Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Lotnisko Goleniów chce obsłużyć w tym roku pół miliona pasażerów

Autor Ala za mat. prasowe Port Lotniczy Goleniów 16 Kwietnia 2016 godz. 4:55
17 miesięcy wzrostu, I kwartał zakończony wzrostem ruchu pasażerskiego na poziomie +34,73 %.

W pierwszym kwartale 2016 roku, Port Lotniczy Szczecin-Goleniów obsłużył 93.253  pasażerów, co oznacza wzrost w stosunku do pierwszego kwartału 2015 roku o 34,73 %. 

W omawianym okresie czasu ruch tradycyjny wzrósł o 7,60 % a ruch low cost wzrósł o 43,26 %Wpływ na tak duże wzrosty mają nowe kierunki, które nie operowały w I kwartale 2015 roku – Bergen oraz Oslo Rygge. Dodatkowo, od 01 marca, Polskie Linie Lotnicze LOT zwiększyły częstotliwość operacji do Warszawy, z 2 do 3 rejsów dziennie.  

Potwierdzeniem tak dobrych wyników jest również średnie obłożenie samolotów operujących z naszego lotniska. Load factor za pierwszy kwartał 2016 roku wyniósł 88,14 %.

Dzięki zakończonej w zeszłym roku gruntownej modernizacji lotniska, Port Lotniczy Szczecin – Goleniów notuje wzrosty również w innych grupach przewozowych.

Ilość operacji lotniczych wykonanych na szczecińskim lotnisku zwiększyła się o 41,5 %, osiągając 2.261 startów i lądowań wykonanych w pierwszym kwartale 2016 roku.

Dodatkowo, dynamicznie rozwija się sektor ruchu towarowego. Za pośrednictwem naszego lotniska, specjalnie wyczarterowanymi samolotami cargo zostało wyekspediowane ponad 100 ton towarów. Odbiorcy ładunków, znajdowali się między innymi w Hiszpanii, Kazachstanie czy Nigerii.

Tak dobry pierwszy kwartał 2016 roku, pozwala przypuszczać, że cały 2016 rok zakończy się liczbą obsłużonych pasażerów na poziomie 480-500.000 pasażerów, co wymusza na lotnisku konieczność rozpoczęcia w najbliższym okresie działań związanych z powiększeniem terminala pasażerskiego, rozbudową parkingu wielodobowego czy uruchomieniem ILS CAT II.

 

