Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
KATEGORIA

Wideo

Wąskotorówka i rosnowskie atrakcje

Film Ala za TKKW - 4 Maj 2024 godz. 4:49
W piątek, mimo opóźnienia pociągu spowodowanego koniecznością naprawy parowozu, pociągi Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej przewiozły ponad 500 pasażerów!!! Dokładnie sprzedano 504 bilety! A dziś kolejne kursy! "Przepraszamy za tłok w pociągach, ale naprawdę, w takie dni, jak ten, na szlak wyrusza wszystko, co ma kołach jest sprawne technicznie. W tej chwili niestety nie mamy żadnych innych sprawnych wagonów" - z rozbrajającą szczerością informują na FB kolejarze i dodają: "W takie dni, jak dzisiejszy, udowadniają nam, że warto to robić dalej. Warto pracować nad dalszym rozwojem naszej Kolei - udowadniacie nam to WY - Nasi Goście".  Jeżeli ktoś jeszcze w majówkę nie odwiedził wąskotorówki to podpowiadamy, że w dalszym ciągu pociągi będą prowadzone przez "Zosię" czyli lokomotywę parową Px48-3901. Wyjazdy z Koszalina o 11:00, wyjazdy z Rosnowa o 14:00. Na miejscu czeka na was piękna plaża nad jeziorem, ognisko, siłownia plenerowa, boisko do siatkówki plażowej oraz znakomita gastronomia.   

Dzień Flagi RP 2024 - wywieś swoją biało-czerwoną!

Film Ala - 2 Maj 2024 godz. 4:36
Dziś o godzinie 12.00 na Placu Polonii w Koszalinie rozpoczną się obchody Święta Flagi i Dnia Polonii pod hasłem „Biało-czerwona łączy pokolenia”. Następnie niosąc „biało-czerwoną” przemieścimy się na Skwer Pionierów Koszalina, gdzie zostaną złożone kwiaty pod pomnikiem „Byliśmy – Jesteśmy – Będziemy”. Wydarzenie jak co roku organizują Stowarzyszenie Przyjaciół Koszalina i Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" przy współorganizacji Koszalińska Biblioteka Publiczna oraz CK105 w Koszalinie. Polska: Biało-Czerwoni! To hasło zagrzewa nas do podejmowania wyzwań – tych dużych i tych małych. Biuro „Niepodległa” już po raz szósty zaprasza do wspólnego świętowania Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. Gdziekolwiek jesteśmy 2 maja połączmy się w wielką biało-czerwoną rodzinę i nie zapomnijmy wywiesić flagi! A gdy już to zrobimy, podzielmy się zdjęciem w mediach społecznościowych z oznaczeniem #mojaflaga. BIAŁO-CZERWONA NA MORZU, W GÓRACH I NA KSIĘŻYCU!  Choć każdy z nas robi coś innego i ma inne talenty, nasze barwy narodowe jednoczą nas w biało-czerwonej wspólnocie. Czy wspinamy się na najwyższe szczyty, czy opływamy samotnie świat łodzią, czy po prostu pamiętamy o zawieszeniu flagi przed wejściem do klatki w bloku – Dzień Flagi RP to nasze wspólne święto. Co roku 2 maja w akcję wywieszenia 2 maja Biało-Czerwonej, włączają się m.in. sportowcy, artyści czy lokalni działacze. W tym roku wyjątkowe postaci zapraszają Polki i Polaków do wspólnego świętowania Dnia Flagi. W spocie akcji #mojaflaga wystąpili:   Adam Bielecki – himalaista, zdobywca pięciu ośmiotysięczników, w tym dwóch w pierwszym wejściu zimowym; Joanna Pajkowska – żeglarka, jedyna Polka, która samotnie opłynęła świat bez zawijania do portów; Sławosz Uznański – astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej, który niebawem poleci w kosmos. Każda osoba opowiada o biało-czerwonej, która towarzyszy jej podczas podejmowanych wyzwań. 2 maja dołącz i Ty!   DZIEŃ FLAGI RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ 2024   Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej to święto ustanowione w 2004 roku. 2 maja Polki i Polacy malują Polskę i świat na biało i czerwono – jest to także Dzień Polonii i Polaków za Granicą. Prosty gest wyeksponowania flagi podkreśla naszą narodową wspólnotę i pozwala każdemu być ambasadorem polskości. Biuro „Niepodległa” od 2018 roku koordynuje akcję #mojaflaga, zachęcając rodaków do świętowania Dnia Flagi i dzielenia się fotografiami swoich flag w social mediach z hasztagiem #mojaflaga.

