Decyzję podjęto po zapoznaniu się z końcowymi uwagami unijnych ekspertów odnośnie możliwości uruchomienia w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina lotniska użytku publicznego z wykorzystaniem środków RPO WZ na lata 2007-
2013. – Postawienie przyszłego beneficjenta projektu w sytuacji, w której zobowiązany byłby uruchomić lotnisko w pełnym wymiarze przy drastycznym podniesieniu zaangażowania środków własnych, oznacza de facto brak możliwości realizacji projektu. – uznali eksperci Inicjatywy Jaspers oddelegowani przez Komisję Europejską do weryfikacji warunków przyznania dofinansowania unijnego.
Pieniądze, które zostały zarezerwowane na realizację projektu lotniska (9 mln euro) zostaną przesunięte na inne obszary, głównie w ramach 2. osi priorytetowej Programu. Obejmuje ona działania na rzecz rozwoju infrastruktury transportowej, które odpowiadają za podnoszenie wewnątrzregionalnej dostępności komunikacyjnej. Zarząd Województwa rozważa również możliwość wystąpienia do Komisji Europejskiej o zgodę na przesunięcie części dotacji na obszary, które związane są z gospodarczym rozwojem naszego województwa.
Według zapisów RPO WZ, które zostały narzucone przez Komisję Europejską, samorząd Koszalina miał obowiązek przygotować niezależne analizy ekonomiczne uzasadniające opłacalność inwestycji, a także potwierdzające stabilność jej finansowania po oddaniu do użytku. Komisja Europejska uzależniła zgodę na realizację projektu lotniska od przedstawienia przez przyszłego beneficjenta szeregu gwarancji (głównie finansowych).
Jedną z nich było zabezpieczenie w wieloletniej prognozie finansowej pieniędzy przeznaczonych na współfinansowanie realizacji projektu w pełnym zakresie oraz na bieżące funkcjonowanie lotniska, z pokrywaniem strat finansowych i kosztów operacyjnych spółki zarządzającej Portem Lotniczym Koszalin włącznie.
Eksperci Inicjatywy Jaspers stwierdzili, że jedyna możliwa formuła realizacji projektu zakładająca przeprowadzenie w I etapie (termin do 2015r.) przebudowy drogi startowej na odcinku 2 km i utworzenie
mostu lotniczego pomiędzy Koszalinem a Warszawą, a następnie w II etapie (termin do 2020r.) modernizację pozostałego 0,5 km odcinka pasa startowego i uruchomienie połączeń realizowanych przez przewoźników nisko kosztowych, będzie wymagać:
- zapewnienia finansowania do 2020r. kosztów realizacji II etapu modernizacji lotniska (szacunkowo ok. 50 mln zł) wyłącznie ze środków własnych beneficjenta (w przypadku braku perspektyw na dopuszczalność współfinansowania ze środków europejskich);
- pokrywania z budżetu Koszalina strat finansowych w wysokości ok. 10-12 mln zł rocznie z tytułu dotacji do utrzymania lotniska oraz dofinansowanie połączeń przez okres 10 lat od jego uruchomienia;
- dopłacania do przedsięwzięcia ok. kilkanaście milionów zł rocznie po tym okresie z uwagi na prognozowany przez ekspertów (utrzymujący się na podobnym poziomie) deficyt operacyjny.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania z briefingu prasowego Prezydenta Piotra Jedlińskiego na temat wszczęcia procedury usunięcia projektu rewitalizacji lotniska w Zegrzu Pomorskim z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ:
Na zdjęciach zawartych w artykule znajduje się Rusłan – Antonow na lotnisku w Zegrzu Pomorskim 17 czerwca 1999r. Fotografie pochodzą z prywatnego archiwum Mirosława Bąka.