Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
KATEGORIA

Wideo

Wybory Europejskie: Ponad 500 ekranów w całej Polsce przypomina o głosowaniu 9 czerwca

Film Ala za PE - 1 Czerwca 2024 godz. 5:48
W 70 miastach, 165 lokalizacjach na 527 ekranach w całej Polsce wyświetlane będą komunikaty i spot profrekwencyjny przygotowany przez Parlament Europejski namawiające obywateli do głosowania, na tydzień przed Wyborami Europejskimi w Polsce, które odbędą się 9 czerwca. Komunikat będzie wyświetlany m.in. na budynku Hotelu Mariott w Warszawie, Warszawskim Placu Unii, Dworcu Centralnym w Katowicach, Rynku Manufaktury w Łodzi, Dworcu Głównym w Poznaniu i Hanza Tower w Szczecinie. Ponadto spoty znajdziemy na wszystkich dworcach kolejowych, niektórych lotniskach, galeriach handlowych i siłowniach. Dni wyborówW przyszłym tygodniu między 6 a 9 czerwca 2024 roku, ponad 370 milionów uprawnionych do głosowania obywateli, w 27 państwach członkowskich UE może oddać swój głos, aby wybrać 720 posłów i posłanek do Parlamentu Europejskiego. Wyniki będą dostępne w czasie rzeczywistym na stronie internetowej z wynikami wyborów europejskich.Praktyczne informacje dla mediów znajdują się tutaj. Relację na żywo z dnia i nocy wyborów, będzie można oglądać tutaj.Kampania na w tereniePonieważ wybory europejskie są tuż za rogiem, wzrasta ilość inicjatyw, dzięki którym można się dowiedzieć o znaczeniu głosowania. Poniżej przedstawiamy wybrane z wielu działań podjętych w całej UE.Swiatłana Cichanouska, Aleksandra Sacharowa, Ołeksandra Matwijczuk oraz Lorent Saleh są wśród laureatów Nagrody im. Sacharowa wzywających do głosowania w Wyborach europejskich. Przeczytaj więcej tutaj.Parlament Europejski i FC Bayern Monachium połączyły siły, aby wezwać fanów do głosowania w nadchodzących wyborach, dołączając do zawodniczek z Ligi Mistrzów UEFA, które wystąpiły z tym samym przesłaniem. W miniony weekend jeden ze spotów kampaniiGame In Society udostępniło grę "Europe Race To Democracy" bezpłatnie od 28 maja dla ponad 500 milionów subskrybentów Fortnite, łącząc siły z kampanią Parlamentu "Wykorzystaj swój głos", aby zachęcić młodych obywateli do demokratycznego uczestnictwa. Dostęp do wyścigu można uzyskać w Fortnite za pomocą kodu 8132-4493-8197.#WeVoteForEurope to kampania zainicjowana przez YOUROPE e.V.i realizowana wspólnie z European Festivals Association (EFA)- dwiema najważniejszymi organizacjami reprezentującymi europejskie festiwale. Wspólnie dążą do zaangażowania odbiorców, aby skorzystali z przysługującego im prawa i głosowania w wyborach europejskich.Spot Parlamentu Europejskiego był emitowany na 6 włoskich stadionach dzięki współpracy Lega Serie A. Więcej informacji na temat podobnych inicjatyw można znaleźć tutaj.Integracja, tolerancja i solidarność to podstawowe wartości. Aby je promować, biuro Parlamentu Europejskiego w Portugalii we współpracy z Europą XXI oraz Surfing Life Club zorganizowało dwie integracyjne sesje surfingu w dniach 1-2 czerwca.Biuro Parlamentu Europejskiego w Grecji i