Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Port lotniczy Koszalin

Autor Łukasz Bąk 19 Marca 2013 godz. 13:32
W związku z planami rozwoju miasta, w tym również transportu w regionie, zapytaliśmy władze miasta, o stanowisko i postępy w sprawie dofinansowania budowy lotniska w Zegrzu Pomorskim.

Do końca marca należy złożyć w tej sprawie wniosek do Urzędu Marszałkowskiego. Co na to ratusz? W imieniu Prezydenta Miasta na nasze pytania odpowiedział rzecznik prasowy Prezydenta Koszalina Robert Grabowski.

Czy wniosek został złożony i na jakim jesteśmy etapie?

Rzecznik : - Wniosek o dofinansowanie projektu „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina” oraz liczne załączniki do niego są w trakcie przygotowania. Na chwilę obecną jest już robocza wersja wniosku, konsultowana obecnie z Urzędem Marszałkowskim i firmą, która opracowała dokumentację przedinwestycyjną projektu.

Czy są jakieś trudności związane z projektem dotyczącym lotniska, jeśli tak to jakie?

Uruchomienie lotniska publicznego z regularnym, rozkładowym ruchem pasażerskim należy do jednego z najbardziej kosztownych i złożonych przedsięwzięć inwestycyjnych. O skali trudności może świadczyć fakt, iż w Polsce, w ostatnich latach z kilkunastu planowanych nowych lotnisk powstały zaledwie dwa, a cztery województwa w kraju wciąż nie posiadają  czynnego portu pasażerskiego.

Projekt uruchomienia lotniska w Zegrzu Pomorskim znajduje się na liście zadań Regionalnego Projektu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 z dotacją w wysokości 35,96 mln zł, która prawdopodobnie pokryje mniej niż połowę kosztów inwestycji. Wysokość dotacji, mimo starań, nie mogła zostać zwiększona.

Dodatkowo, wszystkie ustalenia studium wykonalności projektu, w tym szacunek kosztów inwestycyjnych i operacyjnych, konstrukcja planowanej siatki połączeń oraz kalkulacje opłacalności funkcjonowania lotniska są weryfikowane przez ekspertów ds. transportu Komisji Europejskiej w ramach inicjatywy JASPERS warunkowa zgoda Komisji Europejskiej na dofinansowanie projektu ze środków UE.

Jaki jest stan infrastruktury w Zegrzu na chwilę obecną i czego brakuje?

Przedmiotem projektu jest dostosowanie lotniska, będącego obecnie bazą lotnictwa ogólnego (nieregularne loty awionetek, sezonowa stacja LPR), do standardów cywilnego lotniska użytku publicznego. W ramach projektu przewiduje się wykorzystanie po modernizacji istniejącej infrastruktury byłego lotniska wojskowo-pasażerskiego (pas startowy, drogi kołowania, płyta postojowa) oraz budowę nowych obiektów niezbędnych do prowadzenia działalności lotniczej.

Pełny zakres rzeczowy projektu obejmuje:
• Budowę budynku terminala wraz z całym wyposażeniem obejmującym m.in. urządzenia rentgenowskie (kontrola bagażu podręcznego), urządzenie EDS (kontrola bagażu rejestrowanego), system bagażowy (odloty), bramki do wykrywania metalu oraz systemy komunalne;
• Budowę sieci wewnętrznych dróg dojazdowych wraz z parkingiem przedterminalowym oraz ich oświetleniem;
• Modernizacje części „airside” lotniska (w tym drogi startowej i dróg kołowania), budowę ogrodzenia portu lotniczego, oraz instalacje systemów nawigacyjnych (radiolatarnia, system ILS, stacja meteo);
• Obiekty obsługi lotniska w tym warsztaty, pojazd wyposażony w urządzenia pomiarowe do mierzenia szorstkości nawierzchni lotniskowych, pojazdy do letniego i zimowego utrzymania dróg, system informatyczny lotniska;
• Obiekty Straży Pożarnej obejmujące budynki, parking i wozy strażackie;
• Obiekty obsługi tankowania samolotów obejmujące infrastrukturę wydawcza, zbiornik na paliwo i cysternę rozwożąca paliwo.

Ile to będzie kosztować (infrastruktura oraz całość łącznie)

Wstępna, aktualna wersja studium wykonalności projektu z końca lutego, opracowanego przez renomowane, międzynarodowe biuro projektowe ARUP, szacuje wartość projektu uruchomienia lotniska w rekomendowanym, najtańszym wariancie inwestycyjnym na ok. 80 mln zł brutto.
Studium wykonalności musi zostać jeszcze odebrane przez zamawiającego w tym wypadku Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego oraz podlegać będzie ocenie i weryfikacji ze strony ekspertów UE w ramach inicjatywy doradczej JASPERS.

Czy jest szansa, że koszalinianie i nie tylko, będą mogli polecieć w 2015 roku z lotniska w Zegrzu?

Studium wykonalności dla projektu przewiduje uruchomienie lotniska pod koniec pierwszego kwartału 2015 r., po certyfikacji i wpisie obiektu do Rejestru Lotnisk Publicznych.

