Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

MZK Koszalin unieważniło przetarg na leasing używanych autobusów

Autor eWwok, fot. MZK Koszalin 31 Lipca 2025 godz. 10:31
Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie unieważnił postępowanie na leasing dziewięciu używanych autobusów miejskich. Powodem decyzji był brak ofert spełniających wymagania oraz przekroczenie założonego budżetu zamawiającego. - To nie oznacza, że zrezygnowaliśmy z zakupu tych autobusów. Teraz będziemy mogli rozpocząć procedurę negocjacji z tak zwanej wolnej ręki - wyjaśnia Piotr Rowiński, prezes zarządu MZK Koszalin.

Jedyny oferent z zgodnym rocznikiem pojazdu zaproponował cenę ponad dwukrotnie wyższą od planowanej, a pozostałe oferty nie odpowiadały warunkom technicznym (dostawcy proponowali autobusy z niewłaściwego rocznika). W efekcie przetarg zakończył się fiaskiem – nie wyłoniono dostawcy.

Założenia unieważnionego przetargu

Przetarg ogłoszony 3 czerwca 2025 r. dotyczył leasingu 9 używanych autobusów miejskich, po jednym z każdego rocznika od 2016 do 2024. Wśród nich planowano osiem standardowych autobusów 12-metrowych oraz jeden autobus przegubowy o długości około 18 metrów

Wszystkie pojazdy miały być niskopodłogowe, sprawne technicznie, klimatyzowane, bezwypadkowe i pozbawione korozji, a dostawca musiał umożliwić ich oględziny przed podpisaniem umowy. Zakładano szybkie pozyskanie taboru – dostawa miała nastąpić w ciągu 90 dni od zawarcia umowy. Kryteriami oceny ofert była przede wszystkim cena (95% wagi) oraz termin dostawy (5%). Zapotrzebowanie na używane autobusy wynika z faktu, że Koszalin od dłuższego czasu nie kupuje fabrycznie nowych pojazdów, ratując się pojazdami z drugiej ręki. Miasto planuje większe inwestycje taborowe dopiero w 2026 roku, gdy zgodnie z przepisami będzie zobowiązane kupować autobusy zeroemisyjne. Obecnie trwają analizy dotyczące liczby i rodzaju nowych autobusów (rozważane są zarówno 12-metrowe, jak i 18-metrowe) oraz źródeł finansowania takiego zakupu. Tymczasem ogłoszony przetarg na autobusy używane miał umożliwić tymczasową modernizację floty przed nadejściem obowiązku wymiany taboru na elektryczny lub wodorowy

 

Oferty i przekroczenie budżetu

Do upływu terminu składania ofert wpłynęło łącznie dziewięć ofert: osiem złożyło konsorcjum Europejski Fundusz Leasingowy S.A. (EFL) i Mercus PSQ Sp. z o.o., a jedną – przy zadaniu obejmującym autobus z rocznika 2017 – firma Martruck Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. Wszystkie oferty konsorcjum EFL/Mercus opiewały na jednakową kwotę – 1 179 115,15 zł brutto za każdy autobus (ok. 958,6 tys. zł netto). Natomiast oferta firmy Martruck opiewała na 859 302,60 zł brutto (ok. 698,6 tys. zł netto) za autobus z 2017 roku. Porównanie cen ofert z założonym budżetem MZK wykazało istotne rozbieżności. Budżet zamawiającego na autobus z rocznika 2017 wynosił 410 000 zł brutto, a więc propozycja Martruck przekraczała go o ponad 109%.

