Art, fot. archiwum - 23 Października 2025 godz. 8:01
Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie realizuje największe unowocześnienie swojej floty autobusowej w historii spółki. 3 października 2025 roku MZK opublikowało ogłoszenie o przetargu na dzierżawę 15 fabrycznie nowych autobusów miejskich, a dziesięć dni później półka ogłosiła również postępowanie dotyczące dzierżawy 10 używanych, niskopodłogowych autobusów miejskich wyprodukowanych w 2020 roku. W przyszłym roku na ulice naszego miasta wyjadą elektryki! To historyczny krok, który znacząco wzmocni koszaliński transport publiczny i zapewni mieszkańcom większy komfort podróżowania przez kolejną dekadę.
Nowoczesne i ekologiczne autobusy
Zgodnie z dokumentacją przetargu z 3 października br. nowe pojazdy mają być napędzane silnikami wysokoprężnymi spełniającymi rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6, co gwarantuje zgodność z aktualnymi standardami ekologicznymi Unii Europejskiej.
W skład zamówienia wejdzie: 13 autobusów klasy I kategorii MAXI – standardowe, 12-metrowe pojazdy do obsługi głównych linii miejskich, 2 autobusy kategorii MEGA – pojazdy przegubowe o większej pojemności, idealne na najbardziej obciążone trasy.
Nowe autobusy będą w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, systemy informacji pasażerskiej, ładowarki USB, a także energooszczędne oświetlenie LED. Umowa z wykonawcą ma obowiązywać przez 10 lat (120 miesięcy), co zapewni spółce stabilność finansową i przewidywalność kosztów eksploatacji.
Dlaczego to ważne dla Koszalina
Dla miasta to inwestycja o strategicznym znaczeniu. Obecnie część pojazdów we flocie MZK ma już ponad dekadę, co wiąże się z rosnącymi kosztami utrzymania i spadkiem niezawodności. Nowe autobusy poprawią komfort podróżowania, bezpieczeństwo i punktualność połączeń, a jednocześnie zmniejszą emisję spalin i hałasu. – To inwestycja w komfort i jakość życia mieszkańców – podkreślają przedstawiciele MZK. – Dzięki nowym autobusom poprawi się niezawodność połączeń, bezpieczeństwo pasażerów oraz warunki pracy kierowców.
Kolejne przetargi i modernizacja floty
Nowe zamówienie to nie jedyne działanie MZK w kierunku odnowienia taboru. 13 października 2025 roku spółka ogłosiła również postępowanie nr Z214/38578 dotyczące dzierżawy 10 używanych, niskopodłogowych autobusów miejskich wyprodukowanych w 2020 roku. Te pojazdy mają być napędzane silnikami wysokoprężnymi w technologii Mild Hybrid (miękka hybryda), co pozwala ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO₂. Każdy autobus będzie w pełni klimatyzowany, z przebiegiem nieprzekraczającym 350 tys. km, w jednolitej kolorystyce i konfiguracji technicznej.
Oferty można składać do 13 listopada 2025 roku, do godziny 10:00, a ich otwarcie zaplanowano tego samego dnia o godz. 12:00.
Poprzedni przetarg zakończył się fiaskiem
To już kolejne podejście MZK do modernizacji floty w tym roku. W lipcu 2025 roku spółka unieważniła wcześniejszy przetarg na leasing dziewięciu autobusów miejskich (po jednym z każdego rocznika od 2016 do 2024). Powodem była niezgodność ofert z wymogami technicznymi i finansowymi – część wykonawców zaproponowała autobusy z niewłaściwego rocznika (2025), a jedyna oferta spełniająca warunki techniczne (firma Martruck) przekraczała budżet o ponad 100 procent. MZK zakładało koszt ok. 410 tys. zł brutto za autobus, podczas gdy oferta wyniosła 859 tys. zł.
Testy autobusu elektrycznego w Koszalinie
Równolegle MZK prowadziło testy elektrycznego autobusu MAN Lion’s City 18 CE – nowoczesnego, przegubowego pojazdu zeroemisyjnego. Przez ok. miesiąc autobus kursował po ulicach Koszalina, a mieszkańcy mogli korzystać z przejazdów bezpłatnie. – Chcieliśmy, by pasażerowie sami przekonali się, jak wygląda podróż nowoczesnym, cichym i ekologicznym autobusem – podkreślają przedstawiciele spółki.
Nowe przepisy wymuszają zmiany
Wymiana taboru w Koszalinie to nie tylko decyzja ekonomiczna, ale także odpowiedź na nowe regulacje prawne. Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Koszalin, choć nie przekracza tego progu, już teraz przygotowuje się do transformacji, wpisując się w ogólnoeuropejski trend ograniczania emisji w transporcie publicznym.
Europa stawia na elektromobilność
Według danych ACEA i PZPM, w pierwszej połowie 2025 roku udział autobusów elektrycznych w rejestracjach w UE wzrósł do 21,6 proc. (z 16,4 proc. rok wcześniej). Największy wzrost zanotowały Niemcy i Belgia, które łącznie wprowadziły do ruchu ponad 600 nowych autobusów elektrycznych. W tym samym czasie sprzedaż autobusów hybrydowych spadła o 35,5 proc., a diesli – o 6,7 proc.
Zielona przyszłość komunikacji miejskiej
Władze Koszalina zapowiedziały, że planowany jest zakup 10 autobusów elektrycznych, które stopniowo zastąpią najstarsze pojazdy we flocie MZK.
– To inwestycja w czystsze powietrze i wyższy komfort podróżowania dla mieszkańców – podkreślają władze miasta. – Koszalin realizuje wymogi ustawowe, ale też odpowiada na realne potrzeby mieszkańców, którzy oczekują nowoczesnej, ekologicznej i punktualnej komunikacji.
Nowa era transportu publicznego
Nowe autobusy, zarówno fabrycznie nowe, jak i używane, to krok w stronę bezpieczniejszego, nowocześniejszego i bardziej ekologicznego Koszalina. Dzięki inwestycjom MZK w nowy tabor, miasto przygotowuje się na wyzwania kolejnych lat – od zmian klimatycznych po rosnące potrzeby mieszkańców. To także początek nowej ery transportu publicznego w Koszalinie – cichego, wygodnego i przyjaznego środowisku.