Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Lotniska nie będzie!

Autor Paweł Kaczor / info. Urząd Marszałkowski WZ / fot. Mirosław Bąk 15 Stycznia 2014 godz. 16:21
Eksperci Komisji Europejskiej nie wyrazili zgody na budowę lotniska w Zegrzu Pomorskim. Z związku z negatywną opinią przedstawicieli Inicjatywy Jaspers Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wszczął procedurę usunięcia projektu rewitalizacji lotniska z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ.

Decyzję podjęto po zapoznaniu się z końcowymi uwagami unijnych ekspertów odnośnie możliwości uruchomienia w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina lotniska użytku publicznego z wykorzystaniem środków RPO WZ na lata 2007-

2013. – Postawienie przyszłego beneficjenta projektu w sytuacji, w której zobowiązany byłby uruchomić lotnisko w pełnym wymiarze przy drastycznym podniesieniu zaangażowania środków własnych, oznacza de facto brak możliwości realizacji projektu. – uznali eksperci Inicjatywy Jaspers oddelegowani przez Komisję Europejską do weryfikacji warunków przyznania dofinansowania unijnego.

 

Pieniądze, które zostały zarezerwowane na realizację projektu lotniska (9 mln euro) zostaną przesunięte na inne obszary, głównie w ramach 2. osi priorytetowej Programu. Obejmuje ona działania na rzecz rozwoju infrastruktury transportowej, które odpowiadają za podnoszenie wewnątrzregionalnej dostępności komunikacyjnej. Zarząd Województwa rozważa również możliwość wystąpienia do Komisji Europejskiej o zgodę na przesunięcie części dotacji na obszary, które związane są z gospodarczym rozwojem naszego województwa.

 

Według zapisów RPO WZ, które zostały narzucone przez Komisję Europejską, samorząd Koszalina miał obowiązek przygotować niezależne analizy ekonomiczne uzasadniające opłacalność inwestycji, a także potwierdzające stabilność jej finansowania po oddaniu do użytku. Komisja Europejska uzależniła zgodę na realizację projektu lotniska od przedstawienia przez przyszłego beneficjenta szeregu gwarancji (głównie finansowych).

 

Jedną z nich było zabezpieczenie w wieloletniej prognozie finansowej pieniędzy przeznaczonych na współfinansowanie realizacji projektu w pełnym zakresie oraz na bieżące funkcjonowanie lotniska, z pokrywaniem strat finansowych i kosztów operacyjnych spółki zarządzającej Portem Lotniczym Koszalin włącznie.

 

Eksperci Inicjatywy Jaspers stwierdzili, że jedyna możliwa formuła realizacji projektu zakładająca przeprowadzenie w I etapie (termin do 2015r.) przebudowy drogi startowej na odcinku 2 km i utworzenie

mostu lotniczego pomiędzy Koszalinem a Warszawą, a następnie w II etapie (termin do 2020r.) modernizację pozostałego 0,5 km odcinka pasa startowego i uruchomienie połączeń realizowanych przez przewoźników nisko kosztowych, będzie wymagać:

 

- zapewnienia finansowania do 2020r. kosztów realizacji II etapu modernizacji lotniska (szacunkowo ok. 50 mln zł) wyłącznie ze środków własnych beneficjenta (w przypadku braku perspektyw na dopuszczalność współfinansowania ze środków europejskich);

- pokrywania z budżetu Koszalina strat finansowych w wysokości ok. 10-12 mln zł rocznie z tytułu dotacji do utrzymania lotniska oraz dofinansowanie połączeń przez okres 10 lat od jego uruchomienia;

- dopłacania do przedsięwzięcia ok. kilkanaście milionów zł rocznie po tym okresie z uwagi na prognozowany przez ekspertów (utrzymujący się na podobnym poziomie) deficyt operacyjny.

 

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z briefingu prasowego Prezydenta Piotra Jedlińskiego na temat wszczęcia procedury usunięcia projektu rewitalizacji lotniska w Zegrzu Pomorskim z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ:

 

 

Na zdjęciach zawartych w artykule znajduje się Rusłan – Antonow na lotnisku w Zegrzu Pomorskim 17 czerwca 1999r. Fotografie pochodzą z prywatnego archiwum Mirosława Bąka.