Oferty konsorcjum EFL/Mercus również znacząco przewyższały przewidywane koszty – wszystkie ich wyceny (~1,18 mln zł brutto za sztukę) były kilkukrotnie wyższe od budżetów przeznaczonych na poszczególne pojazdy. Co więcej, oferty te okazały się niezgodne z warunkami technicznymi: w każdym zadaniu konsorcjum zaproponowało autobusy wyprodukowane w 2025 roku, podczas gdy przedmiotem zamówienia miały być pojazdy używane z konkretnych wcześniejszych roczników. Innymi słowy, oferowane autobusy były “zbyt nowe” – nie spełniały wymogu dotyczącego rocznika pojazdu określonego w specyfikacji. W rezultacie żadna ze złożonych ofert nie była zarazem ważna merytorycznie i mieszcząca się w limicie finansowym zamawiającego. Konsorcjum EFL/Mercus zaproponowało wprawdzie dostawę autobusów (niemal) fabrycznie nowych, lecz sprzecznych z wymogami przetargu, natomiast jedyna oferta spełniająca kryterium rocznika (Martruck, autobus z 2017 r.) była nieakceptowalna cenowo. Dodatkowo, dla jednego z wymaganych roczników nie wpłynęła żadna oferta, co również świadczy o ograniczonym zainteresowaniu dostawców przy zaproponowanych warunkach.

Przyczyny unieważnienia i dalsze plany MZK

24 lipca 2025 roku MZK Koszalin oficjalnie unieważnił całe postępowanie, korzystając z podstaw prawnych przewidzianych w art. 255 pkt 1), 2) i 3) ustawy Prawo zamówień publicznych. W uzasadnieniu wskazano następujące powody unieważnienia przetargu

Brak ofert spełniających wymagania zamówienia – żadna ze złożonych propozycji nie odpowiadała wszystkim warunkom określonym w specyfikacji (problemy dotyczyły m.in. wymaganego roku produkcji pojazdów).

Odrzucenie ofert ze względu na niezgodność z warunkami – oferty konsorcjum EFL/Mercus zostały odrzucone, ponieważ proponowane autobusy nie spełniały wymogów rocznikowych (były to pojazdy z 2025 r., a więc niezgodne z zapisami przetargu). Przekroczenie budżetu zamawiającego – oferta mieszcząca się w kryteriach technicznych (Martruck) znacznie przewyższała zabezpieczone środki finansowe (o ok. 449 tys. zł brutto powyżej limitu dla zadania obejmującego autobus z 2017 r.).

Zarząd MZK stanął przed trudnym zadaniem pozyskania potrzebnego taboru inną drogą. Teraz będzie zabiegał o pozyskanie taboru na drodze bezprzetargowej. 

 

Czytaj też

MZK Koszalin planuje największe wzmocnienie taboru w historii. Nowe autobusy już w drodze

