Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

36 MiF: Debiuty zagraniczne

Autor Ala za CK105 2 Czerwca 2017 godz. 4:36
Podczas Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film w sekcji Debiuty zagraniczne zostaną pokazane następujące produkcje: PARK reż. Sophia Exarchou // Grecja PRAGNIENIE reż. Svetla Tsotsorkova // Bułgaria TANCERKA reż. Stephanie Di Gusto // Francja/Czechy/Belgia OSTATNIE DNI MIASTA reż. Tamer El Said // Egipt/Niemcy/Wielka Brytania/ Zjednoczone Emiraty Arabskie

DEBIUTY ZAGRANICZNE

 

OSTATNIE DNI MIASTA

Egipt, Niemcy, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie 2016/118 min

 

Na ile miejsce urodzenia determinuje nasze życie? To główne pytanie, które zadaje sobie i nam Tamer El Said. Jego film jest hołdem dla Kairu, mozaikowym portretem miejsca, w którym ścierają się kultury, światopoglądy, racje i obyczaje. Naszym przewodnikiem po tym mieście pełnym rozmów, rytuałów, dźwięków, zapachów i kolorów jest 35-letni reżyser o imieniu Khalid. Targają nim wątpliwości, tęsknoty, marzenia i wspomnienia. Niespełnienie miesza się z jego wielkimi aspiracjami.

 

reżyseria: Tamer El Said
scenariusz: Tamer El Said, Rasha Salti
zdjęcia: Bassem Fayad
muzyka: Amélie Legrand, Victor Moïse
obsada: Khalid Abdalla (Khalid), Hanan Youssef (Hanan), Laila Samy (Laila)

 

producent: Khalid Abdalla, Tamer El Said
dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

 

MFF Berlin, 2016: Nagroda Specjalna
Festiwal Filmu Niezależnego, Buenos Aires, 2016: Najlepsza reżyseria
MFF T-Mobile Nowe Horyzonty, Wrocław, 2016: Grand Prix

 

TAMER EL SAID

Ur. w 1972 roku w Kairze. Absolwent reżyserii w tamtejszym Instytucie Filmowym. Niezależny reżyser, scenarzysta, producent i wykładowca. Prowadzi własną firmę Zero Production. Pracował przy największych produkcjach w Egipcie. Zajmował się też reklamami. Międzynarodową uwagę zwrócił na siebie krótkometrażowym filmem „Youm El-Ethneen”, który walczył o statuetkę Golden Pardino – Leopards of Tomorrow na festiwalu w Locarno.

 

PARK

Grecja, Polska 2016/100 min

 

W 2004 roku odbyły się XXVIII Letnie Igrzyska Olimpijskie w Atenach. Dziesięć lat później to miejsce opuszczone i zrujnowane. Nadaje się do rozbiórki, a jednak przyciąga emerytowanych sportowców, bezpańskie psy i nastolatków, którzy nie mają co ze sobą zrobić. Całymi dniami włóczą się po tych zapomnianych przestrzeniach. Zabijają czas. Dimitris i Anna są tacy, jak ich rówieśnicy, ale mają też swoje wspólne, odrębne marzenie: chcieliby uciec z tego świata.

 

scenariusz i reżyseria: Sofia Exarchou
zdjęcia: Monika Lenczewska
muzyka: Alexander Voulgaris
obsada: Dimitris Kitsos (Dimitris), Dimitra Vlagopoulou (Anna), Thomas Bo Larsen (Jens)

 

producent: Christos V. Konstantakopoulos, Amanda Livanou

 

MFF Genewa, 2016: Specjalne Wyróżnienie
FF Saloniki, 2016: Najlepsza aktorka (Dimitra Vlagopoulou)
MFF San Sebastian, 2016: Nagroda za debiut reżyserski

 

SOFIA EXARCHOU

Ur. w 1979 roku w Atenach. Reżyserka i scenarzystka. Studiowała elektrotechnikę na Politechnice Ateńskiej, reżyserię w Szkole Filmowej Stavrakos i sztuki dramatyczne w Stella Adler Studio of Acting w Nowym Jorku. Ukończyła studia audiowizualne w ESAV w Tuluzie. Pracowała jako asystent reżysera przy filmach i reklamach. Autorka dwóch filmów krótkometrażowych. „Park” miał premierę na festiwalu w San Sebastian w 2016 roku, a wcześniej zdobył kilka międzynarodowych nagród dla najlepszego projektu filmowego.

 

PRAGNIENIE

Bułgaria 2015/90 min

 

Matka, ojciec i 16-letni syn mieszkają na wzgórzu na krańcu wioski. Trudnią się praniem prześcieradeł dla lokalnego hotelu, ale pracę utrudniają im częste awarie w dostawie wody. Pewnego dnia w wiosce zjawiają się przejezdni: ojciec z córką. Ich wizyta przyniesie wiele zmian, przewartościuje porządek i rutynę, w jakiej żyli bohaterowie. Do głosu dojdą ukryte emocje. Pragnienie miłości, nie wody, okaże się tym najsilniejszym.

 

reżyseria: Svetla Tsotsorkova
scenariusz: Svetoslav Ovtcharov, Svetla Tsotsorkova, Ventsislav Vasilev
zdjęcia: Vesselin Hristov
muzyka: Hristo Namliev
obsada: Monika Naydenova (dziewczyna), Alexander Benev (chłopak)

 

producent: Nadejda Koseva, Svetla Tsotsorkova

 

FF Crossing Europe, 2016: Nagroda Publiczności
Golden Rose, 2016: Nagroda za najlepsze zdjęcia (Vesselin Hristov), Nagroda dla najlepszego debiutu (Svetla Tsotsorkova)
MFF Mińsk, 2016: Nagroda Specjalna Jury
MFF Sofia, 2016: Nagroda dla najlepszego filmu

SVETLA TSOTSORKOVA

Ur. w 1977 roku w Burgas. Ukończyła Narodową Akademię Teatralną i Filmową w Sofii. Jest aktorką, reżyseruje i produkuje filmy. Jej debiutancki krótki metraż „Zhivot sas Sofia” zakwalifikował się na wiele międzynarodowych festiwali (m.in. Cannes, Karlowe Wary, Cottbus), został dostrzeżony i narodzony m.in. w Trieście, Sofii, Łodzi i Pekinie. „Pragnienie” jest jej pełnometrażowym debiutem fabularnym.

 

TANCERKA

Francja/Czechy/Belgia 2016/108 min

 

Nic nie wskazywało na to, że urodzona na amerykańskiej prowincji Marie-Louise Fuller w przyszłości zostanie gwiazdą Opery Paryskiej i europejskich kabaretów czasu Belle Epoque. Ukryta za metrami jedwabiu, Loïe co wieczór elektryzowała publiczność swym tańcem. Do stóp padali jej bracia Lumière, Toulouse-Lautrec i Auguste Rodin. Stała się ikoną. Nic nie było w stanie powstrzymać jej w bezustannym dążeniu do perfekcji. Aż poznała Isadorę Duncan...

 

reżyseria: Stéphanie Di Giusto
scenariusz: Stéphanie Di Giusto, Sarah Thibau
zdjęcia: Benoît Debie
obsada: Soko (Marie-Louise Fuller), Gaspard Ulliel (Louis d'Orsay), Mélanie Thierry (Gabrielle Bloch), Lily-Rose Depp (Isadora Duncan)

 

producent: Alain Attal
dystrybucja: Solopan

 

MFF Cannes, 2016: Nominacja do Złotej Kamery
Cezar, 2017: Nagroda za najlepsze kostiumy (Anaïs Romand) oraz nominacje dla aktorek, za scenografię i dla najlepszego debiutu

 

STÉPHANIE DI GIUSTO

Fotografka, reżyserka, scenografka, projektantka. Studiowała sztukę i design w

prestiżowej École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs. Zaczynała od realizacji reklam i scenografii dla telewizji. Później reżyserowała teledyski. Współtworzyła także wideo instalacje i krótkometrażowe filmy reklamowe dla kreatorów mody. „Tancerka” jest jej pełnometrażowym debiutem fabularnym.

