Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Wasilewski zostaje

Autor Robert Kuliński/ info. G. Śliżewski UM Koszlain. 24 Sierpnia 2015 godz. 16:28
Znamy już wynik konkursu na dyrektora Filharmonii Koszalińskiej. Rekomendowanym do zarządzania instytucją pozostaje dotychczasowy dyrektor - Robert Wasilewski.

Komisja podejmująca tę decyzję składała się z trzech przedstawicieli samorządu pod kierownictwem wiceprezydenta Przemysława Krzyżanowskiego oraz przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Bożeny Sawickiej, Wojciecha Nentwiga.  W obradach brali także udział przedstawiciele organizacji związkowych FK: Wojciech Bałdys, Grażyna Janus i Rafał Młyńczak. Reprezentantką Zrzeszenia Filharmonii Polskich była Dorota Serwa.

Komisja wysłuchała sześciu kandydatów na dyrektora Filharmonii Koszalińskiej i po ponad pięciu godzinach obrad rekomendowała do decyzji prezydenta Piotra Jedlińskiego, dotychczas pełniącego tę funkcję Roberta Wasilewskiego. Prezydent podejmie ostateczną decyzję po powrocie z urlopu, czyli 31 sierpnia.

Robert Wasilewski ma 47 lat, jest rodowitym koszalinianinem, absolwentem rodzimej Szkoły Muzycznej i Akademii Muzycznej w Gdańsku. Gra na klarnecie. Już podczas studiów, będąc na czwartym roku, grał okazjonalnie w koszalińskiej filharmonii, potem – został jej pracownikiem. Od 1992 roku  pracował także w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz. Najpierw był nauczycielem klarnetu i saksofonu, w latach 1997-98 – kierownikiem sekcji instrumentów dętych i perkusji, a w latach 1998-2003 – wicedyrektorem ds. muzycznych. W 2000 roku ukończył z oceną bardzo dobrą studia podyplomowe w zakresie zarządzania placówkami oświatowymi i kulturalnymi. W 2003 roku wziął udział w konkursie na dyrektora Filharmonii Koszalińskiej i ten konkurs wygrał. Od tej pory funkcję dyrektora pełni nieprzerwanie

