Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Nie ma lotniska – jest przewoźnik?

Autor Paweł Kaczor / fot. Jacek Wojcis/Airplane-Pictures.net 7 Czerwca 2013 godz. 13:22
Operator Eurolot S.A. wyraził zainteresowanie reaktywacją lotniska w Zegrzu Pomorskim na cele cywilnego Portu Lotniczego użytku publicznego. Firma rozważy możliwość i celowość uruchomienia regularnych połączeń lotniczych na trasach krajowych po ukończeniu jego budowy.

Przypomnijmy: Miasto wyraziło chęć realizacji projektu uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013, poprzez swoją spółkę celową Port Lotniczy Koszalin, która będzie podmiotem realizującym inwestycję, a następnie zarządzającym lotniskiem po jego certyfikacji i rejestracji zgodnie z prawem lotniczym.

 

Od lewej: Robert Grabowski, Piotr Jedliński,
Urszula Miller-Grzybowska

W czasie piątkowej konferencji w koszalińskim ratuszu poruszono kwestię listu intencyjnego pomiędzy Prezydentem Koszalina Piotrem Jedlińskim, a prezesem zarządu Eurolot S.A. Mariuszem Dąbrowskim. – Im więcej przewoźników, tym lepiej dla lotniska. Zainteresowanie przewoźnika przekłada się na chętnych do lotu. Jeśli będzie konkurencja to ceny będą niższe. – mówi Urszula Miller-Grzybowska z Urzędu Miejskiego w Koszalinie.

 

Wniosek odnośnie uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim został złożony 31 maja br. – Dzięki współpracy z Eurolot S.A., po uruchomieniu lotniska będziemy mieli operatora, który zapewni nam samoloty na loty krajowe. – informuje Robert Grabowski, Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Koszalina. Ideą przygotowania lotniska – oprócz „zapewnienia” środków finansowych – jest właśnie zabezpieczenie przewoźnika.

 

Eurolot S.A. to operator, który oferuje niskokosztowe usługi przewozowe między najważniejszymi lotniskami w naszym kraju. Wysoki standard bezpieczeństwa, wygoda podróżowania, szybkość, a także stałe niskie ceny sprawiły, że połączenia lotnicze tego przewoźnika są ciekawą propozycją, jeśli chodzi o formę komunikacji krajowej.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Czytaj też

Lotniska nie będzie!

Paweł Kaczor / info. Urząd Marszałkowski WZ / fot. Mirosław Bąk - 15 Stycznia 2014 godz. 16:21
Eksperci Komisji Europejskiej nie wyrazili zgody na budowę lotniska w Zegrzu Pomorskim. Z związku z negatywną opinią przedstawicieli Inicjatywy Jaspers Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wszczął procedurę usunięcia projektu rewitalizacji lotniska z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ. Decyzję podjęto po zapoznaniu się z końcowymi uwagami unijnych ekspertów odnośnie możliwości uruchomienia w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina lotniska użytku publicznego z wykorzystaniem środków RPO WZ na lata 2007- 2013. – Postawienie przyszłego beneficjenta projektu w sytuacji, w której zobowiązany byłby uruchomić lotnisko w pełnym wymiarze przy drastycznym podniesieniu zaangażowania środków własnych, oznacza de facto brak możliwości realizacji projektu. – uznali eksperci Inicjatywy Jaspers oddelegowani przez Komisję Europejską do weryfikacji warunków przyznania dofinansowania unijnego.   Pieniądze, które zostały zarezerwowane na realizację projektu lotniska (9 mln euro) zostaną przesunięte na inne obszary, głównie w ramach 2. osi priorytetowej Programu. Obejmuje ona działania na rzecz rozwoju infrastruktury transportowej, które odpowiadają za podnoszenie wewnątrzregionalnej dostępności komunikacyjnej. Zarząd Województwa rozważa również możliwość wystąpienia do Komisji Europejskiej o zgodę na przesunięcie części dotacji na obszary, które związane są z gospodarczym rozwojem naszego województwa.   Według zapisów RPO WZ, które zostały narzucone przez Komisję Europejską, samorząd Koszalina miał obowiązek przygotować niezależne analizy ekonomiczne uzasadniające opłacalność inwestycji, a także potwierdzające stabilność jej finansowania po oddaniu do użytku. Komisja Europejska uzależniła zgodę na realizację projektu lotniska od przedstawienia przez przyszłego beneficjenta szeregu gwarancji (głównie finansowych).   Jedną z nich było zabezpieczenie w wieloletniej prognozie finansowej pieniędzy przeznaczonych na współfinansowanie realizacji projektu w pełnym zakresie oraz na bieżące funkcjonowanie lotniska, z pokrywaniem strat finansowych i kosztów operacyjnych spółki zarządzającej Portem Lotniczym Koszalin włącznie.   Eksperci Inicjatywy Jaspers stwierdzili, że jedyna możliwa formuła realizacji projektu zakładająca przeprowadzenie w I etapie (termin do 2015r.) przebudowy drogi startowej na odcinku 2 km i utworzenie mostu lotniczego pomiędzy Koszalinem a Warszawą, a następnie w II etapie (termin do 2020r.) modernizację pozostałego 0,5 km odcinka pasa startowego i uruchomienie połączeń realizowanych przez przewoźników nisko kosztowych, będzie wymagać:   - zapewnienia finansowania do 2020r. kosztów realizacji II etapu modernizacji lotniska (szacunkowo ok. 50 mln zł) wyłącznie ze środków własnych beneficjenta (w przypadku braku perspektyw na dopuszczalność współfinansowania ze środków europejskich); - pokrywania z budżetu Koszalina strat finansowych w wysokości ok. 10-12 mln zł rocznie z tytułu dotacji do utrzymania lotniska oraz dofinansowanie połączeń przez okres 10 lat od jego uruchomienia; - dopłacania do przedsięwzięcia ok. kilkanaście milionów zł rocznie po tym okresie z uwagi na prognozowany przez ekspertów (utrzymujący się na podobnym poziomie) deficyt operacyjny.   Zapraszamy do obejrzenia nagrania z briefingu prasowego Prezydenta Piotra Jedlińskiego na temat wszczęcia procedury usunięcia projektu rewitalizacji lotniska w Zegrzu Pomorskim z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ:     Na zdjęciach zawartych w artykule znajduje się Rusłan – Antonow na lotnisku w Zegrzu Pomorskim 17 czerwca 1999r. Fotografie pochodzą z prywatnego archiwum Mirosława Bąka.

