Celem w/w przedsięwzięcia jest podniesienie konkurencyjności firm rodzinnych poprzez szkolenia, które oparte są na metodologii wypracowanej w ramach projektu „Firmy Rodzinne”. Prof. Blikle poprowadził wykład wprowadzający nt. znaczenia firm rodzinnych. – To jest drugi program tego typu, który organizujemy. Jego celem jest wsparcie firm rodzinnych w ich rozwoju. Trudno zarządzać firmą, a w firmie rodzinnej dochodzi jeszcze zarządzenie relacjami między firmą, a rodziną. – mówi Andrzej Blikle, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych.
Profesor podkreślił również znaczenie firm rodzinnych. – Takich firm w Polsce jest ok. 78% wszystkich firm. Firmy rodzinne dają ok. 40% PKB przy tym, że duże firmy dają ok. 24%, więc jesteśmy w tej ogromnej masie, która tworzy tą większą część PKB, a także z pewnością większą część miejsc pracy. Firmy rodzinne są fundamentem, który łatwiej przechodzi kryzysy, przez to, że są niezwykle zdeterminowane do istnienia i do przetrwania. – komentuje Andrzej Blikle.
- Firma rodzinna może być bardzo sprawna i silna. Są takie wyzwania, które są specyficzne dla firm rodzinnych. Osobiście zawsze namawiam do zakładania takich firm. – dodaje Blikle. Dlaczego firma wielopokoleniowa jest tak ważna? – Mamy poczucie zobowiązań wobec pokoleń, które budowały tą firmę. Mamy również zobowiązania wobec pokoleń, które po nas przyjdą. – mówi Blikle.
Wyzwanie firm rodzinnych polega na tym, że często dochodzi do pomieszania dwóch porządków. Porządku rodzinnego i porządku firmowego. – My w naszym projekcie uczymy innych w jaki sposób rozdzielać te dwie sprawy. Kolejnym wyzwaniem jest sprawa sukcesji. Firma rodzinna, która nie jest w stanie jej przeprowadzić, często jest likwidowana, obchodzi z rynku. – informuje profesor.
Należy również pamiętać, że firma to nie tylko pieniądze. – Firma rodzinna to sposób na życie. To miejsce, gdzie możemy realizować nasze marzenia, nasze plany. Mieć poczucie, że się rozwijamy. To właśnie łączy. – komentuje Blikle. Profesor podkreśla, że obecnie najbliższa jego sercu jest dydaktyka akademicka i badania naukowe. – Uczę zarządzania i prowadzę badania w obszarze psychologii biznesu. W tym czuję się najlepiej. – dodaje prof. Andrzej Blikle.