Artur Rutkowski: Jak zaczęła się Twoja przygoda z wyścigami?
Adam Zalewski: Początek ciężko określić, miałem 1,5 roczku, gdy dostałem elektryczny traktorek, a że był za wolny to tata przerobił go z 6 na 12 volt i jeździł szybciej, w wieku 4 lat dostałem quada spalinowego, a w wieku 6 lat zacząłem trenować karting, w wieku 8 lat zrobiłem licencję kartingową i zacząłem startować w mistrzostwach Polski, po roku startów zostałem powołany do kadry narodowej kartingu w wieku 9 lat byłem mistrzem kraju kategorii ROTAX MAX 125cm3 w wieku 11 lat Tata zbudował mi samochód do driftingu, w wieku 12 lat wystartowałem w pierwszych zawodach driftingowych, a na koniec sezonu 2012 Polska Federacja Driftingu zaprosiła mnie na mistrzostwa Polski w Poznaniu.
Skąd pomysł na drifting?
- Drift to był bardziej przypadek, zabrakło nam funduszy na karting i Tata chcąc umożliwić mi kontakt z kierownicą, zbudował mi samochód, którym miałem sobie jeździć po placu lub na naszym koszalińskim torze. Gdy ludzie z Motopark Koszalin zobaczyli jak ja jeżdżę zaproponowali bym wystartował w DPB i tak to się potoczyło.
Co fascynuje Cię w kontrolowanym poślizgu?
- Kocham poślizgu, emocje, prędkość i fantastyczną atmosferę podczas zawodów.
Jakie cechy musi posiadać dobry drifter?
- Wydaje mi się, że spokój, opanowanie podczas zawodów, agresja podczas jazdy w parach, a także w kwalifikacjach.
Jak zacząć zabawę w drift? Na jaki samochód postawić, o jakiej mocy, jak powinien być on przygotowany?
- Żeby rozpocząć zabawę w drift potrzeba zwykłe autko najlepiej coś z Beemek, tzn. BMW E30 lub też BMW e36 to są auta od, których większość zawodników zaczyna, więc myślę, że na sam początek to dobry wybór, Ja osobiście zaczynałem z autem BMW e36 z silnikiem 1.8 is, po kilku treningach na lotnisku uznaliśmy, że warto przenieść się na tor, po pewnym czasie zacząłem opanowywać tor i uznaliśmy z tatą, że warto, by było zmienić na większą jednostkę był to silnik 4.4 V8 (286 koni) na nasz tor była to odpowiednia moc.
Czym obecnie jeździsz w zawodach?
- Moje autko, którym jeżdżę na zawodach w tej chwili to BMW E30 z silnikiem 4.4 V8 + Nitro ok. 400 koni.
Dlaczego akurat BMW?
- Wybrałem BMW, ponieważ jest najpopularniejsze wśród aut do driftu.
Gdzie szukać porad, pomocy, instruktażu, fachowych mechaników, jeśli marzy się o trenowaniu jazdy bokami?
- Do stawiania pierwszych kroków w drifcie bardzo polecam Akademię driftu przy STW Center, tam również można zlecić budowę driftowozu, polecam również warsztat samochodowy AN-CAR znajdujący się w Koszalinie.
Gdzie trenować, jeśli ze względów bezpieczeństwa ulice nie wchodzą w grę? Ile jest torów w Polsce bądź innych miejsc nadających się do tego?
- Nie znam wszystkich torów w Polsce, gdzie można trenować, ja sam trenuje na torze Motoparku Koszalin, dobre są także opuszczone place takie jak stare lotniska.
Jak często trenujesz?
- Chciałbym trenować jak najczęściej, lecz niestety budżet na to nie pozwala, dlatego jedynymi treningami są te przed zawodami.
Czy treningi przeszkadzają Ci w nauce?
- Nie kolidują, może dlatego, że jest ich mało.
Kto jest Twoim sportowym idolem ?
- Jednego wybranego idola nie mam, mam, natomiast przyjaciół drifterów, z których biorę przykład. Bardzo bym chciał spróbować się w wyścigach torowych 1:1