Majówka: Do Rosnowa i Mielna! Warto też zostać w Koszalinie!

Film Ala, film Dominik Wasilewski - 1 Maj 2024 godz. 15:10
Za nami pierwszy majowy dzień. Był ciepły, słoneczny i nieco wietrzny. Jednak ci wszyscy, którzy zdecydowali się go spędzić na świeżym powietrzu na pewno są bardzo zadowoleni. W Mielnie, Rosnowie i oczywiście w Koszalinie czekały i nadal czekają na nas atrakcje! My wybraliśmy się do Rosnowa... Do Rosnowa możemy dojechać oczywiście autem, ale my polecamy jazdę rowerem lub... wąskotorówką. Koszalińska Kolej Wąskotorowa sama w sobie już jest nie lada atrakcją. W środę skład prowadziła lokomotywa spalinowa, ale w czwartek o godz. 11.00 na szlak wyruszy "Zosia", czyli lokomotywa parowa Px48-3901. Pociąg może zabrać ok. 200 podróżnych, również tych z rowerami: - Ostatni wagon jest przeznaczony właśnie do przewozu rowerów. Co ważne przewożone są one nieodpłatnie. Po nieco ponad godzinie docieramy do Rosnowa. Tu na nas czeka wiele atrakcji. Od ogniska i grillowania, po wędkowanie, wodne spacery kajakiem, łódką lub rowerem wodnym. Dla najmłodszych przygotowano dmuchańce oraz plac zabaw. Na starszaków czeka siłownia pod chmurką oraz... taneczna scena! Oczywiście ofertę uzupełniają już dość liczne stoiska gastronomiczne. Naprawdę jest w czym wybierać! Do tego dochodzi możliwość obejrzenia zapory i pomnika w kształcie samolotu. No i oczywiście plażowanie. Nad brzegiem jeziora znajduje się szeroka, piaszczysta plaża.  Moc atrakcji w Mielnie Jeżeli zdecydujecie się na spędzenie majówki w Mielnie to z pewnością na nudę nie będziecie narzekać. Co prawda do Mielna nie dojedziecie póki co szynobusem (ten swoje kursy zainauguruje tradycyjnie w końcówce czerwca) ani nie dopłyniecie statkiem Julek (pewnie wyruszy w pierwszy rejs dopiero za miesiąc), ale my  zachęcamy do skorzystania z roweru.  Jak już dotrzecie do Mielna to czeka tam na Was sporo atrakcji. Można wyruszyć w rejs!  W sobotę i w niedzielę o godzinie 11:00 i 13:00 po jeziorze Jamno pływać będzie Statek Mila. Podróż umilą piękne widoki i ciekawostki historyczne.  Nikomu zachwalać nie trzeba spaceru promenadą przyjaźni o zachodzie słońca.  To wręcz magiczne doświadczenie. Piękne widoki i romantyczna atmosfera sprawią, że ten spacer będzie niezapomniany.  W Dune beach resort można rozpocząć swoją przygodę z grą w golfa lub wyścigami. A to wszystko dzięki symulatorom gry, które tam się znajdują.  Dla posiadających własny środek transportu proponujemy odwiedzić przystań rybacką w Unieściu lub w Chłopach.   A w Koszalinie? W Koszalinie także przygotowano specjalna ofertę kulturalno-rekreacyjną na majówkę. W Parku Wodnym Koszalin odbywa się w dniach 1-3 maja, w godzinach od 10:00 do 15:30 "Bezpieczna majówka". BTD zdecydował się na "Komediowa Majówkę". Jej program:  03/05 „Kochane pianiążki” - o godzinie 19.00, 04/05 „Kochane pianiążki” - o godzinie 19.00, 05/05 „Stosunki na Szczycie” - o godzinie 19.00. Na terenie garaży przy ul. Chałubińskiego i Zamenhofa odbędzie się KLIN City Graffiti Jam, na którym odbędą się warsztaty z malowania graffiti dla dzieci i występ N.A.S.A - grupy, która tańczy break dance. CK 105 zaprasza z kolei do kina "Kryterium" na seanse:  03/05 Kino dla Seniora: „Bękart”, godzina 13.00 04/05 Kino Małego Widza: „Kicia Kocia w przedszkolu”, godzina 12:00 04/05 Występ iluzjonisty Tomasza Juszy, godzina 13.00.    

