Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

200 km/h z Kołobrzegu do Koszalina i dalej do Słupska

Autor Ala za Ministerstwo Infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., fot. PKP S.A 4 Stycznia 2023 godz. 7:23
Budowa kolejowej Magistrali Nadbałtyckiej ma umożliwić podróżowanie na wielu odcinkach trasy Szczecin - Trójmiasto z prędkości do 200 km/h. Pociągi towarowe będą mogły rozpędzać się do 120 km/h. Na dodatek utworzona zostanie nowa stacja Port Lotniczy Szczecin Goleniów. Całość Magistrali ma być w pełni zelektryfikowana i dwutorowa. Co najważniejsze: niemal na całym przebiegu bezkolizyjna. Na dodatek maja powstać dwie nadmorskie pętle: Mieleńska i Darłowska dzięki którym obie stacje staną się przelotowe. Brzmi fantastycznie! Taką właśnie wizję rozwoju przedstawia spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

PKP szykuje się na kolejne rewolucyjne zmiany. A to dlatego, że transport kolejowy ma istotną rolę do odegrania w przyczynianiu się do neutralności klimatycznej do 2050 roku. Ważne jest, aby znaczną część spośród 75% towarów przewożonych obecnie w transporcie drogowym realizować transportem

kolejowym, który jest jedną z najbardziej ekologicznych i energooszczędnych gałęzi transportu. Transport kolejowy ma coraz większe znaczenie w wymiarze regionalnej i krajowej polityki transportowej, ponieważ umożliwia rozwiązanie wielu wyzwań oraz wpływa na konkurencyjność. Z tego powodu m.in. do Polski ma popłynąć kolejny strumień unijnych pieniędzy na modernizację i rozwój kolei. 

Wizja rozwoju Magistrali Nadbałtyckiej: 

Szczecin - Trójmiasto

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zarządca narodowej sieci kolejowej zleciła realizację dwóch studiów wykonalności dla modernizacji i rozbudowy linii kolejowych na obszarze oddziaływania między Szczecinem a Koszalinem i Słupskiem w ramach projektu pn. Prace na ciągu transportowym Trójmiasto – Szczecin na odc. Słupsk – Szczecin Dąbie przez Koszalin, Stargard, Kołobrzeg, Goleniów obejmującym linie kolejowe nr 202, 351, 401 i 402.

Ministerstwo Infrastruktury informuje, że "Każde ze studiów wykonalności dotyczy tzw. pętli linii kolejowych.

A. Pierwsze studium dotyczy „pętli podstawowej”, czyli linii kolejowych nr 202 i 402 Stargard – Koszalin – Kołobrzeg – Trzebiatów – Goleniów.

B. Drugie studium na podstawie założeń wariantu wybranego w ramach realizacji studium dla pętli podstawowej zakłada opracowanie dojazdu do miejscowości nadmorskich za pomocą tzw. Pętli Mieleńskiej i Pętli Darłowskiej – dotyczy modernizacji i rozbudowy linii nr 202, 418, 427 i 402 Koszalin – Sławno – Darłowo i Koszalin – Mielno. 

Koszalin - Słupsk

Na tym odcinku planowane jest uzyskanie prędkości konstrukcyjnej i eksploatacyjnej 200 km/h dla

pociągów pasażerskich, 120 km/h dla pociągów towarowych. Zlikwidowane mają zostać wszystkie  przejazdy jednopoziomowe, które zastąpią wybudowane skrzyżowania dwupoziomowe. Pociągi mają być sterowane w konfiguracji Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem - ERTMS/ETCS poziom 2. Stacje zostaną przystosowane do przyjmowania pociągów o długości 750 m. Planuje się także budowę nowego przystanku osobowego Koszalin Północny.

 Koszalin – Stargard:

Dla odcinka Koszalin - Białogard planuje się uzyskanie prędkości 200 km/h dla pociągów pasażerskich, a dla odcinka Białogard – Stargard uzyskanie maksymalnej prędkości konstrukcyjnej dla pociągów pasażerskich 200 km/h z jednoczesnym wprowadzeniem maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 160 km/h. Uzyskanie prędkości eksploatacyjnej 120 km/h dla pociągów towarowych. Tu także pociągi bedą kierowane za pomocą systemu ERTMS/ETCS poziom 2 oraz zlikwidowane zostaną jednopoziomowe przejazdy. Stacje zostaną dostosowane do przyjmowania pociągów o długości 750 m.

Koszalin - Kołobrzeg

Na tej linii będziemy podróżowali z prędkością 200 km/h. O 80 km/h wolniej będą jeździły składy

towarowe. Oczywiście linia zostanie wyposażona w system ERTMS/ETCS poziom 1 oraz powstaną dwupoziomowe przejazdy. Stacje zostaną przystosowane do przyjmowania pociągów towarowych o długości 400 m za wyjątkiem stacji Kołobrzeg, gdzie tory przystosowano do przyjmowania pociągów towarowych o długości 750m. Dodajmy, że planowana jest budowa dwóch nowych przystanków osobowych: Koszalin Strefa oraz Kołobrzeg Wschód.

Zapowiedź modernizacji linii kolejowej przebiegającej przez Kołobrzeg – z dobudową drugiego toru i zwiększeniem przepustowości trasy – budzi    spory wśród samorządowców i przedsiębiorców. Rządzący z posłem Czesławem Hocem (PiS) na czele przychylają się do koncepcji, którą przygotował Mariusz Miedziński z Akademii Pomorskiej w Słupsku. Sprowadza się ona przede wszystkim do likwidacji odcinka linii kolejowej 402, od ul. Fredry do ul. Koszalińskiej na wysokości Podczela. Zastąpi ją tzw. bypass (objazd) od przejazdu na ul. Wschodniej do łącznika przy wiosce Niekanin (w okolicy wjazdu na działki na Janiskach). Ten odcinek skróci linię 402 o prawie kilometr. Koncepcja przewiduje budowę czterech wiaduktów na przejazdach w mieście i jednej estakady (przejazd na ul. Grzybowskiej).