 

Czytaj też

„Młodzi i Film” oficjalnie otwarty

ekoszalin POLECA Ekoszalin z mat. informacyjnych - 9 Czerwca 2017 godz. 13:23
Galą otwarcia rozpoczął się 36. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” - największa i najstarsza impreza filmowa w Koszalinie. Festiwal to wyjątkowa scena debiutów i trampolina dla filmowców stawiających swoje pierwsze kroki w branży, gwarantujący moc filmowych doznań. Imprezę oficjalnie otworzyli Paweł Strojek i Janusz Kijowski. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM to wydarzenie filmowe o ogromnej tradycji. Festiwal odegrał wielką rolę w integracji środowiska kinowego w Polsce, budował świadomość twórców i odbiorców. To tu pokazywali swoje pierwsze filmy: Krzysztof Kieślowski, Agnieszka Holland, Krzysztof Zanussi, Grzegorz Królikiewicz. Tutaj debiutowali w pierwszych rozmowach z publicznością i krytykami. W Koszalinie czytali swoje pierwsze recenzje.   Tegoroczna, 36. edycja Festiwalu MŁODZI I FILM potrwa od 19 do 24 czerwca. Pokazy wyselekcjonowanych filmów odbędą się w ramach dwóch konkursów: Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych i Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych. W tym roku do selekcji nadesłano 19 pełnometrażowych fabuł, 105 krótkometrażowych fabuł, 56 dokumentów i 36 animacji.   Na czele dwóch składów JURY stanęli: Tomasz Wasilewski i Jacek Borcuch. Prócz pokazów konkursowych odbędą się seanse debiutów zagranicznych, debiutów dokumentalnych i pokazy specjalne. Mocnym punktem będzie retrospektywa Andrzeja Wajdy. Festiwal zainauguruje „Przekładaniec”, krótki metraż z 1968 roku nagrodzonego Oscarem reżysera. Organizatorzy zaplanowali także wystawę fotograficzną „Andrzej Wajda 40/90”. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie filmy fabularne reżysera: od „Pokolenia” aż do jego ostatniego dzieła „Powidoków”. Z kolei Szkoła Wajdy z okazji swego 15-lecia przygotowała okolicznościowy pakiet filmów swoich absolwentów, którzy już odnieśli międzynarodowy sukces.   Znakiem firmowym festiwalu MŁODZI I FILM są słynne dyskusje Szczerość za szczerość. To hasło wymyślił Zygmunt Kałużyński, do dziś najtrafniej oddaje ono ideę festiwalu. Spotkania Szczerość za szczerość – czyli dyskusje twórców z publicznością moderowane przez krytyków filmowych – odbywają się po każdym seansie w Kinie Kryterium (drugim festiwalowym kinem jest Kino Alternatywa). W tym roku dyskusje Szczerość za szczerość poprowadzą: Patrycja Wanat, Max Cegielski, Adam Kruk.   Prócz kina organizatorzy MŁODZI I FILM promują literaturę, fotografię i teatr. W tym roku zaprezentowane zostaną spektakle telewizyjne wyprodukowane przez WFDiF w ramach projektu Teatroteka. Prócz tego odbędą się również warsztaty, panele dyskusyjne, debaty i koncerty. Wstęp na seanse i imprezy towarzyszące jest bezpłatny, akredytacje dla dziennikarzy przyznawane się według zgłoszeń z redakcji.   Organizatorami Festiwalu MŁODZI I FILM są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwo Zachodniopomorskie.  Wstęp na wszystkie pokazy, debaty, panele, warsztaty, wystawy, koncerty jest bezpłatny.    

Koszalin już czeka na filmowy festiwal

fot. Piotr Walendziak - 6 Czerwca 2017 godz. 12:39
19 czerwca rozpocznie się 36. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film". a już na Rynku Staromiejskim można oglądać plenerową wystawę fotograficzną: Andrzej Wajda 40/90. Zaprezentowano na niej w porządku chronologicznym, wszystkie filmy fabularne nagrodzonego Oscarem reżysera.

36. MiF: Mnóstwo filmów i hołd dla Andrzeja Wajdy

Ala, fot. Dominik Wasilewski - 5 Czerwca 2017 godz. 13:01
- Odejście Andrzeja Wajdy to wielka strata – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Janusz Kijowski dyrektor programowy 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film". W spotkaniu z dziennikarzami udział też wzięli: Piotr Jedliński, prezydent Koszalina, Paweł Strojek - dyrektor festiwalu oraz Liwia Mądzik, zastępca dyrektora programowego festiwalu. Dlatego też tegoroczny festiwal, który rozpoczniesię 19 bm. to swoisty hołd złożony temu wybitnemu reżyserowi. – Przede wszystkim polecam ostatni film Wajdy „Powidoki” – dodał Kijowski. Tegoroczny festiwal otworzy "Przekładaniec" – krótkometrażowy film Wajdy z 1968 roku. Odbędzie się również retrospektywa filmów reżysera, w ramach której zostanie pokazanych pięć pełnometrażowych produkcji z jego dorobku ("Pokolenie", "Niewinni czarodzieje", "Wszystko na sprzedaż", "Danton" i "Powidoki") oraz wystawa fotograficzna: Andrzej Wajda 40/90. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, zaprezentuje wszystkie filmy fabularne nagrodzonego Oscarem reżysera. W konkursie „Debiutów Fabularnych” zobaczymy aż dwanaście filmów. 1.    Butterfly Kisses, reż. Rafael Kapelinski  2.    Diversion End, reż. Michał Krzywicki    {premiera polska}  3.    Fale, reż. Grzegorz Zariczny  4.    Kamper , reż. Łukasz Grzegorzek  5.    Kosmos , reż. Marcin Kamiński     {premiera polska}  6.    Królewicz Olch, reż. Kuba Czekaj  7.    Ostatnia rodzina, reż. Jan P. Matuszyński  8.    Plac zabaw, reż. Bartosz M. Kowalski  9.    Solace, reż. Wojtek Wojtczak jr     {premiera polska}  10.    Wieża, reż. Karolina Breguła  11.    Wszystkie nieprzespane noce, reż. Michał Marczak  12.     Wyklęty, reż. Konrad Łęcki     W sekcji „Debiuty zagraniczne” zostaną pokazane następujące produkcje: 1.    PARK reż. Sophia Exarchou /Grecja,  2.    PRAGNIENIE reż. Svetla Tsotsorkova /Bułgaria, 3.    TANCERKA reż. Stephanie Di Gusto /Francja/Czechy/Belgia,  4.    OSTATNIE DNI MIASTA reż. Tamer El Said /Egipt/Niemcy/Wielka Brytania/ Zjednoczone Emiraty Arabskie. Do tegorocznego Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych zostało zgłoszonych 105 krótkometrażowych fabuł, 56 dokumentów i 36 animacji. Ostatecznie zakwalifikowało się 28 krótkometrażowych fabuł, 18 dokumentów i 17 animacji.  ANIMACJA  1.    Bankiet, reż. Julia Orlik  2.    Cargo, reż. Sławomir Shuty, Tomasz Bochniak  3.    Granice, reż. Tomasz Bolek  4.    Horyzont zdarzeń,    reż. Michał Orzechowski  5.    Klub seniora, reż. Agata Mianowska  6.    Kosmos, reż. Daria Kopiec  7.    Kuku, reż. Maciej Wierzejski  8.    Lowe, reż. Aleksandra Wit  9.    Na językach, reż. Karolina Borgiasz  10.  O Matko!, reż. Paulina Ziółkowska  11.  pośrodku pomiędzy, reż. Paweł Kamykowski  12.  Strefa, reż. Liliana Pomykalska  13.  Wcielenie, reż. Barbara Rupik  14.  W tramwaju, reż. Martyna Cierpisz  15.  Zamieniamy się w przyrodę, reż. Justyna Pazdan  16.  Zdarzenie plastyczne, reż. Tymon Albrzykowski  17.  Zdrowaś?, reż. Ilona Dybka  DOKUMENT:  1.    Amerykański sen, reż. Marek Skrzecz  2.    Droga powrotna, reż. Mateusz Żegliński  3.    Euforia, reż. Natalia Pietsch  4.    Kinky, reż. Tadeusz Chudy  5.    Kolekcja, reż. Marcin Polar  6.    Między nami    , reż. Maciej Miller  7.    Miss Holocaust, reż. Michalina Musielak  8.    Nowe jutro, reż. Katarzyna Lesisz  9.    Pani Rena od aniołów, reż. Aleksandra Folczak  10.  Pierwszy Polak na Marsie, reż. Agnieszka Elbanowska  11.  Pięknie nam się układa, reż. Maciej Jankowski  12.  Proch, reż. Jakub Radej  13.  Przedziały, reż. Karol Starnawski  14.  Przeszły lata, idą zimy, reż. Karol Pałka  15.  Raz Dwa Zero, reż. Anna Pawluczuk  16.  Wolta, reż. M. Kotecka, K. Poryzała  17.  Wstawaj i walcz, reż. Weronika Pliszka  18.  Wyścig, reż. Stanisław Cuske  FABUŁA:  1.    16.03, reż. Natalia Siwicka  2.    60 kilo niczego, reż. Piotr Domalewski  3.    Baraż, reż. Tomasz Gąssowski  4.    Casting, reż. Katarzyna Iskra  5.    Daleko blisko, reż. Jakub Prysak  6.    Droga do domu, reż. Nadim Suleiman  7.    Dzieciak, reż. Paweł Podolski  8.    F 63.9, reż. Jarosław Sztandera  9.    Ja i mój tata, reż. Alek Pietrzak  10.  Jerry, reż. Roman Przylipiak  11.  Jest naprawdę ekstra, reż. Katarzyna Warzecha  12.  Kamienne chleby, reż. Sandeep Balhara, Klaudiusz Chrostowski, Taras Dron, Nastazja Gonera, Daniel Howlid, Kamil Krukowski, Robin Lipo, Aleksandra Maciejczyk, Justyna Mytnik, Yevheniy Pankov, Joanna Satanowska, Marcin Strauchold, Maciej Rotowski, Mo Tan  13. Koniec widzenia, reż. Grzegorz Mołda  14.  Lew, reż. Tymur Jaszczenko  15.  Mleko, reż. Urszula Morga  16.  Najpiękniejsze fajerwerki ever, reż. Aleksandra Terpińska  17.  Nazywam się Julita, reż. Filip Dzierżawski  18.  Nowy Bronx, reż. Filip Ignatowicz  19.  Pars pro toto, reż. Katarzyna Łęcka  20.  Pola, reż. Edyta Rembała  21.  Przyjazd, reż. Justyna Pelc  22.  Pustkowie, reż. Jakub Michnikowski  23.  Róża wiatrów, reż. Daria Kasperek  24.  Samo się zagoi, reż. Zuzanna Karpińska  25.  Skwar, reż. Agata Trzebuchowska, Mateusz Pacewicz  26.  Świt, reż. Alex Katerynchuk  27.  W grudniu popołudniu, reż. Filip Bojarski  28.  Wyzwolenie, reż. Veronica Andersson             