Czytaj też

Lotnisko w Goleniowie na krawędzi bankructwa

Ala za WZP - 12 Sierpnia 2020 godz. 9:04
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz alarmuje, że Port Lotniczy Szczecin Goleniów jest o włos od ogłoszenia upadłości. Po raz kolejny zwraca się do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz największego wspólnika portu – Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze o podjęcie natychmiastowych działań w tej sprawie, w przeciwnym razie będą odpowiedzialni za upadek lotniska w Goleniowie. - Do tej pory, pomimo czerwcowych zapowiedzi prominentnych przedstawicieli Rządu PiS Marcina Horały i Jacka Sasina, gdy obiecywali wielomilionowe wsparcie, na konto lotniska nie wpłynęła ani jedna złotówka z budżetu państwa. Czas pokazał, że były to puste obietnice dla potrzeb kampanii wyborczej – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. Dotychczas do lotniska w Goleniowie trafiła jedynie pożyczka płynnościowa udzielona z rekomendacji Zarządu Województwa przez Zachodniopomorską Agencję Rozwoju Regionalnego w ramach Zachodniopomorskiego Funduszu Rozwoju, w wysokości 2,5 mln zł. Gdyby nie te pieniądze, pracownicy lotniska nie dostawaliby pensji od maja. Lotnisko najprawdopodobniej nie byłoby w stanie od 1 czerwca wznowić operacji w ruchu pasażerskim.   - Obecnie ta jedyna pomoc doraźna, jaką uzyskała spółka, jest na wyczerpaniu. Politycy PiS tymczasem chowają głowę w piasek i w żaden sposób nie walczą o lotnisko. Według mojego stanu wiedzy zagrożone są sierpniowe wypłaty dla pracowników. Lotnisko pozbawione obiecanej pomocy nieuchronnie straci płynność finansową i będzie zmuszone do ogłoszenia upadłości – mówi Olgierd Geblewicz.    Marszałek wzywa do umożliwienia dokapitalizowania spółki, niezbędnego do obsługi zaciągniętych kredytów inwestycyjnych na już zrealizowane zadania, ale także na inwestycje planowane w przyszłości, niezbędne do dalszego funkcjonowania portu.     - Politycy PiS zapewniali wprawdzie, że PPL będzie inwestowało w Port Lotniczy Szczecin Goleniów, tym niemniej kluczowy w tym zakresie wniosek o notyfikację pomocy nie trafił jeszcze do Komisji Europejskiej. Podejrzewam obstrukcję ze strony udziałowca PPL, który to wraz ze swoim Doradcą nie są w stanie przygotować i złożyć wniosku do UOKiK, wynajdując co chwila przeszkody związane z wnioskiem, nie szukając w jakikolwiek sposób ich rozwiązania – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. - Apeluję o natychmiastowe działanie ministra i PPL, bo jeśli dojdzie do upadłości spółki, będzie to w pełni ich odpowiedzialność. To nie pierwszy apel marszałka w sprawie sytuacji spółki. Port Lotniczy Szczecin - Goleniów odgrywa niezwykle ważną rolę dla rozwoju Pomorza Zachodniego, a jego upadek zmarginalizuje region pod względem komunikacyjnym. Od 2013 r. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego jako udziałowiec Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów zainwestował w przedsiębiorstwo ponad 31,9 mln zł. Do 2028 r. planowane jest kolejne wsparcie w wysokości 40 mln zł. Miasto Szczecin zainwestowała ponad 21,5 mln zł. Pomimo obietnic ze strony premiera, strona rządowa do tej pory nie wywiązała się ze wsparcia inwestycyjnego.

Goleniów: wzrost ruchu pasażerskiego

ekoszalin za airport.com.pl, fot. airport.com.pl - 28 Stycznia 2016 godz. 5:58
Ponad 400 tys. pasażerów w minionym roku skorzystało z usług Portu Lotniczego im. NSZZ Solidarność w Goleniowie. Lotnisko w Goleniowie na 14 lotnisk w Polsce zajmuje 9. miejsce w rankingu popularności. Warto nadmienić, iż 2015 roku, na lotnisku rósł każdy rodzaj ruchu pasażerskiego. Dzięki nowym połączeniom operującym w sezonie zima 2015/2016 (Oslo Rygge, Bergen), zwiększonej częstotliwości do Londynu Stansted oraz Warszawy kolejne miesiące też zapowiadają się jako rekordowe.

Goleniów: pasażerskie rekordy

Ala, fot.lotniskogoleniow.pl - 10 Listopada 2015 godz. 13:19
W październiku 2015 roku, Port Lotniczy Szczecin-Goleniów obsłużył 40.224 pasażerów, co oznacza wzrost w stosunku do października 2014 roku o 86,7 %.   Przez pierwsze dziesięć miesięcy obsłużonych zostało 353.895 pasażerów osiągając wzrost o 43,98 % w porównaniu z analogicznym okresem roku 2014.     Warto nadmienić, iż w miesiącu październiku 2015 roku, na zachodniopomorskim lotnisku rósł każdy rodzaj ruchu pasażerskiego. Tradycyjne linie lotnicze zanotowały wzrost na poziomie 32,3 %, ruch low cost zwiększył się o 101 %, natomiast w ruchu czarterowym obsłużyliśmy o 190 pasażerów więcej, niż w październiku roku poprzedniego.    Dzięki nowym połączeniom operującym w sezonie zima 2015/2016 (Oslo Rygge, Bergen), zwiększonej częstotliwości do Londynu Stansted oraz Warszawy kolejne miesiące też zapowiadają się jako rekordowe a rok 2015 powinien przynieść nam ponad 425.000 obsłużonych pasażerów.  

Lotniska nie będzie!