Art, fot. archiwum - 23 Października 2025 godz. 8:01
Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie realizuje największe unowocześnienie swojej floty autobusowej w historii spółki. 3 października 2025 roku MZK opublikowało ogłoszenie o przetargu na dzierżawę 15 fabrycznie nowych autobusów miejskich, a dziesięć dni później półka ogłosiła również postępowanie dotyczące dzierżawy 10 używanych, niskopodłogowych autobusów miejskich wyprodukowanych w 2020 roku. W przyszłym roku na ulice naszego miasta wyjadą elektryki! To historyczny krok, który znacząco wzmocni koszaliński transport publiczny i zapewni mieszkańcom większy komfort podróżowania przez kolejną dekadę. Nowoczesne i ekologiczne autobusy Zgodnie z dokumentacją przetargu z 3 października br. nowe pojazdy mają być napędzane silnikami wysokoprężnymi spełniającymi rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6, co gwarantuje zgodność z aktualnymi standardami ekologicznymi Unii Europejskiej. W skład zamówienia wejdzie: 13 autobusów klasy I kategorii MAXI – standardowe, 12-metrowe pojazdy do obsługi głównych linii miejskich, 2 autobusy kategorii MEGA – pojazdy przegubowe o większej pojemności, idealne na najbardziej obciążone trasy. Nowe autobusy będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, systemy informacji pasażerskiej, ładowarki USB, a także energooszczędne oświetlenie LED. Umowa z wykonawcą ma obowiązywać przez 10 lat (120 miesięcy), co zapewni spółce stabilność finansową i przewidywalność kosztów eksploatacji. Dlaczego to ważne dla Koszalina Dla miasta to inwestycja o strategicznym znaczeniu. Obecnie część pojazdów we flocie MZK ma już ponad dekadę, co wiąże się z rosnącymi kosztami utrzymania i spadkiem niezawodności. Nowe autobusy poprawią komfort podróżowania, bezpieczeństwo i punktualność połączeń, a jednocześnie zmniejszą emisję spalin i hałasu. – To inwestycja w komfort i jakość życia mieszkańców – podkreślają przedstawiciele MZK. – Dzięki nowym autobusom poprawi się niezawodność połączeń, bezpieczeństwo pasażerów oraz warunki pracy kierowców. Kolejne przetargi i modernizacja floty Nowe zamówienie to nie jedyne działanie MZK w kierunku odnowienia taboru. 13 października 2025 roku spółka ogłosiła również postępowanie nr Z214/38578 dotyczące dzierżawy 10 używanych, niskopodłogowych autobusów miejskich wyprodukowanych w 2020 roku. Te pojazdy mają być napędzane silnikami wysokoprężnymi w technologii Mild Hybrid (miękka hybryda), co pozwala ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO₂. Każdy autobus będzie w pełni klimatyzowany, z przebiegiem nieprzekraczającym 350 tys. km, w jednolitej kolorystyce i konfiguracji technicznej. Oferty można składać do 13 listopada 2025 roku, do godziny 10:00, a ich otwarcie zaplanowano tego samego dnia o godz. 12:00. Poprzedni przetarg zakończył się fiaskiem To już kolejne podejście MZK do modernizacji floty w tym roku. W lipcu 2025 roku spółka unieważniła wcześniejszy przetarg na leasing dziewięciu autobusów miejskich (po jednym z każdego rocznika od 2016 do 2024). Powodem była niezgodność ofert z wymogami technicznymi i finansowymi – część wykonawców zaproponowała autobusy z niewłaściwego rocznika (2025), a jedyna oferta spełniająca warunki techniczne (firma Martruck) przekraczała budżet o ponad 100 procent. MZK zakładało koszt ok. 410 tys. zł brutto za autobus, podczas gdy oferta wyniosła 859 tys. zł. Testy autobusu elektrycznego w Koszalinie Równolegle MZK prowadziło testy elektrycznego autobusu MAN Lion’s City 18 CE – nowoczesnego, przegubowego pojazdu zeroemisyjnego. Przez ok. miesiąc autobus kursował po ulicach Koszalina, a mieszkańcy mogli korzystać z przejazdów bezpłatnie. – Chcieliśmy, by pasażerowie sami przekonali się, jak wygląda podróż nowoczesnym, cichym i ekologicznym autobusem – podkreślają przedstawiciele spółki. Nowe przepisy wymuszają zmiany Wymiana taboru w Koszalinie to nie tylko decyzja ekonomiczna, ale także odpowiedź na nowe regulacje prawne. Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Koszalin, choć nie przekracza tego progu, już teraz przygotowuje się do transformacji, wpisując się w ogólnoeuropejski trend ograniczania emisji w transporcie publicznym. Europa stawia na elektromobilność Według danych ACEA i PZPM, w pierwszej połowie 2025 roku udział autobusów elektrycznych w rejestracjach w UE wzrósł do 21,6 proc. (z 16,4 proc. rok wcześniej). Największy wzrost zanotowały Niemcy i Belgia, które łącznie wprowadziły do ruchu ponad 600 nowych autobusów elektrycznych. W tym samym czasie sprzedaż autobusów hybrydowych spadła o 35,5 proc., a diesli – o 6,7 proc. Zielona przyszłość komunikacji miejskiej Władze Koszalina zapowiedziały, że planowany jest zakup 10 autobusów elektrycznych, które stopniowo zastąpią najstarsze pojazdy we flocie MZK. – To inwestycja w czystsze powietrze i wyższy komfort podróżowania dla mieszkańców – podkreślają władze miasta. – Koszalin realizuje wymogi ustawowe, ale też odpowiada na realne potrzeby mieszkańców, którzy oczekują nowoczesnej, ekologicznej i punktualnej komunikacji. Nowa era transportu publicznego Nowe autobusy, zarówno fabrycznie nowe, jak i używane, to krok w stronę bezpieczniejszego, nowocześniejszego i bardziej ekologicznego Koszalina. Dzięki inwestycjom MZK w nowy tabor, miasto przygotowuje się na wyzwania kolejnych lat – od zmian klimatycznych po rosnące potrzeby mieszkańców. To także początek nowej ery transportu publicznego w Koszalinie – cichego, wygodnego i przyjaznego środowisku.

