Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Szpital zyska kardiochirurgię i parking

Autor Paweł Kaczor / info. i grafika: Szpital Wojewódzki w Koszalinie 21 Sierpnia 2014 godz. 14:04
Bałtyckie Centrum Chorób Serca Medinet zbuduje na terenie Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie pawilon kardiochirurgii z pododdziałem dziecięcym i wielopoziomowy parking. Koszt inwestycji to kilkadziesiąt milionów złotych. Pieniądze w całości będą pochodzić z konta wspomnianej firmy.

Inwestor wybuduje i poprowadzi na terenie szpitala oddział, w którym będą świadczone usługi w zakresie kardiochirurgii zarówno dziecięcej, jak i dla pacjentów dorosłych. W założeniach placówka będzie przeprowadzać ok. 700 zabiegów rocznie. Nowy oddział będzie wyposażony m.in. w salę intensywnego nadzoru kardiochirurgicznego. Inwestycja będzie kosztować ok. 25-30 mln zł.

 

Prace zostaną w całości sfinansowane przez inwestora – Bałtyckie Centrum Chorób Serca Medinet. Sama hala hybrydowa, która umożliwia jednoczesną pracę radiologa, kardiologa i kardiochirurga, to koszt ok. 10 mln zł. Ponadto na konto koszalińskiego szpitala trafi rocznie ok. 500 tys. zł z tytułu dzierżawy działek. Prace mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. Inwestor na zakończenie budowy oddziału

kardiochirurgii będzie miał 20 miesięcy.

 

- Chcielibyśmy, aby pierwszy dorosły pacjent został przyjęty pod koniec przyszłego roku. Wszyscy pacjenci, którzy w tej chwili obsługiwani są przez kardiologię koszalińskiego szpitala, nadal będą przyjmowani w nowym oddziale w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Zamierzamy zatrudnić ok. 80 osób, w tym lekarzy i obsługę. W pierwszej kolejności będziemy wspierać się miejscowymi lekarzami. – informuje prof. Romuald Cichoń, przedstawiciel inwestora i przyszłego operatora kardiochirurgii z pododdziałem dziecięcym.

 

Warto dodać, że wcześniej niż kardiochirurgia, bo po ok. 10 miesiącach, do dyspozycji ma zostać oddany wielopoziomowy parking, który powstanie w miejscu obecnego (przy poradniach specjalistycznych). W założeniach ma być płatny. Możliwe, że na czas budowy uda się znaleźć dodatkowe miejsca parkingowe. Cóż, żeby było lepiej, przez jakiś czas musi być gorzej.

Następny artykuł

Czytaj też

Nowa siedziba „Civitas Christiana”