Czytaj też

Lotnisko Koszalin

Ala za Adam Fularz, fot. FB/Aeroklub Koszaliński - 22 Października 2016 godz. 5:46
„Państwa port lotniczy nadaje się do wznowienia przewozów pasażerskich, które w przeszłości miały tutaj miejsce. Wnoszę o rozpoczęcie prac nad przystosowaniem państwa portu lotniczego do obsługi połączeń pasażerskich“ napisał w petycji do prezydenta Koszalina Adam Fularz, manager Radiotelewizji. - W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych przez media. Jednym z tych mitów jest ten jakoby port lotniczy musiał się znajdować koło wielkiej aglomeracji miejskiej. Jest to - nieprawda. Przykłady z Irlandii (lotniska Shannon, Knock) pokazują że porty lotnicze mogą działać w oddaleniu od większych miast i miasteczek, i mogą być rentowne mimo braku większych miast w pobliżu. W Polsce już działają takie porty lotnicze, jednym z nich jest lotnisko Szczytno- Szymany położone 55 km od Olsztyna - przekonuje Fularz.    "Drugim mitem jest ten jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Śwonoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachtenflughafenheringsdorf.pdf ) Utrzymanie portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka" - dodaje. Koszty budowy portu lotniczego to koszt terminalu pasażerskiego (nowy- ok. 3-4 mln PLN, używany ok. 2 mln PLN), koszty wyposażenia. Najtańsza jest budowa portu lotniczego z małym terminalem dla taksówek powietrznych. W Polsce stosuje się najczęściej taksówki zabierające w lot do 33 pasażerów. Wymagany jest w tym celu niewielki terminal oraz podstawowe wyposażenie, np. agregat GPU. Koszty pomocy nawigacyjnych (ILS, DME) to kilka mln PLN. Już długość pasa startowego 1350- 1400 metrów umożliwia obsługę najpopularniejszych taksówek powietrznych. Przy pasie startowym 1150 metrów długości można już obsługiwać popularne samoloty pasażerskie ATR. W Kielcach- Masłowie planowane były loty Kielce- Gdańsk przy długości pasa 1150 metrów, ale plany nie doszły do skutku. Koszalin działając poprzez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów  Pomorza Środkowego, którego jest głównym samorządem członkowskim i w największym stopniu współfinansuje jego działalność od kilkunastu lat utrzymuje i działa na rzecz zachowania i rozwoju lotniczego charakteru nieruchomości byłego lotniska wojskowo-pasażerskiego w Zegrzu Pomorskim. Obiekt nieprzerwanie dzierżawiony przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego we współpracy z Aeroklubem Koszalińskim obecnie posiada status zarejestrowanego publicznego lądowiska cywilnego i jest wykorzystywany lotniczo głównie przez Aeroklub Koszaliński, sezonową bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz prywatnych użytkowników z segmentu „general aviation”.   Musimy  wiedzieć, że Polska jest krajem o rekordowej liczbie zlikwidowanych pasażerskich portów lotniczych. Od czasów II wojny światowej zlikwidowano więcej portów, niż ich obecnie istnieje. Zlikwidowano następujące porty lotnicze: Port lotniczy Jelenia Góra  Połączenia przed II wojną światową do: Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus. Port lotniczy Gliwice Połączednia przed II wojną światową do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu. Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum) Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy (od 2 stycznia 1929)- przed II wojną swiatową. Port Lotniczy Elbląg Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum) Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina. Po II wojnie światowej do Bydgoszczy i Warszawy. Port Lotniczy Słupsk Połączenia lotnicze do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed II wojną światową, po drugiej wojnie światowej, od 1975 roku- loty do Warszawy, Katowic, Wrocławia. Loty do Warszawy działały z przerwami do lat 90-tych. Port lotniczy Szymany- Mazury Obsługiwał od 1998 roku loty do Warszawy i miast w Niemczech. Jako jedyny port lotniczy z powyższej listy ma zostać reaktywowany. Port lotniczy Gubin Połączenia przed II wojną światową do Szczecina. Port lotniczy Gdynia Od kwietnia 1936 połączenia lotnicze do Warszawy. Obecnie w rozbiórce i likwidacji. Port lotniczy Nysa Połączenia do Gliwic i Jeleniej Góry przed II wojną światową Port lotniczy Malbork Połączenia do Gdańska, Berlina przed II wojną światową Port Lotniczy Opole Port obecnie nieczynny, planowano jego reaktywację jako portu pasażerskiego. Port lotniczy Piła Port lotniczy powstal w 1913 roku. Brak danych n/t kierunków lotów. Planowano jego reaktywację. Port lotniczy Koszalin Działał jako pasażerski port lotniczy od 1965 r. W 1979 obsłużyło 85 853 pasażerów, a w latach 1986-1991 średnio 50-55 tys. pasażerów. Port lotniczy zamknięto w 1991 roku. Port lotniczy Świnoujście Przed II wojną światową połączenia do Szczecina, pradopodobnie także Berlina. Obecnie port lotniczy znajduje się po niemieckiej stronie granicy i działa sezonowo. Nie obsługuje lotów do Polski. W przeszłości obsługiwał loty do Warszawy i miast południa Polski. Port lotniczy Białystok 30 kwietnia 2015 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 70 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy juz nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony.  Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalośc krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i poiątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano. 