Nie będzie lotniska w Zegrzu Pomorskim?

Paweł Kaczor / info. bialystok.gazeta.pl/wiadomosci.gazeta.pl/UM Koszalin / fot. zegrzepomorskie.pl - 13 Stycznia 2014 godz. 16:54
Na początku stycznia Minister Infrastruktury i Rozwoju – Elżbieta Bieńkowska – stwierdziła, że nie będzie w Polsce budowy nowych lotnisk. Resort infrastruktury i rozwoju powołując się na rozporządzenie unijne dotyczące nowej perspektywy finansowej potwierdził tą informacje. Oznacza to, że pomysł budowy lotniska w Zegrzu Pomorskim może zakończyć się fiaskiem, jednak władze Koszalina utrzymują, że w chwili obecnej Urząd Marszałkowski oczekuje na oficjalne stanowisko ekspertów JASPERS w sprawie Portu Lotniczego Koszalin Sp. z o.o. W wydaniu „Wyborczej” z początku stycznia Elżbieta Bieńkowska pytana o to, na co należy wydawać unijne dotacje, stwierdziła: „Nowych lotnisk już w Polsce nie będziemy budować”. Tymczasem Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o. ma powstać w dużej mierze dzięki dotacji z Unii Europejskiej. Słowa Minister potwierdził resort infrastruktury i rozwoju, który w odpowiedzi na pytanie „Naszego Dziennika” napisał, że „zgodnie z treścią unijnych rozporządzeń na nową perspektywę, ze środków europejskich lotniska będą mogły być wspierane jedynie w określonym zakresie, głównie bezpieczeństwa ruchu lotniczego w sieci TEN-T. Obejmować więc ono będzie jedynie istniejące lotniska w sieci TEN-T i krajowy organ zarządzania ruchem lotniczym”. Nowe lotniska miały powstać głównie dzięki środkom z Brukseli.   Należy jednak podkreślić, że odpowiedź resortu infrastruktury i rozwoju odnosiła się do nowej perspektywy finansowej, a projekt „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina” został wpisany na listę indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Jak tą sprawę komentuje miasto?   - Beneficjent projektu Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o. złożył wniosek o dofinansowanie projektu wraz z kompletną dokumentacją aplikacyjną. Aktualnie projekt przechodzi ocenę formalną i merytoryczną w Instytucji Zarządzającej RPO WZ na lata 2007-2013 (Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego). Projekt, na wniosek Komisji Europejskiej, podlega dodatkowej ocenie inicjatywy doradczej UE JASPERS dla dużych i trudnych projektów inwestycyjnych, która weryfikuje studium wykonalności przedsięwzięcia pod kątem zasadności i ekonomicznej opłacalności inwestycji. W chwili obecnej Urząd Marszałkowski oczekuje na oficjalne stanowisko ekspertów JASPERS w przedmiotowej sprawie. – podaje Robert Grabowski, Rzecznik Prasowy Prezydenta Koszalina.   Na co zostałyby przeznaczone pieniądze zarezerwowane przez miasto na budowę lotniska, gdyby jednak z niej zrezygnowano? Tego na razie nie wiadomo. Przypomnijmy, że przedmiotem projektu jest dostosowanie standardów obiektu w Zegrzu Pomorskim, posiadającego obecnie status lądowiska i będącego bazą lotnictwa ogólnego, do standardów komunikacyjnego lotniska użytku publicznego zgodnie z wymaganiami Prawa Lotniczego, Unii Europejskiej i Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.   W ramach przedsięwzięcia w wybranym do realizacji według studium wykonalności, tańszym Wariancie nr 1 projektu przewiduję się adaptację i modernizację istniejącej infrastruktury byłego lotniska wojskowo-pasażerskiego oraz budowę nowych obiektów, które po certyfikacji i rejestracji lotniska w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego pozwolą na uruchomienie od drugiej połowy 2015r. regularnych pasażerskich połączeń lotniczych bezpośrednio do kilku miast w kraju (Warszawa – całorocznie, sezonowo do Krakowa i Wrocławia) oraz do węzłowego portu przesiadkowego w Europie (np. Berlin lub Kopenhaga).

