Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Koszalin bez inteligentnego systemu

Autor Ala 25 Września 2015 godz. 11:59
Inteligentny System Transportowy miał ułatwić koszalinianom poruszanie się po miejskich drogach. Dziś wydaje się, że utknął w ślepym zaułku. Na dodatek, gdzieś „zawieruszyło się” pół miliona złotych…

IST miał w Koszalinie działać od maja br. Dziś główny wykonawca, firma PKP Informatyka zapewnia, że ukończy inwestycję 30 listopada 2015 roku. Z powodu nie dotrzymania terminu realizacji inwestycji miasto zapowiada, że „wszystko wskazuje, że  wykonawca będzie wezwany do zapłacenia kar za opóźnienie w maksymalnej wysokości tj.  25 % wartości umowy (a ta opiewa na kwotę ok. 10 mln złotych), czyli ok 2,5 mln złotych” – wyjaśnia Robert Grabowski, miejski rzecznik.

 

„Umowa z PKP Informatyka opiewa na prawie 10 mln złotych. Do tej pory miasto zapłaciło jedynie za wykonane elementy Inteligentnego Systemu Transportowego tj. 2,3 mln złotych. Resztę wydatków pokryła PKP Informatyka z własnych środków. Projekt w 85 procentach jest dofinansowany ze środków UE” – dodaje rzecznik. Z kolei Ewa Jońska, dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji w PKP Informatyka twierdzi, że „do tej pory PKP Informatyka otrzymała od inwestora 1,8 mln zł, a wydała ponad 6 mln zł. Zatem, jeżeli uznać obie wypowiedzi za prawdziwe, gdzieś „wyparowało” 500 tysięcy złotych…

 

Na tym nie koniec różnic na linii inwestor-wykonawca. Inwestor utrzymuje, że ”z uwagi na to, że nie widzimy efektów pracy, wstrzymaliśmy dalsze płatności”. Z kolei wykonawca tłumaczy: “Inwestor nie odbiera kolejnych etapów inwestycji, tym samym kolejne płatności na rzecz PKP Informatyki nie są realizowane”. Na szczęście w sprawie przyczyn opóźnień mówią (inwestor i wykonawca) już jednym głosem: „opóźnienia są spowodowane przede wszystkim nieterminową pracą podwykonawców”. To co jest pocieszające to fakt, że jak twierdzi rzecznik „praktycznie jest gotowa infrastruktura, są zatrudnieni pracownicy do obsługi systemu, brak jest jeszcze niezbędnego oprogramowania i systemów, które pozwolą m.in. na poprawę funkcjonowania systemu komunikacyjnego Koszalina”.  Także i wykonawca zapewnia o tym, że dołoży wszelkich starań, by 30 listopada br. system działał. Na dodatek system ten będzie mógł współpracować z tzw. sekundnikami. „Ich montaż nie leży w zakresie projektu. Oszacowanie kosztu instalacji sekundników będzie możliwe dopiero po określeniu zakresu prac – twierdzi Jasińska.

 

Czym są Inteligentne Systemy Transportowe? Systemy te stanowią szeroki zbiór różnorodnych technologii (telekomunikacyjnych, informatycznych, automatycznych i pomiarowych) oraz technik zarządzania stosowanych w transporcie w celu ochrony życia uczestników ruchu, zwiększenia efektywności systemu transportowego oraz ochrony zasobów środowiska naturalnego.

