Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Jakub Kowalik: Drogi wojewódzkie to takie kręgosłupy codziennych podróży mieszkańców regionu

Autor eWok, fot. FB 20 Grudnia 2024 godz. 11:50
Zakończył się dwie duże przebudowy drogi wojewódzkiej 152 - na odcinkach Starogard - Świdwin i Świdwin - Połczyn Zdrój. Podczas spotkania z dziennikarzami Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa powiedział: "Drogi wojewódzkie to takie kręgosłupy codziennych podróży mieszkańców regionu. To nimi ludzie każdego dnia dojeżdżają do pracy. Dzięki nim można także często dojechać do atrakcji turystycznych, których na Pomorzu Zachodnim przecież nie brakuje. A ta prowadząca wzdłuż malowniczych terenów jest szczególnie urokliwa. A teraz także i nowoczesna".

W konferencji udział wzięli: Jakub Kowalik - Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Piotr Feliński - Burmistrz Świdwina, Magdalena Miszke Radna Sejmiku, Maciej Tworek - Dyrektor Działu Budownictwa Drogowego ONDE S. A – wykonawca inwestycji i Tomasz Wochna - Kierownik budowy. 

- Pomorze Zachodnie to wyjątkowe województwo pod wieloma względami. Dziś, ze względu na charakter naszego spotkania przybliżę dwa z nich - mówil wicemarszałek i dodał: - Po pierwsze jako jedyne województwo w całej Polsce wymieniliśmy cały tabor kolejowy. Zakupiliśmy 75 pociągów elektrycznych i hybrydowych. Po drugie wyjątkowość naszego województwa polega na budowie tras rowerowych. Pierwszy etap to budowa 1100 kilometrów, a drugi budowa dodatkowych 400 kilometrów tras rowerowych. I właśnie ten drugi etap rozpoczęliśmy w tym roku.

Na lata 2024 - 2028 mamy bardzo duży plan przebudowy dróg wojewódzkich. W tym czasie wydamy wraz ze środkami zewnętrznymi 2,226 mld złotych na przebudowę 630 kilometrów dróg. Kilka tygodni temu rozpoczęliśmy realizację projektu, który nazwaliśmy "Pomorze Zachodnie na dobrej drodze". W ramach tego projektu przebudujemy 500 kilometrów dróg za łączną kwotę miliarda złotych. Juz za kilka dni, w 2025 roku ogłosimy sześć dużych przetargów - dodał Kowalik. 

- To dla nas droga życia - powiedział Piotr Feliński, burmistrz Świdwina. - DW 152 łączy się bowiem w Płotach z ekspresówką S6 i łączy Świdwin z Połczynem, gdzie jest szpital powiatowy. Ruch na DW 152 rósł z roku na rok – w ciągu kilkunastu lat z 1480 pojazdów na dobę do blisko 2,5 tysiąca - wyjaśnił burmistrz.  

 

 

Droga wojewódzka 152, biegnąca od węzła na S6 w Płotach, przez Resko, Starogard, Świdwin do Połczyna- Zdroju została praktycznie w całości dostosowana do standardów drogi wojewódzkiej.

W tym roku zakończyły się dwie duże przebudowy tej drogi na odcinkach Starogard-Świdwin i Świdwin-Połczyn-Zdrój. Ta druga inwestycja otrzymała znaczące wsparcie finansowe ze środków unijnych z Europejskich Funduszy dla Pomorza Zachodniego.  

Plany modernizacji odcinka Świdwin - Połczyn Zdrój sięgają 2014 r., kiedy to powstawały pierwsze koncepcje projektowe. Niestety tamte prace zostały przerwane, a kolejny projekt otrzymał Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej dopiero w styczniu 2021 r. Nie udało się wprowadzić go wówczas do realizacji, ponieważ było za mało czasu na tę realizację i na rozliczenie unijnej dotacji. Dlatego dopiero po uruchomieniu kolejnej transzy finansowej z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego, można było rozpocząć inwestycję. 

 

Dziś możemy już podsumować wszystkie koszty związane z tym projektem. Wydatki całkowite wyniosły ponad 88, 8 mln zł. Przyznane dofinansowanie unijne to 85% tzw. kosztów kwalifikowanych. Wyniosło ono ponad 75,1 mln zł. Pozostałe wydatki w kwocie blisko 13,74 mln zł stanowiły wkład własny Województwa Zachodniopomorskiego. 

Zakończona w grudniu przebudowa odcinka Świdwin –Połczyn-Zdrój objęła nieco ponad 16,4 km tej drogi. Początek inwestycji znajduje się w Świdwinie obok parkingu lokalnej jednostki wojskowej.