gmina Ateny wspólnie zorganizowały 28 maja bingo dla wolontariuszy i seniorów. Uczestnicy mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę na temat UE i wygrać upominki.Biuro Parlamentu Europejskiego w Słowenii współpracowało z gospodarzami sobotniego wieczornego programu RTVSLO Tilenem Artačem i Robertem Petanem nad trzema teledyskami promującymi wybory europejskie. Pierwszej piosenki "Wybory europejskie. Come, be there" można posłuchać tutaj.Wolontariusze ze społeczności wspólnie.eu uruchomili ogólnoeuropejską aplikację mobilną o nazwie Palumba, aby pomóc wyborcom w określeniu opcji politycznych, które najlepiej odpowiadają ich preferencjom podczas wyborów.Bułgarski chór "Tajemnica Bułgarskich Głosów" wraz z Instytutem Rozwoju Środowiska Publicznego i Fundacją Convo nakręcili kilka filmów na temat niskiej frekwencji. Jedna trzecia śpiewaków zaczyna śpiewać - cały chór dołącza później, aby podkreślić różnicę, na którą wpływa uczestnictwo, wideo można zobaczyć tutaj.MultiplikatorzyParlament Europejski z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy prywatnych firm promujących znaczenie głosowania w nadchodzących wyborach. Poniżej kilka przykładów:Spotify uruchomił playlistę "Play Your Part, Europe!" 21 maja, aby zachęcić do głosowania w wyborach europejskich i będzie wysyłać powiadomienia w aplikacji do użytkowników prowadzące do stron wyborczych Parlamentu Europejskiego w dniach 6-9 czerwca.Oatly zachęca liderów biznesu w Europie, aby dołączyli do nich w mobilizowaniu swoich pracowników, społeczności i klientów do głosowania w nadchodzących wyborach. Poprzez banery na budynkach w całej Europie i organizację pokazów filmowych w Sztokholmie, Amsterdamie i Helsinkach, dzielą się swoim przesłaniem: "VOAT! dla planetyCoca-Cola Europe rozpoczęła akcję informacyjną "Opcje istnieją. Wybór należy do Ciebie. 6-9 czerwca 2024 r." w mediach społecznościowych oraz wykorzystując dostosowaną amplifikację zewnętrzną w niektórych krajach, aby zachęcić ludzi do głosowania w nadchodzących wyborach europejskich.We wszystkich sklepach App Store, w 27 krajach UE, firma Apple zamieszcza ciągłą relację, docierając do milionów użytkowników. Apple zwraca również uwagę na oficjalne aplikacje UE, takie jak "Aplikacja obywatelska" Parlamentu Europejskiego, a także aplikacje informacyjne i aplikacje do zamawiania kierowców, aby wyborcy mogli łatwo dotrzeć do lokali wyborczych.Dott dokłada wszelkich starań, aby głosowanie było łatwiejsze i bardziej dostępne. W związku z wyborami europejskimi oferuje darmowe przejazdy, do lokali wyborczych, a także wysyła użytkownikom powiadomienia e-mail i w aplikacji.Prywatne firmy również starają się przeciwdziałać dezinformacji w okresie poprzedzającym Wybory europejskie. Snapchat niedawno zobowiązał się do działania, podobnie jak Meta, Google i TikTok.Warto wiedziećCzy wiesz, że Estonia jest jedynym krajem UE, w którym możliwe jest głosowanie w Wyborach europejskich przez internet? Więcej informacji o nadchodzących Wyborach europejskich tutaj.