36. MiF: Mnóstwo filmów i hołd dla Andrzeja Wajdy

Ala, fot. Dominik Wasilewski - 5 Czerwca 2017 godz. 13:01
- Odejście Andrzeja Wajdy to wielka strata – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Janusz Kijowski dyrektor programowy 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film". W spotkaniu z dziennikarzami udział też wzięli: Piotr Jedliński, prezydent Koszalina, Paweł Strojek - dyrektor festiwalu oraz Liwia Mądzik, zastępca dyrektora programowego festiwalu. Dlatego też tegoroczny festiwal, który rozpoczniesię 19 bm. to swoisty hołd złożony temu wybitnemu reżyserowi. – Przede wszystkim polecam ostatni film Wajdy „Powidoki” – dodał Kijowski. Tegoroczny festiwal otworzy "Przekładaniec" – krótkometrażowy film Wajdy z 1968 roku. Odbędzie się również retrospektywa filmów reżysera, w ramach której zostanie pokazanych pięć pełnometrażowych produkcji z jego dorobku ("Pokolenie", "Niewinni czarodzieje", "Wszystko na sprzedaż", "Danton" i "Powidoki") oraz wystawa fotograficzna: Andrzej Wajda 40/90. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, zaprezentuje wszystkie filmy fabularne nagrodzonego Oscarem reżysera. W konkursie „Debiutów Fabularnych” zobaczymy aż dwanaście filmów. 1.    Butterfly Kisses, reż. Rafael Kapelinski  2.    Diversion End, reż. Michał Krzywicki    {premiera polska}  3.    Fale, reż. Grzegorz Zariczny  4.    Kamper , reż. Łukasz Grzegorzek  5.    Kosmos , reż. Marcin Kamiński     {premiera polska}  6.    Królewicz Olch, reż. Kuba Czekaj  7.    Ostatnia rodzina, reż. Jan P. Matuszyński  8.    Plac zabaw, reż. Bartosz M. Kowalski  9.    Solace, reż. Wojtek Wojtczak jr     {premiera polska}  10.    Wieża, reż. Karolina Breguła  11.    Wszystkie nieprzespane noce, reż. Michał Marczak  12.     Wyklęty, reż. Konrad Łęcki     W sekcji „Debiuty zagraniczne” zostaną pokazane następujące produkcje: 1.    PARK reż. Sophia Exarchou /Grecja,  2.    PRAGNIENIE reż. Svetla Tsotsorkova /Bułgaria, 3.    TANCERKA reż. Stephanie Di Gusto /Francja/Czechy/Belgia,  4.    OSTATNIE DNI MIASTA reż. Tamer El Said /Egipt/Niemcy/Wielka Brytania/ Zjednoczone Emiraty Arabskie. Do tegorocznego Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych zostało zgłoszonych 105 krótkometrażowych fabuł, 56 dokumentów i 36 animacji. Ostatecznie zakwalifikowało się 28 krótkometrażowych fabuł, 18 dokumentów i 17 animacji.  ANIMACJA  1.    Bankiet, reż. Julia Orlik  2.    Cargo, reż. Sławomir Shuty, Tomasz Bochniak  3.    Granice, reż. Tomasz Bolek  4.    Horyzont zdarzeń,    reż. Michał Orzechowski  5.    Klub seniora, reż. Agata Mianowska  6.    Kosmos, reż. Daria Kopiec  7.    Kuku, reż. Maciej Wierzejski  8.    Lowe, reż. Aleksandra Wit  9.    Na językach, reż. Karolina Borgiasz  10.  O Matko!, reż. Paulina Ziółkowska  11.  pośrodku pomiędzy, reż. Paweł Kamykowski  12.  Strefa, reż. Liliana Pomykalska  13.  Wcielenie, reż. Barbara Rupik  14.  W tramwaju, reż. Martyna Cierpisz  15.  Zamieniamy się w przyrodę, reż. Justyna Pazdan  16.  Zdarzenie plastyczne, reż. Tymon Albrzykowski  17.  Zdrowaś?, reż. Ilona Dybka  DOKUMENT:  1.    Amerykański sen, reż. Marek Skrzecz  2.    Droga powrotna, reż. Mateusz Żegliński  3.    Euforia, reż. Natalia Pietsch  4.    Kinky, reż. Tadeusz Chudy  5.    Kolekcja, reż. Marcin Polar  6.    Między nami    , reż. Maciej Miller  7.    Miss Holocaust, reż. Michalina Musielak  8.    Nowe jutro, reż. Katarzyna Lesisz  9.    Pani Rena od aniołów, reż. Aleksandra Folczak  10.  Pierwszy Polak na Marsie, reż. Agnieszka Elbanowska  11.  Pięknie nam się układa, reż. Maciej Jankowski  12.  Proch, reż. Jakub Radej  13.  Przedziały, reż. Karol Starnawski  14.  Przeszły lata, idą zimy, reż. Karol Pałka  15.  Raz Dwa Zero, reż. Anna Pawluczuk  16.  Wolta, reż. M. Kotecka, K. Poryzała  17.  Wstawaj i walcz, reż. Weronika Pliszka  18.  Wyścig, reż. Stanisław Cuske  FABUŁA:  1.    16.03, reż. Natalia Siwicka  2.    60 kilo niczego, reż. Piotr Domalewski  3.    Baraż, reż. Tomasz Gąssowski  4.    Casting, reż. Katarzyna Iskra  5.    Daleko blisko, reż. Jakub Prysak  6.    Droga do domu, reż. Nadim Suleiman  7.    Dzieciak, reż. Paweł Podolski  8.    F 63.9, reż. Jarosław Sztandera  9.    Ja i mój tata, reż. Alek Pietrzak  10.  Jerry, reż. Roman Przylipiak  11.  Jest naprawdę ekstra, reż. Katarzyna Warzecha  12.  Kamienne chleby, reż. Sandeep Balhara, Klaudiusz Chrostowski, Taras Dron, Nastazja Gonera, Daniel Howlid, Kamil Krukowski, Robin Lipo, Aleksandra Maciejczyk, Justyna Mytnik, Yevheniy Pankov, Joanna Satanowska, Marcin Strauchold, Maciej Rotowski, Mo Tan  13. Koniec widzenia, reż. Grzegorz Mołda  14.  Lew, reż. Tymur Jaszczenko  15.  Mleko, reż. Urszula Morga  16.  Najpiękniejsze fajerwerki ever, reż. Aleksandra Terpińska  17.  Nazywam się Julita, reż. Filip Dzierżawski  18.  Nowy Bronx, reż. Filip Ignatowicz  19.  Pars pro toto, reż. Katarzyna Łęcka  20.  Pola, reż. Edyta Rembała  21.  Przyjazd, reż. Justyna Pelc  22.  Pustkowie, reż. Jakub Michnikowski  23.  Róża wiatrów, reż. Daria Kasperek  24.  Samo się zagoi, reż. Zuzanna Karpińska  25.  Skwar, reż. Agata Trzebuchowska, Mateusz Pacewicz  26.  Świt, reż. Alex Katerynchuk  27.  W grudniu popołudniu, reż. Filip Bojarski  28.  Wyzwolenie, reż. Veronica Andersson             

