Berlin lub Kopenhaga).

Nie ma lotniska – jest przewoźnik?

Paweł Kaczor / fot. Jacek Wojcis/Airplane-Pictures.net - 7 Czerwca 2013 godz. 13:22
Operator Eurolot S.A. wyraził zainteresowanie reaktywacją lotniska w Zegrzu Pomorskim na cele cywilnego Portu Lotniczego użytku publicznego. Firma rozważy możliwość i celowość uruchomienia regularnych połączeń lotniczych na trasach krajowych po ukończeniu jego budowy. Przypomnijmy: Miasto wyraziło chęć realizacji projektu uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013, poprzez swoją spółkę celową Port Lotniczy Koszalin, która będzie podmiotem realizującym inwestycję, a następnie zarządzającym lotniskiem po jego certyfikacji i rejestracji zgodnie z prawem lotniczym.   Od lewej: Robert Grabowski, Piotr Jedliński, Urszula Miller-Grzybowska W czasie piątkowej konferencji w koszalińskim ratuszu poruszono kwestię listu intencyjnego pomiędzy Prezydentem Koszalina Piotrem Jedlińskim, a prezesem zarządu Eurolot S.A. Mariuszem Dąbrowskim. – Im więcej przewoźników, tym lepiej dla lotniska. Zainteresowanie przewoźnika przekłada się na chętnych do lotu. Jeśli będzie konkurencja to ceny będą niższe. – mówi Urszula Miller-Grzybowska z Urzędu Miejskiego w Koszalinie.   Wniosek odnośnie uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim został złożony 31 maja br. – Dzięki współpracy z Eurolot S.A., po uruchomieniu lotniska będziemy mieli operatora, który zapewni nam samoloty na loty krajowe. – informuje Robert Grabowski, Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Koszalina. Ideą przygotowania lotniska – oprócz „zapewnienia” środków finansowych – jest właśnie zabezpieczenie przewoźnika.   Eurolot S.A. to operator, który oferuje niskokosztowe usługi przewozowe między najważniejszymi lotniskami w naszym kraju. Wysoki standard bezpieczeństwa, wygoda podróżowania, szybkość, a także stałe niskie ceny sprawiły, że połączenia lotnicze tego przewoźnika są ciekawą propozycją, jeśli chodzi o formę komunikacji krajowej.

O lotnisku podczas sesji

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin - 28 Maj 2013 godz. 14:39
W środę, 29 maja, o godz. 9.00 rozpocznie się XXXIII sesja Rady Miejskiej. Będzie mieć ona miejsce w sali konferencyjnej nr 300, w koszalińskim ratuszu. Tym razem w programie m.in. „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina” (prezentacja studium wykonalności projektu, maj 2013 – firma „ARUP”, autor opracowania).   Podczas tej sesji radni podejmą decyzję odnoście 5 uchwał w sprawie m.in. „zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Koszalina na lata 2013 - 2032” oraz „wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina na 2013r.   Najistotniejszych punktem dla mieszkańców będzie zapewne 7 punkt w porządku obrad – „Podjęcie decyzji w sprawie wniesienia wkładu pieniężnego i objęcia udziałów w spółce ‘Port Lotniczy Koszalin’ Spółka z o.o. w Koszalinie w celu realizacji projektu pn. ‘ Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina’”.