 

Korzyści płynące z zastosowania Inteligentnych Systemów Transportowych:

    Zwiększenie przepustowości sieci ulic o 20 – 25%

   Poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (zmniejszenie liczby wypadków o 40 – 80%)

    Zmniejszenie czasów podróży i zużycia energii ( o 45 – 70%)

    Poprawa jakości środowiska naturalnego (redukcja emisji spalin o 30 – 50%)

    Poprawa komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców, podróżujących transportem zbiorowym oraz pieszych

    Redukcja kosztów zarządzania taborem drogowym

    Redukcja kosztów związana z utrzymaniem i renowacją nawierzchni

Zwiększenie korzyści ekonomicznych w region

 

 

Poprzedni artykuł

Czytaj też

Inteligencja własna koszalinian

Ala, fot. Piotr Walendziak - 20 Września 2016 godz. 5:17
Inteligentny system zarządzania ruchem w Koszalinie to nadal dla koszalinian wirtualna rzeczywistość. Ta realna, mogąca mieć wpływ na budżet miasta to pozew o zapłatę za niego 9 milionów 10 tysięcy złotych. PKP Informatyka, wykonawca Inteligentnego Systemu Transportowego w Koszalinie żąda od władz Koszalina zapłaty wynagrodzenia za realizację Inteligentnego Systemu Transportowego. Równocześnie gotowa jest na polubowne rozwiązanie sporu. - Jesteśmy w sądzie – potwierdza Robert Grabowski, miejski rzecznik. W VI Wydziale Gospodarczym Sądu Okręgowego w Koszalinie PKP Informatyka złożyła pozew o zapłatę wynagrodzenia za realizację Inteligentnego Systemu Transportowego. Wykonawca żąda dziewięciu milionów dziesięciu tysięcy złotych – dodaje. - Jesteśmy trochę zaskoczeni tym stanowiskiem PKP Informatyka. Obecnie bowiem Inżynier Kontraktu nadal prowadzi rozliczenie tej inwestycji. Myśleliśmy, że dopiero po tym, jak je zakończy usiądziemy do rozmów z byłym już wykonawcą ITS – wyjaśnia Grabowski i wskazuje, że „miasto także ma swoje roszczenia, które wynikają choćby ze strat, jakie poniosło w wyniku utraconych wpływów z przyczyn niezrealizowania zadania”. Na razie trudno powiedzieć o jak duże pieniądze chodzi. Jedno jest pewne władze miasta uważają, że ITS-u w Koszalinie nie ma. Miasto do tej pory w formie zaliczek przekazało wykonawcy kwotę 2,3 mln zł. Pomimo że PKP Informatyka wykonał i zamontował niemal wszystkie części systemu to on nadal nie działa. – PKP Informatyka zamontował pewne elementy systemu, to nie nie jest to system umiejący zarządzać ruchem w mieście. Dla nas go po prostu nie ma – mówi miejski rzecznik. Gdy pod koniec ubiegłego roku miasto decydowało się na wypowiedzenie umowy PKP Informatyka straciło jedynie możliwość skorzystania z przyznanych blisko 9 mln złotych funduszy unijnych. Teraz – o ile sąd podzieli stanowisko wykonawcy — miejski budżet będzie musiał zwrócić kolejowej spółce nie wirtualne, a realne 9 mln złotych. Na tym nie koniec miejskich problemów. PKP Informatyka w swoim pozwie wniosła bowiem także o zabezpieczenie dowodów na potrzeby sprawy. A to może oznaczać, że jeżeli miasto nawet znajdzie nowe źródło dofinansowania tego dziś niedziałającego systemu, to i tak nie będzie mogło na etapie procesu sądowego wykorzystać istniejącej już infrastruktury. “Zanim pozew został złożony, PKP Informatyka zawezwała Gminę Miasto Koszalin do podjęcia próby ugodowej przed sądem rejonowym w Koszalinie” – informuje Ewa Jońska, dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji PKP Informatyka. “Prowadzone były również bezpośrednie negocjacje z włodarzami miasta. Ponieważ podjęte próby nie przyniosły pozytywnego rezultatu, Spółka postanowiła wystąpić z pozwem. Jest to normalny tryb dochodzenia roszczenia. Na każdym etapie postępowania PKP Informatyka była i jest otwarta na polubowne rozwiązanie sporu” – zapewnia Jońska. Na razie miejscy prawnicy wystąpili z wnioskiem o przedłużenie terminu złożenia odpowiedzi na pozew.   Od redakcji ITS jest, czy go nie ma? A może jest, tylko nie działa? O tym – jeżeli nie dojdzie do kompromisu – rozstrzygnie sąd. Na razie koszalinianie poruszając się po mieście nie mogąc skorzystać z inteligencji systemu, muszą liczyć na własną!