MiF: Nie 11, a 12 filmy w konkursie

Ala za 36 MiF - 30 Maj 2017 godz. 5:49
Dyrekcja Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie postanowiła wyjątkowo odejść od regulaminu i zakwalifikować film „Wyklęty” w reżyserii Konrada Łęckiego do Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych. "W związku z wieloma nieporozumieniami związanymi ze zgłoszeniem nieczytelnej kopii filmu „Wyklęty” w reżyserii Konrada Łęckiego, po obejrzeniu tego debiutu przez komisję selekcyjną, ze względu na wagę poruszonego w tym obrazie tematu, organizatorzy 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film postanowili wyjątkowo odejść od regulaminu i zakwalifikować w/w film do Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych. W załączeniu ostateczna lista filmów zakwalifikowanych do Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych" - poinformowała dyrekcja Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie.  36. KOSZALIŃSKI FESTIWAL DEBIUTÓW FILMOWYCH MŁODZI I FILM KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH 1.    Butterfly Kisses, reż. Rafael Kapelinski 2.    Diversion End, reż. Michał Krzywicki    {premiera polska} 3.    Fale, reż. Grzegorz Zariczny 4.    Kamper , reż. Łukasz Grzegorzek 5.    Kosmos , reż. Marcin Kamiński     {premiera polska} 6.    Królewicz Olch, reż. Kuba Czekaj 7.    Ostatnia rodzina, reż. Jan P. Matuszyński 8.    Plac zabaw, reż. Bartosz M. Kowalski 9.    Solace, reż. Wojtek Wojtczak jr     {premiera polska} 10.    Wieża, reż. Karolina Breguła 11.    Wszystkie nieprzespane noce, reż. Michał Marczak 12.     Wyklęty, reż. Konrad Łęcki  

36 MiF: Wiemy kto wystąpi na muzycznej scenie tegorocznego festiwalu

Ala za CK 105 - 29 Maj 2017 godz. 14:03
Znamy już program tegorocznej sceny muzycznej 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film. Program tegorocznej sceny muzycznej 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film porzedstawia się następująco:   20 czerwca, godz. 22.00, Klub Festiwalowy Citybox // BALLADY I ROMANSE  Siostry Zuzanna i Barbara Wrońskie założyły Ballady i Romanse w 2007 roku. Niedługo potem ukazała się ich pierwsza płyta: „Ballady i Romanse”, nagrana własnym sumptem, w domu i z wykorzystaniem sprzętu AGD i dużej ilości klawiszy. Kolejny album, „Zapomnij”, przyniósł nominację do Paszportu „Polityki” oraz (wśród wielu innych) nagrodę Gwarancji TVP Kultury. Do świata filmu siostry Wrońskie ściągnęła Agnieszka Smoczyńska. Współpraca ta zaowocowała filmem i albumem „Córki dancingu” (2015). Płyta oferuje inne, bardziej rozbudowane aranżacje, niż te, które znamy z ekranu. Dużo brzmieniowych niespodzianek.   21 czerwca, godz. 22.00, Klub Festiwalowy Citybox // BAASCH Jedna z najciekawszych postaci polskiej sceny elektronicznej. Producent, wokalista i autor tekstów. Jego muzyka oscyluje wokół ambitnej elektroniki, alternatywnego popu i muzyki filmowej. Porównywany jest m.in. do TR/ST, The Knife czy Depeche Mode. Występował na największych festiwalach muzycznych w Polsce i Europie. Wydał albumy: „Corridors” i „Grizzly Bear With A Million Eyes”. Współpracował m.in. z Rysami, BOKKĄ, Noviką i Rubber Dots. Jego utwory doczekały się remixów czołowych producentów polskiej ambitnej elektroniki. Jego muzyka współtworzy świat „Płynących wieżowców” Tomka Wasilewskiego.   22 czerwca, godz. 21.00, Scena Plenerowa Citybox // ŁĄKI ŁAN Granie na żywo mają we krwi. Proces tworzenia zawsze zaczyna się na scenie, a studio jest jego dopełnieniem. Słyną z niesamowicie energetycznych koncertów. Wypracowali sobie swoje niepowtarzalne, słowiańsko – międzygalaktyczne brzmienie, które cały czas ewoluuje i zaskakuje. Bardzo istotne są teksty, pisane przez Paprodziada, które wymagają od słuchacza odszyfrowania zawartych w nich treści. Kostiumy i performance sceniczny tworzą niezapomniane widowisko, które mogli zobaczyć uczestnicy festiwali w kraju i za granicą. W listopadzie 2016 roku ukazała się najnowsza płyta Łąki Łan „Syntonia”.   23 czerwca, godz. 21.00, Scena Plenerowa Citybox // NATALIA PRZYBYSZ Już we wrześniu ukaże się nowy album Natalii Przybysz – „Światło nocne”, który zapowiada singiel o tym samym tytule. Wokalistka i autorka tekstów przez lata występowała w zespole soulowym i R&B Sistars, którego była współzałożycielką. Od 2006 roku prowadzi solową działalność artystyczną. Od tamtej pory wydała albumy „Maupka Comes Home”, „Gram duszy”, „Kozmic Blues: Tribute to Janis Joplin” i „Prąd” oraz szereg singli. Laureatka wielu nagród, zaangażowana w różne projekty artystyczne.   Koncerty odbywać się będą w: Klub Festiwalowy Citybox, Rynek Staromiejski 14, Koszalin Scena Plenerowa Citybox, Rynek Staromiejski 14, Koszalin   20 czerwca, godz. 22.00, Klub Festiwalowy Citybox // BALLADY I ROMANSE 21 czerwca, godz. 22.00, Klub Festiwalowy Citybox // BAASCH 22 czerwca, godz. 21.00, Scena Plenerowa Citybox // ŁĄKI ŁAN 23 czerwca, godz. 21.00, Scena Plenerowa Citybox // NATALIA PRZYBYSZ   Miejscem koncertów będą: Klub Festiwalowy Citybox, Rynek Staromiejski 14, Koszalin Scena Plenerowa Citybox, Rynek Staromiejski 14, Koszalin            

