Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Koszalin: Sesja "śmieciowa" przerwana

Autor Ala 9 Marca 2021 godz. 16:32
Burzliwy i krótki przebieg miała zwołana na wniosek prezydenta Koszalina Piotra Jedlińskiego nadzwyczajna sesja dotycząca zmiany sposobu naliczania opłat za wywóz nieczystości. Niespodziewanie sam prezydent Jedliński zaproponował przerwanie obrad. Wcześniej podobne wnioski złożyli Sebastian Tałaj i Błażej Papiernik.

Najpierw radni pokłócili się o to, kto pierwszy wpadł na pomysł przerwania sesji. Papiernik, członek klubu radnych Wspólny Koszalin wniósł o przerwanie sesji i kontynuowanie jej 18 marca. Zaproponował, by w tym czasie zespół składający się z przedstawicieli trzech klubów wypracował optymalną zmianę opłat. Tałaj, przewodniczący klub radnych Koalicja Obywatelska zarzucił Papiernikowi "nieeleganckie zachowanie i wykorzystanie jego pomysłu dotyczącego przerwy sesji. Tałaj równocześnie zaproponował, by przerwa trwała do 23 bm., tak by przeanalizować metody naliczania opłat zależnych od wody, od osoby i od metrów. Za Papiernikiem wstawił się jego klubowy, starszy kolega Marek Reinholz, który twierdząc, że to bardzo ważna i trudna uchwała, a o przerwę w sesji wnioskował już do południa. Bernacki odpowiedział: - To naprawdę bez znaczenia czy radny Reinholz obudził się o godz. 10.30, czy o którejś tam... Nie będziemy się licytować. Ważne, by uchwała zyskała możliwość konsultacji społecznych - dodał. W podobne tonie wypowiedział się Artur Wiśniewski (PiS): Skończy z tym: czyj wniosek o przerwę jest lepszy, a czyj gorszy. Nie wdając się w tą przepychanki widzę, że potrzebna jest przerwa, a radni powinni otrzymać od prezydenta dodatkowe informacje dotyczące tego problemu - powiedział szef klubu radnych PiS. Głos zabrał także prezydent Koszalina, który dość zaskakująco zaproponował przerwę w pracach sesji do 23 bm. i powołania zespołu składającego się po dwóch przedstawicieli z każdego klubu radnych. Z taki składem zespołu nie zgodził się radny Bernacki. - W konsultacjach społecznych powinni wypowiedzieć się przedstawiciele rad osiedli, spółdzielni, a nie sześciu radnych. W podobnym tonie wypowiedziała się radna Dorota Chałat (KO), która nawet stwierdziła, że nie widzi możliwości, aby radni 23 marca byli w stanie przegłosować zaproponowaną przez prezydenta uchwałę. Wniosek Sebastiana Tałaja został poddany pod głosowanie. Za jego przyjęciem głosowali wszyscy obecni online radni (24). 

 