Paweł Kaczor / info. i wizualizacja: Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” - 21 Sierpnia 2014 godz. 16:02
Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” zleciło budowę budynku usługowo-mieszkalnego zlokalizowanego w Koszalinie przy ul. Ks. Czesława Domina. W założeniach inwestycja ma zostać ukończona w ciągu dwóch lat. Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Budowlane „Kuncer”. - Prace nad projektem powierzyliśmy pracowni, w której udziałowcem jest Rajmund Rink. To on wziął na siebie cały ciężar projektowy. – mówi Ryszard Pilich, przewodniczący Rady Oddziału Okręgowego „Civitas Christiana” w Koszalinie. W ramach prac budowlanych przewiduje się wykonanie m.in. budynku usługowo-mieszkalnego, zjazdu i parkingu podziemnego, chodników, małej architektury, ogrodzenia, a także przyłączy kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wody oraz kabla oświetlenia terenu.   - Zaprojektowano budynek usługowo-mieszkalny wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, tj. przyłączami i instalacjami. Budynek zakomponowano w zabudowie wolnostojącej, pierzowej w południowo-wschodniej części działki. Zabudowa narożna, symetryczna w układzie „V”. Budynek trzybryłowy – rotunda z dwoma skrzydłami. W przyziemiu zlokalizowano dwa podcienie (po jednym na skrzydło). Zachowano istniejący zjazd z drogi publicznej przy ul. Krzywoustego. Zjazd ten ulegnie przebudowie tylko w obrębie działki inwestora. – informuje Rajmund Rink, autor projektu.   Ponadto z uwagi na realizację parkingu podziemnego projekt zakłada wykonanie murów oporowych z balustradami zabezpieczającymi. Dostęp klientów do budynku przewidziano od strony ul. Krzywoustego i ul. Ks. Domina. Obiekt będzie posiadał również wejścia przez garaż oraz od zaplecza. – Dostęp niepełnosprawnych do budynku zaprojektowano od strony ul. Ks. Domina oraz z garażu – komunikacją wewnętrzną. Wewnętrzną część działki zagospodarowano jako plac wewnętrzny z nawierzchnią brukowaną oraz czynną biologicznie (trawnik z geokratą/kostką ażurową). Magazyn odpadów stałych zaprojektowano jako wydzielone pomieszczenie budynku. – podaje Rajmund Rink.   Wykonawcą projektu jest firma „Kuncer”. – Nastąpiło już wyburzenie ostatnich elementów dawnego pawilonu „Civitas Christiana”. Obecnie teren przygotowywany jest do prac budowlanych. Na budowę wkroczyli również archeologowie. Na razie nie mamy żadnych doniesień o odkryciach, które prawdopodobnie będą. Jednak nie spodziewamy się jakiś wielkich znalezisk. Budowa powinna zakończyć się w ciągu dwóch lat. – komentuje Ryszard Pilich, przewodniczący ROO CV w Koszalinie.   Obiekt zaprojektowano jako trzybryłowy: rotunda z dwoma symetrycznymi skrzydłami. Wszystkie lokale rozmieszczone w rotundzie i skrzydłach będzie łączyć komunikacja pozioma i pionowa. Budynek będzie posiadać 4 kondygnacje z pomieszczeniami i lokalami. W piwnicy zaprojektowano garaż podziemny, pomieszczenia techniczne i gospodarcze, a także klatkę, hol i dźwig platformowy. Na parterze będą znajdować się 2 lokale handlowe i 1 lokal handlowo-biurowy dwukondygnacyjny. Pierwsze piętro to siedziba „Civitas Christiana”, 1 lokal biurowy i 1 lokal handlowo-biurowy dwukondygnacyjny. Na poddaszu będą znajdować się 2 mieszkania i pomieszczenie gospodarcze.   Ile pieniędzy pochłonie inwestycja? – O kosztach jeszcze do końca nie możemy mówić m.in. z tego względu, że nie mamy ustalone z wykonawcą czy możemy podać te dane do publicznej wiadomości. Na pewno będzie to kilka milionów złotych. – wyjaśnia Ryszard Pilich. Inwestycja będzie finansowana wyłącznie ze środków Katolickiego Stowarzyszenia „Civitas Christiana”. – Pieniądze w całości będą pochodzić z naszego budżetu. Budynek w sposób godny wzbogaci architekturę Koszalina i będzie miejscem wyjątkowym. Liczymy, że inwestycja przypadnie koszalinianom do gustu. – mówi Pilich.

Futurystyczny Koszalin z przeszłości

Robert Kuliński/ fot. K. Szadkowski - 18 Sierpnia 2014 godz. 9:41
Koszalin - niegdyś miasto wojewódzkie, był jednym z bardziej interesujących miejsc na mapie pomorza środkowego. O ile znane są projekty z „wielkiej płyty”, które służą do dziś - choćby na osiedlu „Przylesie” to niewielu wie jak odważnie planowano rozbudować centrum miasta. Za pośrednictwem facebookowej Strony Stary Koszalin niedawno można było obejrzeć fotografie starej makiety, prezentującej futurystyczne, jak na owe czasy, pomysły zespołu architektów w składzie: mgr inż. arch. Jerzy Toke, mgr inż. arch. Stefan Warzyński, mgr Eleonora Drobik, mgr inż Jezry Szadkowski oraz mgr inż Jerzy Mikrzak. Na zdjęciach można zobaczyć obszar od dworca kolejowego (strona lewa) do połowy ścisłego centrum (strona prawa). Fotografie przedstawiają także kolejne etapy przebudowy dróg, ale najbardziej poruszającym projektem było poprowadzenie drogi biegnącej na estakadzie wzdłuż torów, ponad parkingiem i przejściem podziemnym oraz nad dworcem PKS i torami. Ten projekt otrzymał II Nagrodę Ministra. Skontaktowaliśmy się z synem jednego z członków zespołu architektów Jakubem  Szadkowskim, aby opowiedział o  atmosferze jaka panowała wokół tego planu. Mój ojciec właściwie zaraz po studiach rozpoczął pracę w Koszalinie i jego projekty były uważane za kontrowersyjne. - Mówi Szadkowski. - Wychodził z założenia, że tego typu realizacje wdraża się raz na sto lat, więc należy myśleć bardzo szeroko o tym, aby  zapewnić komfort użytkownikom dróg w perspektywie długoterminowej.  Inspirował się przede wszystkim rozwiązaniami zachodnimi i może to wzbudzało takie poruszenie. Mimo tego udało się zrealizować kilka pomysłów tamtego planu, np. przejście podziemne na ul. Dworcowej oraz kompleksową obsługę dworca – parking na wyspie dzielącej pasy ruchu oraz skrzyżowanie z ulicą B.oW.iD. wraz z wiaduktem kolejowym.   Założenia planu obowiązują w sumie do dziś. - Dodaje. –  Pokłosiem tego projektu była np. przebudowa obecnej ul. Stawisińskiego. Została jednak przeprowadzona zupełnie na odwrót, gdyż pierwotnie obwodnica miała przebiegać w tunelu podziemnym pod ulicą Zwycięstwa jako skrzyżowanie bezkolizyjne. Tak samo pomysł na nitkę  przy ul. Władysława  IV.  Tam  miała być autostrada. Takie rozwiązania pozwoliłyby skierować ruch samochodowy poza ścisłe centrum miasta, a zwłaszcza rynek.  W planach był także deptak, który miał łączyć dworzec z Górą Chełmską.Makieta, choć w czerni i bieli rzeczywiście robi wrażenie i pobudza wyobraźnię. Oczywiście można obecnie jedynie fantazjować -  jakby to było, gdyby plan został wdrożony w całości.  Bardzo podoba mi się plan przebudowy (rozbudowy), miasta z lat 70-tych. – Mówi Grzegorz Otulakowski, grafik. - Koszalin ma tam jednolity pomysł na centrum, którego niestety aktualnie brakuje.  Po godzinie 17 ulice między dworcem a Pocztą Główną pustoszeją.  Życie miejskie koncentruje się paradoksalnie przy cmentarzu  w centrum handlowym. Na planach z tamtych lat widać zagospodarowany plac „manhatanu”. - Dodaje. - Tam mogłoby być właśnie centrum handlowe, które wtapiałoby się w miasto, gdzie przy głównej ulicy byłyby także sklepy i kawiarnie. Mieszkańcy spacerując ulicami miasta mogliby nie zauważyć przejścia z centrum handlowego na ulicę. Pomysł na dworzec - aktualnie kanarkowy baraczek. - Stwierdza Otulakowski.- W wizji architektów z tamtych lat to atrakcyjny architektonicznie obiekt z zaplanowaną przestrzenią wokół, parkingiem na dachu i fajnym biurowcem.  Całość przypomina małe lotnisko, ale czemu nie mierzyć wysoko? Było to miasto wojewódzkie.Widać, że część z tych planów została zrealizowana. Pewnie stąd mamy autostradę przez ul. Zwycięstwa. Szkoda, że aktualnie próby zagospodarowania centrum są realizowane bez ładu i pomysłu. Tu jakaś „plomba”, tu straszący także barak (Mc Donalds – C.H. Cegielski). Według mnie w tym zestawieniu, wizja architektów sprzed ponad  30 lat, jawi się jako arcydzieło.- Kwituje.Jak wam podoba się projekt organizacji przestrzennej  Koszalina z lat 70 – tych ubiegłego wieku? Zapraszamy do dyskusji.