20 lat w Unii Europejskiej na drogach krajowych Pomorza Zachodniego

Film Ala za GDDKiA - 1 Maj 2024 godz. 2:56
1 maja 2004 r. Polska wstąpiła do Unii Europejskiej. Wówczas w województwie zachodniopomorskim było zaledwie 48 km tras szybkiego ruchu. Po 20 latach dróg ekspresowych i autostrad mamy już 390 km, czyli osiem razy więcej. Ten ogromny postęp możliwy był w znacznej mierze dzięki współfinansowaniu inwestycji z Unii Europejskiej. Łączna kwota dofinansowania ze środków UE dla 15 projektów zrealizowanych w ciągu ostatnich 20 lat to 5,23 miliarda złotych, przy całkowitej wartości inwestycji wynoszącej 10,67 miliarda złotych. Bilans inwestycji i ich efekty W ostatnich 20 latach 90 proc. zakończonych inwestycji drogowych – w zakresie dróg ekspresowych, autostrad i obwodnic na terenie Pomorza Zachodniego – było dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Oznacza to, że środki wspólnotowe pomogły w realizacji większości nowych dróg. W ostatnich dwóch dekadach powstała choćby droga ekspresowa S3 łącząca Szczecin z południem kraju. Jeszcze kilkanaście lat temu kierowcy na starej DK3 musieli stać w wielokilometrowych korkach w Pyrzycach. Natomiast kilka lat temu trzeba było jeździć do Koszalina starą DK6, przez Płoty, Rymań i wiele innych miejscowości. Od 2019 r. mamy tu już wygodną, dwujezdniową S6.   Nowe inwestycje to nie tylko ulga dla kierowców, ale też poprawa warunków życia dla mieszkańców miejscowości, przez które wcześniej prowadziły drogi tranzytowe. Dzięki środkom z funduszy UE od ciężarówek przejeżdżających każdego dnia ulicami odetchnęli mi.in. mieszkańcy Nowogardu, Miękowa, Stargardu, Kobylanki, Szczecinka, Pyrzyc, Wałcza i wielu innych miejscowości położonych przy dawnych przebiegach DK3, DK6, DK10 i DK11. Mniejszy hałas, spokojniejszy ruch na ulicach, większe bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych i mniejsze zanieczyszczenie spalinami – to wszystko efekty zrealizowanych inwestycji drogowych.  Krótszy czas przejazdu, większy komfort podróżowania i lepsza przepustowość nowych tras przekłada się na większą dostępność komunikacyjną danego obszaru. Efektem tego jest otwieranie się nowych możliwości inwestycyjnych, co widać po otoczeniu wybudowanych w ciągu ostatnich 20 lat dróg. Tereny inwestycji przemysłowych w Stargardzie przy S10, Nowogardzie, przy S6, przy autostradzie A6 w rejonie Szczecina, czy S3 w rejonie Goleniowa świadczą o tym, że inwestycje drogowe przekładają się wprost na nowe możliwości rozwojowe. Ważna jest również poprawa dostępności do portów morskich Szczecin i Świnoujście, która też jest efektem budowy nowych dróg. Pomorze Zachodnie to również region turystyczny – budowa dróg S3 i S11, doprowadzających ruch z południa Polski oraz biegnącej wzdłuż wybrzeża S6, przyczyniła się wydatnie do dalszego zwiększania atrakcyjności turystycznej wybrzeża bałtyckiego.  Drogi przyjazne środowisku Inwestycje drogowe ostatnich 20 lat, w tym projekty współfinansowane z funduszy UE, były prowadzone tak, aby zminimalizować wpływ na środowisko naturalne. Już na etapie przygotowania inwestycji przebiegi dróg były wybierane na podstawie raportów oddziaływania na środowisko. Dzięki temu można było zidentyfikować cenne przyrodniczo obszary i odpowiednio wyznaczyć warianty przebiegu tras. W ramach inwestycji zrealizowano szereg przejść dla zwierząt, aby zachować ciągłość szlaków migracyjnych. W niektórych przypadkach wręcz realizacja inwestycji przyczyniła się do odtworzenia możliwości migracji zwierząt, tak jak na autostradzie A6 między węzłami Szczecin Dąbie i Rzęśnica, gdzie w ramach przebudowy powstało górne przejścia dla dużych zwierząt o szerokości 50 metrów. Przed budową przejścia istniejąca od kilkudziesięciu lat autostrada ze względu na duży ruch była nieprzekraczalną barierą dla zwierząt. Podobnie wyglądała ta kwestia na S3 Brzozowo - Miękowo, gdzie powstały cztery przejścia górne, jedno dolne oraz 27 przepustów dla płazów i małych zwierząt. Przejścia powstawały na wszystkich realizowanych inwestycjach.   