Czytaj też

Koszalin: Sprawiedliwie za śmieci, maksymalnie za nieruchomości

eWok - 28 Listopada 2024 godz. 9:03
- Za kreatywną księgowość poprzedniej władzy dziś musimy płacić - mówił podczas czwartkowej sesji Rady Miejskiej radny klubu Koalicji Obywatelskiej Michal Listowski. - Pan, panie radny Jedliński rozmawiał tylko z prezesami spółdzielni i urzędnikami. Zwykłych mieszkańców pan w ogóle nie chciał słuchać - dodała Dorota Chałat, szefowa klubu KO. - Jako czarna owca tej rady powiem tylko, że proponowany nowy system opłat za wywóz odpadów jest bardzo niestabilny - bronił się Piotr Jedliński były prezydent miasta, a dziś członek klubu Trzecia Droga. Po tych uprzejmościach i drobnych utarczkach słownych ostatecznie radni przegłosowali uchwałę wprowadzającą nowy system opłat za wywóz odpadów. Od stycznia przyszłego roku mieszkańcy zapłacą 107 złotych za wywóz śmieci miesięcznie. Jeśli jednak złożą deklarację, że ich gospodarstwo domowe jest jednoosobowe, zapłacą 37 zł miesięcznie. Jeśli poinformują, że ich gospodarstwo domowe jest dwuosobowe, będą płacić 67 złotych. Gospodarstwa zamieszkiwane prze trzy i więcej osób będą płacić 107 złotych. - Nie ma w pełni sprawiedliwego systemu ponoszenia kosztów za wywóz nieczystości w mieście - podsumował Tomasz Bernacki, zastępca prezydenta. - Ale ten jest optymalny. Pracowaliśmy nad nim od maja. Wyliczyliśmy, że kwotą podstawową, bazową jest właśnie 37 złotych. W szeroko przeprowadzonych konsultacjach społecznych koszalinianie utwierdzili nas w tym, że ta decyzja jest właściwa - dodał Bernacki.  Także dość ostro było podczas dyskusji dotyczącej podjęcia uchwały wprowadzającej podwyżki stawek podatku od nieruchomości. Radni opozycji przytaczali nie mające pokrycia w rzeczywistości dane z polskiej gospodarki. - Proszę radnych, by nie wprowadzali nas, i opinii publicznej w błąd posiłkując się danymi nie znajdującymi pokrycia - upomniał radnych Artur Wezgraj, przewodniczący Rady Miejskiej.  Projekt uchwały zapowiadał podwyżki w wysokości 13 procent. Radny Błażej Papiernik (PSL, klub Trzecia Droga) zaproponował ich obniżkę, a prezydent miasta wniósł nieoczekiwanie autopoprawkę podwyższającą do maksymalnych dopuszczonych ustawą stawek. Radni w głosowania odrzucili wszystkie propozycje Papiernika, a zaakceptowali zmiany zaproponowane przez prezydenta Sobieraja. - Ta podwyżka dla 50 metrowego mieszkania oznacza, że jego właściciel zapłaci w skali roku 16 złotych więcej - wyjaśniła Małgorzata Liwak, skarbnik miasta. Nowe stawki mają przynieść do budżetu miasta  2,5 mln zł dodatkowego dochodu, a pieniądze będą przeznaczone na spłatę kredytów. - Bierzemy odpowiedzialność za miasto i za stan finansów publicznych, które w poprzedniej kadencji zostały zniszczone - podsumował prezydent. W przyszłym roku podatek od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wzrośnie z 1,15 zł za metr kwadratowy do 1,38 zł za m kw. Podatek od pozostałych gruntów rośnie z 0,59 zł za m kw. powierzchni do 0,73 zł za m kw. Podatek od budynków mieszkalnych lub ich części wzrośnie z tegorocznych 0,77 zł za m kw powierzchni do 1,19 zł za m kw.  Podczas sesji dowiedzieliśmy się także, że na wyniki prac specjalnie powołanej do zbadania wydatków promocyjnych miasta komisji musimy poczekać do końca stycznia 2025. "Członkowie komisji analizują nie tylko kwoty faktur, ale także i ich uzasadnienie" usłyszeliśmy.  Sesji towarzyszyły także momenty wzniosłe i miłe. Spotkanie radnych rozpoczął bowiem film poświęcony pochowanemu na koszalińskim cmentarzu dzień wcześniej prezydentowi Mirosławowi Mikietyńskiemu. Ten wzruszający dokument poprzedził minutę ciszy, którą uczczono pamięć Honorowego Obywatela Koszalina. Chwilę później radni uhonorowali też nieodżałowanego lekarza, doktora Leona Koniecznego. W tym roku przypada bowiem setna rocznica jego urodzin. Doktor Konieczny zmarł w 2009 roku, a niedawno w Szpitalu Wojewódzkim odsłonięto jego tablicę pamiątkową.       

Sprawiedliwie płacić za śmieci!