Po drugiej stronie jest to przebudowane skrzyżowanie dróg wojewódzkich 152 i 163 niedaleko miejscowości Buślary, koło Połczyna Zdroju. W miejscu klasycznego skrzyżowania powstało tu nowoczesne rondo z wyspami kanalizującymi ruch na wlotach.

Największą miejscowością na tym odcinku jest Redło i ono przeszło spektakularną przemianę. Na środku miejscowości znajduje się skrzyżowanie DW152 z trzema drogami lokalnymi. Nowy projekt jaki został zrealizowany to powstanie w tym miejscu ronda okularowego. Uporządkowano też ciągi piesze i pieszo-rowerowe. W miejscowości zbudowano kanalizację deszczową i nowe oświetlenie. 

 

Pierwotny projekt zakładał rozbiórkę dwóch mostów na rzekach Rega i Mogilica. Na rzece Redze w miejscowości Sława miał powstać nowy obiekt mostowy, a koło miejscowości Redło na rzece Mogilicy - nowy przepust. Ostatecznie most w miejscowości Sława został wyłączony z realizacji  i przeniesiony do kolejnego etapu przebudowy tej drogi, który rozpoczął  się w tym roku. Na przebudowywanym odcinku znajdowało się też kilkanaście przepustów, które zostały rozebrane, a w ich miejscu powstały nowe konstrukcje

 

 

Czytaj też

Trwa przebudowa mostu na trasie Polanów – Sławno. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżowania

Art za FB/Jakub Kowalik - 9 Czerwca 2025 godz. 8:58
Realizowana jest modernizacja mostu w Polanowie, położonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 205, na wyjeździe w kierunku Sławna. To ważny fragment trasy łączącej Darłowo, Sławno i Bobolice, z którego każdego dnia korzystają zarówno mieszkańcy, jak i podróżujący przez region. Most o długości 16,3 metra i szerokości 10,4 metra jest remontowany w sposób zapewniający przejezdność – prace prowadzone są połówkowo, co oznacza, że jeden pas ruchu pozostaje otwarty. Zakres prac jest szeroki i obejmuje m.in.: rozbiórkę istniejącej płyty pomostu, częściową rozbiórkę górnej części przyczółków, nadbudowę ustroju nośnego z belek prefabrykowanych zbrojonego betonu typu Gromnik, montaż nowych poręczy schodów, remont umocnień stożków przyczółków i wykonanie nowej nawierzchni na dojazdach do mostu. Inwestycja ma na celu nie tylko poprawę stanu technicznego obiektu, ale również zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników drogi i komfortu jazdy. – Pomorze Zachodnie dba o rozwój infrastruktury, zapewniając bezpieczeństwo i komfort podróżowania – mówi Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego. Przebudowa mostu w Polanowie to element szerszej strategii modernizacji dróg wojewódzkich i poprawy spójności komunikacyjnej regionu. Zakończenie prac planowane jest jeszcze w tym roku.

Pomorze na dobrej drodze – Samorządowy program poprawy stanu dróg wojewódzkich

Art za WZP - 26 Maj 2025 godz. 10:30
Województwo Zachodniopomorskie stawia na bezpieczniejszy i wygodniejszy transport. Program #Pomorze_na_dobrej_drodze to kompleksowa inicjatywa obejmująca kilkadziesiąt zadań drogowych, których celem jest remont i przebudowa najbardziej zniszczonych odcinków dróg wojewódzkich. Zakres prac obejmuje m.in.: wymianę nawierzchni asfaltowej, modernizację poboczy i odwodnienia, przebudowę skrzyżowań, poprawę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Co ważne – zadania realizowane w ramach tego programu są finansowane wyłącznie z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego. Nie korzystają ze środków rządowych ani unijnych, co jeszcze bardziej podkreśla determinację samorządu w działaniu na rzecz mieszkańców regionu. Mapa programu zmienia się dynamicznie – w miarę ogłaszanych i rozstrzyganych przetargów pojawiają się nowe lokalizacje objęte modernizacją. Planowanie odbywa się w sposób zrównoważony – inwestycje obejmują zarówno większe aglomeracje, jak i mniejsze miejscowości, gdzie stan dróg od lat pozostawiał wiele do życzenia. – Nie czekamy na zewnętrzne wsparcie. Inwestujemy własne środki, by poprawić bezpieczeństwo, komfort i dostępność komunikacyjną Pomorza Zachodniego – podkreślają przedstawiciele Zarządu Województwa. Program #Pomorze_na_dobrej_drodze to konkretna odpowiedź na potrzeby mieszkańców – zarówno kierowców, jak i pasażerów transportu publicznego czy rowerzystów. Inicjatywa wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju regionu, łącząc inwestycje infrastrukturalne z troską o środowisko i lokalne społeczności.