Podczas konsultacji przeważały głównie dwa postulaty. Pierwszy zakładał możliwość zgłaszania projektów do 1 mln zł, a nie do pół miliona jak proponowało Miasto. – Po rozważaniach stwierdziliśmy, że wartość 500 tys. zł pozostanie. Proces projektowania większych inwestycji jest dość wydłużony w czasie, przez co moglibyśmy się nie wyrobić w tych założeniach, które „mówią” o tym, że w ciągu roku budżetowego powinniśmy zamknąć te przedsięwzięcie. – mówi Tomasz Czuczak, Sekretarz Miasta Koszalina.
Natomiast postulat o powołanie Rady Budżetu Partycypacyjnego uznano za zasadny. Rada ta będzie miała za zadanie wybrać 20 inicjatyw spośród wszystkich złożonych przez mieszkańców. Następnie zostaną one poddane pod głosowanie jesienią tego roku. – Wybór z dużej ilości projektów jest niemożliwy. Powodowałoby to, że ktoś, kto zdobył 5 głosów mógłby realizować inwestycje na 500 tys. zł, a nie chodzi nam o to, żeby odbywało się to w taki sposób. – twierdzi Czuczak.
W Radzie ma zasiadać 30 osób, będą to przedstawiciele koszalińskich mediów (redaktorzy naczelni lub osoby przez nich wskazane), przewodniczący Rad Społecznych działających przy Prezydencie Miasta, a także mieszkańcy Koszalina (przy dużej liczbie zainteresowanych zostaną oni wybrali losowo – w radzie nie może być osoba, która składa projekt). - Oczywiście przewodniczył Radzie będzie przedstawiciel Prezydenta Miasta, aby organizacyjnie „spiąć” posiedzenie, było one przygotowane i wszystko było „dopięte”, a członkowie Rady mieli wszystkie materiały niezbędne do tego, aby podjąć właściwą decyzje. – dodaje Sekretarz.
Władze naszego miasta chciałyby, żeby przy wyborze inicjatyw Rada wzięła pod uwagę dwa kryteria. – Po 1 realizację celów strategicznych miasta, czyli jak dany projekt wpisuje się w strategie rozwoju naszego miasta. Po 2 oddziaływanie projektu, czyli czy dany projekt oddziałuje na pół ulicy, ulicę, dane osiedle, a może całe miasto. Chcielibyśmy, żeby Rada przy wyborze projektów kierowała się tymi, jak i innymi sobie znanymi kryteriami. – informuje Czuczak.
Rada BP wykona swoją pracę we wrześniu, kiedy projekty zostaną już wstępnie ocenione pod względem formalnym. Pierwotnie publiczne głosowanie miało odbyć się w dniach 09.09 – 30.09. Jednak, aby umożliwić oddanie głosu studentom termin zostanie przesunięty najprawdopodobniej na 23.09 – 14.10. Pozostałe daty pozostają bez zmian. – Przez trzy tygodnie pomysłodawcy będą mogli promować swoje projekty. Każdy będzie miał dużo czasu, aby się zastanowić i z 20 propozycji wybrać 5, na które odda swój głos. – komentuje Sekretarz.