Nowe trasy, nowe możliwości
Dzięki współpracy województwa z samorządami mieszkańcy Koszalina oraz turyści zyskają dostęp do lepszej infrastruktury rowerowej. Budowa nowych tras nie tylko ułatwi przemieszczanie się po regionie, ale również przyciągnie turystów, którzy coraz chętniej zwiedzają Pomorze Zachodnie na dwóch kółkach.
W ramach projektu powstaną:
Pętla Berlin – Szczecin – Kołobrzeg,
Trasa Wału Pomorskiego (Marszewo – Polanów),
Trasa Doliny Płoni,
Trasa Zwiniętych Torów (Świdwin – Połczyn-Zdrój – Barwice – Grzmiąca),
Trasa Doliny Regi i Drawy (Gryfice – Mrzeżyno),
Trasa Pałaców i Zamków na odcinku Koszalin – Polanów.
Dzięki tym inwestycjom Koszalin stanie się jeszcze bardziej atrakcyjny dla rowerzystów, a nowe trasy połączą miasto z malowniczymi terenami Pomorza Zachodniego.
Pomorze Zachodnie liderem tras rowerowych
Projekt budowy tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim rozpoczął się w 2015 roku i przez ostatnią dekadę znacząco się rozwinął. Jak podkreślił marszałek województwa Olgierd Geblewicz, jest to jeden z najambitniejszych projektów rowerowych w Polsce.
– Jeszcze nie zakończyliśmy pierwszego etapu, który obejmuje 1100 km tras, a już planujemy kolejne. Docelowo sieć rowerowa Pomorza Zachodniego będzie liczyć ponad 2200 km, czyli tyle, ile dróg wojewódzkich w regionie – powiedział Geblewicz podczas konferencji, która odbyła się 17 lutego 2025 r. w Szczecinie.
Podkreślił również, że trasy rowerowe to nie tylko turystyka, ale także inwestycja w zdrowie mieszkańców. – Zależy nam na tym, by były one nie tylko funkcjonalne, ale też bezpieczne i komfortowe. Wybieramy trasy oddalone od ruchu ulicznego – wykorzystujemy dawne nasypy kolejowe, dukty leśne i wały przeciwpowodziowe – dodał.
Koszalin rozwija swoją sieć rowerową
Włączenie Koszalina do projektu tras rowerowych to ważny krok w kierunku rozwoju miasta. Nowe szlaki ułatwią mieszkańcom codzienne podróże i stworzą atrakcyjne możliwości turystyczne. Szczególnie istotne będzie połączenie Koszalina z Polanowem w ramach Trasy Pałaców i Zamków, które pozwoli lepiej skomunikować miasto z historycznymi i krajobrazowymi atrakcjami regionu.
Dzięki takim inicjatywom Koszalin umacnia swoją pozycję jako nowoczesne, ekologiczne i przyjazne rowerzystom miasto, w którym turystyka rowerowa staje się coraz ważniejszym elementem lokalnej gospodarki.
Przyszłość tras rowerowych w Koszalinie i regionie
Całkowity koszt realizacji nowych tras rowerowych w województwie wynosi 420 mln zł. Obecnie trwają prace nad dokumentacją oraz poszukiwaniem źródeł finansowania, w tym funduszy unijnych.
– Wiemy jedno: jeśli będziemy gotowi, pieniądze się znajdą. Najważniejsze to działać odważnie i konsekwentnie, bo mieszkańcy i turyści tego oczekują – podkreślił marszałek Geblewicz.
Rozwój infrastruktury rowerowej na Pomorzu Zachodnim to szansa na poprawę jakości życia, zwiększenie bezpieczeństwa i promocję aktywnego stylu życia. Koszalin jest częścią tej zmiany i z każdym rokiem staje się coraz bardziej rowerowym miastem.