Zanim wstąpiliśmy do Unii Europejskiej Polska zaczęła korzystać ze środków pochodzących z Unii Europejskiej jeszcze przed wstąpieniem do wspólnoty. Takie wsparcie – w ramach programu PHARE – dotyczyło również inwestycji drogowych na Pomorzu Zachodnim. Największym projektem wówczas realizowanym była przebudowa autostrady A6 między węzłami Klucz i Szczecin Podjuchy. Wówczas nie tylko przebudowane zostały jezdnie autostrady ze starej zniszczonej nawierzchni betonowej na nową bitumiczną, ale również odbudowano południowe nitki mostów przez Odrę Wschodnią i Odrę Zachodnią. Prace były etapami realizowane w latach 1996-1999.  Pierwsze inwestycje po wstąpieniu do Unii Europejskiej W latach 2005-2007 w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport zrealizowaliśmy dwie inwestycje drogowe. Pierwszą z nich była przebudowa autostrady A6 na odcinku Klucz - Kijewo. Była to kontynuacja realizowanej w latach wcześniejszych przebudowy autostrady od granicy polsko-niemieckiej. Cechą charakterystyczną tego odcinka o długości 7,7 km była konieczność całkowitej przebudowy wielu wiaduktów i estakad. Konstrukcje starych obiektów, w tym estakady nad ul. Smoczą, były wyburzane metodą wybuchową. Drugą inwestycją była obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu DK10 na trasie między Szczecinem i Stargardem. Nowa trasa powstała jako droga jednojezdniowa z rezerwą dla budowy drugiej jezdni w przyszłości. Wybudowanie tej drogi umożliwiło wyprowadzenie tranzytu z miejscowości położonych przy jeziorze Miedwie.  Perspektywa 2007-2013 – pierwsze dłuższe odcinki dróg ekspresowych Kolejne lata przyniosły realizację dalszych inwestycji drogowych, nie tylko obwodnic, ale również pierwszego w regionie długiego odcinka nowej drogi ekspresowej. Była to realizowana w latach 2007-2010 droga S3 od Szczecinka do Gorzowa Wielkopolskiego. Na nowej trasie o długości 81,6 km powstały cztery węzły drogowe, w tym węzeł Klucz na połączeniu z autostradą A6 w rejonie Szczecina. Droga była podzielona na trzy odcinki realizacyjne. Trasę sukcesywnie uruchamiano w 2010 roku, ostatni odcinek Myślibórz - Gorzów na sam koniec roku. Wartość dofinansowania dla tego projektu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko sięgnęła blisko 1,5 mld zł.   Oprócz budowy nowej S3 w tych latach powstały jeszcze trzy obwodnice ze wsparciem środków z UE. Najdłuższą z nich była obwodnica Stargardu w ciągu S10 o długości 13,4 km. Nowa trasa z trzema węzłami drogowymi od południa ominęła Stargard. Droga została zrealizowana w latach 2008-2009. Obwodnicę od 2011 roku zyskało też Miękowo. Była ona przedłużeniem drogi S3 od węzła Goleniów Północ. Wcześniej w tym miejscu, ze względu na koniec dwujezdniowej drogi tuż przed tą miejscowością, tworzyły się długie korki. Znaczące utrudnienia komunikacyjne były też w Nowogardzie, gdzie DK6 przebiegała przez samo centrum miasta, krzyżując się drogami wojewódzkimi. Obwodnica o długości 9,4 km w ciągu S6 sprawiła, że ruch tranzytowy od Szczecina do Gdańska od 2012 roku mógł ominąć Nowogard.   Perspektywa 2013-2020 – 250 km nowych inwestycji W kolejnym rozdaniu funduszy UE na Pomorzu Zachodnim realizowany był największy w historii zakres inwestycji drogowych. Łączna wartość unijnego dofinansowania wyniosła 3, 16 mld złotych, przy całkowitej wartości inwestycji 7,49 mld złotych. Łącznie było to 250 km nowych dróg.  Największą inwestycją była bez wątpienia budowa drogi S6 od Goleniowa do Koszalina – łącznie ok. 120 km dwujezdniowej drogi ekspresowej. Zadanie było podzielone na sześć odcinków realizacyjnych. Przebieg nowej trasy różni się od dawnej DK6 i prowadzi w pobliżu Kołobrzegu. Inwestycja została oddana do ruchu w 2019 roku i znacząco poprawiła skomunikowanie obszaru Pomorza Środkowego, łącząc go z siecią dróg ekspresowych i autostrad.  