36 MiF: 11 filmów w konkursie, 3 polskie premiery

Ala za 36 MiF - 22 Maj 2017 godz. 12:43
Do tegorocznego Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych zostało zgłoszonych dziewiętnaście filmów. Ostatecznie zakwalifikowało się jedenaście tytułów – w załączeniu wysyłam pełną listę produkcji, które powalczą w tym roku o nagrody podczas 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych. Trzy spośród konkursowych filmów, będą miały polską premierę podczas Festiwalu „Młodzi i Film”. KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH   1.    Butterfly Kisses, reż. Rafael Kapelinski 2.    Diversion End, reż. Michał Krzywicki     {premiera polska} 3.    Fale, reż. Grzegorz Zariczny 4.    Kamper , reż. Łukasz Grzegorzek 5.    Kosmos , reż. Marcin Kamiński    {premiera polska} 6.    Królewicz Olch, reż. Kuba Czekaj 7.    Ostatnia rodzina, reż. Jan P. Matuszyński 8.    Plac zabaw, reż. Bartosz M. Kowalski 9.    Solace, reż. Wojtek Wojtczak jr   {premiera polska} 10.Wieża, reż. Karolina Breguła 11.Wszystkie nieprzespane noce, reż. Michał Marczak  Or.Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.              

36. MiF: W hołdzie Andrzejowi Wajdzie

ekoszalin za mat. prasowe - 18 Maj 2017 godz. 5:02
Organizatorzy 36. edycji Festiwalu „Młodzi i Film” pragną oddać hołd Andrzejowi Wajdzie i zwrócić uwagę młodych widzów na dorobek wybitnego Reżysera. W tym roku Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych otworzy "Przekładaniec" – krótkometrażowy film Andrzeja Wajdy z 1968 roku. Odbędzie się również retrospektywa filmów reżysera, w ramach której zostanie pokazanych pięć pełnometrażowych produkcji z jego dorobku ("Pokolenie", "Niewinni czarodzieje", "Wszystko na sprzedaż", "Danton" i "Powidoki") oraz wystawa fotograficzna: Andrzej Wajda 40/90. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie filmy fabularne nagrodzonego Oscarem reżysera. Z kolei Szkoła Wajdy w związku z obchodami 15. urodzin, przygotowała okolicznościowy zestaw filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów. Dodatkowo odbędzie się panel: „Wspólna realizacja. Producent kreatywny – partner czy tylko sprawny organizator?” O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoły Wajdy.  Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.    RETROSPEKTYWA ANDRZEJA WAJDY   DANTON Polska, Francja 1982/130 min   Wielcy aktorzy i ważny temat, wykraczający poza czas i miejsce akcji. Ceniona na świecie adaptacja dramatu Stanisławy Przybyszewskiej – „Sprawa Dantona”. Pierwotnie film miał powstać w Polsce, ale po ogłoszeniu stanu wojennego produkcja została przeniesiona do Francji. Zanim padł pierwszy klaps na planie, Andrzej Wajda zmierzył się z dziełem Przybyszewskiej w spektaklu na deskach Teatru Powszechnego w Warszawie (premiera miała miejsce 25 stycznia 1975 roku, a w roli Dantona wystąpił Bronisław Pawlik). Rok 1794 roku. Rewolucja francuska. W kraju szaleje terror. Na posiedzeniu Komitetu Ocalenia Publicznego Billaud Varenne oskarża Dantona i jego przyjaciół o działalność kontrrewolucyjną. Jednocześnie dochodzi do konfiskaty gazety dantonistów „Vieux Cordelier”. Wkrótce Danton otrzymuje poufne ostrzeżenie, że rząd nosi się z zamiarem aresztowania go. Z inicjatywy Robespierre'a dochodzi do spotkania obu przywódców, ale nie udaje im się osiągnąć porozumienia. W Komitecie Ocalenia Robespierre domaga się aresztowania Dantona.   reżyseria: Andrzej Wajda scenariusz: Jean-Claude Carrière pierwowzór literacki: „Sprawa Dantona” Stanisławy Przybyszewskiej zdjęcia: Igor Luther scenografia: Allan Starski dekoracja wnętrz: Maria Kuminek-Osiecka kostiumy: Yvonne Sassinot de Nesle charakteryzacja: Jackie Reynal muzyka: Jean Prodromidès dźwięk: Jean-Pierre Ruh, Dominique Hennequin, Piotr Zawadzki montaż: Halina Prugar-Ketling obsada: Gérard Depardieu (Danton), Wojciech Pszoniak (Robespierre), Krzysztof Globisz (Amar), Tadeusz Huk (Couthon), Marek Kondrat (Barere de Vieusac), Bogusław Linda (Louis Antoine Saint-Just), Andrzej Seweryn (Bourdon)   produkcja: Les Films du Losagne kierownictwo produkcji: Alain Depardieu   Nagroda „Louis Delluc”, 1982 Nagroda „Unifrance Film”, 1982 Cezar, 1983: Nagroda dla Andrzeja Wajdy za reżyserię MFF Montreal, 1984: Nagroda dla Wojciecha Pszoniaka i Gérarda Depardieu Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Gdańsk, 1984: Nagroda Dziennikarzy   NIEWINNI CZARODZIEJE Polska 1960/83 min   Kameralna opowieść o parze romantyków, lekarzu Bazylim i studentce Pelagii, którzy poznają się przez przypadek w klubie. Spędzają razem noc, w trakcie której jednak spontaniczne uczucie ukrywają pod pozorem gry, cynizmu, nonszalancji i obojętności. Zilustrowany muzyką Krzysztofa Komedy portret młodzieży lat 50. nie wzbudził entuzjazmu cenzorów, którzy mieli wiele zastrzeżeń i wymusili na twórcy pewne zmiany. „Zrobiłem ten film, żeby pokazać, że »idzie młodość«, ale nie taka, jaką chciał widzieć rząd, nie ta z Nowej Huty, a właśnie taka, zupełnie inna, patrząca na Zachód, słuchająca jazzu, w kolorowych strojach, w dwóch różnych skarpetkach” – w 2015 roku Andrzej Wajda opowiadał o „Niewinnych czarodziejach” po specjalnej projekcji w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. „A władza z jazzem walczyła. Walczyła z takim kostiumem. Wszystko musiało być przecież do siebie podobne. Młodzież szukająca własnej osobowości bardzo od tego odstawała”. Film zachwycił Martina Scorsese, który wybrał go do swojego zestawu „Masterpieces of Polish Cinema” (m.in. obok „Wesela”, „Popiołu i diamentu”, „Ziemi obiecanej” i „Człowieka z żelaza”).   reżyseria: Andrzej Wajda scenariusz: Jerzy Andrzejewski, Jerzy Skolimowski zdjęcia: Krzysztof Winiewicz scenografia: Leszek Wajda charakteryzacja: Zdzisław Papierz muzyka: Krzysztof Komeda dźwięk: Leszek Wronko montaż: Wiesława Otocka obsada: Tadeusz Łomnicki (Bazyli), Krystyna Stypułkowska (Pelagia), Kalina Jędrusik (dziennikarka), Zbigniew Cybulski (Edmund), Roman Polański (Dudek)   produkcja: Zespół Filmowy Kadr kierownictwo produkcji: Stanisław Adler   MFF Edynburg, 1961: Dyplom   POKOLENIE Polska 1954/83 min   Debiut Andrzeja Wajdy. Opowieść o dwudziestolatkach w okupowanej Warszawie – ich wyborach i dylematach, odpowiedzialności i ofiarności. O ile fabularnie czuć w filmie jeszcze czasy, w których powstał, realizacyjnie zwiastuje zmianę i to rewolucyjną. To koniec realizmu socjalistycznego i początek nowego sposobu budowania narracji i inscenizacji, opowiadania obrazem i gry aktorskiej. „Pokolenie” zapisało się w historii naszego kina jako dzieło przełomu i początek polskiej szkoły filmowej. Dało nam całą grupę filmowców, którzy w kolejnych latach mieli stworzyć arcydzieła. „Pokolenie, które opisał w swej powieści Bohdan Czeszko, nie było moim pokoleniem. A jednak tytuł filmu w jakiś sposób kojarzył mi się z pierwszym pokoleniem filmowców polskich, którzy wyszli z łódzkiej Szkoły Filmowej. Wszyscy w tym filmie byliśmy debiutantami” – mówił sam Wajda (cyt. za: www.wajda.pl). Asystentem reżysera był Kazimierz Kutz. Drugim reżyserem – Konrad Nałęcki. Zdjęcia zrealizował Jerzy Lipman. Scenografię stworzył Jerzy Szeski. Nowych twarzy nie zabrakło w obsadzie.   