Nowe autobusy dla Koszalina – MZK ogłosił przetarg

Art za MZK Koszalin - 4 Października 2025 godz. 6:16
Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie planuje poważne wzmocnienie swojej floty. 3 października opublikowano ogłoszenie o przetargu na dzierżawę 15 fabrycznie nowych autobusów miejskich. Zgodnie z warunkami zamówienia, pojazdy mają być napędzane silnikami diesel spełniającymi normę Euro 6, co zapewni ich zgodność z obecnymi wymogami ekologicznymi. Wśród nich znajdzie się: 13 autobusów klasy I kategorii MAXI, 2 autobusy kategorii MEGA. Umowa ma obowiązywać przez 10 lat (120 miesięcy), co oznacza, że koszaliński transport publiczny zyska stabilne i nowoczesne wsparcie na całą dekadę. Dlaczego to ważne? Nowa dzierżawa oznacza nie tylko poprawę komfortu podróży pasażerów, ale także większą niezawodność taboru oraz ograniczenie emisji szkodliwych spalin. W praktyce przełoży się to na lepszą jakość usług i większą wygodę codziennych przejazdów komunikacją miejską w Koszalinie.  

Elektryczna rewolucja w koszalińskiej komunikacji miejskiej. MZK testuje elektryka

Art za MZK Koszalin - 26 Sierpnia 2025 godz. 15:12
Do Koszalina dotarł właśnie elektryczny autobus testowy MAN Lion’s City 18 CE – nowoczesny, przegubowy pojazd, który w najbliższych dniach będzie testowany przez Miejski Zakład Komunikacji. To ważny krok w przygotowaniach do gruntownej modernizacji transportu publicznego w mieście. Jak zapowiada MZK, autobus wkrótce wyjedzie na ulice Koszalina. Pasażerowie będą mogli nie tylko zobaczyć go w codziennej eksploatacji, ale także bezpłatnie z niego korzystać. – Chcemy, aby mieszkańcy sami przekonali się, jak wygląda podróż nowoczesnym, cichym i ekologicznym autobusem – podkreślają przedstawiciele spółki. Nowe przepisy – nowe obowiązki dla Koszalina Decyzja o zakupie elektrycznych autobusów nie jest przypadkowa. Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, od 2026 roku wszystkie miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Oznacza to, że Koszalin – podobnie jak inne duże ośrodki – musi już dziś planować inwestycje w nowoczesną flotę. Dotąd obowiązek ten dotyczył również miast liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Nowe przepisy zdejmują ten ciężar z mniejszych samorządów, koncentrując się na dużych ośrodkach miejskich. Trend europejski Zmiana w Koszalinie wpisuje się w szerszy trend transformacji transportu publicznego w całej Unii Europejskiej. Jak wskazują dane ACEA i PZPM, w pierwszej połowie 2025 roku udział autobusów elektrycznych w rejestracjach wzrósł do 21,6 proc., wobec 16,4 proc. rok wcześniej. Największy rynek stanowią Niemcy, które zanotowały ponad 100-procentowy wzrost rejestracji, a tuż za nimi uplasowała się Belgia, z wynikiem 523 nowych autobusów elektrycznych w pierwszej połowie 2025 roku (wobec 110 w 2024 roku). W tym samym czasie sprzedaż autobusów hybrydowych spadła aż o 35,5 proc., a pojazdy z silnikiem diesla – choć wciąż dominują – tracą udziały, zmniejszając się o 6,7 proc. Zielona przyszłość Koszalina Władze Koszalina zapowiedziały zakup 10 elektrycznych autobusów, które mają zasilić flotę MZK w najbliższych latach. Będzie to początek większego procesu modernizacji komunikacji miejskiej. – To inwestycja w czystsze powietrze i wyższy komfort podróżowania dla mieszkańców – podkreślają władze miasta. – Koszalin nie tylko realizuje wymogi ustawowe, ale także odpowiada na realne potrzeby mieszkańców, którzy oczekują nowoczesnych i przyjaznych środowisku rozwiązań. Nowe autobusy mają sprawić, że codzienne podróże po Koszalinie będą cichsze, wygodniejsze i bardziej ekologiczne. Dla miasta to początek nowej ery w transporcie publicznym.