Na drodze S6 dofinansowana była również budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6 o długości 20 km. Część obwodnicy funkcjonuje od 2019 roku. Odcinek o długości ok. 8 km od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód wymagał zmian w projekcie ze względu na warunki gruntowe. Tu od lipca ubiegłego roku funkcjonuje już obwodnica Sianowa, a w tym roku będzie zakończony ostatni brakujący odcinek.  Kolejną inwestycją pod względem wartości, jak i długości po drodze S6 była S11 od Koszalina do Bobolic. Ta blisko 48-kilometrowa droga została oddana do ruchu we wrześniu ubiegłego roku. Trasa była podzielona na trzy odcinki realizacyjne i obecnie ma zupełnie nowy przebieg – łączy się z drogą S6 na węźle Bielice, położonym na zachód od Koszalina.  Zmiany objęły również sieć drogową na zachodzie woj. zachodniopomorskiego, tu przebudowana została autostrada A6 na odcinku Kijewo - Rzęśnica, wraz z węzłem drogowym Szczecin Kijewo. Było to dopełnienie realizowanej etapami od końca lat 90. ubiegłego wieku przebudowy autostrady A6. Ostatecznie zniknęły przedwojenne płyty betonowe, a węzeł drogowy Kijewo zyskał współczesny standard. Prace zakończono w 2022 roku. Ważna była również budowa drogi S3 na odcinku Brzozowo - Miękowo. Na długości 22,4 km powstała dwujezdniowa droga ekspresowa. W 2021 roku realizacja tej inwestycji została zakończona. Kolejną inwestycją była budowa drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa. Obwodnica powstała pierwotnie w latach 2005-2007, również z wykorzystaniem funduszy UE wraz z rezerwą pod drugą jezdnię. W latach 2017-2020 ten teren został wykorzystany i powstała druga jezdnia, a cała S10 od granicy Szczecina do Stargardu mogła już zostać oznakowana jako droga ekspresowa.  Podróż po inwestycjach drogowych wykonanych w ostatnich latach kończymy na wschodzie województwa, gdzie w ostatnich latach zostały oddane do ruchu dwie obwodnice. Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać z obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi S11 o długości 12 km. Nowa droga ominęła od wschodu Szczecinek, uwalniając miasto od ruchu tranzytowego z krajowej jedenastki. Natomiast od 2020 roku kierowcy mogą korzystać z obwodnicy Wałcza w ciągu S10. Droga o długości 17,8 km, wraz z czterema węzłami drogowymi, znacząco wpłynęła na poprawę warunków ruchu na całej DK10, jak i również wyprowadziła z Wałcza ruch tranzytowy, w tym pojazdy ciężarowe, których udział w ruchu na tej trasie wynosi aż 30 proc.      

Polska stała się sercem Europy

Film Ala - 1 Maj 2024 godz. 2:25
W dniu 1 maja 2004 r. Cypr, Czechy, Estonia, Węgry, Łotwa, Litwa, Malta, Polska, Słowacja i Słowenia przystąpiły do Unii Europejskiej. Było to największe rozszerzenie w historii UE. Wejście Polski do Unii Europejskiej to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii naszego kraju. Pomimo trudnej przeszłości, wykazaliśmy się olbrzymią determinacją, aby stać się częścią europejskiej wspólnoty. "1 maja 2004 r. Polska wstąpiła do Unii Europejskiej. Był to przełomowy moment w naszej historii – staliśmy się częścią europejskiej rodziny. Członkostwo w UE to wiele szans i możliwości, ale szczególnie w tym trudnym momencie, także odpowiedzialność" - powiedział premier Donald Tusk. Dalsze bezpieczeństwo naszego kontynentu zależy w dużym stopniu od Polski. A zbliżające się wybory do Parlamentu Europejskiego będą jednymi z ważniejszych w powojennej historii Polski. 20 lat temu Polska stała się członkiem europejskiej rodziny  Ponad 7 mln Polaków urodziło się już po wejściu naszego kraju do Unii Europejskiej. Kolejne 8 mln w momencie akcesji nie miało 18 lat. Część z tej grupy może coś pamiętać z czasów przedunijnych, choć nie mogły one wziąć udziału w referendum akcesyjnym.  