Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Wrota sztormowe gotowe

Autor Paweł Kaczor / info. ZZMiUW w Szczecinie / fot. ArtRut 4 Listopada 2013 godz. 13:08
Wrota sztormowe na kanale Jamneńskim zostały oficjalne otwarte. Budowę stanowią cztery komplety śluz, które automatycznie będą zamykać przepływ wód przez kanał w przypadku sztormu. Celem inwestycji jest zabezpieczenie mierzei Jamneńskiej oraz znajdującej się na niej drogi powiatowej przed zalaniem.

Opisywana inwestycja jest częścią większego projektu pt. „Zabezpieczenie zlewni jeziora Jamno wraz z rewitalizacją rzeki Dzierżęcinki – zabezpieczenie terenów zabudowanych miasta Koszalina”. Celem głównym tego przedsięwzięcia jest zwiększenie stopnia bezpieczeństwa powodziowego mieszkańców Koszalina oraz miejscowości i terenów przyległych do Jeziora Jamno poprzez zabezpieczenie zbiornika retencyjnego, wykonanie stopnia wodnego na wypływie z jeziora Lubiatowo oraz budowa wrót sztormowych na Kanale Jamneńskim.

 

Natomiast szczegółowym celem w/w projektu jest m.in. ochrona przeciwpowodziowa zlewni jeziora Jamno (ze szczególnym uwzględnieniem miasta Koszalina), zmniejszenie zakresu wylewów wód wezbraniowych napływających rzeką Dzierżęcinką oraz wód morskich wywołanych niekorzystnym kierunkiem wiatrów i „cofką, ochrona środowiska przyrodniczego obszarów objętych projektem, a także poprawienie warunków produkcji rolniczej oraz prowadzenia działalności gospodarczej i atrakcyjności turystycznej w obszarze jeziora Jamno i na terenach przyległych.

 

Wrota sztormowe powstały w ramach etapu pt. Modernizacja i odbudowa brzegów morskich, ochrona mierzei Jamneńskiej”. Całkowity koszt tej inwestycji to 22 446 901,11 zł, w tym wartość robót budowlanych to 20 605 324,65 zł. Z tego 85%, czyli 17 514 525,95 zł pochodzi z Budżetu Środków Europejskich, zaś 15%, czyli 3 090 798,70 zł ze Środków Krajowych. Natomiast wkład własny wynosi 1 841 576,46 zł.

Czytaj też

Wrota na Kanale Jamneńskim

Ala za FB/Stanisław Gawłowski - 19 Lutego 2023 godz. 4:17
"Orkan Otto przegrał. Kanał Jamneński od strony morza wypełniony po brzegi, za wrotami, od strony J.Jamno spokój Mieszkańcy Mielna, Łaz, Łabusza(Koszalin) Podamirowa… ochronieni przed zalaniem" napisał na swoim fanpejdżu senator Stanisław Gawłowski.

Zbudują kanał żeglowny

Paweł Kaczor / info. i fot. ZZMiUW w Szczecinie - 19 Maj 2014 godz. 15:03
Propozycję na budowę toru dla żeglugi jachtowej przy kanale w gminie Mielno złożyła jedna firma – PHU Domek Krzysztof Bobrowski. – Budowa ruszy najprawdopodobniej na początku czerwca. – usłyszeliśmy w rozmowie z Tomaszem Płowesem, Dyrektorem Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie. Inwestycja będzie kosztować ok. 6 mln zł. - Plac budowy będzie przekazany po podpisaniu umowy. Podpisze ją w momencie, gdy zostaną zadekretowane procedury poprzetargowe przez instytucje wdrażającą, a więc Regionalny Program Operacyjny. – mówi Tomasz Płowens. Obejście kanału Jamneńskiego ma znaleźć się po jego zachodniej stronie. Zadanie pn. „Śluza – budowa kanału łączącego jezioro Jamno z Morzem Bałtyckim” zakłada budowę toru dla żeglugi jachtowej, który będzie miał ok. 200 m długości, 6 m szerokości i 3,5 m głębokości. Ma on zostać usytuowany w ok. wysokości wrót sztormowych.   Obejście będzie kończyć się za drogą powiatową Unieście – Łazy, na której wybudowany zostanie ok. 12 m most zwodzony. Przedsięwzięcie ma być realizowane etapami. – Do końca roku będą wykonane prace techniczne chyba, że odkryjemy jakieś składowisko bomb, min i tym podobnych rzeczy. – komentuje Dyrektor ZZMiUW w Szczecinie. Warto dodać, że na torze zostanie umiejscowiona śluza, która będzie regulować poziom wody. Natomiast wejście będzie zabezpieczone tzw. „szandorami”, czyli specjalnymi zamknięciami, które odetną tor od jeziora w przypadku sztormu.   - Inwestycja będzie kosztowała ok. 6 mln zł, z czego 4,5 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego, a reszta pieniędzy z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – informuje Dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych.

