Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Zachodniopomorskie rowerową potęgą w Polsce. Podsumowanie rowerowych inwestycji w 2025 r.

Autor Art za WZP wczoraj, 09:19
Województwo Zachodniopomorskie podsumowało kolejny rok intensywnego rozwoju infrastruktury rowerowej. Region konsekwentnie rozbudowuje sieć tras, łącząc istniejące odcinki w spójną całość i zwiększając komfort podróżowania na dwóch kółkach. Obecnie rowerzyści mogą korzystać już z niemal 1000 km tras rowerowych, a rok 2025 przyniósł kolejne inwestycje – zarówno ukończone odcinki, jak i nowe budowy oraz projekty przygotowane do realizacji.

W mijającym roku oznakowano 104 km tras, z czego 51 km stanowią odseparowane od ruchu samochodowego drogi rowerowe. W trakcie realizacji znajduje się blisko 50 km, a na oznakowanie kolejnych 40 km ogłoszono już postępowania przetargowe.

Zakończone inwestycje

Na rowerowej mapie regionu pojawiły się zarówno długie, regionalne fragmenty tras, jak i mniejsze odcinki, poprawiające spójność całej sieci. Najwięcej prac wykonano we wschodniej części województwa – wzdłuż Starego Kolejowego Szlaku i Trasy Pojezierzy Zachodnich. Wśród kluczowych realizacji:

Złocieniec – Rakowo – oznakowanie 37 km, budowa 5,2 km

Wałcz – Bobrowo – oznakowanie 44 km, budowa 32,2 km

Świdwin – Wardyń – oznakowanie 17,5 km, budowa 12,8 km

Białogard – oznakowanie 5,5 km, budowa 1,26 km (również remont mostów, poprawiający wjazd od południa)

Łącznie zakończono:

104 km oznakowania i 51,45 km nowej infrastruktury rowerowej.

Inwestycje w realizacji

W trakcie prac budowlanych i oznakowania jest kolejnych 48,9 km tras, a 40,5 km powstaje w formule budowy od podstaw. Najważniejsze inwestycje to:

Trasa Doliny Płoni

Żelisławiec – Sobieradz – budowa 5,36 km

Sobieradz – Chwarstnica – budowa 3,00 km

Trasa Pojezierzy Zachodnich

Mosina – Marianowo – Ińsko – budowa 22,43 km

Szczecin (odcinek Głębokie – Goplana) – budowa 0,5 km

Granica państwa – Dobra – oznakowanie 4,92 km

Blue Velo

Goleniów – Modrzewie – oznakowanie 5,68 km, budowa 2,25 km

Trasa Doliny Regi i Drawy

Gołańcz – Trzebiatów (w ramach DW 102) – budowa 7,05 km

(w sumie blisko 20 km nowej trasy rowerowej do Kołobrzegu)

W realizacji znajduje się również nowa kładka przy jeziorze Kopań – element Velo Baltica, kluczowy ze względu na ominięcie trudnego, piaszczystego odcinka.

Inwestycje w przetargach

Kolejne fragmenty tras są już przygotowywane, a część trafiła do przetargów. Wśród nich:

Blue Velo

Chwarszczany – Kostrzyn – oznakowanie 14,15 km, budowa 2,60 km

Berlin – Szczecin – Kołobrzeg

Kłodzino – Golczewo – budowa 5,33 km

Golczewo – Upadły – budowa 5,53 km

Upadły – granica gminy – budowa 2,47 km

Trasa Doliny Płoni

Sobieradz – Bielice – budowa 3,15 km

Brzesko – Płońsko – budowa 8,57 km

Łącznie w przetargach:

39,4 km do oznakowania i 27,85 km do budowy.

 

Zachodniopomorskie rowerową potęgą w Polsce

Tak duża liczba realizowanych zadań oraz ich równomierne rozmieszczenie w województwie potwierdzają, że Zachodniopomorskie utrzymuje pozycję lidera w rozwoju infrastruktury rowerowej. Nowe trasy zwiększą bezpieczeństwo i komfort jazdy, a jednocześnie podniosą atrakcyjność turystyczną regionu.

Sieć rowerowa Pomorza Zachodniego w 2025 roku to już niemal 1000 km tras – liczba, która w kolejnych latach będzie nadal rosnąć. Region konsekwentnie buduje przestrzeń przyjazną rowerzystom, stawiając na mobilność, ekoturystykę i zrównoważony transport.