Świętowanie sukcesów i fundamentalne pytania o przyszłość Bilans dwudziestolecia Polski w UE jest bezdyskusyjnie dodatni, a świętowaniu rocznicy towarzyszy poczucie, że stanowiło ono dla rozwoju naszego kraju najlepszy okres w jego historii. Potwierdzają to dane statystyczne: udało się nam zmniejszyć dystans względem średniego poziomu rozwoju krajów unijnych z 51,5 proc. PKB per capita w 2004 roku do 80 proc. obecnie. Do Polski z samej polityki spójności trafiły środki o wartości przeszło 161 mld euro, które wspierały inwestycje transportowe, energetyczne, w ochronę środowiska, innowacyjność i rozwój przedsiębiorstw czy wreszcie całą sferę społeczną. „Od 2004 roku zarówno Polska, jak i Europa przeszły istotne przemiany, które doprowadziły nas do wykorzystania tego, co najlepsze ze wszystkich państw członkowskich. Dziś Polska stanowi mocny filar Europy, a polscy obywatele należą do osób najbardziej wspierających UE” - powiedziała Roberta Metsola, przewodnicząca Parlamentu Europejskiego. Jednak obecność w strukturach europejskich oznacza dla krajów członkowskich Wspólnoty znacznie więcej niż tylko potężne dotacje i korzyści płynące z otwarcia granic czy dostępu do jednolitego rynku. Nie bez powodu wejście do UE jest obecnie marzeniem wielu kolejnych społeczeństw, chociażby ukraińskiego, definiujących je jako „żelazną gwarancję bezpieczeństwa” dla swej suwerenności i niepodległości. Wspominał o tym Aleksander Kwaśniewski, prezydent RP w latach 1995-2005, podczas którego kadencji Polacy wpierw poparli integrację w ogólnokrajowym referendum, a następnie świętowali oficjalnie dołączenie do UE. „Obecność w UE to przede wszystkim szansa na utrzymanie niezależności wobec państw trzecich, takich jak Chiny czy Rosja. Polska może dziś, ze swoim potencjałem, proeuropejskim rządem oraz euroentuzjastycznym społeczeństwem, faktycznie współkształtować główne kierunki rozwoju i reform całej Unii. Wspólnota musi się dostosować do dynamicznie zmieniającego się świata i w kilku fundamentalnych kwestiach, takich jak klimat, bezpieczeństwo czy zdrowie, pogłębiać integrację oraz przemawiać jednym głosem” - zauważył prezydent Aleksander Kwaśniewski. Minister funduszy i polityki regionalnej przypomniała, że świętowanie 20-lecia Polski w UE nie może stanowić przysłowiowego „osiadania na laurach”. Pomimo olbrzymich sukcesów, nasz kraj ma wciąż wiele do nadrobienia, chcąc osiągnąć poziom rozwoju i zamożności najbogatszych krajów UE. „Polska mierzy się z jednymi z największych w Europie różnic rozwojowych pomiędzy poszczególnymi regionami, zwłaszcza metropoliami a tzw. prowincją, które koniecznie musimy niwelować. Mamy również wiele do zrobienia także w innych obszarach, jak innowacyjność czy transformacja energetyczna, stanowiąca warunek dla utrzymania konkurencyjności polskiej gospodarki” - podkreślała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz. Prof. Jerzy Buzek, premier RP w latach 1997-2001, wskazywał na potrzebę stałego budowania świadomości społeczeństwa co do korzyści wynikających z członkostwa Polski w UE. Wśród młodszego pokolenia, niepamiętającego czasów sprzed akcesji do Wspólnoty, populistyczne hasła wzywające do tzw. polexitu mogą bowiem padać na podatny grunt. Zaznaczył, że w związku z tym liczy na wysoką frekwencję w zbliżających się wyborach do Parlamentu Europejskiego, legitymizującą nasze zaangażowanie w losy UE. „UE jest dzisiaj odpowiedzią na wielkie zagrożenia dla Europejczyków, a polska prezydencja w 2025 roku zdeterminuje działania Unii na następne lata. Dlatego ważne jest, by klasa polityczna i całe społeczeństwo solidnie się do tego zadania przygotowali” - ocenił prof. Jerzy Buzek. Polska stała się sercem Europy   – Zbudowaliśmy Polskę, która stała się istotną częścią całej cywilizacji – politycznej cywilizacji Zachodu. Staliśmy się Europą w pełnym tego słowa znaczeniu. Nie mówię tu o geografii – mówię o polskim bezpieczeństwie, mówię o tym, że Polakom, Polkom żyje się z roku na rok coraz lepiej, mimo różnych zakrętów. Mówię o tych podstawowych wartościach, czyli o wolności, godności człowieka, o rządach prawa. To jest Europa. Polska stała się sercem Europy, a od 15 października cały świat patrzy na nas z dumą i czasami zazdrością, że w Polsce udało się potwierdzić, że Zachód jest tutaj – podkreślił w specjalnym oświadczeniu Premier Donald Tusk.   