Lotnisko Goleniów chce obsłużyć w tym roku pół miliona pasażerów

Ala za mat. prasowe Port Lotniczy Goleniów - 16 Kwietnia 2016 godz. 4:55
17 miesięcy wzrostu, I kwartał zakończony wzrostem ruchu pasażerskiego na poziomie +34,73 %. W pierwszym kwartale 2016 roku, Port Lotniczy Szczecin-Goleniów obsłużył 93.253  pasażerów, co oznacza wzrost w stosunku do pierwszego kwartału 2015 roku o 34,73 %.  W omawianym okresie czasu ruch tradycyjny wzrósł o 7,60 % a ruch low cost wzrósł o 43,26 %Wpływ na tak duże wzrosty mają nowe kierunki, które nie operowały w I kwartale 2015 roku – Bergen oraz Oslo Rygge. Dodatkowo, od 01 marca, Polskie Linie Lotnicze LOT zwiększyły częstotliwość operacji do Warszawy, z 2 do 3 rejsów dziennie.   Potwierdzeniem tak dobrych wyników jest również średnie obłożenie samolotów operujących z naszego lotniska. Load factor za pierwszy kwartał 2016 roku wyniósł 88,14 %. Dzięki zakończonej w zeszłym roku gruntownej modernizacji lotniska, Port Lotniczy Szczecin – Goleniów notuje wzrosty również w innych grupach przewozowych. Ilość operacji lotniczych wykonanych na szczecińskim lotnisku zwiększyła się o 41,5 %, osiągając 2.261 startów i lądowań wykonanych w pierwszym kwartale 2016 roku. Dodatkowo, dynamicznie rozwija się sektor ruchu towarowego. Za pośrednictwem naszego lotniska, specjalnie wyczarterowanymi samolotami cargo zostało wyekspediowane ponad 100 ton towarów. Odbiorcy ładunków, znajdowali się między innymi w Hiszpanii, Kazachstanie czy Nigerii. Tak dobry pierwszy kwartał 2016 roku, pozwala przypuszczać, że cały 2016 rok zakończy się liczbą obsłużonych pasażerów na poziomie 480-500.000 pasażerów, co wymusza na lotnisku konieczność rozpoczęcia w najbliższym okresie działań związanych z powiększeniem terminala pasażerskiego, rozbudową parkingu wielodobowego czy uruchomieniem ILS CAT II.  