Czytaj też

Koszalin na rowerach! Prawie milion minut jazdy i ponad 100 tysięcy kilometrów. Rekordowy sezon Koszalińskiego Roweru Miejskiego dobiegł końca

Art za Nextbike, fot. archiwum - 2 Grudnia 2025 godz. 22:36
980 172 minuty na rowerze, 102 223 przejechane kilometry i tysiące codziennych tras – tak wyglądał mijający sezon Koszalińskiego Roweru Miejskiego. Koszalin znów pokazał, że stawia na ekologiczną mobilność, a mieszkańcy coraz chętniej wybierają rower zamiast samochodu. To był sezon pełen słońca, wiatru we włosach i spontanicznych wycieczek. Przejażdżki do szkoły i pracy, dłuższe trasy rekreacyjne, weekendowe wypady – każde z tych 980 tysięcy minut spędzonych na siodełku tworzyło ekologiczny rytm miasta. Koszalin w rowerowym trendzie – sezon zakończony Sezon Koszalińskiego Roweru Miejskiego zakończył się w nocy z 30 listopada na 1 grudnia. System trafił teraz do zimowego serwisu – przeglądów, regulacji i przygotowań do kolejnego sezonu. Rowerowy licznik zatrzymał się na imponującym poziomie 102 223 km. To nie tylko ładna liczba. To prawdziwa oszczędność emisji CO₂, zdrowsze powietrze i dowód na to, że Koszalin coraz mocniej wpisuje się w europejskie trendy mikromobilności. Jak na tle kraju wypada Koszalin? W sezonie 2025 rowery miejskie odnotowały w Polsce imponujące wyniki: 8,35 mln wypożyczeń w 80 miastach, 0,5 mln użytkowników, 23 mln przejechanych kilometrów, 234 mln minut jazdy. Liderem pozostaje Warszawa (4,6 mln wypożyczeń), ale rośnie rola miast średniej wielkości – takich jak Koszalin, który z roku na rok zwiększa liczbę wypożyczeń i udział roweru w codziennych podróżach mieszkańców. Coraz ważniejszą rolę odgrywają rowery elektryczne – w Warszawie 300 e-rowerów wygenerowało aż 15% przejazdów. Polska stolicą mikromobilności Sezon 2025 to również przełom dla całej branży bike-sharingu. Nextbike – operator wielu systemów w kraju – uruchomił w Warszawie największy w Europie Środkowo-Wschodniej hub produkcyjno-serwisowy dla rowerów miejskich. To tu powstają, są serwisowane i poddawane recyklingowi rowery wykorzystywane w 23 europejskich krajach, a produkcja sięga 150 rowerów dziennie. W 2025 roku powstało tam już 10 tys. jednośladów, w tym dostawy m.in. do Barcelony, Bonn, Zagrzebia i Wrocławia. Nextbike zapowiada także ekspansję w kolejnych krajach oraz rozwój publicznych e-rowerów, które już w przyszłych sezonach mogą trafić do kolejnych polskich miast. Dziękujemy, Koszalin! Koszalin kolejny raz udowodnił, że rower to nie moda, lecz codzienny wybór mieszkańców. Dzięki Waszej aktywności miasto staje się bardziej zielone, bardziej mobilne i bardziej przyjazne do życia. Rowery miejskie odpoczną zimą – wrócą w nowej, odświeżonej formie już w kolejnym sezonie. Do zobaczenia na koszalińskich ścieżkach rowerowych w 2026! 

Rodzinny rajd rowerowy w Czaplinku i otwarcie nowego odcinka Trasy Pojezierzy Zachodnich

Art, fot. archiwum - 21 Września 2025 godz. 6:13
Dziś o godzinie 10:30 w Strefie Artystycznego Relaksu przy ul. Drahimskiej 3B nad jeziorem Drawsko w Czaplinku wystartuje wyjątkowe wydarzenie – rodzinny rajd rowerowy połączony z oficjalnym otwarciem XI odcinka Trasy Pojezierzy Zachodnich. Uczestnicy przejadą pętlę o długości około 21 km, prowadzącą przez malownicze tereny Pojezierza Drawskiego. Szlak obejmie: Stare Piekary, Łazice, Karsno, okolice jeziora Dołgie Wielkie, Nowy Czaplinek, a następnie powrót do Strefy Artystycznego Relaksu, gdzie znajduje się start i meta rajdu. Trasa została zaplanowana tak, aby była dostępna dla wszystkich – zarówno dla zapalonych rowerzystów, jak i dla rodzin z dziećmi czy osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z turystyką rowerową. Oficjalne otwarcie trasy rowerowej W ramach wydarzenia nastąpi uroczyste otwarcie nowego, XI odcinka Trasy Pojezierzy Zachodnich, obejmującego fragmenty Bobrowo–Czaplinek oraz Kołomąt–Rakowo. To kolejny ważny krok w rozwoju sieci rowerowej Pomorza Zachodniego, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem mieszkańców i turystów. Festyn po rajdzie – atrakcje dla wszystkich Po zakończonej przejażdżce na uczestników czekać będzie bogaty program rekreacyjno-edukacyjny: Strefa dziecięca z zabawami, animacjami i konkursami plastycznymi. Darmowy serwis rowerowy – szybkie naprawy i porady ekspertów. Strefa bezpieczeństwa – miasteczko rowerowe, alkogogle i nauka zasad ruchu drogowego. Konkursy z nagrodami, m.in. na najbardziej oryginalny strój rowerowy i quiz o inwestycjach z funduszy UE. Znakowanie rowerów przez Policję – zwiększenie bezpieczeństwa jednośladów. Pokazy służb ratunkowych: Policji, OSP i Pogotowia. Strefa gastronomiczna i relaksu – muzyka, food trucki, kawa, lemoniada i wygodne leżaki. Wydarzenie dzięki Funduszom Europejskim Zarówno rajd, jak i budowa trasy rowerowej są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021–2027. To kolejny dowód na to, że środki unijne realnie wspierają rozwój infrastruktury turystycznej i aktywność mieszkańców regionu. Dlaczego warto wziąć udział? To doskonała okazja, aby: spędzić aktywnie czas z rodziną i znajomymi, odkryć piękne tereny wokół jeziora Drawsko i Pojezierza Zachodniego, wziąć udział w licznych atrakcjach festynowych, doświadczyć, jak nowoczesna infrastruktura rowerowa zmienia oblicze regionu. Czaplinek zaprasza – wsiadaj na rower i przeżyj niezapomnianą przygodę! 