reżyseria: Andrzej Wajda scenariusz: Bohdan Czeszko pierwowzór literacki: „Pokolenie” Bohdana Czeszko zdjęcia: Jerzy Lipman scenografia: Roman Mann dekoracja wnętrz: Jerzy Skrzepiński, Józef Galewski kostiumy: Jerzy Szeski charakteryzacja: Zdzisław Papierz muzyka: Andrzej Markowski dźwięk: Józef Koprowicz montaż: Czesław Raniszewski obsada: Tadeusz Łomnicki (Stanisław Mazur „Bartek”), Urszula Modrzyńska (Ewa „Dorota”) Tadeusz Janczar (Jasio Krone), Roman Polański (Mundek), Zbigniew Cybulski (Kostek) produkcja: Wytwórnia Filmów Fabularnych kierownictwo produkcji: Ignacy Taub   Lubuskie Lato Filmowe, Łagów, 1974: Nagroda za debiut XXX-lecia dla Andrzeja Wajdy   POWIDOKI Polska 2016/100 min   Film wieńczący dorobek Andrzeja Wajdy. Opowieść o Władysławie Strzemińskim, malarzu i teoretyku sztuki, pionierze awangardy, pedagogu, współzałożycielu Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, inicjatorze akcji pozyskania dzieł do Muzeum Sztuki w Łodzi. „Powidoki” są intymnym zapisem ostatniego okresu życia niepokornego twórcy, który za swój sprzeciw wobec komunistycznej władzy zapłacił najwyższą cenę. „Minęło 20 lat, odkąd po raz pierwszy przymierzyłem się do filmu o Władysławie Strzemińskim, wielkim malarzu, który zmagał się z komunistycznym systemem. Dopiero teraz dojrzałem do tego, by ten film nakręcić” – mówił Andrzej Wajda tuż przed rozpoczęciem zdjęć. „Początkowo miałem pomysł, by zrobić kino psychologiczne – opowieść o trudnych relacjach małżeństwa pary artystów: Władysława Strzemińskiego i jego żony, wybitnej rzeźbiarki Katarzyny. Pomyślałem jednak, że aby to pokazać w sposób przekonujący, musiałbym mieć Dostojewskiego za scenarzystę (...). Zrozumiałem, że aby zrobić rzecz prawdziwą, muszę tę parę rozdzielić. Zrobiłem więc film polityczny o artyście, który wchodzi w konflikt z władzą i zostaje usunięty z uczelni pod zarzutem »nierespektowania norm doktryny realizmu socjalistycznego«. Broni się do samego końca i nie odpuszcza, mimo nędzy i upokorzeń”.   reżyseria: Andrzej Wajda scenariusz: Andrzej Mularczyk wg pomysłu Andrzeja Wajdy zdjęcia: Paweł Edelman casting (reżyseria obsady): Ewa Brodzka scenografia: Marek Warszewski kostiumy: Katarzyna Lewińska charakteryzacja: Janusz Kaleja muzyka: Andrzej Panufnik dźwięk: Maria Hilarecka, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński montaż: Grażyna Gradoń obsada: Bogusław Linda (Władysław Strzemiński), Zofia Wichłacz (Hania), Bronisława Zamachowska (Nika Strzemińska), Krzysztof Pieczyński (Julian Przyboś), Szymon Bobrowski (Minister Sokorski)   produkcja: Akson Studio producent: Michał Kwieciński koprodukcja: TVP, EC1 Łódź – Miasto Kultury, Narodowy Instytut Audiowizualny, Fundacja Tumult kierownictwo produkcji: Paweł Gabryś dystrybucja: Akson Dystrybucja współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej   FF w Gdyni, 2016: Nagroda Pozaregulaminowa Jury Film był polskim kandydatem do nominacji oscarowej   PRZEKŁADANIEC Polska 1968/35 min   Wajda i Lem, wspierani przez Kobielę, dali nam jedną z najbardziej zaskakujących komedii science fiction w historii polskiego kina. Na torze rajdowym dochodzi do wypadku z udziałem mistrza kierownicy Richarda i jego brata – Thomasa. Richard odnosi liczne obrażenia. Thomas umiera. Genialny doktor Burton z dwóch braci „skleja” jednego. Operację można byłoby uznać za sukces, gdyby nie jej ubezpieczeniowe reperkusje. Skoro organy Thomasa „żyją” w Richardzie, to czy można go uznać za zmarłego? Wkrótce sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej... „Drogi Panie, Przedwczoraj oglądałem w telewizji film »Przekładaniec«. Zarówno robota Pana, jak dzieło aktorów oraz wystrój scenograficzny wydały mi się bardzo dobre” – w liście do reżysera film ocenił Lem (cyt. za „Wajda – Filmy”, 1996). „Zwłaszcza już dobry był w swojej roli adwokat, sympatyczny bardzo chirurg, no a Kobiela nie wymaga pochwał specjalnych. Jedyne zastrzeżenia moje merytoryczne dotyczyły niepewności, czy wskutek bardzo szybkiego tempa całości rzecz nie jest aby dla przeciętnego widza trudno zrozumiała? Ale nie jestem w stanie osądzać tego, ponieważ ja znałem przecież scenariusz. »Przyszłość« bliska a nieokreślona została zrobiono bardzo pomysłowo, biorąc pod uwagę to zwłaszcza, jak szczupłymi środkami Pan tego dokonał”.   reżyseria: Andrzej Wajda scenariusz: Stanisław Lem pierwowzór literacki: „Czy pan istnieje Mr. Jones?” Stanisława Lema zdjęcia: Wiesław Zdort scenografia: Teresa Barska dekoracja wnętrz: Maciej Maria Putowski kostiumy: Barbara Hoff charakteryzacja: Krystyna Chmielewska muzyka: Andrzej Markowski dźwięk: Wiesława Dembińska montaż: Halina Prugar, Grażyna Pliszczyńska obsada: Bogumił Kobiela (Richard Fox), Ryszard Filipski (adwokat), Jerzy Zelnik (doktor Burton), Anna Prucnal (żona/bratowa Foxa) produkcja: Zespół Filmowy Kamera kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka   Złoty Ekran, 1969: Nagroda dla filmu telewizyjnego MFF Fantastycznych i Grozy, Sitges, 1970: Medal Specjalny   WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ Polska 1968/94 min   Na dworzec wbiega mężczyzna. Nie widać jego twarzy, tylko sylwetkę. Pociąg już ruszył, ale on próbuje go dogonić. Wyciąga rękę. Skacze... Chwilę potem okazuje się, że była to tylko inscenizacja. Wszystko rejestrowała kamera. Nie, dwie kamery: jedna, prowadzona przez Witolda Sobocińskiego i druga – Kostka (Andrzej Kostenko), operatora „filmu w filmie”. Życie przeplata się ze śmiercią, fikcja z prawdą. Film „Wszystko na sprzedaż” powstał niedługo po śmierci Zbigniewa Cybulskiego, z którym Andrzej Wajda się przyjaźnił i z którym chciał dalej pracować. Zamiast nowego ujęcia z jego udziałem, przedstawił opowieść, która wykracza poza wspomnienie. Duch Cybulskiego unosi się nad całością, ale nie jest to film o nim. To autotematyczna opowieść o kinie i o ludziach, którzy je robią. We „Wszystko na sprzedaż” przeglądają się sami sobie Wajda i jego aktorzy, współpracownicy. Aktorzy grają pod własnymi imionami. Czy jednak wszystko zostało tu „sprzedane”? Czy kamera potrafi zarejestrować prawdę? Na planie powstał dokument-reportaż „Na planie” Jerzego Ziarnika. Wajda przez jakiś czas nosił się z pomysłem włączenia go do filmu, ale ostatecznie zrezygnował.   scenariusz i reżyseria: Andrzej Wajda zdjęcia: Witold Sobociński scenografia: Wiesław Śniadecki dekoracja wnętrz: Wiesław Śniadecki kostiumy: Katarzyna Chodorowicz charakteryzacja: Jadwiga Świętosławska muzyka: Andrzej Korzyński dźwięk: Wiesława Dembińska montaż: Halina Prugar obsada: Beata Tyszkiewicz (Beata, żona reżysera), Elżbieta Czyżewska (Ela, żona aktora), Andrzej Łapicki (Andrzej, reżyser), Daniel Olbrychski (Daniel), Bogumił Kobiela (Bobek)   produkcja: Zespół Filmowy Kamera kierownictwo produkcji: Barbara Pec-Ślesicka   Syrenka Warszawska, 1969: Nagroda w kategorii filmu fabularnego        15/15 JUBILEUSZ SZKOŁY WAJDY   W roku 2017 Szkoła Wajdy obchodzi 15-lecie swojego istnienia. Jej misją od początku było kształcenie nowej generacji polskich filmowców. Stworzona przez Andrzeja Wajdę i Wojciecha Marczewskiego szkoła zawsze proponowała i nieustannie oferuje najbardziej nowatorskie metody w przekazywaniu wiedzy o warsztacie i sztuce filmowej. Od początku też koncentruje się na integracji środowiska filmowego – w duchu zespołów filmowych, gdzie w proces twórczy zaangażowana była zawsze grupa osób. W związku z obchodami 15. urodzin, Szkoła Wajdy przygotowała specjalny, okolicznościowy pakiet filmów wyreżyserowanych przez jej absolwentów, którzy już odnieśli międzynarodowy sukces. „Jubileusz to jednak nie tylko okazja do świętowania” – podkreślają szefowie szkoły. „Niezmiennie zależy nam na rozpowszechnianiu naszego sposobu edukacji, szczególnie obejmującej w swoim zakresie development kreatywny. Tym samym chcemy przybliżać naszą szkołę – jej historię i założenia – środowisku filmowemu na całym świecie. Pragniemy docierać do młodych twórców, pomagać im w rozwijaniu pomysłów, wspierać ich realizację. Już od chwili powstania Szkoły Wajdy było to, jest i zawsze będzie naszą misją”.   3 DNI WOLNOŚCI Polska 2011/27 min Bohaterem nagrodzonego m.in. na Etiudzie i Animie oraz 11. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty dokumentu jest Piotr. Po 15 latach w więzieniu wychodzi na przepustkę. Co zrobi z trzema dniami wolności? Kto czeka na niego za murami?   