W uzasadnieniu uchwały czytamy:
"W związku ze zmianą stanowiska Regionalnej Izby Obrachunkowej (RIO) konieczna jest zmiana metody
naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która obecnie obowiązuje na terenie gminy
miasta Koszalina. W piśmie z dnia 09.11.2020 r. RIO poinformowało o zmianie stanowiska dotyczącego
możliwości różnicowania stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa
domowego, o której mowa w art. 6j ust. 2 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2020 r. poz. 1439, z późn. zm.). Przyjęta przez Radę Miejska w Koszalinie Uchwała nr XII/234/2019 dnia 28 listozp ada 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty, różnicuje stawki opłaty i dlatego musi być zmieniona.
Proponujemy metodę naliczania opłaty od ilości zużytej wody, za którą postulowali mieszkańcy jako za
najbardziej odzwierciedlającą ilość mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i korzystną dla osób samotnych zajmujące stosunkowo duże lokale mieszkalne. Dla zarządców nieruchomości z kolei oznacza ona rzadsze składanie korekt deklaracji. Metoda ta jest weryfikowalna, gdyż opiera się na twardych danych - rachunkach za zużycie wody- dzięki czemu ogranicza możliwość nadużyć. Nowo zasiedlane nieruchomości są w zdecydowanej większości podłączone do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Również w nieruchomościach zamieszkiwanych okazjonalnie (prywatne kwatery pracownicze itp.) ilość osób zamieszkujących na nieruchomości bezpośrednio przekłada się na ilość zużytej wody, a w konsekwencji opłatę za odbiór i zagospodarowanie odpadów.
Metoda ta jest porównywalna z metodą od gospodarstwa domowego, która była prosta i weryfikowalna oraz umożliwiała utrzymanie stawek opłaty na społecznie akceptowalnym poziomie. W obecnej chwili wykształciło się także orzecznictwo odnoszące się do stosowania metody od ilości zużytej wody, co ma kluczowe znaczenie, gdyż do niedawna wiele uchwał wprowadzających tę metodę naliczania opłaty było unieważnianych.
Oprócz szeregu zmian przekładających się bezpośrednio na funkcjonowanie gminnych systemów gospodarki odpadami komunalnymi, w tym obowiązkową segregację odpadów dla wszystkich, nowelizacja w/w ustawy wprowadziła również zapis, że w przypadku wyboru przez radę gminy metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rada gminy w uchwale, określa zasady ustalania ilości zużytej wody na potrzeby ustalania wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Powyższy przepis daje możliwość radom gmin do określania podstawy, która będzie niezbędna do wyliczenia stawki za gospodarowanie odpadami na danej nieruchomości. Przepis ten pozwala na kształtowanie systemu opłat do konkretnych warunków panujących w danej gminie. W przedmiotowej uchwale, ilość zużytej wody z danej nieruchomości będąca podstawą ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi opomiarowane średnie zużycie wody z nieruchomości, z wybranych przez właściciela nieruchomości kolejnych 6 miesięcy na przestrzeni 12 miesięcy, ustalone w oparciu o odczyt z wodomierza głównego.
Czyli średnio w 2020/mieszkańca* - 328 632,67: 99 423 = 3,26 m3
*ilość mieszkańców zameldowanych na dzień 22.12 2020 R.
Z danych uzyskanych od Miejskich Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. wynika, że gospodarstwa domowe
w Koszalinie w 2020 roku (zafakturowane zużycie na nieruchomościach) zużyły łącznie 3 943 592,00 m3
opomiarowanej wody. Po przeanalizowaniu średniego zużycia wody na nieruchomościach, można stwierdzić, że przeciętna norma zużycia ilości wody przypadająca na mieszkańca naszej gminy wynosi 3,20 m3.
Zgodnie art. 6r ust. 2. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, należy zauważyć, że z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych; tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych; obsługi administracyjnej tego systemu; edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
W ogłoszonym przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów z terenu gminy, otrzymaliśmy ofertę, która przewyższa kwotę uzyskaną z opłaty o około 25 %.
Koszty systemu w roku 2021 szacuje się na:
- odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych - 29 750 000 zł,
- edukacja ekologiczna - 50 000 zł,
- inwestycje związane z budową PSZOK - 885 000 zł,
- obsługa administracyjna- 650 000 zł.
Do szacowanych kosztów należy też doliczyć różnicę z wpływów uzyskanych z opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi w pierwszych trzech miesiącach roku 2021, przed zmianą metody, która wynosi około 1 400 000 zł.
W związku z powyższym należało oszacować wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami w taki
sposób, aby pokryć wydatki, które szacuje się na około 33 000 000,00 zł.
W związku z powyższym zaproponowano stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w § 1 zaproponowanej uchwały, w wysokości 8,70 zł za 1m3 zużytej wody.
Stawka opłaty w wysokości 8,70 zł/1m3 wody x ilość mieszkańców 99423 x średnie zużycie wody na
1 mieszkańca w wysokości 3,2 m2 x 12 miesięcy = 33 215 235,84,00 zł
W przypadku metody, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 2 (od zużycia wody) stawka nie może być większa niż 0,7% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem - za m3 zużytej wody.
Wg Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem w 2019 r. Na podstawie art. 6k ust. 5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Z 2019 r. poz. 2010 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 150 i 284) ogłasza się, że przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę ogółem w 2019 r. wyniósł 1819 zł. Jeśli 1819,00 zł wynosi 100%, to 0,7% tej kwoty wynosi ok 12,73 zł, czyli warunek zostaje spełniony.
Zgodnie z art. 6k ust. 4a ustawy, Rada gminy, w drodze uchwały, zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych.
Biorąc powyższe pod uwagę, w przedmiotowej uchwale Rada Miejska w Koszalinie zawarła postanowienie, że zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości
zabudowanych budynkami jednorodzinnymi kompostujących bioodpady, stanowiące odpady komunalne,
w kompostownikach przydomowych, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami
komunalnymi. W roku 2020 ilość bioodpadów stanowiła około 13 % wszystkich odpadów komunalnych
zagospodarowanych z gospodarstw domowych. Czyli 13% stawki opłaty w wysokości 8,70 zł/ m3 miesięcznej opłaty wynosi 1,13 zł z zaproponowanej stawki. Dla łatwego oszacowania przyjęto zwolnienie w wysokości 1 zł za każdy m3 zużytej wody.
Obecnie ze zwolnienia z tytułu posiadania kompostownika korzysta 133 gospodarstw domowych. Analizując metody zawarte w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, system oparty o zużycie wody jest systemem najbardziej akceptowalnym dla wszystkich mieszkańców Koszalina oraz przybliża opłatę za gospodarowanie odpadami do ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość.
PORZĄDEK OBRAD:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Rozpatrzenie projektów uchwał:
1) w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty
- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej
2) w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości oraz
warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji
elektronicznej
- opinia Komisji Gospodarki Komunalnej
3) w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Miasta Koszalina na 2021 rok
- opinia Komisji Budżetu i Finansów