Czytaj też

Dyscyplinarka za tort

Robert Kuliński - 12 Sierpnia 2015 godz. 17:45
Zarządzający Filharmonią Koszalińską do końca sierpnia Robert Wasilewski, po latach sporu ze związkowcami NSZZ "Solidarność" znów podpadł działaczom. Pikanterii całej sytuacji dodaje fakt, że niebawem ma zostać rozstrzygnięty konkurs na nowego dyrektora instytucji. Pod koniec lipca dyrektor zwolnił dyscyplinarnie pracownika obsługi technicznej Tomasza Biernata, będącego także zastępcą przewodniczącego Zakładowej Komisji NSZZ „Solidarność”. Zwolnienia tego typu zdarzają się niesłychanie rzadko, gdyż ślad po „dyscyplinarce” pozostaje w dossier  byłego pracownika na zawsze. Z reguły dotyczą ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych. Według związkowców i samego Biernata do niczego takie nie doszło, a dyrektor jedynie mści się na „Solidarności” za otwarte kwestionowanie decyzji szefostwa oraz za sławetny spór zbiorowy. Decyzja dyrekcji o „dyscyplinarce” zapadła po wydarzeniach 18 lipca podczas koncertu  „Gala Alla Scala” w koszalińskim amfiteatrze. Było to widowisko wyjątkowe, gdyż imprezę dedykowano zasłużonemu dla FK prelegenta i konferansjera Andrzeja Zborowskiego, który w tym roku kończy 80 lat. Jubilat zaprosił muzyków i pracowników Filharmonii na bankiet z drobnym poczęstunkiem, który odbył się  w siedzibie instytucji.Smacznego!Dyrektor zarzucił Biernatowi opuszczenie stanowiska pracy o godzinie 23:04, a następnie udanie się  do domu o 23:34, mimo obowiązku pracy do 24:00. Wynikiem takiego zaniechania było pozostawienie sprzętu i  instrumentów  Filharmonii bez nadzoru. - Według grafiku ustalonego przez panią kierownik administracji, miałem przyjść do pracy o godzinie 19:00 i pracować do 24:00 – tłumaczy Biernat. -  Jednak w większości współpracuję z biurem koncertowym i jest to naturalne. Moim zadaniem jest przecież obsługa koncertu. Przywożę sprzęt, przygotowuję estradę dla muzyków. Z biura koncertowego otrzymałem polecenie, czy raczej prośbę, abym pojechał po muzyków do hotelu i przywiózł ich na miejsce. Wcześniej jeszcze podjechałem zobaczyć, czy wszystko ze sprzętem jest w porządku, bo od godziny 14:00 nie był w ogóle nadzorowany. Do 18:00 w amfiteatrze nie było ochrony. Mimo tego wszystko odbyło się bez żadnych problemów. Przywiozłem solistów. Koncert się udał i zakończył o godzinie około 23:00. Jednak wcześniej, jeszcze przed koncertem, zostałem zaproszony, osobiście przez pana Zborowskiego, na  drobny urodzinowy poczęstunek. Według pozostałych związkowców jubilat zapraszał wszystkich pracowników. Chciał podziękować za koncert, za wieloletnią współpracę i najzwyczajniej uczcić swoje urodziny w gronie znajomych i kolegów. - Jeszcze dzień przed koncertem mówiłem pani kierownik administracji, że idę do pana Zborowskiego na poczęstunek. Ona sama podkreśliła, że oczywiście nie ma problemu, bo byli wynajęci dodatkowi pracownicy, którzy po koncercie mieli zająć się sprzątaniem amfiteatru – wyjaśnia dalej Biernat. - Kiedy w poniedziałek przyszedłem do pracy, mój kolega, z którym razem zajmujemy się obsługą techniczną, został wezwany do biura dyrektora, potem ja. Dyrektor w  towarzystwie  tzw. „managementu” zapytał mnie „co pan robił w sobotę?”. Nie ukrywam, że podirytowany zapytałem dlaczego o to pyta i czemu jest w pracy skoro ma urlop? Tak jak zwykle dostałem odpowiedź, że to nie ja będę decydował o tym kiedy on ma przyjść do pracy, a kiedy nie. Dyrektor poinformował  pracownika obsługi technicznej, że opuścił stanowisko pracy na 26 minut i pozostawił mienie Filharmonii bez nadzoru. Nie pomogły tłumaczenia, że wszystko było uzgodnione z kierownictwem administracyjnym, że w amfiteatrze byli pracownicy zajmujący się sprzątaniem obiektu oraz to, że od 23:00 do 8:00 rano na miejscu obecna była ochrona. - Pani kierownik od administracji widziała mnie i mojego współpracownika na poczęstunku i nawet życzyła mu smacznego – dodaje zwolniony pracownik. - Poinformowałem także dyrektora, że byłem w pracy godzinę wcześniej, gdyż na prośbę z biura koncertowego pojechałem po solistów. Dyrektor stwierdził, że nie podlegam pod biuro koncertowe i nie powinienem spełnić tego polecenia. Co do solistów stwierdził, że mogłem im powiedzieć, aby zamówili sobie taksówkę, bo samochód Filharmonii to nie taryfa. Biernat otrzymał wypowiedzenie z art. 52 kodeksu pracy. Związkowcy przygotowali pozew do sądu z żądaniem przywrócenia kolegi do pracy oraz wypłatę wynagrodzenia za okres, kiedy pozostawał na bezrobociu. Dyrektor Wasilewski komentuje sytuację  krótko . - To jest sprawa czysto pracownicza. Jestem przygotowany na rozprawę. Wszelkie dowody w sprawie będzie badał sąd. To, że pan Biernat należy do związku zawodowego nie ma znaczenia, bo przede wszystkim jest pracownikiem, a dopiero potem związkowcem.Inne papiery i PorozumienieNie jest to jednak jedyna sytuacja, która zaogniła atmosferę pomiędzy dyrektorem, a „Solidarnością”. Jeden ze związkowców został wezwany do Filharmonii podczas urlopu w celu podpisania dokumentów. Jak twierdzi strona związkowa pośród kilku druków znalazło się Porozumienie, które miał nieopacznie podpisać. Dokument  miał zakończyć spór zbiorowy, który trwa już od 20 grudnia 2013 roku. Interpretacja zdarzenia przez NSZZ jest poruszająca. Działacze twierdzą, że chodziło o wymuszenie ugody. Gdyby Porozumienie zostało podpisane, być może nie doszłoby do zwolnienia dyscyplinarnego pracownika.  Co jest ciekawe w czasie, kiedy dyrektor wystąpił z porozumieniem schowanym w innych dokumentach, przewodniczący Komisji Zakładowej Rafał Młyńczak, znajdował się na urlopie, poza granicami kraju. - Uważam, że związkowcy  po raz kolejny pokazują, że sami nie wiedzą czego chcą – mówi dyrektor Wasilewski. - W kwietniu podpisali porozumienie z prezydentem miasta. W tym dokumencie jest napisane, że to podstawa do zakończenia sporu zbiorowego. Czekaliśmy do wypłacenia wywalczonych przez „Solidarność” podwyżek, które pojawiły się w czerwcu. Złożyłem propozycję ugody i zakończenia sporu, jednak związkowcy ją odrzucili. Nie był to żaden podstęp, jak starają się to fot. commons.wikimedia.org przedstawić działacze, to w końcu oficjalne pismo.   ( Pismo pod linkiem )Związkowcy podkreślają, że podwyżki zostały wywalczone poza dyrekcją. Sięgają one zaledwie 200 zł, kiedy domagali się 600 zł. Nadal nie ma dodatkowych pomieszczeń dla muzyków. Nic nie zmieniło się także w kwestii informowania o planie prób i koncertów z odpowiednim wyprzedzeniem, co także dla działaczy Solidarności było ważnym punktem w programie postulatów.Jak na razie związkowcy są bardzo powściągliwi pomimo tego, że przy zwolnieniu dyscyplinarnym mogliby z miejsca rozpocząć strajk, bez konieczności głosowania. Pozostaje czekać na decyzję sądu i wynik konkursu. Czy nadejdą zmiany w zarządzie Filharmonii? To się okaże. W dniu 24  sierpnia mają rozpocząć się rozmowy kwalifikacyjne. W gronie kandydatów znalazł się obecny dyrektor oraz Ruben Silva  I dyrygent gościnny filharmonii, były dyrektor artystyczny. Ponadto jak poinformował Robert Grabowski z ratusza, swoje oferty złożyli także przedstawiciele środowiska muzycznego z Gdańska i Poznania. 

