Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Koncert organowy: W piątek, w koszalińskiej katedrze

Autor Ala za FK 17 Lipca 2024 godz. 4:37
Zapraszamy na najbliższy piątkowy koncert w ramach 58. Międzynarodowego Festiwalu Organowego.

 19 lipca o godz. 19.15 w pierwszej, organowej części koncertu zagra Irena Budryte-

Kummer. Artystka studiowała grę na fortepianie i organach w Wileńskiej Akademii Muzycznej. Dalsze studia odbyła w Papieskim Instytucie Muzyki Kościelnej w Rzymie oraz u Ludgera Lohmanna na Państwowym Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Stuttgarcie w ramach stypendium DAAD. Uczyła gry na organach i fortepianie w Konserwatorium Wileńskim i Akademii Muzycznej w Kownie. Pracowała także jako organistka w kościele św. Kazimierza oraz jako akompaniatorka w Wileńskiej Akademii Muzycznej. Obecnie wykłada na Uniwersytecie Muzyki Kościelnej w Dreźnie, gdzie regularnie można ją usłyszeć także jako organistkę w kościele Frauenkirche. Jako organistka i pianistka koncertuje w Europie, Rosji, USA, Ameryce Środkowej i Japonii (Suntory Hall, Opera City, Lilia Saal). Występowała z Litewską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Saulusa Sondeckiego oraz z różnymi zespołami barokowymi. Często grywa na fortepianie w duecie z ojcem, klarnecistą Algirdasem Budrysem. O jej ożywionej działalności artystycznej świadczą także nagrania radiowe i telewizyjne oraz produkcje płytowe.

 Drugą część koncertu wypełni program w wykonaniu sopranistki Moniki Sendrowskiej i

Mozartowskiego Zespołu Basethornowego w składzie: Paweł Krauzowicz – basethorn, Bogdan Ocieszak – basethorn, Grzegorz Wieczorek – klarnet i Andrzej Wojciechowski - klarnet/basethorn. Monika Sendrowska jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Instrumentalnym w klasie fortepianu profesora Bogdana Kułakowskiego i ukończonego z wyróżnieniem Wydziału Wokalno-Aktorskiego w klasie śpiewu dr hab. Alicji Rumianowskiej. Zadebiutowała partią Amora w studenckim spektaklu operowym „Orfeusz i Eurydyka" Christopha Willibalda Glucka w marcu 2013 roku. W V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Impressio Art" – Sopot 2013 otrzymała nagrodę publiczności dla najpiękniejszego głosu z Trójmiasta. W 2015 roku ukończyła dwusemestralne Podyplomowe Międzywydziałowe Studium Pieśni na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. W tym samym roku dostała nagrodę dla głosu koloraturowego na X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym ZŁOTE GŁOSY. Rok później została finalistką IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, a w 2017 roku uzyskała wyróżnienie w VI Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Zdzisława Skwary w Mławie oraz dyplom uznania za wyróżniające się wykonanie pieśni Karola Szymanowskiego „Samotny księżyc", została finalistką Międzynarodowego Konkursie „Złote Głosy" i dostała nagrodę specjalną za wykonanie polskiego utworu. Od 2018 roku współpracuje z Operą Bałtycką, biorąc udział w spektaklach edukacyjnych. W kwietniu 2019 roku zajęła pierwsze miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Belliniego w Katanii. Od 2019 roku uczy śpiewu i gry na fortepianie pracuje w Szkole Muzycznej im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni. W 2020 roku nawiązała współpracę z Filharmonią Śląską w Katowicach. W 2021 roku otrzymała wyróżnienie na Konkursie Ars et Gloria w Katowicach, nagrodę specjalną Filharmonii Śląskiej i zajęła II miejsce na III Konkursie Wokalnym im. Carla Loewego w Szczecinie. W 2022 roku nagrała utwór profesora Krzysztofa Olczaka „Pneuma" na sopran i taśmę. Znalazł się on na płycie „Dreaming electroacoustic works" wydanej przez firmę Opus Series. Płyta uzyskała brązowy dyplom w Konkursie „Złote Orły". W 2023 roku podjęła współpracę z Filharmoniami Warmińsko-Mazurską oraz Zielonogórską. W maju 2023 roku zadebiutowała w roli Stasi w „Księżniczce Czardasza" Imre Kalmana w Operze Bałtyckiej. W tym roku wystąpiła w roli Sąsiadki I w prapremierze opery „Chcę śpiewać, ale nie mam gdzie" Rafała Kłoczko w reż. Jerzego Snakowskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej.

 

Mozartowski Zespół Basethornowy powstał dzięki zaangażowaniu pięciu pasjonatów muzyki Wolfganga Amadeusza Mozarta, grających na klarnetach i rożkach basetowych. W skład zespołu wchodzą wykładowcy Akademii Muzycznych w Gdańsku, Katowicach i Krakowie. Ze względu na nietypowy zestaw instrumentów można śmiało stwierdzić, iż jest to jeden z niewielu tego rodzaju zespołów w Europie, a na pewno jedyny w Polsce. Bassethorn - rodzaj klarnetu altowego - „narodził się i odszedł" razem z Mozartem. Brzmienie trzech basethornów można scharakteryzować, jako ciemną, miękką i ciepłą falę dźwięku, która dopełniona alikwotami dwóch klarnetów, potrafi zachwycić nawet najbardziej wyrafinowanych melomanów. Atrakcyjność kwintetu podnosi mistyczna atmosfera, związana z historią rożka basetowego, często wykorzystywanego podczas obrzędów lóż masońskich. Tajemnicza, masońska muzyka Mozarta wykonywana w świetle świec jest kwintesencją połączenia piękna melodyki z nietypową oprawą, przez co sprawia, że taki wieczór długo pozostanie w pamięci każdego słuchacza.

 

Szczegółowy program piątkowego koncertu przedstawia się następująco:

 

Juozas Naujalis – Preludium G-dur

Juozas Naujalis – „Malda"

Johann Sebastian Bach – „Schafe können sich weiden" Jagdkantate BWV 208

Lūcija Garūta – „Medytacje"

Louis Lefébure-Wély – „Élévation"

Joseph Gabriel Rheinberger – Sonata a-moll Nr 4 (cz. I Tempo moderato)

*

Wolfgang Amadeus Mozart – „Non piu di fiori" - Aria Vitelli z opery „Łaskawość Tytusa"

Wolfgang Amadeus Mozart - Adagio KV 410

Wolfgang Amadeus Mozart – „Saltro che lacrime" - Aria Servilli z opery „Łaskawość Tytusa"

Wolfgang Amadeus Mozart - Adagio KV 580 a

Wolfgang Amadeus Mozart – „Dove Sono" - Aria hrabiny z opery „Wesele Figara"