Radni pod lupą

Ekoszalin.pl na podst. inf. UM w Koszalinie - 11 Sierpnia 2014 godz. 6:00
Tegoroczny listopad oznacza wybory samorządowe. Koszalinianie dokonają wyboru nie tylko prezydenta ale także i radnych. Do końca sierpnia trwa nasza sonda dotycząca oceny pracy prezydenta Piotra Jedlińskiego. Teraz nadszedł czas na wzięcie pod lupę także i radnych. Jakimi byli radnymi? Może trochę leniuchowali? A może byli zbyt aktywni? Jak głosowali w najważniejszych dla nas sprawach? Jakie mają pomysły na rozwój miasta? I w końcu, czy po raz kolejny damy im szansę decydowania w naszym imieniu? Na te wszystkie pytania Czytelniku musisz sobie odpowiedzieć, by świadomie wziąć udział w naszej najnowszej sondzie. Tomasz Adam Bernacki Dorota Róża Chałat Barbara Anna Grygorcewicz Sergiusz Karżanowski Krystyna Kościńska Mariusz Jan Krajczyński Anna Bożena Mętlewicz Urszula Teresa Mikietyńska Grzegorz Andrzej Niski Marek Zbigniew Reinholz Robert Konstanty Rokaszewicz Agata Sapieha Łukasz Krzysztof Sendlewski   Mirosław Michał Skórka Sebastian Marian Tałaj Ryszard Tarnowski Bogumiła Ryszarda Tiece Stefan Bogusław Turowski Marcin Waszkiewicz   Artur Wezgraj   Izabela Regina Wilke Artur Wiśniewski Mieczysław Załuski Jerzy Zaroda   Eugeniusz Żuber  

Sonda: jak oceniasz prezydenta Koszalina?

Redakcja - 29 Czerwca 2014 godz. 11:58
Możesz wyrazić swoją opinię w sprawie sprawowania przez Piotra Jedlińskiego władzy w mieście. Masz kłopot z podjęciem decyzji? Wahasz się? Wpisz "Jedliński"do naszej wyszukiwarki i poznasz materiały, w których o nim informowaliśmy. Jesteś leniwy? Nie chce się Tobie tego robić? Ok! Zrobiliśmy to za Ciebie. Wystarczy kliknąć w jeden z poniższych artykułów….         Oceń pracę prezydenta - kliknij tutaj.