Nasza ciężka praca, w tym także mądre wybory Polaków 15 października, sprawiły, że nie musimy już z zazdrością patrzeć na Zachód.   – Geografia najlepiej opisuje ten wielki konflikt, przed jakim dzisiaj stoi świat. Tam, z drugiej strony jest Wschód, jest Rosja ze swoją wojną, biedą, pogardą dla każdego człowieka – skorumpowana i agresywna. Zawsze mieliśmy to i w refleksji historycznej, i w sercach – ten podział na Wschód, od którego chcieliśmy się wyzwolić i Zachód, do którego zmierzaliśmy – zaznaczył Donald Tusk.   Bezpieczeństwo Europy w dużym stopniu zależy od Polski   20-lecie wstąpienia Polski do UE przypada w szczególnym momencie. Cała wspólnota europejska skupia się obecnie na kwestiach bezpieczeństwa. – Staliśmy się państwem silnym oraz silnym i mądrym narodem. Nie jest sztuką wywołać wojnę. Sztuką jest uniknąć wojny, obronić swoją ojczyznę przed wojną i przed zagrożeniem. Jesteśmy dzisiaj tak głęboko usadowieni w Europie i na Zachodzie, że nikt nie odważy się Polski zaatakować, ale musimy o to dbać – podkreślił szef rządu. Donald Tusk podkreślił, że 20 lat obecności Polski w UE, to nie jest finał. Musimy każdego dnia dbać o nasze miejsce w Europie i o NATO.   -  Chciałbym, żeby to dotarło do każdego polskiego serca i polskiego umysłu. Nigdy w historii w tak dużym stopniu od Polski nie zależało bezpieczeństwo całego kontynentu. Albo zadbamy o nasze bezpieczeństwo, o jedność Europy, o trwałość Sojuszu Północnoatlantyckiego albo to się rozpadnie. Wszystko jest w naszych rękach – mówił szef rządu.   Wybory do Parlamentu Europejskiego określą dalszy kierunek UE   Przed nami wybory do Parlamentu Europejskiego. Pomimo odległości, jaka dzieli Brukselę od Polski, będą to jedne z ważniejszych wyborów w powojennej historii naszego kraju.   – Jak mawia znane powiedzenie – “chcesz pokoju, szykuj się do wojny”. Ja dzisiaj powiedziałbym z pełnym przekonaniem – “chcesz pokoju, szykuj się do wyborów”. Ta szczególna  pozycja Polski, polega na tym, że aby być bezpiecznym, aby uchronić się przed tym, co Rosja zafundowała choćby Ukrainie – my dzisiaj nie musimy iść na front. Musimy jednak uchronić Polskę i Europę przed tymi, którzy z zewnątrz albo od wewnątrz podważają Unię Europejską, podważają naszą niepodległość, podważają wartość Sojuszu Północnoatlantyckiego. Wiecie, o kim mówię – poinformował Premier.  Wybory do europarlamentu zdecydują o naszym bezpieczeństwie. – Pamiętajcie o tym, że jeśli w Europie wygrają ci, którzy są wpatrzeni w Putina i Rosję, to piękne polskie marzenie o Polsce bezpiecznej, z wartościami, z wolnością, z godnością każdego człowieka, marzenie o Polsce dobrobytu, to marzenie i coraz lepsza rzeczywistość, może się nagle skończyć. I to naprawdę zależy od nas – tłumaczył Donald Tusk.   UE to lepsza rzeczywistość Polek i Polaków  Rozwój naszego kraju po 2004 r. nabrał szybszego tempa. Członkostwo w Unii Europejskiej pozytywnie wpłynęło na codzienność Polek i Polaków m.in. za sprawą wielu inwestycji.   – Nie lubię celebry, jubileuszy, natomiast te 20 lat w UE to są konkretne liczby. Dzisiaj mamy pięć razy więcej dochodu na głowę mieszkańca niż przed przystąpieniem do UE. Nasz eksport, czyli to, co sprzedajemy tylko do państw UE, jest sześć razy większy niż wtedy, kiedy wstępowaliśmy do UE – przypomniał szef rządu.   Rząd aktywnie działa, aby do Polski wpływały kolejne pieniądze. Za sprawą przywracania praworządności, w ostatnim czasie nasz kraj otrzymał największy jednorazowy przelew w historii członkostwa w UE – 27 mld zł.  Otrzymane środki zainwestujemy m.in. w dostęp do szybkiego Internetu, zwiększenie bezpieczeństwa transportu czy nowe miejsca w żłobkach. Łącznie do naszego kraju wpłynie 137 mld euro, czyli ok. 600 mld zł.       