Ala - 7 Listopada 2024 godz. 3:56
Miasto chce od 1 stycznia naliczać opłaty za wywóz odpadów w zależności od liczby członków gospodarstwa domowego. Trwają właśnie spotkania informacyjne dotyczące metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Od marca 2021 roku koszalinianie za śmieci płacą miesięcznie 58 złotych. To dlatego, że były prezydent Piotr Jedliński wsparty radnymi PiS i Wspólnego Koszalina (dziś Trzecia Droga) przeforsował metodę naliczanie opłat "od gospodarstwa domowego". Nowe władze, które wówczas sprzeciwiały sie wprowadzeniu tej społecznie szkodliwej metody chcą to zmienić. uważają, że najwłaściwszy sposób  ponoszenia tych kosztów to opłata "od mieszkańca".  Prezydent Koszalina, Tomasz Sobieraj zdecydował o przeprowadzeniu konsultacji społecznych w tej sprawie.  Władze Koszalina proponują, by od 1 stycznia 2025 r. naliczać opłaty za wywóz odpadów w zależności od liczby członków gospodarstwa domowego. Osoby żyjące samotnie mają płacić 37 zł, gospodarstwo dwuosobowe - 67 zł, a trzyosobowe i większe - 107 zł. - W ten sposób możliwe będzie zbilansowanie budżetu odpadowego, tak aby miasto do niego nie dokładało - twierdzi prowadzący konsultacje Tomasz Bernacki, wiceprezydent Koszalina. I wyjaśnia: "W porównaniu do tego co było, schodzimy z 58 złotych i urealniamy koszt odpadów wytwarzanych przez jedną osobę. Dziś brakuje pieniędzy, aby zbilansować budżet. Dodatkowo rośnie ilość wyrzucanych odpadów komunalnych. Należało więc to przeliczyć i dopasować metodę, aby była jak najbardziej korzystna dla mieszkańców".  Kolejne spotkania odbędą się:   8.11.2024 o godz. 16:00 - z przedstawicielami Rad Osiedli, 14.11.2024 o godz. 17:00 - z mieszkańcami Koszalina. Wszystkie spotkania odbywają się w sali 300 koszalińskiego Urzędu Miejskiego (Rynek Staromiejski 6-7).  

Koszalin: Podwyżki opłat za śmieci nie unikniemy

Ala - 16 Marca 2021 godz. 7:39
Będziemy płacić więcej za śmieci. Nie ma od tego odwrotu. W tym roku koszty wywozu śmieci pochłonęły już ponad 33 mln złotych. Dochody z tytułu opłat to kwota 24 mln zł. W kasie brakuje ponad 9 mln zł., a na koniec roku deficyt ten ma wynieść ok. 15 mln zł. A prawo zakazuje miejskich dopłat do tych wydatków. Zatem sposób naliczania opłat za wywóz nieczystości to tylko rodzaj podzielnika tych opłat. Przeciwnicy dotychczasowej metody (od powierzchni) argumentują, że często jest tak, że osoby samotne zamieszkujące duże lokale mieszkaniowe ponoszą wysokie opłaty za śmieci. gdy tymczasem kilkuosobowa rodzina zajmująca mniejszy lokal - choć "produkuje" znacznie większą ilość nieczystości - płaci mniej. Ten koronny argument jest dość obrazowy, ale w rzeczywistości nie ma on większego znaczenia. Ile w Koszalinie jest samotnych osób zajmujących duże ok. 100-metrowe mieszkania?  Mamy cztery metody podzielania śmieciowych kosztów: od powierzchni (dotychczasowa), od m3 zużytej wody (proponowana) oraz od gospodarstw i od osoby. Ta ostatnia wydaje się być najprostsza i najsprawiedliwsza. Wszak nie metry, i nie woda, a ludzie produkują śmieci.W otrzymanej z Urzędu Miejskiego analizie wyboru metody naliczania kosztów za wady tej metody uznano: 1. Nie ma prawnej możliwości weryfikacji ile osób zamieszkuje daną nieruchomość. Dlatego trudno będzie prawidłowo oszacować wysokość opłaty na jednego mieszkańca, bo może zaistnieć sytuacja, że część mieszkańców nie ujawni się w deklaracjach powodując, że inni mieszkańcy będą obciążeni kosztami za nich. Oznacza to także powstawanie deficytu z dochodu z opłat „śmieciowych”.2. Metoda najbardziej pracochłonna dla Zarządców. Zwiększone koszty obsługi administracyjnej.3. Metoda ta jest niekorzystna dla gospodarstw wieloosobowych – wysokie miesięczne opłaty.4. Unikanie tzw. opłaty śmieciowej przez mieszkańców doprowadza do braku meldowania się w lokalach, tym samym miasta wyludniają się w sposób fikcyjny niemniej w statystykach ma to swoje odzwierciedlenie.Przeanalizujmy te wady. Ad.1 i Ad.3. Czy naprawdę dla "zaoszczędzenia" kilku, czy kilkunastu złotych miesięcznie postanowimy wymeldować się z zajmowanego lokalu? Przecież taka decyzja skutkować będzie m.in. utrudnieniem w dostępie do lekarza, szkoły, przedszkola czy żłobka. Narazimy się także na  kłopotem rozliczeń w Urzędzie Skarbowym. A w konsekwencji i tak będziemy musieli być gdzieś zameldowani. A podwyżki dotknęły wszystkie gminy w kraju. Być może nawet w ościennych miejscowościach trafimy nawet na wyższe opłaty. Ad.2. Pracochłonna, ale najbardziej sprawiedliwa.Ad3. Argument dla nas absurdalny. Dlaczego mamy płacić za kogoś? Niech każdy płaci za siebie! To ludzie produkują śmieci, a wieloosobowe rodziny są benificjentami wielu dotacji (500+, 300+, bon turystyczny, wyprawka szkolna itd.). Szczegółową analizę metod opłat za śmieci przygotowaną przez UM Koszalin znajdziesz  tu.