Jedna oferta na budowę kanału żeglownego

Paweł Kaczor / info. ZZMiUW w Szczecinie/wiadomosci.onet.pl/PAP / fot. ArtRut - 8 Kwietnia 2014 godz. 17:02
Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych ogłosił przetarg na budowę obejścia kanału, który łączy jezioro Jamno z Morzem Bałtyckim. Swoją propozycję na budowę toru dla żeglugi jachtowej przy kanale w gminie Mielno, złożyła jedna firma. Jej oferta wynosi ok. 6 mln zł. W ubiegłym roku za ok. 23 mln zł został wybudowany Kanał Jamneński, ale nie pozwala on na żeglugę jachtów. Nie jest ona możliwa, ponieważ na wspomnianym kanale umieszczono wrota sztormowe. Obejście Kanału Jamneńskiego ma znaleźć się po jego zachodniej stronie. Tor dla żeglugi jachtowej będzie miał ok. 200 m długości, 6 m szerokości i 3,5 m głębokości. Ma on zostać usytuowany mniej więcej na wysokości wspomnianych wrót sztormowych. Obejście będzie kończyć się za drogą powiatową Unieście – Łazy, na której wybudowany zostanie ok. 12 m most zwodzony.   Warto dodać, ze na torze zostanie umiejscowiona śluza, która będzie regulować poziom wody. Natomiast wejście będzie zabezpieczone szandorami (specjalne zamknięcia, które odetną tor od jeziora podczas sztormu). Choć przedsięwzięcie będzie realizowane etapami, to powinno zostać oddane do użytku do 30 października 2014r. (początek prac na przełomie kwietnia i maja).   Propozycja jedynej firmy, która zgłosiła się do przetargu, jest obecnie oceniania pod względem merytorycznym. Warto dodać, że ZZMiUW przeznaczył na ten cel 8,5 mln zł. Ponadto inwestycja ma otrzymać dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Kolejne inwestycje na Jamnie

Artur Rutkowski - 10 Lutego 2014 godz. 9:59
Trwa wdrażanie projektu „Zabezpieczenie zlewni jeziora Jamno wraz z rewitalizacją rzeki Dzierżęcinki – zabezpieczenie terenów zabudowanych miasta Koszalina”. W listopadzie minionego roku do użytku oddane zostały wrota sztormowe, natomiast w bieżącym roku planowane są dwie kolejne inwestycje z powyższego projektu. Pierwszą z planowanych inwestycji jest budowa kanału, który połączy jezioro z Bałtyckim morzem. Niemal wszystkie jednostki będą mogły dzięki temu wpłynąć na jezioro. Kanał będzie miał 110 metrów długości, 6 metrów szerokości, a także 3,5 metra głębokości.  Inwestycja znajdować się będzie przy wrotach sztormowych.   Przypomnijmy, że otwarte już wrota sztormowe na kanale Jamneńskim, stanowią cztery komplety śluz, które automatycznie będą zamykać przepływ wód przez kanał w przypadku sztormu. Celem inwestycji jest zabezpieczenie mierzei Jamneńskiej oraz znajdującej się na niej drogi powiatowej przed zalaniem.   Natomiast drugą z planowanych inwestycji jest budowa ostrogi na południowym brzegu, ma ona na celu uchronić jezioro Jamnieńskie od palowania, a także ma być częścią mariny, którą miasto planuje wybudować w 2017 roku. Wspomniana ostryga ma pochłonąć 1,5 mln złotych i ma być oddana do użytku w sierpniu bieżącego roku. Dodatkowym atutem tegorocznej inwestycji jest fakt, że dzięki temu na jeziorze bez problemów będą mogły cumować łodzie. Niestety nie będzie jeszcze dodatkowej infrastruktury dla żeglarzy, ale jak zapewniają włodarze Koszalina jej projektowanie powinno rozpocząć się bezpośrednio po zakończeniu prac nad ostrogą. Koszt wybudowania mariny z całym zapleczem to niemal 15 milionów złotych. Koszalin starać się będzie o 75% dofinansowanie z Unii Europejskiej.     Szczegółowym celem w/w projektu jest m.in. ochrona przeciwpowodziowa zlewni jeziora Jamno (ze szczególnym uwzględnieniem miasta Koszalina), zmniejszenie zakresu wylewów wód wezbraniowych napływających rzeką Dzierżęcinką oraz wód morskich wywołanych niekorzystnym kierunkiem wiatrów i „cofką”, ochrona środowiska przyrodniczego obszarów objętych projektem, a także poprawienie warunków produkcji rolniczej oraz prowadzenia działalności gospodarczej i atrakcyjności turystycznej w obszarze jeziora Jamno i na terenach przyległych.   Dodajmy, że wrota sztormowe powstały w ramach etapu pt. „Modernizacja i odbudowa brzegów morskich, ochrona mierzei Jamneńskiej”. Całkowity koszt tej inwestycji to 22 446 901,11 zł, w tym wartość robót budowlanych to 20 605 324,65 zł. Z tego 85%, czyli 17 514 525,95 zł pochodzi z Budżetu Środków Europejskich, zaś 15%, czyli 3 090 798,70 zł ze Środków Krajowych. Natomiast wkład własny wynosi 1 841 576,46 zł.