Port lotniczy Koszalin

Łukasz Bąk - 19 Marca 2013 godz. 13:32
W związku z planami rozwoju miasta, w tym również transportu w regionie, zapytaliśmy władze miasta, o stanowisko i postępy w sprawie dofinansowania budowy lotniska w Zegrzu Pomorskim. Do końca marca należy złożyć w tej sprawie wniosek do Urzędu Marszałkowskiego. Co na to ratusz? W imieniu Prezydenta Miasta na nasze pytania odpowiedział rzecznik prasowy Prezydenta Koszalina Robert Grabowski.Czy wniosek został złożony i na jakim jesteśmy etapie?Rzecznik : - Wniosek o dofinansowanie projektu „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina” oraz liczne załączniki do niego są w trakcie przygotowania. Na chwilę obecną jest już robocza wersja wniosku, konsultowana obecnie z Urzędem Marszałkowskim i firmą, która opracowała dokumentację przedinwestycyjną projektu. Czy są jakieś trudności związane z projektem dotyczącym lotniska, jeśli tak to jakie?Uruchomienie lotniska publicznego z regularnym, rozkładowym ruchem pasażerskim należy do jednego z najbardziej kosztownych i złożonych przedsięwzięć inwestycyjnych. O skali trudności może świadczyć fakt, iż w Polsce, w ostatnich latach z kilkunastu planowanych nowych lotnisk powstały zaledwie dwa, a cztery województwa w kraju wciąż nie posiadają  czynnego portu pasażerskiego.Projekt uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim znajduje się na liście zadań Regionalnego Projektu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 z dotacją w wysokości 35,96 mln zł, która prawdopodobnie pokryje mniej niż połowę kosztów inwestycji. Wysokość dotacji, mimo starań, nie mogła zostać zwiększona. Dodatkowo, wszystkie ustalenia studium wykonalności projektu, w tym szacunek kosztów inwestycyjnych i operacyjnych, konstrukcja planowanej siatki połączeń oraz kalkulacje opłacalności funkcjonowania lotniska są weryfikowane przez ekspertów ds. transportu Komisji Europejskiej w ramach inicjatywy JASPERS warunkowa zgoda Komisji Europejskiej na dofinansowanie projektu ze środków UE. Jaki jest stan infrastruktury w Zegrzu na chwilę obecną i czego brakuje?Przedmiotem projektu jest dostosowanie lotniska, będącego obecnie bazą lotnictwa ogólnego (nieregularne loty awionetek, sezonowa stacja LPR), do standardów cywilnego lotniska użytku publicznego. W ramach projektu przewiduje się wykorzystanie po modernizacji istniejącej infrastruktury byłego lotniska wojskowo-pasażerskiego (pas startowy, drogi kołowania, płyta postojowa) oraz budowę nowych obiektów niezbędnych do prowadzenia działalności lotniczej.Pełny zakres rzeczowy projektu obejmuje:• Budowę budynku terminala wraz z całym wyposażeniem obejmującym m.in. urządzenia rentgenowskie (kontrola bagażu podręcznego), urządzenie EDS (kontrola bagażu rejestrowanego), system bagażowy (odloty), bramki do wykrywania metalu oraz systemy komunalne;• Budowę sieci wewnętrznych dróg dojazdowych wraz z parkingiem przedterminalowym oraz ich oświetleniem;• Modernizacje części „airside” lotniska (w tym drogi startowej i dróg kołowania), budowę ogrodzenia portu lotniczego, oraz instalacje systemów nawigacyjnych (radiolatarnia, system ILS, stacja meteo);• Obiekty obsługi lotniska w tym warsztaty, pojazd wyposażony w urządzenia pomiarowe do mierzenia szorstkości nawierzchni lotniskowych, pojazdy do letniego i zimowego utrzymania dróg, system informatyczny lotniska;• Obiekty Straży Pożarnej obejmujące budynki, parking i wozy strażackie;• Obiekty obsługi tankowania samolotów obejmujące infrastrukturę wydawcza, zbiornik na paliwo i cysternę rozwożąca paliwo. Ile to będzie kosztować (infrastruktura oraz całość łącznie)Wstępna, aktualna wersja studium wykonalności projektu z końca lutego, opracowanego przez renomowane, międzynarodowe biuro projektowe ARUP, szacuje wartość projektu uruchomienia lotniska w rekomendowanym, najtańszym wariancie inwestycyjnym na ok. 80 mln zł brutto.Studium wykonalności musi zostać jeszcze odebrane przez zamawiającego w tym wypadku Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego oraz podlegać będzie ocenie i weryfikacji ze strony ekspertów UE w ramach inicjatywy doradczej JASPERS.Czy jest szansa, że koszalinianie i nie tylko, będą mogli polecieć w 2015 roku z lotniska w Zegrzu?Studium wykonalności dla projektu przewiduje uruchomienie lotniska pod koniec pierwszego kwartału 2015 r., po certyfikacji i wpisie obiektu do Rejestru Lotnisk Publicznych.Rozmawiał: Łukasz Bąk Na zdjęciach Rusłan – Antonow na lotnisku w Zegrzu Pomorskim 17.06.1999r. Fotografie pochodzą z prywatnego archiwum Mirosława Bąka.

Samolotem do Koszalina

Artur Rutkowski - 29 Września 2012 godz. 15:09
Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego we współpracy z miastem Koszalin przygotowało ofertę inwestycyjną lotniska w Zegrzu Pomorskim. Oferta powstała w ramach realizacji projektu pn. „Prace studialno - koncepcyjne dla terenu inwestycyjnego lotniska w Zegrzu Pomorskim" Przypomnijmy, że oddalone od Koszalina zaledwie o 28 km lotnisko w Zegrzu Pomorskim powstało w latach 50. minionego wieku jako lotnisko cywilno-wojskowe. Cywilne loty pasażerskie zostały zawieszone z przyczyn ekonomicznych 1991 roku, a lotnisko zamknięte. Od kilku lat Stowarzyszenie Gmin Powiatów i Pomorza Środkowego i miasto Koszalin starają się o ponowne uruchomienie lotniska pasażerskiego. Atutami obiektu jest znajdująca się tam w dobrym stanie technicznym szeroka betonowa droga startowa, drogi kołowania i płaszczyzny postoju samolotów oraz wieża kontroli lotów. A także to, że lotnisko spełnia parametry konieczne dla uruchomienia przyszłego lotniska komunikacyjnego. Dzięki staraniom Koszalina i samorządów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego projekt uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim został w 2007 r. wpisany do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Owocem tych działań jest przygotowanie wspomnianej wcześniej oferty inwestycyjnej lotniska. Ofertę przygotowano w trzech wersjach językowych, wersję w języku polskim można pobrać tutaj. Biorąc pod uwagę jakość dróg w naszym regionie, uruchomienie w przyszłości połączeń lotniczych do Koszalina byłoby ogromnym atutem dla miasta w staraniach szerszego otwarcia się na turystykę.