Wybory Europejskie: Ponad 500 ekranów w całej Polsce przypomina o głosowaniu 9 czerwca

Film Ala za PE - 1 Czerwca 2024 godz. 5:48
W 70 miastach, 165 lokalizacjach na 527 ekranach w całej Polsce wyświetlane będą komunikaty i spot profrekwencyjny przygotowany przez Parlament Europejski namawiające obywateli do głosowania, na tydzień przed Wyborami Europejskimi w Polsce, które odbędą się 9 czerwca. Komunikat będzie wyświetlany m.in. na budynku Hotelu Mariott w Warszawie, Warszawskim Placu Unii, Dworcu Centralnym w Katowicach, Rynku Manufaktury w Łodzi, Dworcu Głównym w Poznaniu i Hanza Tower w Szczecinie. Ponadto spoty znajdziemy na wszystkich dworcach kolejowych, niektórych lotniskach, galeriach handlowych i siłowniach. Dni wyborówW przyszłym tygodniu między 6 a 9 czerwca 2024 roku, ponad 370 milionów uprawnionych do głosowania obywateli, w 27 państwach członkowskich UE może oddać swój głos, aby wybrać 720 posłów i posłanek do Parlamentu Europejskiego. Wyniki będą dostępne w czasie rzeczywistym na stronie internetowej z wynikami wyborów europejskich.Praktyczne informacje dla mediów znajdują się tutaj. Relację na żywo z dnia i nocy wyborów, będzie można oglądać tutaj.Kampania na w tereniePonieważ wybory europejskie są tuż za rogiem, wzrasta ilość inicjatyw, dzięki którym można się dowiedzieć o znaczeniu głosowania. Poniżej przedstawiamy wybrane z wielu działań podjętych w całej UE.Swiatłana Cichanouska, Aleksandra Sacharowa, Ołeksandra Matwijczuk oraz Lorent Saleh są wśród laureatów Nagrody im. Sacharowa wzywających do głosowania w Wyborach europejskich. Przeczytaj więcej tutaj.Parlament Europejski i FC Bayern Monachium połączyły siły, aby wezwać fanów do głosowania w nadchodzących wyborach, dołączając do zawodniczek z Ligi Mistrzów UEFA, które wystąpiły z tym samym przesłaniem. W miniony weekend jeden ze spotów kampaniiGame In Society udostępniło grę "Europe Race To Democracy" bezpłatnie od 28 maja dla ponad 500 milionów subskrybentów Fortnite, łącząc siły z kampanią Parlamentu "Wykorzystaj swój głos", aby zachęcić młodych obywateli do demokratycznego uczestnictwa. Dostęp do wyścigu można uzyskać w Fortnite za pomocą kodu 8132-4493-8197.#WeVoteForEurope to kampania zainicjowana przez YOUROPE e.V.i realizowana wspólnie z European Festivals Association (EFA)- dwiema najważniejszymi organizacjami reprezentującymi europejskie festiwale. Wspólnie dążą do zaangażowania odbiorców, aby skorzystali z przysługującego im prawa i głosowania w wyborach europejskich.Spot Parlamentu Europejskiego był emitowany na 6 włoskich stadionach dzięki współpracy Lega Serie A. Więcej informacji na temat podobnych inicjatyw można znaleźć tutaj.Integracja, tolerancja i solidarność to podstawowe wartości. Aby je promować, biuro Parlamentu Europejskiego w Portugalii we współpracy z Europą XXI oraz Surfing Life Club zorganizowało dwie integracyjne sesje surfingu w dniach 1-2 czerwca.Biuro Parlamentu Europejskiego w Grecji i gmina Ateny wspólnie zorganizowały 28 maja bingo dla wolontariuszy i seniorów. Uczestnicy mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę na temat UE i wygrać upominki.Biuro Parlamentu Europejskiego w Słowenii współpracowało z gospodarzami sobotniego wieczornego programu RTVSLO Tilenem Artačem i Robertem Petanem nad trzema teledyskami promującymi wybory europejskie. Pierwszej piosenki "Wybory europejskie. Come, be there" można posłuchać tutaj.Wolontariusze ze społeczności wspólnie.eu uruchomili ogólnoeuropejską aplikację mobilną o nazwie Palumba, aby pomóc wyborcom w określeniu opcji politycznych, które najlepiej odpowiadają ich preferencjom podczas wyborów.Bułgarski chór "Tajemnica Bułgarskich Głosów" wraz z Instytutem Rozwoju Środowiska Publicznego i Fundacją Convo nakręcili kilka filmów na temat niskiej frekwencji. Jedna trzecia śpiewaków zaczyna śpiewać - cały chór dołącza później, aby podkreślić różnicę, na którą wpływa uczestnictwo, wideo można zobaczyć tutaj.MultiplikatorzyParlament Europejski z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy prywatnych firm promujących znaczenie głosowania w nadchodzących wyborach. Poniżej kilka przykładów:Spotify uruchomił playlistę "Play Your Part, Europe!" 21 maja, aby zachęcić do głosowania w wyborach europejskich i będzie wysyłać powiadomienia w aplikacji do użytkowników prowadzące do stron wyborczych Parlamentu Europejskiego w dniach 6-9 czerwca.Oatly zachęca liderów biznesu w Europie, aby dołączyli do nich w mobilizowaniu swoich pracowników, społeczności i klientów do głosowania w nadchodzących wyborach. Poprzez banery na budynkach w całej Europie i organizację pokazów filmowych w Sztokholmie, Amsterdamie i Helsinkach, dzielą się swoim przesłaniem: "VOAT! dla planetyCoca-Cola Europe rozpoczęła akcję informacyjną "Opcje istnieją. Wybór należy do Ciebie. 6-9 czerwca 2024 r." w mediach społecznościowych oraz wykorzystując dostosowaną amplifikację zewnętrzną w niektórych krajach, aby zachęcić ludzi do głosowania w nadchodzących wyborach europejskich.We wszystkich sklepach App Store, w 27 krajach UE, firma Apple zamieszcza ciągłą relację, docierając do milionów użytkowników. Apple zwraca również uwagę na oficjalne aplikacje UE, takie jak "Aplikacja obywatelska" Parlamentu Europejskiego, a także aplikacje informacyjne i aplikacje do zamawiania kierowców, aby wyborcy mogli łatwo dotrzeć do lokali wyborczych.Dott dokłada wszelkich starań, aby głosowanie było łatwiejsze i bardziej dostępne. W związku z wyborami europejskimi oferuje darmowe przejazdy, do lokali wyborczych, a także wysyła użytkownikom powiadomienia e-mail i w aplikacji.Prywatne firmy również starają się przeciwdziałać dezinformacji w okresie poprzedzającym Wybory europejskie. Snapchat niedawno zobowiązał się do działania, podobnie jak Meta, Google i TikTok.Warto wiedziećCzy wiesz, że Estonia jest jedynym krajem UE, w którym możliwe jest głosowanie w Wyborach europejskich przez internet? Więcej informacji o nadchodzących Wyborach europejskich tutaj.

