W konferencji udział wzięli: Jakub Kowalik - Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Piotr Feliński - Burmistrz Świdwina, Magdalena Miszke Radna Sejmiku, Maciej Tworek - Dyrektor Działu Budownictwa Drogowego ONDE S. A – wykonawca inwestycji i Tomasz Wochna - Kierownik budowy.
- Pomorze Zachodnie to wyjątkowe województwo pod wieloma względami. Dziś, ze względu na charakter naszego spotkania przybliżę dwa z nich - mówil wicemarszałek i dodał: - Po pierwsze jako jedyne województwo w całej Polsce wymieniliśmy cały tabor kolejowy. Zakupiliśmy 75 pociągów elektrycznych i hybrydowych. Po drugie wyjątkowość naszego województwa polega na budowie tras rowerowych. Pierwszy etap to budowa 1100 kilometrów, a drugi budowa dodatkowych 400 kilometrów tras rowerowych. I właśnie ten drugi etap rozpoczęliśmy w tym roku.
Na lata 2024 - 2028 mamy bardzo duży plan przebudowy dróg wojewódzkich. W tym czasie wydamy wraz ze środkami zewnętrznymi 2,226 mld złotych na przebudowę 630 kilometrów dróg. Kilka tygodni temu rozpoczęliśmy realizację projektu, który nazwaliśmy "Pomorze Zachodnie na dobrej drodze". W ramach tego projektu przebudujemy 500 kilometrów dróg za łączną kwotę miliarda złotych. Juz za kilka dni, w 2025 roku ogłosimy sześć dużych przetargów - dodał Kowalik.
- To dla nas droga życia - powiedział Piotr Feliński, burmistrz Świdwina. - DW 152 łączy się bowiem w Płotach z ekspresówką S6 i łączy Świdwin z Połczynem, gdzie jest szpital powiatowy. Ruch na DW 152 rósł z roku na rok – w ciągu kilkunastu lat z 1480 pojazdów na dobę do blisko 2,5 tysiąca - wyjaśnił burmistrz.
Droga wojewódzka 152, biegnąca od węzła na S6 w Płotach, przez Resko, Starogard, Świdwin do Połczyna- Zdroju została praktycznie w całości dostosowana do standardów drogi wojewódzkiej.
W tym roku zakończyły się dwie duże przebudowy tej drogi na odcinkach Starogard-Świdwin i Świdwin-Połczyn-Zdrój. Ta druga inwestycja otrzymała znaczące wsparcie finansowe ze środków unijnych z Europejskich Funduszy dla Pomorza Zachodniego.
Plany modernizacji odcinka Świdwin - Połczyn Zdrój sięgają 2014 r., kiedy to powstawały pierwsze koncepcje projektowe. Niestety tamte prace zostały przerwane, a kolejny projekt otrzymał Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej dopiero w styczniu 2021 r. Nie udało się wprowadzić go wówczas do realizacji, ponieważ było za mało czasu na tę realizację i na rozliczenie unijnej dotacji. Dlatego dopiero po uruchomieniu kolejnej transzy finansowej z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego, można było rozpocząć inwestycję.
Dziś możemy już podsumować wszystkie koszty związane z tym projektem. Wydatki całkowite wyniosły ponad 88, 8 mln zł. Przyznane dofinansowanie unijne to 85% tzw. kosztów kwalifikowanych. Wyniosło ono ponad 75,1 mln zł. Pozostałe wydatki w kwocie blisko 13,74 mln zł stanowiły wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego.
Zakończona w grudniu przebudowa odcinka Świdwin –Połczyn-Zdrój objęła nieco ponad 16,4 km tej drogi. Początek inwestycji znajduje się w Świdwinie obok parkingu lokalnej jednostki wojskowej.
Po drugiej stronie jest to przebudowane skrzyżowanie dróg wojewódzkich 152 i 163 niedaleko miejscowości Buślary, koło Połczyna Zdroju. W miejscu klasycznego skrzyżowania powstało tu nowoczesne rondo z wyspami kanalizującymi ruch na wlotach.
Największą miejscowością na tym odcinku jest Redło i ono przeszło spektakularną przemianę. Na środku miejscowości znajduje się skrzyżowanie DW152 z trzema drogami lokalnymi. Nowy projekt jaki został zrealizowany to powstanie w tym miejscu ronda okularowego. Uporządkowano też ciągi piesze i pieszo-rowerowe. W miejscowości zbudowano kanalizację deszczową i nowe oświetlenie.
Pierwotny projekt zakładał rozbiórkę dwóch mostów na rzekach Rega i Mogilica. Na rzece Redze w miejscowości Sława miał powstać nowy obiekt mostowy, a koło miejscowości Redło na rzece Mogilicy - nowy przepust. Ostatecznie most w miejscowości Sława został wyłączony z realizacji i przeniesiony do kolejnego etapu przebudowy tej drogi, który rozpoczął się w tym roku. Na przebudowywanym odcinku znajdowało się też kilkanaście przepustów, które zostały rozebrane, a w ich miejscu powstały nowe konstrukcje