Rośnie zainteresowanie najmem mieszkań komunalnych

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / grafika: maps.google.pl - 21 Lutego 2014 godz. 10:09
Pomysł, który zakłada przekazywanie w najem lokali komunalnych, które wymagają dużego remontu, jest realizowany z powodzeniem przez koszaliński Zarząd Budynków Mieszkalnych. Program ten cieszy się sporym zainteresowaniem. Niedawno o 9 takich lokali starało się aż 45 chętnych. Możliwość ubiegania się o lokale komunalne, które przeznaczone są do nadbudowy, przebudowy lub remontu, istnieje od II kwartału 2013r. W pierwszym dniu roboczym każdego kwartału ZBM podaje do publicznej wiadomości wykaz takich lokali. Pierwszeństwo przyznania prawa do wykonania ich nadbudowy, przebudowy lub remontu, mają osoby, które znajdują się na liście przydziału mieszkań.   W przypadku braku osób z listy, rozpatrywane są również wnioski składane przez inne osoby, które spełniają konkretne kryteria. Na podstawie nowych przepisów prawnych, ZBM już trzykrotnie przeprowadził postępowania w sprawie zasiedlenia zniszczonych lokali komunalnych (przy udziale Społecznej Komisji Mieszkaniowej). W zeszłym roku do zasiedlenia przeznaczono łącznie 17 lokali (w kwietniu – 5; w lipcu – 6; w październiku – 6). Dotąd remont został zakończony w 10 mieszkaniach.   Kolejnych 9 lokali zostało przeznaczonych do remontu i modernizacji w styczniu br. Najemca nie został wybrany jedynie na jeden z nich. Natomiast w lutym br. podano do publicznej wiadomości wykaz osób, które zostały zakwalifikowane przez Społeczną Komisję Mieszkaniową. Osoby, które zostały wytypowane do wykonania remontu, zostały już poproszone o podpisanie umowy na remont.   W taki sposób miasto pomaga w rozwiązywaniu problemów mieszkaniowych, jednocześnie nie ponosząc kosztów modernizacji mieszkań. Ta forma zaspokajania potrzeb cieszy się sporym zainteresowaniem ze strony mieszkańców naszego miasta. Wszelkie pytania nt. poruszonych kwestii można kierować do pracowników Działu Spraw Lokalowych ZBM (ul. Połczyńska 24, pokój 4 i 5, tel. 94 34 09 113 i 94 34 09 115). Wymagane dokumenty można pobrać ze strony www.zbm.koszalin.pl.

Nie będzie lotniska w Zegrzu Pomorskim?