Wybory Europejskie: Ponad 500 ekranów w całej Polsce przypomina o głosowaniu 9 czerwca

Film Ala za PE - 1 Czerwca 2024 godz. 5:48
W 70 miastach, 165 lokalizacjach na 527 ekranach w całej Polsce wyświetlane będą komunikaty i spot profrekwencyjny przygotowany przez Parlament Europejski namawiające obywateli do głosowania, na tydzień przed Wyborami Europejskimi w Polsce, które odbędą się 9 czerwca. Komunikat będzie wyświetlany m.in. na budynku Hotelu Mariott w Warszawie, Warszawskim Placu Unii, Dworcu Centralnym w Katowicach, Rynku Manufaktury w Łodzi, Dworcu Głównym w Poznaniu i Hanza Tower w Szczecinie. Ponadto spoty znajdziemy na wszystkich dworcach kolejowych, niektórych lotniskach, galeriach handlowych i siłowniach. Dni wyborówW przyszłym tygodniu między 6 a 9 czerwca 2024 roku, ponad 370 milionów uprawnionych do głosowania obywateli, w 27 państwach członkowskich UE może oddać swój głos, aby wybrać 720 posłów i posłanek do Parlamentu Europejskiego. Wyniki będą dostępne w czasie rzeczywistym na stronie internetowej z wynikami wyborów europejskich.Praktyczne informacje dla mediów znajdują się tutaj. Relację na żywo z dnia i nocy wyborów, będzie można oglądać tutaj.Kampania na w tereniePonieważ wybory europejskie są tuż za rogiem, wzrasta ilość inicjatyw, dzięki którym można się dowiedzieć o znaczeniu głosowania. Poniżej przedstawiamy wybrane z wielu działań podjętych w całej UE.Swiatłana Cichanouska, Aleksandra Sacharowa, Ołeksandra Matwijczuk oraz Lorent Saleh są wśród laureatów Nagrody im. Sacharowa wzywających do głosowania w Wyborach europejskich. Przeczytaj więcej tutaj.Parlament Europejski i FC Bayern Monachium połączyły siły, aby wezwać fanów do głosowania w nadchodzących wyborach, dołączając do zawodniczek z Ligi Mistrzów UEFA, które wystąpiły z tym samym przesłaniem. W miniony weekend jeden ze spotów kampaniiGame In Society udostępniło grę "Europe Race To Democracy" bezpłatnie od 28 maja dla ponad 500 milionów subskrybentów Fortnite, łącząc siły z kampanią Parlamentu "Wykorzystaj swój głos", aby zachęcić młodych obywateli do demokratycznego uczestnictwa. Dostęp do wyścigu można uzyskać w Fortnite za pomocą kodu 8132-4493-8197.#WeVoteForEurope to kampania zainicjowana przez YOUROPE e.V.i realizowana wspólnie z European Festivals Association (EFA)- dwiema najważniejszymi organizacjami reprezentującymi europejskie festiwale. Wspólnie dążą do zaangażowania odbiorców, aby skorzystali z przysługującego im prawa i głosowania w wyborach europejskich.Spot Parlamentu Europejskiego był emitowany na 6 włoskich stadionach dzięki współpracy Lega Serie A. Więcej informacji na temat podobnych inicjatyw można znaleźć tutaj.Integracja, tolerancja i solidarność to podstawowe wartości. Aby je promować, biuro Parlamentu Europejskiego w Portugalii we współpracy z Europą XXI oraz Surfing Life Club zorganizowało dwie integracyjne sesje surfingu w dniach 1-2 czerwca.Biuro Parlamentu Europejskiego w Grecji i gmina Ateny wspólnie