Ochrona brzegów morskich Pobrzeża Koszalińskiego

Paweł Kaczor / info. Starostwo Powiatowe w Koszalinie - 29 Listopada 2013 godz. 17:13
W Starostwie Koszalińskim podpisano umowę, która dotyczy ochrony brzegów morskich Pobrzeża Koszalińskiego. Do końca 2015r. w kliku miejscowościach wybudowane zostaną konstrukcje chroniące brzeg morski o łącznej długości 3,8 km. Całkowity koszt inwestycji to ponad 92 mln zł. Celem przedsięwzięcia jest budowa konstrukcji ochronnych brzegu morskiego w 5 lokalizacjach. W Jarosławcu wybudowany zostanie zespół 5 falochronów brzegowych o długości 150-200m i zespół 7 ostróg brzegowych, a także wykonany zostanie drenaż podnóża i zboczu klifu. Natomiast w Jamnie powstanie ażurowy falochron osłonowy o długości 250m i 2 opaski brzegowe o długości 250m każda. Zaś w Chłopach wykonana zostanie opaska brzegowa narzutowa o długości 200m. W ramach inwestycji w Sianożętach powstaną 3 sztuki ostróg prostych, a w Dźwirzynie – 11 sztuk ostróg (6 szt. „T-owych” i 5 szt. prostych). Wszystkie w/w miejscowości znajdują się w naszym województwie.   Dzięki budowie systemu ochronnego brzegu morskiego w w/w lokalizacjach, zostanie zapewniona efektywna ochrona brzegu morskiego o długości 3,8 km, a także zostaną zredukowane straty ekonomiczne spowodowane niszczącym działaniem sztormu. Realizacja projektu doprowadzi również do zwiększenia ilości terenów przywróconych do właściwego stanu. Będzie to możliwe dzięki zahamowaniu postępu erozji na przedmiotowym odcinku brzegu i utrzymanie położenia linii brzegowej. Inwestycja zapewni ochronę cennych terenów przyrodniczych i będzie sprzyjać rozwojowi turystyki.   Beneficjentem projektu jest Urząd Morski w Słupsku. Łączny koszt wszystkich przedsięwzięć wyniesie 92.841.087,12 zł, z czego 78.914.924,05 zł będzie pochodzić z dotacji Unii Europejskiej. Umowę o dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zadania pn. „Ochrona brzegów morskich Pobrzeża Koszalińskiego” podpisał Jacek Chrzanowski (Prezes Zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie) i Tomasz Bobin (Dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku).   W konferencji, która miała miejsce w Starostwie Powiatowym w Koszalinie, wzięli udział również: Stanisław Gawłowski (Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska), Roman Szewczyk (Starosta Koszaliński), Andrzej Jakubowski (Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego), Piotr Jedliński (Prezydent Miasta Koszalin) oraz wójtowie gmin, na terenie których będą realizowane inwestycje.