Paweł Kaczor / info. bialystok.gazeta.pl/wiadomosci.gazeta.pl/UM Koszalin / fot. zegrzepomorskie.pl - 13 Stycznia 2014 godz. 16:54
Na początku stycznia Minister Infrastruktury i Rozwoju – Elżbieta Bieńkowska – stwierdziła, że nie będzie w Polsce budowy nowych lotnisk. Resort infrastruktury i rozwoju powołując się na rozporządzenie unijne dotyczące nowej perspektywy finansowej potwierdził tą informacje. Oznacza to, że pomysł budowy lotniska w Zegrzu Pomorskim może zakończyć się fiaskiem, jednak władze Koszalina utrzymują, że w chwili obecnej Urząd Marszałkowski oczekuje na oficjalne stanowisko ekspertów JASPERS w sprawie Portu Lotniczego Koszalin Sp. z o.o. W wydaniu „Wyborczej” z początku stycznia Elżbieta Bieńkowska pytana o to, na co należy wydawać unijne dotacje, stwierdziła: „Nowych lotnisk już w Polsce nie będziemy budować”. Tymczasem Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o. ma powstać w dużej mierze dzięki dotacji z Unii Europejskiej. Słowa Minister potwierdził resort infrastruktury i rozwoju, który w odpowiedzi na pytanie „Naszego Dziennika” napisał, że „zgodnie z treścią unijnych rozporządzeń na nową perspektywę, ze środków europejskich lotniska będą mogły być wspierane jedynie w określonym zakresie, głównie bezpieczeństwa ruchu lotniczego w sieci TEN-T. Obejmować więc ono będzie jedynie istniejące lotniska w sieci TEN-T i krajowy organ zarządzania ruchem lotniczym”. Nowe lotniska miały powstać głównie dzięki środkom z Brukseli.   Należy jednak podkreślić, że odpowiedź resortu infrastruktury i rozwoju odnosiła się do nowej perspektywy finansowej, a projekt „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina” został wpisany na listę indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Jak tą sprawę komentuje miasto?   - Beneficjent projektu Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o. złożył wniosek o dofinansowanie projektu wraz z kompletną dokumentacją aplikacyjną. Aktualnie projekt przechodzi ocenę formalną i merytoryczną w Instytucji Zarządzającej RPO WZ na lata 2007-2013 (Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego). Projekt, na wniosek Komisji Europejskiej, podlega dodatkowej ocenie inicjatywy doradczej UE JASPERS dla dużych i trudnych projektów inwestycyjnych, która weryfikuje studium wykonalności przedsięwzięcia pod kątem zasadności i ekonomicznej opłacalności inwestycji. W chwili obecnej Urząd Marszałkowski oczekuje na oficjalne stanowisko ekspertów JASPERS w przedmiotowej sprawie. – podaje Robert Grabowski, Rzecznik Prasowy Prezydenta Koszalina.   Na co zostałyby przeznaczone pieniądze zarezerwowane przez miasto na budowę lotniska, gdyby jednak z niej zrezygnowano? Tego na razie nie wiadomo. Przypomnijmy, że przedmiotem projektu jest dostosowanie standardów obiektu w Zegrzu Pomorskim, posiadającego obecnie status lądowiska i będącego bazą lotnictwa ogólnego, do standardów komunikacyjnego lotniska użytku publicznego zgodnie z wymaganiami Prawa Lotniczego, Unii Europejskiej i Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.   W ramach przedsięwzięcia w wybranym do realizacji według studium wykonalności, tańszym Wariancie nr 1 projektu przewiduję się adaptację i modernizację istniejącej infrastruktury byłego lotniska wojskowo-pasażerskiego oraz budowę nowych obiektów, które po certyfikacji i rejestracji lotniska w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego pozwolą na uruchomienie od drugiej połowy 2015r. regularnych pasażerskich połączeń lotniczych bezpośrednio do kilku miast w kraju (Warszawa – całorocznie, sezonowo do Krakowa i Wrocławia) oraz do węzłowego portu przesiadkowego w Europie (np. Berlin lub Kopenhaga).

Nie ma lotniska – jest przewoźnik?

Paweł Kaczor / fot. Jacek Wojcis/Airplane-Pictures.net - 7 Czerwca 2013 godz. 13:22
Operator Eurolot S.A. wyraził zainteresowanie reaktywacją lotniska w Zegrzu Pomorskim na cele cywilnego Portu Lotniczego użytku publicznego. Firma rozważy możliwość i celowość uruchomienia regularnych połączeń lotniczych na trasach krajowych po ukończeniu jego budowy. Przypomnijmy: Miasto wyraziło chęć realizacji projektu uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013, poprzez swoją spółkę celową Port Lotniczy Koszalin, która będzie podmiotem realizującym inwestycję, a następnie zarządzającym lotniskiem po jego certyfikacji i rejestracji zgodnie z prawem lotniczym.   Od lewej: Robert Grabowski, Piotr Jedliński, Urszula Miller-Grzybowska W czasie piątkowej konferencji w koszalińskim ratuszu poruszono kwestię listu intencyjnego pomiędzy Prezydentem Koszalina Piotrem Jedlińskim, a prezesem zarządu Eurolot S.A. Mariuszem Dąbrowskim. – Im więcej przewoźników, tym lepiej dla lotniska. Zainteresowanie przewoźnika przekłada się na chętnych do lotu. Jeśli będzie konkurencja to ceny będą niższe. – mówi Urszula Miller-Grzybowska z Urzędu Miejskiego w Koszalinie.   Wniosek odnośnie uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim został złożony 31 maja br. – Dzięki współpracy z Eurolot S.A., po uruchomieniu lotniska będziemy mieli operatora, który zapewni nam samoloty na loty krajowe. – informuje Robert Grabowski, Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Koszalina. Ideą przygotowania lotniska – oprócz „zapewnienia” środków finansowych – jest właśnie zabezpieczenie przewoźnika.   Eurolot S.A. to operator, który oferuje niskokosztowe usługi przewozowe między najważniejszymi lotniskami w naszym kraju. Wysoki standard bezpieczeństwa, wygoda podróżowania, szybkość, a także stałe niskie ceny sprawiły, że połączenia lotnicze tego przewoźnika są ciekawą propozycją, jeśli chodzi o formę komunikacji krajowej.