zorganizowały 28 maja bingo dla wolontariuszy i seniorów. Uczestnicy mieli okazję sprawdzić swoją wiedzę na temat UE i wygrać upominki.Biuro Parlamentu Europejskiego w Słowenii współpracowało z gospodarzami sobotniego wieczornego programu RTVSLO Tilenem Artačem i Robertem Petanem nad trzema teledyskami promującymi wybory europejskie. Pierwszej piosenki "Wybory europejskie. Come, be there" można posłuchać tutaj.Wolontariusze ze społeczności wspólnie.eu uruchomili ogólnoeuropejską aplikację mobilną o nazwie Palumba, aby pomóc wyborcom w określeniu opcji politycznych, które najlepiej odpowiadają ich preferencjom podczas wyborów.Bułgarski chór "Tajemnica Bułgarskich Głosów" wraz z Instytutem Rozwoju Środowiska Publicznego i Fundacją Convo nakręcili kilka filmów na temat niskiej frekwencji. Jedna trzecia śpiewaków zaczyna śpiewać - cały chór dołącza później, aby podkreślić różnicę, na którą wpływa uczestnictwo, wideo można zobaczyć tutaj.MultiplikatorzyParlament Europejski z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy prywatnych firm promujących znaczenie głosowania w nadchodzących wyborach. Poniżej kilka przykładów:Spotify uruchomił playlistę "Play Your Part, Europe!" 21 maja, aby zachęcić do głosowania w wyborach europejskich i będzie wysyłać powiadomienia w aplikacji do użytkowników prowadzące do stron wyborczych Parlamentu Europejskiego w dniach 6-9 czerwca.Oatly zachęca liderów biznesu w Europie, aby dołączyli do nich w mobilizowaniu swoich pracowników, społeczności i klientów do głosowania w nadchodzących wyborach. Poprzez banery na budynkach w całej Europie i organizację pokazów filmowych w Sztokholmie, Amsterdamie i Helsinkach, dzielą się swoim przesłaniem: "VOAT! dla planetyCoca-Cola Europe rozpoczęła akcję informacyjną "Opcje istnieją. Wybór należy do Ciebie. 6-9 czerwca 2024 r." w mediach społecznościowych oraz wykorzystując dostosowaną amplifikację zewnętrzną w niektórych krajach, aby zachęcić ludzi do głosowania w nadchodzących wyborach europejskich.We wszystkich sklepach App Store, w 27 krajach UE, firma Apple zamieszcza ciągłą relację, docierając do milionów użytkowników. Apple zwraca również uwagę na oficjalne aplikacje UE, takie jak "Aplikacja obywatelska" Parlamentu Europejskiego, a także aplikacje informacyjne i aplikacje do zamawiania kierowców, aby wyborcy mogli łatwo dotrzeć do lokali wyborczych.Dott dokłada wszelkich starań, aby głosowanie było łatwiejsze i bardziej dostępne. W związku z wyborami europejskimi oferuje darmowe przejazdy, do lokali wyborczych, a także wysyła użytkownikom powiadomienia e-mail i w aplikacji.Prywatne firmy również starają się przeciwdziałać dezinformacji w okresie poprzedzającym Wybory europejskie. Snapchat niedawno zobowiązał się do działania, podobnie jak Meta, Google i TikTok.Warto wiedziećCzy wiesz, że Estonia jest jedynym krajem UE, w którym możliwe jest głosowanie w Wyborach europejskich przez internet? Więcej informacji o nadchodzących Wyborach europejskich tutaj.