Samolotem spod Koszalina

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / zdj. ilustracyjne/commons.wikimedia.org - 28 Maj 2013 godz. 13:19
W 2015r. w Zegrzu Pomorskim, niedaleko Koszalina, ma zostać otwarte lotnisko. Na początku zostaną uruchomione loty na terenie naszego kraju, natomiast podróże zagraniczne będą realizowane pośrednio. „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o. o.” otrzyma dofinansowanie w wysokości ok. 36 mln zł, a całkowity koszt tej inwestycji wyniesie ok. 76 mln zł. Studium wykonalności tej inicjatywy, które zostało opracowane przez biuro projektowe "ARUP", wskazuje na opłacalność ekonomiczno-społeczną lotniska, a także znaczne korzyści z jego otwarcia dla mieszkańców oraz gospodarki regionu.   fot. zegrzepomorskie.pl W ramach przedsięwzięcia przewiduje się przystosowanie i modernizację obecnej infrastruktury byłego lotniska wojskowo – pasażerskiego oraz budowę nowych obiektów. Dzięki czemu możliwe będzie uruchomienie regularnych połączeń lotniczych do kilku miast w naszym kraju (Kraków, Warszawa, Wrocław, Lublin, Poznań). Połączenia zagraniczne będą realizowane pośrednio (głównie poprzez port lotniczy w Warszawie).   Inwestycja przewiduje m.in. instalację systemów nawigacyjnych (podejścia według przyrządów i radiolatarni), wykonanie obwodu lotniska (droga, certyfikowane ogrodzenie, bramy wjazdowe), instalację obsługi tankowania samolotów (zbiornik, cysterna, aparatura wydawcza), a także wykonanie robót ziemnych i przygotowawczych.   Za realizację projektu będzie odpowiadać „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o.”, która będzie podmiotem zakładającym lotnisko, realizatorem inwestycji oraz zarządcą lotniska. Spółka przejmie rolę realizatora grafika: amw.com.pl przedsięwzięcia od Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego.   Aktualnie jedynym właścicielem spółki jest Miasto Koszalin. Podmioty, które będą w przyszłości zainteresowane uruchomieniem i funkcjonowaniem lotniska będą mogły również posiadać udziały w „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o.”   Koszty projektu „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina”, który jest rekomendowany do realizacji, przedstawiają się następująco:   76.127.000 zł. – szacowane całkowite koszty realizacji projektu (brutto) 61.892.000 zł. – szacowane całkowite koszty realizacji projektu (netto) 59.657.000 zł. – szacowane wydatki kwalifikowane projektu (netto) 35.925.300 zł – wysokość dofinansowania ze środków RPO WZ 2007 - 2013 60,22% - wysokość dofinansowania jako % kosztów kwalifikowanych fot. flyshark.republika.pl 16.470.000 zł. – koszty niekwalifikowane projektu, w tym: - koszty inwestycyjne komercyjnych elementów portu lotniczego (netto) – 2.235.000 zł. - podatek VAT od całości kosztów inwestycyjnych – 14.235.000 zł. 40.201.700 zł. – wkład własny beneficjenta (z kredytem na VAT) 25.966.700 zł. – wkład własny beneficjenta (netto – bez VAT)   Podatek VAT od kosztów inwestycyjnych ma charakter niekwalifikowany, ponieważ spółka jest uprawiona do jego odzyskania z Urzędu Skarbowego.   Wykonanie inwestycji będzie mogło nastąpić po akceptacji dokumentacji lotniska przez ekspertów inicjatywy doradczej Unii Europejskiej „JASPERS”, która na wniosek Komisji Europejskiej zweryfikuję opłacalność przedsięwzięcia, a także po podjęciu ostatecznej decyzji w zakresie dofinansowania projektu przez Instytucję Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013.