Samolotem spod Koszalina

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / zdj. ilustracyjne/commons.wikimedia.org - 28 Maj 2013 godz. 13:19
W 2015r. w Zegrzu Pomorskim, niedaleko Koszalina, ma zostać otwarte lotnisko. Na początku zostaną uruchomione loty na terenie naszego kraju, natomiast podróże zagraniczne będą realizowane pośrednio. „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o. o.” otrzyma dofinansowanie w wysokości ok. 36 mln zł, a całkowity koszt tej inwestycji wyniesie ok. 76 mln zł. Studium wykonalności tej inicjatywy, które zostało opracowane przez biuro projektowe "ARUP", wskazuje na opłacalność ekonomiczno-społeczną lotniska, a także znaczne korzyści z jego otwarcia dla mieszkańców oraz gospodarki regionu.   fot. zegrzepomorskie.pl W ramach przedsięwzięcia przewiduje się przystosowanie i modernizację obecnej infrastruktury byłego lotniska wojskowo – pasażerskiego oraz budowę nowych obiektów. Dzięki czemu możliwe będzie uruchomienie regularnych połączeń lotniczych do kilku miast w naszym kraju (Kraków, Warszawa, Wrocław, Lublin, Poznań). Połączenia zagraniczne będą realizowane pośrednio (głównie poprzez port lotniczy w Warszawie).   Inwestycja przewiduje m.in. instalację systemów nawigacyjnych (podejścia według przyrządów i radiolatarni), wykonanie obwodu lotniska (droga, certyfikowane ogrodzenie, bramy wjazdowe), instalację obsługi tankowania samolotów (zbiornik, cysterna, aparatura wydawcza), a także wykonanie robót ziemnych i przygotowawczych.   Za realizację projektu będzie odpowiadać „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o.”, która będzie podmiotem zakładającym lotnisko, realizatorem inwestycji oraz zarządcą lotniska. Spółka przejmie rolę realizatora grafika: amw.com.pl przedsięwzięcia od Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego.   Aktualnie jedynym właścicielem spółki jest Miasto Koszalin. Podmioty, które będą w przyszłości zainteresowane uruchomieniem i funkcjonowaniem lotniska będą mogły również posiadać udziały w „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o.”   Koszty projektu „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina”, który jest rekomendowany do realizacji, przedstawiają się następująco:   76.127.000 zł. – szacowane całkowite koszty realizacji projektu (brutto) 61.892.000 zł. – szacowane całkowite koszty realizacji projektu (netto) 59.657.000 zł. – szacowane wydatki kwalifikowane projektu (netto) 35.925.300 zł – wysokość dofinansowania ze środków RPO WZ 2007 - 2013 60,22% - wysokość dofinansowania jako % kosztów kwalifikowanych fot. flyshark.republika.pl 16.470.000 zł. – koszty niekwalifikowane projektu, w tym: - koszty inwestycyjne komercyjnych elementów portu lotniczego (netto) – 2.235.000 zł. - podatek VAT od całości kosztów inwestycyjnych – 14.235.000 zł. 40.201.700 zł. – wkład własny beneficjenta (z kredytem na VAT) 25.966.700 zł. – wkład własny beneficjenta (netto – bez VAT)   Podatek VAT od kosztów inwestycyjnych ma charakter niekwalifikowany, ponieważ spółka jest uprawiona do jego odzyskania z Urzędu Skarbowego.   Wykonanie inwestycji będzie mogło nastąpić po akceptacji dokumentacji lotniska przez ekspertów inicjatywy doradczej Unii Europejskiej „JASPERS”, która na wniosek Komisji Europejskiej zweryfikuję opłacalność przedsięwzięcia, a także po podjęciu ostatecznej decyzji w zakresie dofinansowania projektu przez Instytucję Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013.