Tylko co 20. palacz jest w stanie samodzielnie rzucić papierosy. Dziś Światowy Dzień Bez Papierosa

Film Ala za Newwseria.pl - 31 Maj 2024 godz. 7:43
Niemal co trzeci dorosły Polak przyznaje się do palenia papierosów. Ta liczba świadczy o porażce polskiej polityki zdrowotnej, w ramach której zakładano redukcję udziału palaczy w społeczeństwie do 5 proc. przed 2030 rokiem. Taki sukces zanotowała Szwecja, w której odsetek palaczy spadł w latach 2008–2023 z 15 proc. do 5,6 proc. Tymczasem wachlarz chorób wywołanych wdychaniem papierosowego dymu jest bardzo szeroki. Najgroźniejsze z nich, oprócz nowotworów, są związane z układem oddechowym i sercowo-naczyniowym jak np. żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. 31 maja obchodzona jest 37. rocznica Światowego Dnia Bez Papierosa. Lekarze podkreślają, że w Polsce brakuje programu walki z paleniem papierosów, przez co strategia końca gry, w myśl której do 2030 roku odsetek palących miałby spaść do 5 proc., jest nierealna i trzeba szukać pragmatycznych sposobów na jej urealnienie w możliwie jak najkrótszym czasie. Coraz więcej głosów eksperckich przekonuje do wpisania w politykę antynikotynową strategii redukcji szkód, która zakłada zaproponowanie palaczom produktów zastępczych do papierosów. – Wpływ palenia papierosów na układ sercowo-naczyniowy i oddechowy jest dość dobrze znany. Dzisiejsze badania jednoznacznie pokazują, że typowe objawy, które związane są z paleniem papierosów, mają swoje źródło przede wszystkim na poziomie komórkowym. Palenie papierosów wywiera destrukcyjny wpływ na śródbłonek naczyń i błonę śluzową wyścielającą drogi oddechowe. Zniszczenie tak istotnej bariery, jaką stanowi glikokaliks w śródbłonku naczyń, czy porażenie układu rzęskowego w obrębie układu oddechowego nie tylko stwarza, ale przede wszystkim zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i oddechowych – informuje w wywiadzie dla agencji Newseria Biznes prof. dr hab. n. med. Ireneusz Nawrot, specjalista chirurgii naczyniowej i transplantologii klinicznej, konsultant w dziedzinie angiologii dla województwa mazowieckiego. Jednym z istotnych powikłań naczyniowych, ściśle związanym z paleniem tytoniu, mogącym stwarzać bezpośrednie zagrożenie dla życia, jest żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. Flebolodzy wskazują, że czynnikami ryzyka w tej chorobie są przede wszystkim: brak aktywności fizycznej, otyłość, stosowanie środków antykoncepcyjnych, choroby onkologiczne, ale i nikotynizm. Z danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego wynika, że niemal jedna trzecia osób zmagających się z zakrzepicą żylną to osoby palące. Nikotynizm to nie tylko istotny czynnik patogenny, ale i bardzo trudny do wyeliminowania. – W Polsce wciąż nie ma skutecznej długofalowej strategii walki z uzależnieniem od palenia. Osoby palące, z chorobą nowotworową czy sercowo-naczyniową, które zdają sobie sprawę z przyczyny swoich dolegliwości, mimo to kontynuują ten zabójczy nałóg. W tej sferze jest więc istotny problem, który należy rozwiązać. Są osoby, które potrafią zaprzestać palenia, ale dotyczy to tylko 4–5 procent nałogowych palaczy. Co w takim razie z resztą chorych? Widzimy, że samo postępowanie farmakologiczne, czyli stosowanie preparatów, które mają zniechęcić nas do palenia, czy porady psychologiczne nie są w stanie zmusić chorych do zaprzestania tego nałogu – wskazuje prof. Ireneusz Nawrot. W Polsce ostatnie sukcesy w walce z uzależnieniem od tytoniu notowane były przed ponad dwoma dekadami, kiedy to w latach 1995-2006 realizowano koordynowany przez profesora Witolda Zatońskiego program ograniczenia zdrowotnych skutków palenia tytoniu. Brak długoterminowego planu w latach późniejszych sprawił, że dziś mamy bardzo wysoki odsetek osób palących. Z danych pozyskanych w ramach