Rozmawiał: Łukasz Bąk

Na zdjęciach Rusłan – Antonow na lotnisku w Zegrzu Pomorskim 17.06.1999r. Fotografie pochodzą z prywatnego archiwum Mirosława Bąka.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Czytaj też

O lotnisku podczas sesji

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin - 28 Maj 2013 godz. 14:39
W środę, 29 maja, o godz. 9.00 rozpocznie się XXXIII sesja Rady Miejskiej. Będzie mieć ona miejsce w sali konferencyjnej nr 300, w koszalińskim ratuszu. Tym razem w programie m.in. „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina” (prezentacja studium wykonalności projektu, maj 2013 – firma „ARUP”, autor opracowania).   Podczas tej sesji radni podejmą decyzję odnoście 5 uchwał w sprawie m.in. „zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Koszalina na lata 2013 - 2032” oraz „wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina na 2013r.   Najistotniejszych punktem dla mieszkańców będzie zapewne 7 punkt w porządku obrad – „Podjęcie decyzji w sprawie wniesienia wkładu pieniężnego i objęcia udziałów w spółce ‘Port Lotniczy Koszalin’ Spółka z o.o. w Koszalinie w celu realizacji projektu pn. ‘ Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina’”.

Samolotem spod Koszalina

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / zdj. ilustracyjne/commons.wikimedia.org - 28 Maj 2013 godz. 13:19
W 2015r. w Zegrzu Pomorskim, niedaleko Koszalina, ma zostać otwarte lotnisko. Na początku zostaną uruchomione loty na terenie naszego kraju, natomiast podróże zagraniczne będą realizowane pośrednio. „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o. o.” otrzyma dofinansowanie w wysokości ok. 36 mln zł, a całkowity koszt tej inwestycji wyniesie ok. 76 mln zł. Studium wykonalności tej inicjatywy, które zostało opracowane przez biuro projektowe "ARUP", wskazuje na opłacalność ekonomiczno-społeczną lotniska, a także znaczne korzyści z jego otwarcia dla mieszkańców oraz gospodarki regionu.   fot. zegrzepomorskie.pl W ramach przedsięwzięcia przewiduje się przystosowanie i modernizację obecnej infrastruktury byłego lotniska wojskowo – pasażerskiego oraz budowę nowych obiektów. Dzięki czemu możliwe będzie uruchomienie regularnych połączeń lotniczych do kilku miast w naszym kraju (Kraków, Warszawa, Wrocław, Lublin, Poznań). Połączenia zagraniczne będą realizowane pośrednio (głównie poprzez port lotniczy w Warszawie).   Inwestycja przewiduje m.in. instalację systemów nawigacyjnych (podejścia według przyrządów i radiolatarni), wykonanie obwodu lotniska (droga, certyfikowane ogrodzenie, bramy wjazdowe), instalację obsługi tankowania samolotów (zbiornik, cysterna, aparatura wydawcza), a także wykonanie robót ziemnych i przygotowawczych.   Za realizację projektu będzie odpowiadać „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o.”, która będzie podmiotem zakładającym lotnisko, realizatorem inwestycji oraz zarządcą lotniska. Spółka przejmie rolę realizatora grafika: amw.com.pl przedsięwzięcia od Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego.   Aktualnie jedynym właścicielem spółki jest Miasto Koszalin. Podmioty, które będą w przyszłości zainteresowane uruchomieniem i funkcjonowaniem lotniska będą mogły również posiadać udziały w „Port Lotniczy Koszalin Sp. z o.o.”   Koszty projektu „Uruchomienie lotniska w Zegrzu Pomorskim k. Koszalina”, który jest rekomendowany do realizacji, przedstawiają się następująco:   76.127.000 zł. – szacowane całkowite koszty realizacji projektu (brutto) 61.892.000 zł. – szacowane całkowite koszty realizacji projektu (netto) 59.657.000 zł. – szacowane wydatki kwalifikowane projektu (netto) 35.925.300 zł – wysokość dofinansowania ze środków RPO WZ 2007 - 2013 60,22% - wysokość dofinansowania jako % kosztów kwalifikowanych fot. flyshark.republika.pl 16.470.000 zł. – koszty niekwalifikowane projektu, w tym: - koszty inwestycyjne komercyjnych elementów portu lotniczego (netto) – 2.235.000 zł. - podatek VAT od całości kosztów inwestycyjnych – 14.235.000 zł. 40.201.700 zł. – wkład własny beneficjenta (z kredytem na VAT) 25.966.700 zł. – wkład własny beneficjenta (netto – bez VAT)   Podatek VAT od kosztów inwestycyjnych ma charakter niekwalifikowany, ponieważ spółka jest uprawiona do jego odzyskania z Urzędu Skarbowego.   Wykonanie inwestycji będzie mogło nastąpić po akceptacji dokumentacji lotniska przez ekspertów inicjatywy doradczej Unii Europejskiej „JASPERS”, która na wniosek Komisji Europejskiej zweryfikuję opłacalność przedsięwzięcia, a także po podjęciu ostatecznej decyzji w zakresie dofinansowania projektu przez Instytucję Zarządzającą Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013.