Zmiany w cenach biletów i ulgach w komunikacji miejskiej w Koszalinie od 1 września 2025 r

Ala, fot. archiwum - 20 Sierpnia 2025 godz. 21:06
Od 1 września 2025 roku w Koszalinie wchodzą w życie zmiany dotyczące cen biletów komunikacji miejskiej oraz zasad korzystania z ulg i uprawnień do bezpłatnych przejazdów. Rada Miejska przyjęła uchwałę, której celem jest dostosowanie taryf do rosnących kosztów utrzymania transportu publicznego, przy jednoczesnym zachowaniu szerokiego wachlarza udogodnień dla pasażerów. Bilety okresowe – wygodniej i taniej w perspektywie codziennych przejazdów Najbardziej opłacalnym rozwiązaniem pozostają bilety okresowe. Od września cena biletu 30-dniowego wynosić będzie 118 zł, czyli o 10 zł więcej niż dotychczas.Dzienny koszt podróży przy codziennym korzystaniu z komunikacji miejskiej to zaledwie 3,93 zł – mniej niż cena biletu jednorazowego, a przy tym daje on możliwość nieograniczonej liczby przejazdów w okresie ważności. Co z biletami kupionymi wcześniej? Bilety okresowe, których ważność rozpoczęła się w sierpniu i kończy się we wrześniu, zachowują swoją ważność na dotychczasowych zasadach – bez konieczności dodatkowych formalności. Bilety jednorazowe – papierowe i elektroniczne Osoby posiadające jednorazowe bilety papierowe oraz zakupione w aplikacji MAM Koszalin proszone są o ich wykorzystanie do końca sierpnia 2025 roku.W wyjątkowych sytuacjach przewidziano dwie możliwości: dopłatę do biletu – dla jednorazowych biletów czasowych i dobowych w formie papierowej, zwrot – dla niewykorzystanych biletów jednorazowych czasowych i dobowych zakupionych w aplikacji MAM Koszalin. Bezpłatna komunikacja dla uczniów kończących szkołę podstawową Nowa uchwała przewiduje także dodatkowe wsparcie dla młodzieży. Uczniowie, którzy w 2025 roku ukończyli 8. klasę szkoły podstawowej, mogą do 30 września korzystać z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w Koszalinie. Warunkiem jest okazanie ważnej legitymacji szkolnej z koszalińskiej podstawówki. Bezpłatne przejazdy dla osób powyżej 70. roku życia Najistotniejszą zmianą jest rozszerzenie prawa do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla seniorów.Dotychczas uprawnienie to przysługiwało jedynie mieszkańcom Koszalina posiadającym Koszalińską Kartę Mieszkańca. Od 1 września 2025 roku z bezpłatnej komunikacji miejskiej skorzystają wszyscy seniorzy powyżej 70. roku życia – niezależnie od miejsca zamieszkania. Aby móc skorzystać z ulgi, wystarczy posiadać dokument tożsamości potwierdzający wiek (np. dowód osobisty) lub Koszalińską Kartę Mieszkańca w dowolnej formie (plastik, aplikacja, opaska). Komunikacja w Koszalinie a ceny w innych miastach Podwyżki w Koszalinie są relatywnie niewielkie na tle innych dużych miast. Dla porównania: w Poznaniu od września 2025 roku bilet miesięczny zdrożał z 149 zł do 199 zł, w Słupsku 96 zł, w Gdańsku kosztuje 117 zł, w Krakowie 90 zł, w Warszawie 110 zł, w Łodzi 168 zł. Koszalin nadal utrzymuje ceny umiarkowane, oferując przy tym coraz szerszy katalog ulg i bezpłatnych przejazdów. Zmiany wchodzące w życie 1 września 2025 roku oznaczają dla mieszkańców Koszalina niewielkie podwyżki, ale także istotne poszerzenie katalogu ulg i przywilejów – szczególnie dla seniorów oraz absolwentów szkół podstawowych. Miasto zachęca pasażerów do korzystania z biletów okresowych, które zapewniają największe oszczędności i komfort podróżowania.