Inaczej kolejową wizje Kołobrzegu widzą Anna Mieczkowska, prezydent Kołobrzegu oraz Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego. – Kołobrzeg to największe w Polsce uzdrowisko. Polacy przyjeżdżają tu po zdrowie, a nie po to, by stać w gigantycznym korku – twierdzi  Mieczkowska. Marszałek proponuje „stunelowanie” linii kolejowej.  – Od wielu lat jest rozwijana koncepcja, by Kołobrzeg był lepiej skomunikowany z Polską – zarówno ze Szczecinem, jak i Gdańskiem. W pełni to popieramy. Chcemy powiedzieć jak chcielibyśmy, żeby ta inwestycja była prowadzona. Nie jesteśmy w XIX w., kiedy wszystkie linie kolejowe były prowadzone w pobliżu przestrzeni uzdrowiskowych. Dzisiaj tego typu infrastruktury jest chowana albo prowadzona w sposób niepowodujący kolizji – mówi Geblewicz. 

 

Kołobrzeg - Goleniów

Na tej trasie pojedziemy nieco wolniej, bo z pre∂kością 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Niestety, ta część nie zostanie wyposażona w system ERTMS/ETCS.

Modyfikacji ulegnie za trasa linii kolejowej nr 402. Utworzenia zostanie nowa stacja Port Lotniczy Szczecin Goleniów w miejscu istniejącego przystanku osobowego (zgodność ze Szprychą nr 11 kolejowego komponentu CPK) - do stacji Goleniów. Prędkość eksploatacyjna 120 km/h oraz do stacji Białuń prędkość eksploatacyjna 120 km/h. Tory na stacjach do zostaną przygotowane do przyjmowania pociągów towarowych o długości 400m. Powstaną nowe przystanki osobowe: Radzikowo, Borzęcin i Żółwia Błoć. Nastąpi także elektryfikacja tej linii. 

 Pęta Mieleńska i Pętla Darłowska

Jak wyjaśnia MI "w ramach sporządzanego studium wykonalności prowadzona jest ocena Analizy kosztów i korzyści. Do analiz szczegółowych trafiły warianty W12, W13b, W14bc oraz W15, przy czym wariant W12 przejął wszystkie założenia wariantu W11 pętli podstawowej, a dodatkowe pętle nadmorskie są planowane w wariancie 13b (pętla Darłowska), 14bc (pętla Mieleńska) oraz W15 (obie pętle).

Zmiany związane z budową ww. pętli dotyczą wyłącznie poniższych odcinków, bez wpływu na resztę pętli podstawowej:

1. Pętla Darłowska Dotyczy linii kolejowej nr 202 od stacji Sławno po linii nr 418 do Darłowa i dalej, jako odcinek nowej dwutorowej linii nadmorskiej z włączeniem w linii nr 202 między Wiekowem a Skibnem. Podstawowe założenia wariantu dotyczącego tej pętli są następujące:

1) Dobudowa drugiego toru na odcinku od Sławna do Darłowa.

2) Dobudowa dwutorowego zelektryfikowanego odcinka od Darłowa do Wiekowa wzdłuż miejscowości nadmorskich.

3) Uzyskanie prędkości konstrukcyjnej i eksploatacyjnej 160 km/h dla pociągów pasażerskich, 120 km/h dla pociągów towarowych;

4) Budowa nowego włączenia na bocznicę wojskową;

5) Budowa nowych posterunków odgałęźnych – Darłówko, Żukowo Morskie, Bobolin, Dąbki, Bukowo Morskie i Dobiesław.

 

2. Pętla Mieleńska Dotyczy linii kolejowej nr 402 od stacji Mścice po linii nr 427 do Mielna i dalej, jako nowy dwutorowy przebieg linii zastępujący dotychczasowy ślad linii nr 402 aż do Tymienia. Podstawowe założenia wariantu dotyczącego realizacji tej pętli są następujące:

1) Dobudowa drugiego toru na odcinku od Mścic do Mielna;.

2) Dobudowa dwutorowego zelektryfikowanego odcinka od Mielna do Tymienia wzdłuż miejscowości nadmorskich.

3) Uzyskanie prędkości konstrukcyjnej i eksploatacyjnej 160 km/h dla pociągów pasażerskich, 120 km/h dla pociągów towarowych;

4) Budowa nowych p.o. – Koszalin Strefa, Sarbinowo, Gąski, Paprotno, Kołobrzeg Wschód oraz relokacja stacji Tymień;

5) Likwidacja starego przebiegu lk 402.

6) Rozbiórka st. Mścice, p.o. Kazimierz Pomorski, p.o. Będzino, p.o. Słowienko, p.o. Miłogoszcz i st. Tymień.

 

3. Wariant W15 zakłada budowę obu pętli nadmorskich. Pozostałe założenia jak dla pętli głównej – wariantu 11. 

 

Oczywiście wizja ta ma szansę realizacji tylko w przypadku pozyskania funduszy unijnych. Jeżeli one trafią do PKP to realizację dokumentacji projektowej planuje się na lata 2023-2025. Natomiast roboty budowlane wykonane zostałyby w latach 2026-2030. Wówczas pozyskiwanie decyzji administracyjnych (ULLK, pozwolenie na budowę) oraz rozpoczęcie wykupu gruntów przewiduje się na 2025 r.