scenariusz i reżyseria: Łukasz Borowski zdjęcia: Michał Stajniak, Magdalena Kowalczyk, Filip Drożdż   ANDRZEJ WAJDA: RÓBMY ZDJĘCIE! Polska 2008/54 min   Światowa premiera tego niezwykłego filmu odbyła się w Locarno. Powstał, gdy Andrzej Wajda realizował „Katyń”. Młodzi twórcy towarzyszyli swojemu bohaterowi w momentach radości, ale i zmęczenia, podczas rozmów z ludźmi. Powstał szczery i wzruszający portret Mistrza polskiego kina, jego pasji, zaangażowania, poczucia odpowiedzialności i wrażliwości.   scenariusz, reżyseria i zdjęcia: Maciej Cuske, Thierry Paladino, Marcin Sauter, Piotr Stasik   ARIA DIVA Polska 2007/30 min Program 30 Minut Studia Munka – SFP   Nagrodzony m.in. w Krakowie i Gdyni, pokazywany i doceniany w Koszalinie i Cannes film o zaskakującym uczuciu. Wydaje się, że Basi niczego do szczęścia nie brakuje – do czasu, aż jej sąsiadką zostaje diwa operowa. Między kobietami zawiązuje się przyjaźń.   reżyseria: Agnieszka Smoczyńska scenariusz: Agnieszka Smoczyńska, Robert Bolesto zdjęcia: Przemysław Kamiński obsada: Katarzyna Figura, Gabriela Muskała   DECRESCENDO Polska 2011/27 min   Muzyka Bacha w wykonaniu młodego terapeuty wprowadza nas w świat mieszkańców domu spokojnej starości. Jego towarzystwo sprawia, że czują się znów potrzebni i wysłuchani. Dokument doceniony m.in. w Zagrzebiu i Krakowie.   scenariusz i reżyseria: Marta Minorowicz zdjęcia: Paweł Chorzępa   GDZIE JEST SONIA? Polska 2012/50 min   Nagrodzona m.in. Brązowym Gronem w Łagowie dokumentalna opowieść o niezwykłej kobiecie, która w murach cerkwi próbuje odbudować wartości, jakie rosyjskie społeczeństwo utraciło pod rządami kolejnych politycznych reżimów.   scenariusz i reżyseria: Radka Franczak zdjęcia: Radka Franczak, Michael Ackerman, Ita Zbroniec-Zajt, Anna Wydra, Małgorzata Szyłak   JOANNA Polska 2013/40 min   Polski kandydat do Oscara 2015. Andrzej Wajda pisał o nim: „(...) niepowtarzalny film o odchodzeniu z tego świata z całą świadomością, że jesteśmy tylko jego częścią. (...) Tak wyrazistej współczesnej postaci młodej kobiety świadomej tego, że są to ostatnie dni jej życia, a tam po drugiej stronie nie ma już nic, polskie kino nie stworzyło od lat”. reżyseria: Aneta Kopacz scenariusz: Aneta kopacz, Tomasz Średniawa zdjęcia: Łukasz Żal   KONIEC ŚWIATA Polska 2015/40 min   Nagradzany na festiwalach w Polsce i na świecie (Kijów, Tirana, Hot Springs) kameralny dokument, w którym kilka historii spotyka się w czasie jednej nocy. W tę jedną noc, podobną do wielu innych, ludzie w dużym mieście, nękani samotnością, chcą z kimś porozmawiać.   scenariusz i reżyseria: Monika Pawluczuk zdjęcia: Małgorzata Szyłak, Szymon Lenkowski, Jakub Giza, Michał Dymek MIEJSCY KOWBOJE Polska 2016/30 min   Czy koń może uratować życie? W Dublinie z pewnością. W dzielnicy, w której łatwo o kłopoty, a trudno o perspektywy, nastoletni Dylan zaprzyjaźnia się z białą klaczą Shelly. Jest jednym z dzieciaków, które oswajają dzikie konie i stają się... miejskimi kowbojami.   scenariusz i reżyseria: Paweł Ziemilski zdjęcia: Maciej Twardowski   MLECZNY BRAT Polska, Armenia 2014/30 min Program 30 Minut Studia Munka – SFP   Nagrody w Koszalinie, Krakowie, Gdyni, Bratysławie... Bohaterem opowieści jest 10-letni Seto. Chłopiec marzy o rodzeństwie. Niestety, nowonarodzone niemowlę umiera. Jego miejsce w rodzinie wypełnia mały baranek, karmiony piersią przez matkę Seto...   reżyseria: Vahram Mkhitaryan scenariusz: Vahram Mkhitaryan, Aleksandra Majdzińska zdjęcia: Marcin Sauter obsada: Lusine Avanesyan, Manuk Qishmishyan, Arthur Papikyan   MÓJ DOM Polska, Wielka Brytania 2012/29 min Impresja o wysiedleniach i paradoksach historii, w której tradycyjna dokumentacja przeplata się z eksperymentalnie przetwarzanymi archiwaliami. Jeden dom, dwie kobiety: Polka i Niemka. Dokument zdobył nagrody m.in. w Sydney, Rochester i wielu festiwalach w Polsce.   scenariusz i reżyseria: Magdalena Szymków zdjęcia: Paweł Chorzępa, Kurt Moser   PAPARAZZI Polska 2011/33 min   Dokument o świecie pogubionych wartości i nagiętych zasad – pokazuje jednak, że zawsze mamy szansę, aby zdecydować, jakim człowiekiem będziemy jutro. Wśród wielu nagród znalazła się statuetka EFA (Kraków). „Po obejrzeniu tego filmu może nawet Polański pozwoli się sfotografować” – pisali jurorzy.   scenariusz i reżyseria: Piotr Bernaś zdjęcia: Łukasz Żal, Piotr Bernaś   ŚLIMAKI Polska 2015/29 min Nagrody w Polsce i na świecie. Andrzej wraz z kolegą chce założyć hodowlę ślimaków. W przerwach w pracy mężczyźni prowadzą rozmowy o poważnych tematach, które stają się kwintesencją filmu. Ślimak zaś... urasta do roli symbolu odradzania się i życia wiecznego.   scenariusz i reżyseria: Grzegorz Szczepaniak zdjęcia: Daniel Wawrzyniak, Marek Kozakiewicz   TELEFONO Polska 2004/3 min   Film powstał dla Europejskiej Akademii Filmowej. Wymyślona przez Pedro Almodóvara Patty Diphusa, gwiazda filmów erotycznych, przyjeżdża do Warszawy...   scenariusz i reżyseria: Marcin Wrona zdjęcia: Paweł Fils obsada: Ewa Kasprzyk, Marcin Kwaśny   TRÓJKA DO WZIĘCIA Polska 2006/37 min Program 30 Minut Studia Munka – SFP   Film nagrodzony m.in. w Koszalinie, Krakowie, Warszawie, Breście i Petersburgu. Śmiertelnie chora kobieta wychowuje samotnie trójkę dzieci. Zanim odejdzie, chce znaleźć dla nich nowy dom. Córka Inga zrobi wszystko, żeby nie rozdzielono jej z rodzeństwem.   reżyseria: Bartek Konopka scenariusz: Piotr Borkowski, Bartek Konopka zdjęcia: Piotr Rosołowski obsada: Klaudia Barcik, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Krzysztof Czeczot   ZA PŁOTEM Polska 2005/12 min   Film, który pozwala oderwać się na chwilę od codzienności i zaprasza do przypomnienia sobie czasów młodości, wiecznych wakacji i gorącego lata, kiedy wszystko było na wyciągnięcie ręki... Dokument nagrodzony m.in. w Londynie, Paryżu i Wilnie.   reżyseria: Marcin Sauter zdjęcia: Dawid Sokołowski         WSPÓLNA REALIZACJA. PRODUCENT KREATYWNY – PARTNER CZY TYLKO SPRAWNY ORGANIZATOR? PANEL   Ten aspekt branżowych relacji obrósł już legendą. Producent kontra reżyser? Czy tak musi być? Czy tak być powinno? A może to mit, niesprawiedliwy stereotyp, fałszywy trop? Jaka faktycznie rola spoczywa na producencie? Czego oczekuje od niego reżyser? Czego spodziewają się po sobie obie strony? Partnerstwo czy przeciąganie liny? To kwestie i zagadnienia, które właściwie od początku reformy kinematografii nie znikają z publicznych, i nie tylko, dyskusji oraz sporów. Jak naprawdę zrobić wspólnie film? Jak pomóc sobie nawzajem, zachowując tożsamość, twórczą niezależność, szacunek oraz zrozumienie? O roli i zadaniach producenta kreatywnego oraz reżysera w procesie powstawania filmów – odwołując się do własnych doświadczeń, a także prezentując rozwijane w Szkole Wajdy projekty – rozmawiać będą kursanci programów edukacyjnych Fundacji Szkoła Wajdy: autorka poświęconego Zdzisławowi Beksińskiemu „Pars pro toto” Katarzyna Łęcka, a także Marta Szarzańska, Natalia Łodygowska, Maciej Marczewski oraz Artur Wyrzykowski.   Rozmowę poprowadzi Artur Cichmiński.     WYSTAWA FOTOGRAFICZNA: ANDRZEJ WAJDA 40/90 Rynek Staromiejski/6-26 czerwca Wernisaż wystawy „Andrzej Wajda 40/90” miał miejsce 1 września 2016 roku, kilka miesięcy po 90. urodzinach Mistrza. Plenerowa ekspozycja, w porządku chronologicznym, prezentuje wszystkie jego filmy fabularne: od „Pokolenia”, debiutu z 1954 roku, aż do jego ostatniego dzieła – „Powidoków”. Na planszach obok fotosów, werków i plakatów, znajdują się fotokody, odsyłające do fragmentów filmów i zwiastunów. Nad wystawą pracowali m.in. Natalia Chojna, Robert Jaczewski i Ola Kot. Autorem tekstów jest prof. Krzysztof Kornacki.  Wystawa powstała z inicjatywy i środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, zrealizowana została przez Filmotekę Narodową we współpracy z wieloma instytucjami – przede wszystkim studiami filmowymi: Kadr, Zebra, Tor, a także CRF, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha i Muzeum Kinematografii w Łodzi.    

