IST miał w Koszalinie działać od maja br. Dziś główny wykonawca, firma PKP Informatyka zapewnia, że ukończy inwestycję 30 listopada 2015 roku. Z powodu nie dotrzymania terminu realizacji inwestycji miasto zapowiada, że „wszystko wskazuje, że wykonawca będzie wezwany do zapłacenia kar za opóźnienie w maksymalnej wysokości tj. 25 % wartości umowy (a ta opiewa na kwotę ok. 10 mln złotych), czyli ok 2,5 mln złotych” – wyjaśnia Robert Grabowski, miejski rzecznik.
„Umowa z PKP Informatyka opiewa na prawie 10 mln złotych. Do tej pory miasto zapłaciło jedynie za wykonane elementy Inteligentnego Systemu Transportowego tj. 2,3 mln złotych. Resztę wydatków pokryła PKP Informatyka z własnych środków. Projekt w 85 procentach jest dofinansowany ze środków UE” – dodaje rzecznik. Z kolei Ewa Jońska, dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji w PKP Informatyka twierdzi, że „do tej pory PKP Informatyka otrzymała od inwestora 1,8 mln zł, a wydała ponad 6 mln zł”. Zatem, jeżeli uznać obie wypowiedzi za prawdziwe, gdzieś „wyparowało” 500 tysięcy złotych…
Na tym nie koniec różnic na linii inwestor-wykonawca. Inwestor utrzymuje, że ”z uwagi na to, że nie widzimy efektów pracy, wstrzymaliśmy dalsze płatności”. Z kolei wykonawca tłumaczy: “Inwestor nie odbiera kolejnych etapów inwestycji, tym samym kolejne płatności na rzecz PKP Informatyki nie są realizowane”. Na szczęście w sprawie przyczyn opóźnień mówią (inwestor i wykonawca) już jednym głosem: „opóźnienia są spowodowane przede wszystkim nieterminową pracą podwykonawców”. To co jest pocieszające to fakt, że jak twierdzi rzecznik „praktycznie jest gotowa infrastruktura, są zatrudnieni pracownicy do obsługi systemu, brak jest jeszcze niezbędnego oprogramowania i systemów, które pozwolą m.in. na poprawę funkcjonowania systemu komunikacyjnego Koszalina”. Także i wykonawca zapewnia o tym, że dołoży wszelkich starań, by 30 listopada br. system działał. Na dodatek system ten będzie mógł współpracować z tzw. sekundnikami. „Ich montaż nie leży w zakresie projektu. Oszacowanie kosztu instalacji sekundników będzie możliwe dopiero po określeniu zakresu prac – twierdzi Jasińska.
Czym są Inteligentne Systemy Transportowe? Systemy te stanowią szeroki zbiór różnorodnych technologii (telekomunikacyjnych, informatycznych, automatycznych i pomiarowych) oraz technik zarządzania stosowanych w transporcie w celu ochrony życia uczestników ruchu, zwiększenia efektywności systemu transportowego oraz ochrony zasobów środowiska naturalnego.
Korzyści płynące z zastosowania Inteligentnych Systemów Transportowych:
• Zwiększenie przepustowości sieci ulic o 20 – 25%
• Poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (zmniejszenie liczby wypadków o 40 – 80%)
• Zmniejszenie czasów podróży i zużycia energii ( o 45 – 70%)
• Poprawa jakości środowiska naturalnego (redukcja emisji spalin o 30 – 50%)
• Poprawa komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców, podróżujących transportem zbiorowym oraz pieszych
• Redukcja kosztów zarządzania taborem drogowym
• Redukcja kosztów związana z utrzymaniem i renowacją nawierzchni
Zwiększenie korzyści ekonomicznych w region