Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Słodki smak kontrowersji — czy polski system podatkowy sprzyja zdrowiu?

Autor Art, fot. archiwum 14 Lipca 2025 godz. 16:34
To nie jest słodka opowieść. To gorzki komentarz o tym, jak przepisy podatkowe potrafią iść wbrew zdrowemu rozsądkowi — i zdrowiu Polaków. Ostatnie wystąpienie senatora Stanisława Gawłowskiego rozgrzało debatę do czerwoności.

W czerwcu senator Stanisław Gawłowski skierował do minister zdrowia Izabeli Leszczyny interpelację. Nie owijał w bawełnę.

„W efekcie obecnych przepisów dochodzi do sytuacji, w której napoje z wysoką zawartością cukru, ale zawierające minimalny dodatek soku, są reklamowane jako zdrowsze i są obciążone preferencyjną stawką 8% VAT. Tymczasem woda — najzdrowszy napój — jest obciążona 23-procentowym VAT-em!” — grzmiał Gawłowski.

Opłata cukrowa — dobry zamiar, słaby efekt?

Senator wytknął, że konstrukcja tzw. „opłaty cukrowej”, wprowadzona w 2021 roku, miała ograniczyć spożycie słodzonych napojów i zachęcać producentów do zmiany składu. Jednak w praktyce, jak zauważył:

 

„Producentom udało się wykorzystać luki w systemie. W efekcie dostęp do obniżonej stawki VAT zyskali nawet producenci piw i napojów energetycznych, co zwiększa atrakcyjność tych produktów, zamiast ją ograniczać.”

Absurd w podatkach: słodkie napoje z ulgą, woda z pełną stawką

Największe oburzenie senatora wywołał fakt, że woda butelkowana — symbol zdrowego wyboru — jest objęta najwyższą, 23-procentową stawką VAT, podczas gdy napoje energetyczne czy piwa bezalkoholowe z sokiem mogą liczyć na preferencje.

„Dochodzi do paradoksu, w którym najzdrowszy produkt, czyli woda, staje się droższy i mniej konkurencyjny wobec słodkich, wysokokalorycznych napojów. To nie sprzyja promocji zdrowego stylu życia!” — alarmował Gawłowski.

Piwo — napój czy żywność?

Senator zwrócił też uwagę na kwestię oznakowania piw:

„Konsumenci nie mają dostępu do pełnego składu piw alkoholowych, zwłaszcza tych, które zawierają dodatki smakowe czy syropy. Brak transparentności w składzie to wprowadzanie ludzi w błąd i łamanie zasad świadomego wyboru.”

Ministerstwo odpowiada: kompromisy i badania

W odpowiedzi Ministerstwo Zdrowia podkreśliło, że przepisy są wynikiem szerokich konsultacji, a opłata cukrowa przyniosła już pewne pozytywne efekty — m.in. spadek sprzedaży napojów słodzonych. Resort zapowiedział też, że w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025 prowadzone będą dalsze badania dotyczące wpływu opłaty na wybory konsumenckie.

Senator Gawłowski nie ma wątpliwości:

„Polska potrzebuje odważnych, kompleksowych działań legislacyjnych, a nie półśrodków i kompromisów z branżą spożywczą. Promowanie zdrowia nie może być pustym sloganem — musi być rzeczywistym priorytetem polityki państwa.”

Czy zdrowie przegra z fiskusem?

Obecna debata pokazuje, że polski system fiskalny wciąż daleki jest od ideału, jeśli chodzi o wspieranie zdrowych wyborów. Senator Gawłowski stawia sprawę jasno: albo wreszcie postawimy na przejrzystość i zdrowie obywateli, albo dalej będziemy tonąć w morzu słodkich kompromisów.