Biorąc udział w wyborach chronimy demokrację

Film - 30 Kwietnia 2024 godz. 4:54
W dniach 6–9 czerwca 2024 roku ponad 370 milionów osób z 27 państw członkowskich Unii będzie mogło oddać głos w wyborach europejskich. Aby przekazać im wszystkie niezbędne informacje i zachęcić do udziału w wyborach, Parlament Europejski rozpoczyna drugi etap kampanii informacyjnej. Hasłem „Wykorzystaj swój głos. Inaczej inni zadecydują za ciebie” Parlament chce zwrócić uwagę obywateli na to, jak ważna jest demokracja. Kampania składa się z wielu elementów, np. wydarzeń medialnych czy wydarzeń online. Będą w nią zaangażowani partnerzy publiczni i prywatni, będą też inicjatywy, które zaowocują zaangażowaniem społeczności lokalnych. Służby Parlamentu opracowały również materiały edukacyjne specjalnie dostosowane do obywateli z różnych rejonów Unii Europejskiej. Wśród materiałów wyborczych jest między innymi czterominutowy filmik „Wykorzystaj swój głos”. Występują w nim starsze osoby z różnych państw Unii. Opowiadają swoim wnukom o doświadczeniach z demokracją. Podkreślają, że praw demokratycznych nie można uważać za oczywistość. „Demokracja w Unii Europejskiej jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Twój głos zadecyduje o tym, w jakim kierunku Europa pójdzie w ciągu następnych pięciu lat. Przesądzi o tym, w jakiej Europie będziemy żyć”, mówi przewodnicząca Parlamentu Europejskiego Roberta Metsola. „Nie pozwól, by ktoś decydował za ciebie. Zagłosuj 6–9 czerwca 2024 roku. Każdy głos się liczy”. Zbiorowa odpowiedzialność Unia Europejska stoi w obliczu wyzwań, które stale się zmieniają. W przededniu czerwcowych wyborów europejskich Parlament chce potwierdzić swoje zaangażowanie w dialog, jedność i aktywne obywatelstwo. Hasło „Wykorzystaj swój głos. Inaczej inni zadecydują za ciebie” przypomina, że demokracja to cenne dziedzictwo, o które trzeba dbać i którego należy bronić.  „Demokracja do zbiorowa odpowiedzialność nie wobec ideałów politycznych lub konkretnych kwestii, ale wobec nas samych”, powiedział rzecznik Parlamentu Jaume Duch. „Demokracja europejska jednoczy nas bardziej niż przypuszczamy – jednoczy narody, pokolenia i różne frakcje polityczne. W dzisiejszych spolaryzowanych czasach łatwo o tym zapomnieć. Dlatego nasza kampania przypomina o tym, co nas jednoczy”. W filmiku, który jest centralnym elementem kampanii, mowa także o burzliwej historii wielu krajów Europy. Kraje te doświadczyły konfliktów zbrojnych i ograniczeń swobód indywidualnych. Przekonały się, jak krucha jest demokracja, jeżeli nie będziemy jej umacniać.  Wzrost zainteresowania wyborami europejskimi W 2019 roku do urn poszła ponad połowa uprawnionych wyborców w Europie (50,6%). Wiosną tego roku Parlament zlecił sondaż Eurobarometru we wszystkich państwach członkowskich Unii. Wzięło w nim udział ponad 26 tysięcy respondentów. Z sondażu wynika, że czerwcowymi wyborami jest zainteresowanych 60% Europejczyków. To o 11 punktów procentowych więcej niż wiosną 2019 roku (na trzy miesiące przed poprzednimi wyborami). Ponadto 71% respondentów twierdzi, że odda głos w wyborach. To 10 punktów procentowych więcej niż ostatnio.  Wyniki sondażu sugerują, że 80% Europejczyków zgadza się z twierdzeniami, że „trzeba głosować, aby utrzymać demokrację” (81%) oraz „trzeba głosować, by zapewnić następnym pokoleniom lepszą przyszłość” (84%). Ponad 81% Europejczyków uważa, że udział w wyborach jest ważny ze względu na aktualną sytuację geopolityczną.