Wieloośrodkowego Ogólnopolskiego Badania Stanu Zdrowia Ludności (WOBASZ) wynika, że w 2005 roku w Polsce paliło ok. 35 proc. społeczeństwa (42 proc. mężczyzn i 25 proc. kobiet.). W kolejnych latach notowano tendencję spadkową, ale się ostatnio to zmieniło. W 2022 roku, jak wynika z danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego, do palenia przyznało się 28,8 proc. dorosłych Polaków (30,8 proc. mężczyzn i 27,1 proc. kobiet.) Tymczasem w Szwecji, na podstawie raportu „The Swedish experience. A roadmap to a smoke free society”, w 2008 roku paliło 15 proc. społeczeństwa, a w 2023 – 5,6 proc. Tak znaczący spadek liczby palących to efekt racjonalnego podejścia do walki z nikotynizmem. W Polsce wciąż jest to „idea końca gry”, zakładająca całkowite zaprzestanie palenia, podczas gdy Szwecja realizowała przez te lata strategię redukcji szkód tego nałogu. – Musimy przedstawić im realną możliwość leczenia nałogu poprzez stosowanie innych metod, które częściowo lub całkowicie doprowadzą do rezygnacji z palenia, a tym samym zmniejszenia ryzyka odległych następstw tego nałogu. Jeżeli farmakoterapia i działanie psychologiczne są niewystarczające albo nieskuteczne, to należy, tak jak w Stanach Zjednoczonych czy Szwecji, pomyśleć o zaoferowaniu nałogowym palaczom produktów o mniejszej toksyczności. Myślę, że w Polsce, biorąc pod uwagę skalę zjawiska i niepowodzenie dotychczasowych sposobów zniechęcania pacjentów do palenia tytoniu, również te elementy terapii antynikotynowej powinny być uwzględniane  – wskazuje konsultant w dziedzinie angiologii dla województwa mazowieckiego. Realizując strategię redukcji szkód palenia papierosów, należy skierować propozycję przejścia na korzystanie z produktów zastępczych w stronę osób, które rzeczywiście zmagają się z tym uzależnieniem. Zdaniem ekspertów w dotarciu z taką formą terapii do grupy docelowej pomogłoby stworzenie sieci poradni wyspecjalizowanych we wsparciu w walce z nikotynizmem. Takiego typu poradnie są zaledwie trzy w całym kraju. – Ta akcja informacyjna, przedstawianie nowych metod zmniejszenia ryzyka nałogu tytoniowego powinno mieć miejsce nie tylko w ramach poradni specjalistycznych, ale również,  a może przed wszystkim, już na poziomie gabinetów lekarzy rodzinnych  W każdej przychodni, gdzie jest udzielana konsultacja  i mamy do czynienia z palaczem, powinniśmy przedstawiać nie tylko kwestie dotyczące samego zaprzestania palenia. Osoby, które nie mogą zerwać z  paleniem papierosów, powinny być informowane również o alternatywnych sposobach walki z tym nałogiem, które w sposób  udokumentowany zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych czy nowotworowych – podkreśla specjalista chirurgii naczyniowej. W Polsce e-papierosy zostały wprowadzone do sprzedaży praktycznie bez żadnych regulacji. Około 90 proc. produkcji jednorazowych e-papierosów pochodzi z Chin, gdzie ich sprzedaż jest zabroniona. Są to produkty o niezwykłej szkodliwości, łatwo dostępne w sprzedaży internetowej i bardzo popularne wśród populacji nastolatków. Jak wynika z badania „Palenie papierosów i wapowanie wśród młodzieży szkolnej”, zrealizowanego w ramach kampanii edukacyjnej „Wdychasz czy oddychasz?”, do codziennego używania e-papierosów przyznaje się blisko połowa uczniów (47,6 proc.), z czego co piąty (21,3 proc.) sięga po e-papierosy jednorazowe. Według danych Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych w Polsce w 2023 roku sprzedano ok. 100 mln sztuk e-papierosów jednorazowych.

758. urodziny Koszalina - Dni Koszalina

Film Ala za FB/CK 105 Koszalin - 26 Maj 2024 godz. 18:54
Dzień drugi świętowania. Film: FB/CK105 Koszalin

Dni Koszalina 2024

Film Ala za CK 105 Koszalin - 26 Maj 2024 godz. 4:38
Od piątku w Koszalinie trwają urodziny miasta. W niedzielne południe na Rynku Staromiejskim tort!