 

Czytaj też

Senator Gawłowski: Transformacja energetyczna to walka o przyszłość Europy​

Art za senat.gov.pl, fot. Tomasz Paczos, Kancelaria Senatu - 14 Kwietnia 2025 godz. 22:59
14 kwietnia 2025 roku w Senacie Rzeczypospolitej Polskiej odbyło się spotkanie przewodniczących komisji ds. klimatu i energii z państw członkowskich Unii Europejskiej. Wydarzenie to, zorganizowane w ramach parlamentarnego wymiaru polskiej prezydencji w UE, poświęcone było tematowi „Energetyka zeroemisyjna a konkurencyjność i bezpieczeństwo UE”.​ Senator Stanisław Gawłowski, przewodniczący Komisji Klimatu i Środowiska, prowadził obrady, podkreślając kluczową rolę parlamentarzystów w przekonywaniu obywateli do konieczności transformacji energetycznej. Zwrócił uwagę, że zapewnienie bezpiecznej, czystej i taniej energii w Unii Europejskiej jest ogromnym wyzwaniem, szczególnie w kontekście ograniczonych zasobów. „To walka o przyszłość Europy” – zaznaczył senator Gawłowski.​ Odnosząc się do raportu Mario Draghiego, senator Gawłowski stwierdził, że strategia na rzecz dekarbonizacji nie tylko nie może, ale musi być siłą napędową wzrostu Unii Europejskiej. Podkreślił, że do realizacji tej strategii niezbędna jest wola polityczna oraz wspólne działanie wszystkich krajów członkowskich, zamiast konkurowania ze sobą.​ W trakcie spotkania omawiano również kwestie związane z unijnym kompasem na rzecz odzyskania konkurencyjności i paktem dla czystego przemysłu. Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że transformacja energetyczna musi być sprawiedliwa, a państwa UE powinny mieć równy dostęp do wsparcia finansowego w tym zakresie.​ Wydarzenie to stanowiło istotny krok w kierunku budowania wspólnej strategii energetycznej Unii Europejskiej, opartej na zasadach solidarności, zrównoważonego rozwoju i innowacyjności.​

Stanisław Gawłowski: Zielony wodór to przyszłość energetyki, a Pomorze Zachodnie ma wszelkie predyspozycje, by odegrać w niej kluczową rolę