Dyrektorska giełda nazwisk

Robert Kuliński - 12 Czerwca 2015 godz. 15:32
Wraz z końcem sierpnia Robert Wasilewski przestanie być dyrektorem Filharmonii Koszalińskiej. Zaplanowany jest konkurs na wyłonienie jego następcy. Na nieoficjalnej "giełdzie", pojawiają się nazwiska osób, które mogą zaskoczyć koszalińskich melomanów. Inne typy z kolei wydają się być całkiem realne. Robert Wasilewski nie potwierdza i nie zaprzecza, że wystartuje w konkursie.W gronie osób, które typują plotkarze to Rafał Młyńczak muzyk i przewodniczący Związku Zawodowego „Solidarność” w Filharmonii Koszalińskiej, któremu po długotrwałym sporze zbiorowym udało się wywalczyć podwyżki dla pracowników instytucji. - Te plotki są chyba rozgłaszane przez osoby nieprzychylne mojej osobie – mówi Młyńczak. - Nie mam zamiaru startować w konkursie na nowego dyrektora Filharmonii. Uważam, jak zresztą większość moich koleżanek i kolegów, że tę funkcję powinna objąć osoba zupełnie z zewnątrz, nie związana z żadnym układem. Musi to być, ktoś  kto będzie  w stanie zaoferować coś korzystnego zarówno dla naszej publiczności, jak i pracowników. Ja może 15 lat temu podjąłbym takie zadanie, ale obecnie nie byłbym w stanie nic dać filharmonii. Gdybym został dyrektorem byłaby to korzyść tylko dla mnie, a nie o to przecież chodzi – kwituje. Wielu melomanów mogą zaskoczyć pogłoski o tym, że Specjalista ds Promocji i Marketingu Bałtyckiego Teatru Dramatycznego, Rafał Wołyniak zamierza  startować w konkursie.  - Te plotki też dotarły do mnie. Ktoś mi nawet gratulował odwagi, ale muszę to zdementować – wyjaśnia z uśmiechem Wołyniak. - Nie mam wykształcenia muzycznego i choćby dlatego nie mogę startować na stanowisko dyrektora Filharmonii. Są jednak osoby, których nazwiska pojawiają się w spekulacjach jako „czarny koń” konkursu. Pierwsza z domniemanych osób, która ma zamiar ubiegać się o stanowisko dyrektora Filharmonii, to Jarosław Barów, kompozytor i jeden z twórców  Teatru Variete Muza. - Kwestię swojej kandydatury pozostawię bez komentarza. Dodam tylko, że mnie osobiście cieszy fakt, iż w tych dywagacjach brane są pod uwagę osoby z Koszalina, reprezentujące rodzime środowisko.  Giełdę nazwisk uzupełnia także Wojciech Bałdys, znany, lubiany i szanowany muzyk, nauczyciel Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie oraz pomysłodawca niegdyś funkcjonującego w Koszalinie Festiwalu Muzyki Perkusyjnej.  - To są zwykłe plotki. Konkurs nie jest jeszcze ogłoszony. Nie mogę starować na stanowisko dyrektora, skoro  jeszcze nie ma konkursu – zwięźle komentuje Bałdys. Wybór nowego dyrektora Filharmonii odbędzie się w gronie komisji, którą tworzyć będą przedstawiciele ratusza oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także reprezentanci związków zawodowych i stowarzyszeń twórczych. Liczyć się będzie doświadczenie na stanowisku kierowniczym oraz znajomość specyfiki pracy w filharmonii. Według informacji Roberta Grabowskiego z Urzędu Miasta -  Konkurs składać się będzie z kilku etapów, min. rozmowy kwalifikacyjnej. Informacja o rozpisaniu konkursu pojawi się w prasie, także ogólnopolskiej i Biuletynie Informacji Publicznej. Włodarze miasta powinni wyłonić nowego dyrektora do 31 sierpnia.