Nowe, siedmiomiejscowe pojazdy marki Mitsubishi PAJERO/MONTERO mają napęd na cztery koła i charakteryzuje je nowoczesna konstrukcja oraz wyposażenie. Zapewnią one nie tylko optymalne wykorzystanie w służbie, niezbędne bezpieczeństwo i mobilność, a także wysoki komfort pracy. Zakupiono je w wersji oznakowanej i wyposażonej w sygnały uprzywilejowania w ruchu drogowym.
Samochody napędzane są silnikiem diesla o pojemności skokowej 3200 cm3 i mocy znamionowej równej 147 kW (ok. 200 KM) spełniającym najnowsze wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń,
Posiadają w wyposażeniu dwie przednie poduszki powietrzne i cztery kurty boczne, system zapobiegający blokowaniu kół, system stabilizacji toru jazdy, a także dodatkowe urządzenia zapewniające ich wysoką mobilność w terenie oraz odpowiedni komfort użytkowania. Należy do nich zaliczyć między innymi możliwość blokowania układów napędowych, wyciągarkę o sile uciągu 4500 kg wraz z niezbędnymi akcesoriami, środki łączności kompatybilne z dotychczas użytkowanymi radiotelefonami, czy też klimatyzację oraz ogrzewanie postojowe, które działa niezależnie od pracy silnika.
Zakup jest realizacją projektu FGZ-12-3143 „Doposażenie jednostek Straży Granicznej w środki transportu” i został dofinansowany w ramach środków z Funduszu Granic Zewnętrznych – Program Roczny 2013.
Łączna wartość wynosi 12 451 240,00 zł.
To nie jedyny zakup pograniczników. W Morskim Oddziale Straży Granicznej oddano do służby nową jednostkę pływającą SG-070, która będzie wykorzystywana przez funkcjonariuszy Pomorskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Świnoujściu. Jej zakup sfinansował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. SG-070 to jednostka typu Parker 1000 Baltic zbudowana przez firmę Parker Poland sp. z o.o. Przeznaczona jest głównie do ochrony środowiska na polskich obszarach morskich, w tym patrolowania akwenów, działań interwencyjno – pościgowych, kontroli prawidłowości wykonywanych połowów i zwalczania kłusownictwa.
Kadłub jednostki zbudowany jest z laminatu poliestrowo-szklanego. Łódź posiada odbojnicę elastyczną (pneumatyczną) typu wypornościowego, co zapewnia odpowiednią odporność na uderzenia i przetarcia w czasie manewrowania, cumowania czy dobijania do innych jednostek. Konstrukcja nadbudówki jest zamknięta i wodoszczelna, dobrą widoczność załodze umożliwia rozmieszczenie szyb odpornych na uderzenia fali.
PARKER 1000 BALTIC posiada niezależną od pracy silników głównych instalację ogrzewania nadbudówki i klimatyzację. W kabinie są miejsca siedzące dla 5 osób, w tym 3 członków załogi. Na SG-070 jest również pomieszczenie socjalne z dwoma miejscami do spania. Jednostkę wyposażono dodatkowo w agregat prądotwórczy VETUS pozwalający na zasilanie w energię elektryczną bez potrzeby pracy silników głównych. Układ napędowy stanowią dwa stacjonarne silniki wysokoprężne typu CUMMINS MERCRUISER o łącznej mocy 460 KM. Koszt jednostki to 965 550,00 zł. Całość sfinansował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.