MiF: Szczerość za szczerość

Ala za CK105 - 9 Maj 2017 godz. 13:59
Znamy już osoby, które w tym roku poprowadzą dyskusje "Szczerość za szczerość" podczas 36. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych. Dyskusje „Szczerość za szczerość” są tradycją Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych. Spotkania twórców z publicznością odbywają się po projekcjach filmów z obydwu konkursów festiwalu „Młodzi i Film” (Konkurs Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych i Konkurs Krótkometrażowych Debiutów Filmowych). W tym roku dyskusje „Szczerość za szczerość” poprowadzą dla Państwa dziennikarze i krytycy filmowi: Patrycja Wanat, Max Cegielski i Adam Kruk. MAX CEGIELSKI Dziennikarz, pisarz. W TVP Kultura współprowadził „Halę odlotów” uhonorowaną nagrodą Grand Press w 2015 roku. Autor między innymi książek „Oko świata. Od Konstantynopola do Stambułu” (Nagroda imienia Beaty Pawlak, 2009), „Mozaika. Śladami Rechowiczów” (2011) oraz „Wielki gracz. Ze Żmudzi na Dach Świata” (2015). Twórca i kurator projektów artystycznych: „Migrujący Uniwersytet Mickiewicza” (Stambuł), „Global Prosperity” (Gdańsk, Warszawa). Współautor (wraz z Anną Zakrzewską) wielu reportaży i dokumentów telewizyjnych o sztuce współczesnej. ADAM KRUK Krytyk filmowy, publicysta, animator kultury. Absolwent filmoznawstwa UAM w Poznaniu, laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2012), członek FIPRESCI, Stowarzyszenia Dante Alighieri i Wrocławskiej Fundacji Filmowej. Publikował w „Dwutygodniku”, „Kinie”, „Ekranach”, „Filmie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Filmwebie”. Prowadzi wykłady, warsztaty i projekcje filmowe m.in. w Dolnośląskiej Szkole Wyższej, Akademii Filmowej, Nowych Horyzontach Edukacji Filmowej i Filmotece Szkolnej. Kurator przeglądu BRAVE Cinema i Polish Cinema for Beginners, wyróżnionego Nagrodą PISF (2016) w kategorii edukacja filmowa. PATRYCJA WANAT Dziennikarka, szefowa działu kultury w Radiu TOK FM, laureatka nagrody PISF. Prowadzi audycje „Kultura osobista” i „Kultura domowa”, a także program poświęcony filmom dokumentalnym DOK TOK i magazyn filmowy „Do zobaczenia”. Autorka videobloga „Wybór Patrycji Wanat”. Słucha, czyta, ogląda, a następnie doradza, po co sięgnąć, a co omijać z daleka.  Organizatorami Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie. Festiwal jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego