Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

„Mogę być winna grosika?”

Autor Paweł Kaczor / fot. Tomasz Fritz/Agencja Gazeta 27 Czerwca 2014 godz. 13:30
„Nie mam wydać”, „Mogę być winna grosika?”, „Proszę rozmienić i wrócić” – te i wiele innych podobnych tekstów słyszał zapewne każdy z nas. Czy sprzedawca może odmówić nam sprzedaży, gdy mamy w portfelu np. tylko banknot 100 zł? – Przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia „grubych” nominałów. Ma on obowiązek posiadać drobne pieniądze. Przedsiębiorca musi mieć takie nominały, aby wydać resztę. – mówi Krystyna Piwońska, Miejski Rzecznik Konsumentów – Koszalin.

W naszym kraju jako środek płatniczy obowiązują banknoty i monety Narodowego Banku Polskiego. Ich nominały zaczynają się od 1 gr, zaś kończą – na 200 zł. Sprzedawcy, którzy często są nam „winni grosika” czasami niechętnie przyjmują zapłatę w bilonie. Z punktu widzenia funkcji, jaką pełni pieniądz, znaczenie ma jego wartość nominalna, a nie postać. Przedsiębiorca, który odmawia przyjęcia płatności monetami w sposób nieuprawniony kwestionuje wartość nabywczą monet i czyni z nich gorszy środek płatniczy. Warto dodać, że zgodnie z obowiązującą w Polsce regulacją dotyczącą systemu pieniężnego, znakami pieniężnymi w Polsce są banknoty i monety, a znaki pieniężne emitowane przez NBP są płatnymi środkami płatniczymi na obszarze naszego kraju.

 

Zrozumiałe jest to, że „drobne” bywają problemem, szczególnie w dużej ilość. Ich przeliczenie z pewnością jest kłopotliwe. Jednak są one prawnym środkiem płatniczym i nie ma powodów do tego, aby ograniczyć ich przyjmowanie. W sklepach w naszym kraju istnieje jednak problem nie tylko z groszami. Sprzedawcy niechętnie przyjmują również „grube” nominały. Co może zrobić konsument, któremu odmówiono sprzedaży? – Taka osoba może złożyć skargę do Inspekcji Handlowej. Wówczas przedsiębiorca może zostać ukarany grzywną. – komentuje Miejski Rzecznik Konsumentów.

 

Można więc stwierdzić, że idealny klient powinien przyjść z odliczoną kwotą w średnich nominałach. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia pieniędzy pod postacią gotówki jako środka płatniczego. Jednak z drugiej strony sklepy nie powinny służyć do wymieniania pieniędzy czy do ich rozmieniania. Inaczej sprawa wygląda, jeśli chodzi o autobusy komunikacji miejskiej. – Chcąc kupić bilet w autobusie, powinniśmy mieć odliczoną kwotę. Kierowca nie musi mieć pieniędzy na wydanie. On nie prowadzi takiej sprzedaży, jak np. pani w kiosku, która musi mieć zapewnione takie nominały, aby wydać resztę. - informuje Krystyna Piwońska, Miejski Rzecznik Konsumentów – Koszalin.

Poprzedni artykuł

Czytaj też

Kowal z nagrodą za piwo

Paweł Kaczor / info. Minibrowar Kowal w Koszalinie/festiwal-birofilia.pl / grafika: google.pl/maps - 9 Lipca 2014 godz. 17:59
Złoty trunek z naszego miasta zajął II miejsce podczas Festiwalu Birofilia 2014 w Żywcu. Koszaliński Minibrowar Kowal otrzymał nagrodę za piwo pszeniczne w Konkursie Piw Rzemieślniczych. Na dwa czerwcowe dni Żywiec stał się jedynym miejscem na świecie z setkami różnych stylów, smaków i marek piw. Na festiwalu nie zabrakło również koszalińskiego trunku. Piwo produkowane w Minibrowarze Kowal w Koszalinie zajęło drugie miejsce w kategorii „Pszeniczne (Hefe-Weizen)” w Konkursie Piw Rzemieślniczych Birofilia 2014. W naszym mieście piwo warzone jest od kilku lat.   Minibrowar Koszalin produkuje rocznie od 2 do 2,5 tys. hektolitrów złotego trunku. Mistrz piwowarski – Piotr Klimczak – codziennie dogląda procesu warzenia. Sprawdza m.in. temperaturę, fermentację i nasycenie piwa. Jury Konkursu Piw Rzemieślniczych, w którego składzie byli m.in. Andreas Richter, Simon Martin, Michał Mielczarek, Borys Banasiak i Wojciech Ściana, doceniło stabilizację piany, kolor i wyczuwalny aromat bananów z nutą goździków koszalińskiego piwa.   Pszeniczny trunek powstaje od 3 do 4 tygodni. Jest to piwo górnej fermentacji, a zatem warzenie i dojrzewanie jest przyśpieszone. Koszaliński trunek jest naturalny, niepasteryzowany. Miejscowa woda i naturalne składniki są podstawą każdego piwa warzonego w Minibrowarze Kowal.

Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny

Paweł Kaczor / info. UM Koszalin / grafika: tustolica.pl - 3 Lipca 2014 godz. 10:12
Tańsze bilety na wydarzenia kulturalne, przejazdy komunikacją miejską, wystawy, a nawet wakacje – na to mogą liczyć wielodzietne rodziny dzięki Ogólnopolskiej Karcie Dużej Rodziny. Każda rodzina z co najmniej trójką dzieci na utrzymaniu może złożyć w swojej gminie wniosek o wydanie karty, która oferuje wiele różnych zniżek. – Karta Dużej Rodziny realnie pomoże rodzinom wielodzietnym w codziennym życiu: dostępie do kultury, aktywnego wypoczynku, ale także obniży ich wydatki na życie. Szacujemy, że ze zniżek będzie mogło skorzystać nawet 3,4 mln osób, w tym ponad 2 mln dzieci. – mówi Władysław Kosiniak-Kamysz, minister pracy i polityki społecznej.   Liczba instytucji i firm, które oferują zniżki rodzinom systematycznie się powiększa. Ofertę partnerów aktualną na 1 lipca br. można znaleźć tutaj. Wszystkie miejsca, które oferują rabaty, opatrzone są logo „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny”. Przyznawana jest ona każdemu członkowi rodziny, również rodzinom zastępczym i rodzinnym domom dziecka. Rodzice otrzymują kartę dożywotnio, zaś dzieci – do ukończenia 18 lub 25 lat w przypadku kontynuowania nauki. Natomiast osoby niepełnosprawne otrzymują kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności.   Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny przyznawana jest bezpłatnie i bez względu na dochód. Jest ona uzupełnieniem lokalnych kart, które przyznają gminy swoim mieszkańcom. Do tej pory na karty dla dużych rodzin zdecydowało się ok. 200 gmin w Polsce. Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny posiada jeden, ogólnopolski wzór i jest spersonalizowana (znajduje się na niej imię i nazwisko oraz numer PESEL jej posiadacza). Dodatkowo podana jest m.in. data ważności karty i jej numer.   Aby otrzymać wspomnianą kartę należy złożyć wniosek w gminie odpowiadającej miejscu zamieszkania. W urzędzie będzie podana informacja o instytucjach, które zajmują się wydawaniem karty – tam należy złożyć wniosek. Podanie, w imieniu rodziny, może złożyć każdy jej pełnoletni członek. Ogólnopolska Karta Dużej Rodziny upoważnia do korzystania ze zniżek na terenie całego kraju, a nie tylko w obrębie gminy. Warto dodać, że nie anuluje ona zniżek, które przysługują z tytułu posiadania lokalnej Karty Dużej Rodziny. Istotne jest również to, że z przywilejów, które daje krajowa karta mogą korzystać wszyscy rodzice – bez względu na to, czy są małżeństwem.   Ponadto każdy posiadacz karty może korzystać w niej w dowolnym czasie. Oznacza to, że aby z niej skorzystać nie trzeba być całą rodziną w jednym miejscu. Więcej szczegółów na temat rządowego projektu można znaleźć tutaj. W Koszalinie informacji na jej temat udziela podinspektor Aleksandra Chudzik, p. 214 w Urzędzie Miejskim przy Rynku Staromiejskim 6-7. Nr tel. 94 348 88 88.

Mieszkańcy bez ciepłej wody

Paweł Kaczor / info. MEC Koszalin / fot. Jacek Świerczyński - 30 Czerwca 2014 godz. 14:31
W lipcu i sierpniu br. będą miały miejsce przerwy w dostawie energii cieplnej dla mieszkańców centrum i północno-wschodniej części miasta. Braku ciepłej wody w kranach jako pierwsi doświadczą mieszkańcy centrum Koszalina. Przerwa nastąpi od 8 lipca aż do… 4 sierpnia! – Na dzień dzisiejszy zakładamy, że jest to maksymalny czas trwania przerwy w dostawie ciepłej wody w tej części miasta. – mówi Robert Mania, zastępca dyrektora ds. marketingu i rozwoju w Miejskiej Energetyce Cieplnej w Koszalinie. Projekt pt. „Optymalizacja systemu ciepłowniczego w Koszalinie” realizowany jest przez Miejską Energetykę Cieplną od 2007r. W jego ramach latem br. zostanie wymienionych ok. 3 km sieci cieplnej. Na zlecenie MEC Koszalin prace będzie wykonywało równocześnie kilka specjalistycznych firm. – Wśród najważniejszych zadań zaplanowanych do realizacji na 2014r. jest wymiana magistrali ciepłowniczej, z której w okresie letnim dostarczane jest ciepło służące do podgrzewania wody użytkowej dla mieszkańców. – czytamy na oficjalnej stronie Miejskiej Energetyki Cieplnej.   MEC Koszalin informuje również, że zastąpienie starych odcinków magistrali nowymi jest konieczne, gdyż dalsze użytkowanie wysłużonych rur grozi awariami i przerwami w dostawach ciepła w okresie zimowym. Przeprowadzenie takiej inwestycji w sezonie letnim powinno być teoretycznie najmniej uciążliwe dla mieszkańców. W tym roku będzie inaczej. – Wymiana wysłużonych odcinków rur nie ma zwykle wpływu na bieżące dostawy ciepła i ciepłej wody do ich budynków, jednak w przypadku tegorocznej modernizacji nie ma możliwości zapewnienia dostaw z innej, czynnej części sieci ciepłowniczej. – czytamy w oficjalnej informacji Miejskiej Energetyki Cieplnej w Koszalinie.   Tegoroczne prace będą trudne ze względów technicznych. Duże zagęszczenie podziemnych instalacji powoduje, że nowy ciepłociąg musi być układany na trasie starego. – Stary ciepłociąg trzeba po kawałku wycinać, a w ich miejsce wkładać i łączyć ze sobą nowe odcinki rur preizolowanych. Jest to operacja pracochłonna, ale przede wszystkim czasochłonna. – tłumaczą przedstawiciele MEC Koszalin. – Na bieżąco będziemy monitorować prace, bo zależy nam na tym, żeby okres realizacji był jak najkrótszy. Na pewno w tej kwestii będzie miała wpływ pogoda, konieczność spuszczenia wody z długiego odcinka sieci, a także wiele innych czynników. – informuje Robert Mania, z MEC Koszalin.   W centrum miasta przerwa w dostawie energii cieplnej nastąpi od 8 lipca do 14 sierpnia. Jest ona związana z wymianą sieci ciepłowniczej pomiędzy komorą znajdującą się przy zbiegu ul. Modrzejewskiej i ul. Stawisińskiego, a komorą znajdującą się u przy ul. Modrzejewskiej i ul. 1 Maja (szczegóły tutaj). Przerwę w dostawie ciepła w kwartale między ulicami Wąwozowa, Akademicka, Wyki i Tatarkiewicza, przewiduje się w sierpniu br. Będzie ona trwać nawet 28 dni! Dokładny termin przerwy w dostawie energii cieplnej zostanie podany w późniejszym terminie (szczegóły tutaj).   Natomiast przerwę w dostawie ciepła w kwartale między ulicami Fałata, Władysława IV i Jana Pawła II przewiduje się na przełomie lipca i sierpnia br. Będzie ona trwać do 14 dni (szczegóły tutaj). Zaś mieszkańcy rejonu ul. Zwycięstwa i ul. 4 Marca mogą spodziewać się przerwy w sierpniu br. Planowano ma ona trwać do 14 dni (szczegóły tutaj). Czy mieszkańcy mogą liczyć na rekompensatę za utrudnienia? – Zgodnie z przepisami prawa mamy obowiązek udzielić bonifikaty, jeśli przerwa trwa powyżej 14 dni. Za wszelkie utrudnienia związane z przerwami w dostawie energii cieplnej serdecznie przepraszamy. – mówi Robert Mania, zastępca dyr. ds. marketingu i rozwoju w MEC w Koszalinie.

Inteligentny Start

Paweł Kaczor / info. i grafika: inteligentny-start.org - 30 Czerwca 2014 godz. 12:04
Program pn. „Inteligentny Start” to przedsięwzięcie, którego ideą jest wspieranie polskich studentów i absolwentów zagranicznych uczelni. „Inteligentny Start” skierowany jest do młodych Polaków studiujących na uczelniach zagranicznych, polskich absolwentów zagranicznych uczelni mieszkających w kraju studiów, a także polskich przedsiębiorców rozwijających swoje firmy na rynkach zagranicznych. Celem programu jest umożliwienie młodym Polakom zdobycia doświadczenia zawodowego przed odbycie praktyk lub zapewnienie stałego zatrudnienia w zagranicznych oddziałach polskich firm.   „Inteligentny Start” ma na celu również ułatwienie ekspansji zagranicznej polskim firmom, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorców. Funkcją programu jest zapewnienie polskim przedsiębiorcom warunków do odkrywania nowych możliwości inwestycyjnych na zagranicznych rynkach, dzięki wykorzystaniu potencjału rodaków mieszkających za granicą oraz możliwości otrzymania dofinansowania w pierwszym okresie ich pracy.   Wszelkie pytania należy kierować na adres e-mailowy: kontakt@inteligentny-start.org. Informacje o programie „Inteligentny Start” można znaleźć również pod tym linkiem.

Sonda: jak oceniasz prezydenta Koszalina?

Redakcja - 29 Czerwca 2014 godz. 11:58
Możesz wyrazić swoją opinię w sprawie sprawowania przez Piotra Jedlińskiego władzy w mieście. Masz kłopot z podjęciem decyzji? Wahasz się? Wpisz "Jedliński"do naszej wyszukiwarki i poznasz materiały, w których o nim informowaliśmy. Jesteś leniwy? Nie chce się Tobie tego robić? Ok! Zrobiliśmy to za Ciebie. Wystarczy kliknąć w jeden z poniższych artykułów….         Oceń pracę prezydenta - kliknij tutaj.

Zmiany w sklepach internetowych

Patryk Pietrzala - 27 Czerwca 2014 godz. 9:58
W Polsce wchodzi w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Zgodnie z nią, w sklepach internetowych zabraknie przycisku „kupuję”, który podobno nie jest wystarczająco zrozumiały. Nowe przepisy dotyczące praw konsumenta wejdą do Polski z pewnym opóźnieniem. Ustawa jest jednak skomplikowana i nie wiadomo do końca jak ją interpretować. Jeśli będziemy kupować przez internet, to nie będziemy mieć 10, a 14 dni na zwrot towaru. Obowiązkowe staną się także informacje o każdym składniku ceny i wszelkich opłat dodatkowych, w przeciwnym razie klient... nie będzie musiał ich płacić.   Najbardziej kontrowersyjnym i wyśmiewanym przepisem jest nowa ustawa o wyglądzie sklepów internetowych. Zamiast dobrze nam znanego przycisku „kupuję”, który ponoć nie jest do końca zrozumiały, pojawi się napis, dokładniej opisujący wykonywaną czynność na stronie, np. „Zamawiam z obowiązkiem zapłaty”.