Koszalin bez ITS. Miliony do zwrotu...

Ala, fot. Piotr Walendziak - 21 Listopada 2015 godz. 6:32
Miasto Koszalin wypowiedziało umowę dotyczącą realizacji Inteligentnego Systemu Transportowego Firmie PKP Informatyka – taką informację otrzymaliśmy w piątek od miejskiego rzecznika. Jak ustaliliśmy miasto poprosiło wykonawcę o przygotowanie stanu wykonania inwestycji, która w pierwotnym terminie miała zostać oddana do użytku w maju bieżącego roku. 6 na 20 Na 20 przedstawionych przez PKP Informatyka punktów wykonania zadania i ich terminów  tylko 6 zostało w pełni wykonane.  Pozostałe 14 zadań albo jest w trakcie wykonania albo w ogóle nie zostało rozpoczęte. Co to oznacza? Według naszego informatora oznacza to, że PKP Informatyka wykonał całą infrastrukturę systemu (słupy, bramy, ekrany itp.).   Bez serca Brakuje jedynie zarządzającego systemem programu – serca całego przedsięwzięcia. – Tak naprawdę to program jest najważniejszy – wyjaśnia nam inżynier ruchu z Trójmiasta. – Jest to system inteligentny, a to oznacza, że system ten dopiero po jakimś czasie przynosi dopiero poprawę w poruszaniu się po miejskich drogach. Musi mieć czas aby poznać parametry ruchu. Musi dowiedzieć się na jakich skrzyżowaniach i o jakiej porze jest nasilenie ruchu. Wówczas automatycznie dostosowuje długość przejazdu na zielonym świetle, tak by ruch był jak najbardziej płynny – dodaje nasz fachowiec. Miasto w trosce o realizację tego zadania wystąpiło do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w celu wykonania raportu. Raport CUPT potwierdził, że PKP Informatyka nie wykona inwestycji w terminie. W wyniku tej decyzji miasto traci 85 proc. unijnego dofinansowania wartej ok. 10 mln zł inwestycji.      Co to jest ITS? ITS ma sterować sygnalizacją świetlną na 13 koszalińskich skrzyżowaniach i mieć możliwość podłączenia do niego kolejnych 10 skrzyżowań. Przy pięciu drogach wjazdowych do miasta przewidziano ustawienie dużych elektronicznych tablic informujących m.in. o sytuacji na drogach i na 4 parkingach, na których znajduje się ok. 1 850 miejsc postojowych dla samochodów. W ramach projektu mają też powstać cztery punkty ważenia przeciążonych pojazdów oraz usytuowany w okolicach kolejowego wiaduktu przy ul. Szczecińskiej punkt pomiaru wysokości samochodów. ITS ma identyfikować pojazdy łamiące przepisy - przekraczające prędkość lub przejeżdżające na czerwonym świetle. W ramach IST ma także powstać internetowy portal dla podróżnych i kierowców, informujący m.in. o natężeniu ruchu na drogach, wolnych miejscach parkingowych i wszelkiego rodzaju utrudnieniach, oraz serwis komunikacji miejskiej z przebiegiem linii autobusowych, mapą przystanków i czasem przejazdu.   Kłopoty z przetargiem Miasto miało już problemy na etapie przetargu. Ponowne rozstrzygnięcie przetargu, w którym startowało łącznie osiem podmiotów, Urzędowi Miejskiemu w Koszalinie nakazała Krajowa Izba Odwoławcza (KIO). Za pierwszym razem, ratusz za najkorzystniejszą ofertę uznał opiewającą na 9,6 mln zł propozycję hiszpańskiej spółki Alumbrados Viarios Sociedad Anonima z Barcelony. Od tego werdyktu do KIO odwołała się firma P.H.U. Telsat Grzegorz Kawka z Gryfic, która proponowała budowę Inteligentnego Systemu Transportowego (IST) za 10 mln zł. KIO odwołanie uznało za zasadne i nakazało powtórną ocenę ofert oraz wykluczenie z przetargu Hiszpanów.   Podczas ponownej procedury ratusz oprócz Hiszpanów wykluczył z postępowania dwie kolejne firmy, jako niespełniające warunków przetargu: P.H.U. Telsat Grzegorz Kawka z Gryfic oraz warszawskie konsorcjum Comp SA i Comp Centrum Innowacji Sp. z o.o. (13,7 mln zł). W ten sposób wybór ograniczono do pięciu prawidłowych ofert, z których za najkorzystniejszą uznano propozycję PKP Informatyka Sp. z o.o. Firma miała to zrobić za 10,4 mln zł.   Dofinansowanie UE Inwestycja w system ITS w Koszalinie to kolejny z projektów wyłonionych w konkursie dla działania 8.3 Rozwój inteligentnych systemów transportowych Programu Infrastruktura i Środowiska, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Umowę o dofinansowanie projektu Budowa Inteligentnego Systemu Transportowego w Koszalinie podpisali Anna Siejda, dyrektor CUPT oraz Piotr Jan Jedliński, prezydent Koszalina. Dofinansowanie z UE przysługiwało tej inwestycji jedynie pod warunkiem jej pełnego wykonania do końca br. Teraz już wiadomo, że PKP Informatyka nie będzie w stanie tego terminu dotrzymać.

