Pierwszą z planowanych inwestycji jest budowa kanału, który połączy jezioro z Bałtyckim morzem. Niemal wszystkie jednostki będą mogły dzięki temu wpłynąć na jezioro. Kanał będzie miał 110 metrów długości, 6 metrów szerokości, a także 3,5 metra głębokości. Inwestycja znajdować się będzie przy wrotach sztormowych.
Przypomnijmy, że otwarte już wrota sztormowe na kanale Jamneńskim, stanowią cztery komplety śluz, które automatycznie będą zamykać przepływ wód przez kanał w przypadku sztormu. Celem inwestycji jest zabezpieczenie mierzei Jamneńskiej oraz znajdującej się na niej drogi powiatowej przed zalaniem.
Natomiast drugą z planowanych inwestycji jest budowa ostrogi na południowym brzegu, ma ona na celu uchronić jezioro Jamnieńskie od palowania, a także ma być częścią mariny, którą miasto planuje wybudować w 2017 roku. Wspomniana ostryga ma pochłonąć 1,5 mln złotych i ma być oddana do użytku w sierpniu bieżącego roku. Dodatkowym atutem tegorocznej inwestycji jest fakt, że dzięki temu na jeziorze bez problemów będą mogły cumować łodzie. Niestety nie będzie jeszcze dodatkowej infrastruktury dla żeglarzy, ale jak zapewniają włodarze Koszalina jej projektowanie powinno rozpocząć się bezpośrednio po zakończeniu prac nad ostrogą. Koszt wybudowania mariny z całym zapleczem to niemal 15 milionów złotych. Koszalin starać się będzie o 75% dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Szczegółowym celem w/w projektu jest m.in. ochrona przeciwpowodziowa zlewni jeziora Jamno (ze szczególnym uwzględnieniem miasta Koszalina), zmniejszenie zakresu wylewów wód wezbraniowych napływających rzeką Dzierżęcinką oraz wód morskich wywołanych niekorzystnym kierunkiem wiatrów i „cofką”, ochrona środowiska przyrodniczego obszarów objętych projektem, a także poprawienie warunków produkcji rolniczej oraz prowadzenia działalności gospodarczej i atrakcyjności turystycznej w obszarze jeziora Jamno i na terenach przyległych.
Dodajmy, że wrota sztormowe powstały w ramach etapu pt. „Modernizacja i odbudowa brzegów morskich, ochrona mierzei Jamneńskiej”. Całkowity koszt tej inwestycji to 22 446 901,11 zł, w tym wartość robót budowlanych to 20 605 324,65 zł. Z tego 85%, czyli 17 514 525,95 zł pochodzi z Budżetu Środków Europejskich, zaś 15%, czyli 3 090 798,70 zł ze Środków Krajowych. Natomiast wkład własny wynosi 1 841 576,46 zł.