Koszalinianie będą płacić za śmieci w zależności od 1m3 zużytej wody z danej nieruchomości

Ala za UM Koszalin, fot. Dominik Wasilewski - 8 Marca 2021 godz. 14:20
9 marca o godz. 16.00 rozpocznie się nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej. Radni pochylą się nad zmianą zasad w opłatach za wywóz nieczystości w Koszalinie, które mają obowiązywać od przyszłego miesiąca. W projektowanej uchwale, jeżeli zostanie zaakceptowana "ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 8,70 zł za 1m3 zużytej wody z danej nieruchomości. Równocześnie ma zostać ustalona podwyższona stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny w wysokości dwukrotności stawki, czyli 17,40 zł za 1m3 zużytej wody w danej nieruchomości. W uzasadnieniu uchwały czytamy:  "W związku ze zmianą stanowiska Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO) konieczna jest zmiana metody naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która obecnie obowiązuje na terenie gminy miasta Koszalina. W piśmie z dnia 09.11.2020 r. RIO poinformowało o zmianie stanowiska dotyczącego możliwości różnicowania stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego, o której mowa w art. 6j ust. 2 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2020 r. poz. 1439, z późn. zm.). Przyjęta przez Radę Miejska w Koszalinie Uchwała nr XII/234/2019 dnia 28 listozp ada 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty, różnicuje stawki opłaty i dlatego musi być zmieniona. Proponujemy metodę naliczania opłaty od ilości zużytej wody, za którą postulowali mieszkańcy jako za najbardziej odzwierciedlającą ilość mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i korzystną dla osób samotnych zajmujące stosunkowo duże lokale mieszkalne. Dla zarządców nieruchomości z kolei oznacza ona rzadsze składanie korekt deklaracji. Metoda ta jest weryfikowalna, gdyż opiera się na twardych danych - rachunkach za zużycie wody- dzięki czemu ogranicza możliwość nadużyć. Nowo zasiedlane nieruchomości są w zdecydowanej większości podłączone do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Również w nieruchomościach zamieszkiwanych okazjonalnie (prywatne kwatery pracownicze itp.) ilość osób zamieszkujących na nieruchomości bezpośrednio przekłada się na ilość zużytej wody, a w konsekwencji opłatę za odbiór i zagospodarowanie odpadów. Metoda ta jest porównywalna z metodą od gospodarstwa domowego, która była prosta i weryfikowalna oraz umożliwiała utrzymanie stawek opłaty na społecznie akceptowalnym poziomie. W obecnej chwili wykształciło się także orzecznictwo odnoszące się do stosowania metody od ilości zużytej wody, co ma kluczowe znaczenie, gdyż do niedawna wiele uchwał wprowadzających tę metodę naliczania opłaty było unieważnianych. Oprócz szeregu zmian przekładających się bezpośrednio na funkcjonowanie gminnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi, w tym obowiązkową segregację odpadów dla wszystkich, nowelizacja w/w ustawy wprowadziła również zapis, że w przypadku wyboru przez radę gminy metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rada gminy w uchwale, określa zasady ustalania ilości zużytej wody na potrzeby ustalania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Powyższy przepis daje możliwość radom gmin do określania podstawy, która będzie niezbędna do wyliczenia stawki za gospodarowanie odpadami na danej nieruchomości. Przepis ten pozwala na kształtowanie systemu opłat do konkretnych warunków panujących w danej gminie. W przedmiotowej uchwale, ilość zużytej wody z danej nieruchomości będąca podstawą ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi opomiarowane średnie zużycie wody z nieruchomości, z wybranych przez właściciela nieruchomości kolejnych 6 miesięcy na przestrzeni 12 miesięcy, ustalone w oparciu o odczyt z wodomierza głównego. Czyli średnio w 2020/mieszkańca* - 328 632,67: 99 423 = 3,26 m3 *ilość mieszkańców zameldowanych na dzień 22.12 2020 R. Z danych uzyskanych od Miejskich Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. wynika, że gospodarstwa domowe w Koszalinie w 2020 roku (zafakturowane zużycie na nieruchomościach) zużyły łącznie 3 943 592,00 m3 opomiarowanej wody. Po przeanalizowaniu średniego zużycia wody na nieruchomościach, można stwierdzić, że przeciętna norma zużycia ilości wody przypadająca na mieszkańca naszej gminy wynosi 3,20 m3. Zgodnie art. 6r ust. 2. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, należy zauważyć, że z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych; tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych; obsługi administracyjnej tego systemu; edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi. W ogłoszonym przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów z terenu gminy, otrzymaliśmy ofertę, która przewyższa kwotę uzyskaną z opłaty o około 25 %. Koszty systemu w roku 2021 szacuje się na: - odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych - 29 750 000 zł, - edukacja ekologiczna - 50 000 zł, - inwestycje związane z budową PSZOK - 885 000 zł, - obsługa administracyjna- 650 000 zł. Do szacowanych kosztów należy też doliczyć różnicę z wpływów uzyskanych z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w pierwszych trzech miesiącach roku 2021, przed zmianą metody, która wynosi około 1 400 000 zł. W związku z powyższym należało oszacować wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami w taki sposób, aby pokryć wydatki, które szacuje się na około 33 000 000,00 zł. W związku z powyższym zaproponowano stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w § 1 zaproponowanej uchwały, w wysokości 8,70 zł za 1m3 zużytej wody. Stawka opłaty w wysokości 8,70 zł/1m3 wody x ilość mieszkańców 99423 x średnie zużycie wody na 1 mieszkańca w wysokości 3,2 m2 x 12 miesięcy = 33 215 235,84,00 zł W przypadku metody, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 2 (od zużycia wody) stawka nie może być większa niż 0,7% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem - za m3 zużytej wody. Wg Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem w 2019 r. Na podstawie art. 6k ust. 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Z 2019 r. poz. 2010 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 150 i 284) ogłasza się, że przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę ogółem w 2019 r. wyniósł 1819 zł. Jeśli 1819,00 zł wynosi 100%, to 0,7% tej kwoty wynosi ok 12,73 zł, czyli warunek zostaje spełniony. Zgodnie z art. 6k ust. 4a ustawy, Rada gminy, w drodze uchwały, zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych. Biorąc powyższe pod uwagę, w przedmiotowej uchwale Rada Miejska w Koszalinie zawarła postanowienie, że zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi kompostujących bioodpady, stanowiące odpady komunalne, w kompostownikach przydomowych, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi. W roku 2020 ilość bioodpadów stanowiła około 13 % wszystkich odpadów komunalnych zagospodarowanych z gospodarstw domowych. Czyli 13% stawki opłaty w wysokości 8,70 zł/ m3 miesięcznej opłaty wynosi 1,13 zł z zaproponowanej stawki. Dla łatwego oszacowania przyjęto zwolnienie w wysokości 1 zł za każdy m3 zużytej wody. Obecnie ze zwolnienia z tytułu posiadania kompostownika korzysta 133 gospodarstw domowych. Analizując metody zawarte w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, system oparty o zużycie wody jest systemem najbardziej akceptowalnym dla wszystkich mieszkańców Koszalina oraz przybliża opłatę za gospodarowanie odpadami do ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość. PORZĄDEK OBRAD: 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum. 2. Rozpatrzenie projektów uchwał: 1) w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty - opinia Komisji Gospodarki Komunalnej 2) w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej - opinia Komisji Gospodarki Komunalnej 3) w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina na 2021 rok - opinia Komisji Budżetu i Finansów