Paweł Kaczor / info. Urząd Marszałkowski WZ / fot. Mirosław Bąk - 15 Stycznia 2014 godz. 16:21
Eksperci Komisji Europejskiej nie wyrazili zgody na budowę lotniska w Zegrzu Pomorskim. Z związku z negatywną opinią przedstawicieli Inicjatywy Jaspers Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego wszczął procedurę usunięcia projektu rewitalizacji lotniska z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ. Decyzję podjęto po zapoznaniu się z końcowymi uwagami unijnych ekspertów odnośnie możliwości uruchomienia w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina lotniska użytku publicznego z wykorzystaniem środków RPO WZ na lata 2007- 2013. – Postawienie przyszłego beneficjenta projektu w sytuacji, w której zobowiązany byłby uruchomić lotnisko w pełnym wymiarze przy drastycznym podniesieniu zaangażowania środków własnych, oznacza de facto brak możliwości realizacji projektu. – uznali eksperci Inicjatywy Jaspers oddelegowani przez Komisję Europejską do weryfikacji warunków przyznania dofinansowania unijnego.   Pieniądze, które zostały zarezerwowane na realizację projektu lotniska (9 mln euro) zostaną przesunięte na inne obszary, głównie w ramach 2. osi priorytetowej Programu. Obejmuje ona działania na rzecz rozwoju infrastruktury transportowej, które odpowiadają za podnoszenie wewnątrzregionalnej dostępności komunikacyjnej. Zarząd Województwa rozważa również możliwość wystąpienia do Komisji Europejskiej o zgodę na przesunięcie części dotacji na obszary, które związane są z gospodarczym rozwojem naszego województwa.   Według zapisów RPO WZ, które zostały narzucone przez Komisję Europejską, samorząd Koszalina miał obowiązek przygotować niezależne analizy ekonomiczne uzasadniające opłacalność inwestycji, a także potwierdzające stabilność jej finansowania po oddaniu do użytku. Komisja Europejska uzależniła zgodę na realizację projektu lotniska od przedstawienia przez przyszłego beneficjenta szeregu gwarancji (głównie finansowych).   Jedną z nich było zabezpieczenie w wieloletniej prognozie finansowej pieniędzy przeznaczonych na współfinansowanie realizacji projektu w pełnym zakresie oraz na bieżące funkcjonowanie lotniska, z pokrywaniem strat finansowych i kosztów operacyjnych spółki zarządzającej Portem Lotniczym Koszalin włącznie.   Eksperci Inicjatywy Jaspers stwierdzili, że jedyna możliwa formuła realizacji projektu zakładająca przeprowadzenie w I etapie (termin do 2015r.) przebudowy drogi startowej na odcinku 2 km i utworzenie mostu lotniczego pomiędzy Koszalinem a Warszawą, a następnie w II etapie (termin do 2020r.) modernizację pozostałego 0,5 km odcinka pasa startowego i uruchomienie połączeń realizowanych przez przewoźników nisko kosztowych, będzie wymagać:   - zapewnienia finansowania do 2020r. kosztów realizacji II etapu modernizacji lotniska (szacunkowo ok. 50 mln zł) wyłącznie ze środków własnych beneficjenta (w przypadku braku perspektyw na dopuszczalność współfinansowania ze środków europejskich); - pokrywania z budżetu Koszalina strat finansowych w wysokości ok. 10-12 mln zł rocznie z tytułu dotacji do utrzymania lotniska oraz dofinansowanie połączeń przez okres 10 lat od jego uruchomienia; - dopłacania do przedsięwzięcia ok. kilkanaście milionów zł rocznie po tym okresie z uwagi na prognozowany przez ekspertów (utrzymujący się na podobnym poziomie) deficyt operacyjny.   Zapraszamy do obejrzenia nagrania z briefingu prasowego Prezydenta Piotra Jedlińskiego na temat wszczęcia procedury usunięcia projektu rewitalizacji lotniska w Zegrzu Pomorskim z Indykatywnej Listy Projektów Indywidualnych Regionalnego Programu Operacyjnego WZ:     Na zdjęciach zawartych w artykule znajduje się Rusłan – Antonow na lotnisku w Zegrzu Pomorskim 17 czerwca 1999r. Fotografie pochodzą z prywatnego archiwum Mirosława Bąka.