Rowerowe wakacje w Zachodniopomorskiem – rekordy, frekwencja i nowe trasy

Art za WZP - 2 Września 2025 godz. 9:57
"Tegoroczne wakacje na rowerowych trasach województwa zachodniopomorskiego upłynęły pod znakiem wysokiej frekwencji i nowych rekordów. Najlepszym tego dowodem jest wynik z jednego dnia – aż 21 330 przejazdów, co stanowi nowy rekord letniego sezonu" - informuje Jakub Kowalik, wicemarszałek województwa. Statystyki wakacyjne W lipcu odnotowano 337 579 przejazdów, a w sierpniu – aż 377 065. Łącznie od pierwszego dnia wakacji (28 czerwca) do 31 sierpnia na siedemnastu licznikach zarejestrowano 748 137 przejazdów, co daje średnio 11 510 rowerzystów dziennie. To nieco mniej niż w ubiegłym roku, jednak warto pamiętać, że tegoroczna pogoda często nie sprzyjała długim wyprawom. Najpopularniejsze dni i miejsca Szczyt ruchu przypadł na 16 sierpnia – długi weekend. Tylko pięć nadmorskich liczników Velo Baltica odnotowało wtedy łącznie 17 663 przejazdy. W Nowym Warpnie trasę Dookoła Zalewu Szczecińskiego wybrało 115 osób. W Bornem Sulinowie (Trasa Pojezierzy Zachodnich) – 459 osób. W Toporzyku (Stary Kolejowy Szlak) – 375 osób. Największe obłożenie na Starym Kolejowym Szlaku odnotowano jednak 20 lipca – w Karlinie (184 osoby) i Mielnie (1591 osób). Mielno potwierdziło swoją opinię „rowerowego Night City” – ruch o godz. 21.00 osiągał tam połowę dziennego szczytu, podczas gdy w innych miejscowościach ruch wieczorem wyraźnie malał. Blue Velo i nowe trasy Ruch na trasie Blue Velo największy był w weekend 26–27 lipca – w Pilchowie licznik zanotował 1275 przejazdów, a w Chwarstnicy i Przyjezierzu – ponad 500. Coraz większą popularnością cieszy się także odcinek w Czarnocinie (Międzyzdroje–Szczecin), gdzie w czerwcu i lipcu padły miesięczne rekordy. Na uwagę zasługuje też nowa trasa ze Złocieńca do Wałcza, na której 31 sierpnia odnotowano 215 przejazdów – mimo że licznik działa dopiero dwa miesiące, a szlak nie został jeszcze oficjalnie otwarty. Rowerowe lato w liczbach Łącznie: 748 137 przejazdów. Rekord dnia: 21 330 rowerzystów. Największe natężenie: 16 sierpnia na trasie Velo Baltica. Najbardziej rowerowe wieczory: Mielno. Nowe rekordy: m.in. Złocieniec–Wałcz i wały nad Jeziorem Dąbie. Jesień na rowerze Choć wakacje dobiegły końca, rowerowe podróże nie muszą się kończyć. Jesień to idealny czas na wycieczki – szlaki są spokojniejsze, temperatury łagodniejsze, a zmieniająca się przyroda dodaje wyprawom niepowtarzalnego uroku. Zachodniopomorskie szlaki rowerowe czekają – zarówno na mieszkańców, jak i turystów.