Inteligentny System Transportowy w 2015r.

Paweł Kaczor / info. i fot. UM Koszalin - 20 Listopada 2013 godz. 10:45
W naszym mieście powstaje Inteligentny System Transportowy. Ten unijny projekt jest warty 13,5 mln zł. W 85% zostanie on sfinansowany prze Unię Europejską, a gotowy ma być do 29.05.2015r. Celem systemu jest budowa nowoczesnego, poprawiającego bezpieczeństwo systemu, który będzie sterował przepływem ruchu drogowego na terenie naszego miasta. W jego ramach zostanie m.in. zainstalowany monitoring na większości rond i skrzyżowań, a także powstanie system sterowania sygnalizacją świetlną, który umożliwi płynny ruch samochodów w Koszalinie.   System będzie opierał się na istniejącej, budowanej oraz planowanej infrastrukturze światłowodowej, która jest ujęta w głównej mierze w projekcie „Inteligentny Koszalin – rozbudowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego – budowa sieci teleinformatycznej i systemu monitoringu wizyjnego”.   IST będzie również ułatwieniem dla kierowców. Będą oni mieli dostęp do informacji, które ułatwią poruszanie się po mieście. Na wlotach do naszego miasta pojawi się łącznie 5 elektronicznych tablic informacyjnych. Będzie istnieć także możliwość skorzystania z systemu wag dla samochodów ciężarowych czy z informacji o wolnych miejscach parkingowych (4 duże parkingi).   System umożliwi również bieżące informowanie o utrudnieniach w ruchu czy objazdach, a wszystko to za sprawą portalu internetowego, który będzie dotyczyć spraw komunikacyjnych. System będzie automatycznie rozpoznawał i rejestrował tablice rejestracyjne aut, które przejadą na czerwonym świetle lub przekroczą prędkość. „Mózgiem” systemu będzie Centrum Zarządzania Ruchem.   Otwarto już oferty w przetargu na wykonanie wykonawcy (można się z nimi zapoznać pod tym linkiem). Komisja przetargowa ma teraz czas na sprawdzenie dokumentacji pod względem formalnym i wybranie wykonawcy. System z pewnością poprawi bezpieczeństwo w naszym mieście.