eWok, fot. FB/Stanisław Gawłowski - 14 Stycznia 2025 godz. 22:07
Pomorze Zachodnie może wkrótce zostać liderem w produkcji zielonego wodoru, a miasto Koszalin odegrało kluczową rolę w zainicjowaniu tego procesu. W Koszalinie odbyło się spotkanie z potencjalnymi inwestorami, w trakcie którego omówiono możliwości rozwoju sektora odnawialnego wodoru oraz związane z tym korzyści dla regionu. W wydarzeniu wzięli udział m.in. senator Stanisław Gawłowski i prezydent Koszalina Tomasz Sobieraj. Uczestnicy rozmów podkreślili strategiczne znaczenie projektu dla transformacji energetycznej Polski. Jednym z głównych tematów dyskusji było stworzenie Zachodniopomorskiego Klastra Zielonego Wodoru, w którym uczestniczą takie firmy jak PNE, Sevivon, a także operatorzy sieci przesyłowej GAZ-SYSTEM i niemiecki GASCADE Gastransport GmbH. Zielony wodór i ogromne inwestycje w energię odnawialną Projekt zakłada budowę elektrowni wiatrowych i fotowoltaicznych o łącznej mocy 2 GW, które będą zasilały instalacje elektrolizy o mocy 1 GW. Koszalin, jako centrum dyskusji nad tym przełomowym projektem, przyciągnął uwagę inwestorów i ekspertów, którzy planują uczynić z Pomorza Zachodniego jeden z filarów europejskiej transformacji energetycznej. Projekt uzyskał wsparcie Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Środowiska i Infrastruktury (CINEA), która dofinansowała studium wykonalności. To pokazuje, że inwestycje te wpisują się w priorytety Unii Europejskiej w zakresie ochrony klimatu i zrównoważonego rozwoju.   Koszalin jako miejsce strategicznych decyzji Podczas koszalińskiego spotkania podkreślono znaczenie współpracy lokalnych samorządów z partnerami biznesowymi. Sevivon, jako jeden z kluczowych graczy w sektorze OZE, zaprezentował swoje doświadczenia w rozwijaniu projektów wiatrowych i fotowoltaicznych. Firma realizuje obecnie ponad 60 projektów OZE o łącznej mocy 3,1 GW i aktywnie współpracuje z samorządami w całej Polsce. Dialog i partnerstwo z władzami lokalnymi to podstawa sukcesu tych inwestycji, co widać także w podejściu Sevivonu, który na bieżąco angażuje się w konsultacje społeczne oraz współpracę strategiczną na poziomie krajowym i regionalnym.   Hydrogen Conference i przyszłość energetyki Podsumowaniem rozmów z Koszalina będzie udział senatora Stanisława Gawłowskiego w Hydrogen Conference , która odbędzie się 16 stycznia w Warszawie. Na tym międzynarodowym wydarzeniu omówione zostaną wyzwania związane z rozwojem zielonego wodoru oraz bezpieczeństwem energetycznym w regionie Morza Bałtyckiego. Podczas kongresu eksperci z Polski, Norwegii, Danii i innych państw regionu Morza Bałtyckiego będą dzielić się doświadczeniami w zakresie ochrony krytycznej infrastruktury. Przykłady zabezpieczeń stosowanych przez Danię czy Norwegię mogą być inspiracją dla Polski, która, jak podkreśla Senator Gawłowski, stoi przed wyzwaniem skutecznego zabezpieczenia swoich zasobów energetycznych.   Bezpieczeństwo energetyczne, a infrastruktura krytyczna Ostatnie doniesienia medialne dotyczące obecności rosyjskiej „floty cieni” w rejonie Baltic Pipe przypominają o znaczeniu monitorowania infrastruktury krytycznej na Bałtyku. Wojsko dementuje informacje o incydencie, ale operacja „Zatoka”, prowadzona od trzech lat przez Marynarkę Wojenną, podkreśla wagę takich działań. Celem jest wykrywanie podejrzanych aktywności i ochrona kluczowych elementów infrastruktury energetycznej. Kampania informacyjna na rzecz transformacji energetycznej W ramach zwiększania świadomości społecznej na temat energetyki odnawialnej kapitan Roman Paszke oraz aktor Bogusław Linda proponują organizację serii regat żeglarskich połączonych z kampanią informacyjną. Projekt Baltic Energy Challenge ma na celu edukację w zakresie dywersyfikacji źródeł energii oraz konieczności inwestycji w infrastrukturę OZE.        

Stanisław Gawłowski: Rusza modernizacja linii kolejowej Gdynia-Słupsk-Koszalin-Szczecin

Ala za FB/Stanisław Gawłowski - 6 Września 2024 godz. 11:38
"Aktualnie budowany jest drugi tor z Gdyni do Słupska. Trwają już przygotowania dokumentacji modernizacji linii ze Słupska przez Koszalin do Szczecina" - informuje w social mediach senator Stanisław Gawłowski. Modernizacja odcinka linii kolejowej Gdynia - Szczecin ujęta została ww Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do 2032 roku). 6 lutego 2023 roku podpisano umowę na realizację robót budowlanych na odcinku Lębork - Słupsk. Prace te zakończą się - planowo - do listopada 2026 roku.  Równocześnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują modernizację linii 202 na odcinku Słupsk-Koszalin-Szczecin w ramach projektu pn. "Prace na ciągu transportowym Trójmiasto - Szczecin na odc. Słupsk - Szczecin Dąbie przez Koszalin/Stargard/Kołobrzeg - Goleniów, obejmującym linie kolejowe nr 202 351, 401 i 402.  Analizowana jest możliwość nowego przebiegu linii kolejowych przez Darłowo, Darłówko, Mielno oraz inne miejscowości nadmorskie. Zadanie to jest na etapie realizacji przedprojektowej. Ze Słupska do Koszalina jechalibyśmy z prędkością do 200 km/godz., a miedzy Koszalinem, a Stargard do 160 km/godz. W wyniku tej inwestycji zbudowany zostanie drugi tor, powstaną bezkolizyjne skrzyżowania,