W wydaniu „Wyborczej” z początku stycznia Elżbieta Bieńkowska pytana o to, na co należy wydawać unijne dotacje, stwierdziła: „Nowych lotnisk już w Polsce nie będziemy budować”. Tymczasem Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o. ma powstać w dużej mierze dzięki dotacji z Unii Europejskiej. Słowa Minister potwierdził resort infrastruktury i rozwoju, który w odpowiedzi na pytanie „Naszego Dziennika” napisał, że „zgodnie z treścią unijnych rozporządzeń na nową perspektywę, ze środków europejskich lotniska będą mogły być wspierane jedynie w określonym zakresie, głównie bezpieczeństwa ruchu lotniczego w sieci TEN-T. Obejmować więc ono będzie jedynie istniejące lotniska w sieci TEN-T i krajowy organ zarządzania ruchem lotniczym”. Nowe lotniska miały powstać głównie dzięki środkom z Brukseli.
Należy jednak podkreślić, że odpowiedź resortu infrastruktury i rozwoju odnosiła się do nowej perspektywy finansowej, a projekt „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina” został wpisany na listę indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Jak tą sprawę komentuje miasto?
- Beneficjent projektu Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o. złożył wniosek o dofinansowanie projektu wraz z kompletną dokumentacją aplikacyjną. Aktualnie projekt przechodzi ocenę formalną i merytoryczną w Instytucji Zarządzającej RPO WZ na lata 2007-2013 (Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego). Projekt, na wniosek Komisji Europejskiej, podlega dodatkowej ocenie inicjatywy doradczej UE JASPERS dla dużych i trudnych projektów inwestycyjnych, która weryfikuje studium wykonalności przedsięwzięcia pod kątem zasadności i ekonomicznej opłacalności inwestycji. W chwili obecnej Urząd Marszałkowski oczekuje na oficjalne stanowisko ekspertów JASPERS w przedmiotowej sprawie. – podaje Robert Grabowski, Rzecznik Prasowy Prezydenta Koszalina.
Na co zostałyby przeznaczone pieniądze zarezerwowane przez miasto na budowę lotniska, gdyby jednak z niej zrezygnowano? Tego na razie nie wiadomo. Przypomnijmy, że przedmiotem projektu jest dostosowanie standardów obiektu w Zegrzu Pomorskim, posiadającego obecnie status lądowiska i będącego bazą lotnictwa ogólnego, do standardów komunikacyjnego lotniska użytku publicznego zgodnie z wymaganiami Prawa Lotniczego, Unii Europejskiej i Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.
W ramach przedsięwzięcia w wybranym do realizacji według studium wykonalności, tańszym Wariancie nr 1 projektu przewiduję się adaptację i modernizację istniejącej infrastruktury byłego lotniska wojskowo-pasażerskiego oraz budowę nowych obiektów, które po certyfikacji i rejestracji lotniska w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego pozwolą na uruchomienie od drugiej połowy 2015r. regularnych pasażerskich połączeń lotniczych bezpośrednio do kilku miast w kraju (Warszawa – całorocznie, sezonowo do Krakowa i Wrocławia) oraz do węzłowego portu przesiadkowego w Europie (np. Berlin lub Kopenhaga).