Dużą popularnością podróże z PKP Intercity cieszyły się przez cały 2022 rok. Funkcjonowanie atrakcyjnych ofert, przy systematycznych inwestycjach w nowoczesny tabor, przyczyniło się do większego zainteresowania podróżami w dni powszednie oraz zwiększenia średniej frekwencji w pociągach.
Pierwszy miesięczny rekord przewozowy padł w maju 2022 r., kiedy to ponad 5,26 miliona osób podróżowało z PKP Intercity. Następne miesiące to kontynuacja trendu wzrostowej frekwencji w pociągach: w czerwcu z przewoźnikiem podróżowało niemal 5,5 mln podróżnych, z kolei w lipcu – blisko 6,5 mln. W sierpniu z usług przewoźnika skorzystało jeszcze więcej osób – ponad 6,5 mln. Tym samym sierpień 2022 roku stał się miesiącem z największą frekwencją w historii PKP Intercity.
Równo rok temu, na początku stycznia 2022 roku, PKP Intercity ogłosiło rozszerzenie swojej strategii rozwoju i inwestycji z perspektywą do 2030 roku. Z 19 do 27 mld zł zwiększyły się środki, jakie spółka zainwestuje do końca obecnej dekady. Do tego czasu flota PKP Intercity zostanie w dużym stopniu wymieniona, wszystkie pojazdy przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane.
W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki oraz jednolity standard podróży. Standardem staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Nowe pojazdy będą dostosowane również do potrzeb różnych grup odbiorców, w tym osób podróżujących z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami. Wartość inwestycji zakontraktowanych przez PKP Intercity w ramach strategii taborowej wynosi już 7 mld zł.
Żeby osiągnąć zakładane cele PKP Intercity podpisało w minionym roku kontrakty na modernizację i zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości ponad 1,4 mld zł.
Na początku kwietnia 2022 roku narodowy przewoźnik podpisał z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski umowę na modernizację 90 wagonów, które po zakończonych pracach będą kursować jako wagony przedziałowe drugiej klasy w pociągach kategorii InterCity. Wartość zamówienia wynosi niemal 495 mln zł.
Kolejnym krokiem we wzmacnianiu parku wagonowego PKP Intercity było podpisanie we wrześniu 2022 roku umowy z PESĄ Bydgoszcz na modernizację 59 wagonów serii 152A i 154A. Wykonanie wszystkich prac zamknie się w kwocie 376 mln zł, a pojazdy po modernizacji zaoferują podróżnym liczne udogodnienia, takie jak: WI-FI, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczny system informacji prezentowany na tablicach świetlnych czy nowe drzwi odskokowo-przesuwne. Bydgoski producent wyprodukuje dla narodowego przewoźnika również 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu, który został podpisany w październiku 2022 roku, wynosi 554,6 mln zł.
W tym roku PKP Intercity odebrało m.in. 2 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, wyprodukowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska oraz odebrało większość z zamówionych 81 nowych wagonów od poznańskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.
PKP Intercity ogłosiło w listopadzie 2022 r. największy w swojej historii pod względem liczby pojazdów przetarg taborowy. Po zakończeniu zamówienia park taborowy przewoźnika powiększy się aż o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwi zakup dodatkowych 150 pojazdów. Zakup ten wprowadzi do oferty PKP Intercity nowy standard designu i komfortu podróżowania.
Innowacyjne podejście w ogłoszonym przetargu dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych. Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym i charakterystycznym standardem PKP Intercity. Nowością będzie między innymi przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami. Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.
Miniony rok to również nowe i zmodernizowane budynki infrastrukturalne. W lipcu PKP Intercity zakończyło przebudowę automatycznej myjni pociągów na stacji postojowej Warszawa Grochów. Dzięki inwestycji skrócił się czas mycia pojedynczego składu i podniósł standard utrzymania taboru, a obiekt działa całorocznie, niezależnie od warunków atmosferycznych. Nowe oblicze zyskuje również wrocławska stacja postojowa, gdzie trwa III etap prac modernizacyjnych w lokomotywowni. W listopadzie została uroczyście zainaugurowana budowa całorocznej myjni automatycznej. Na terenie bocznicy we Wrocławiu poprawi się gospodarka wodna obiektu oraz podniesiony zostanie standard utrzymania taboru i ergonomia pracy zatrudnionych specjalistów.
Zeszły rok PKP Intercity zamknęło największą inwestycją informatyczną w ponad 20-letniej historii. Przewoźnik podpisał trzy umowy, dzięki którym podróżni będą mogli kupować bilety na pociągi w zupełnie nowym systemie sprzedaży internetowej. Pierwsza umowa dotyczy internetowego systemu sprzedaży e-IC 2.0, druga i trzecia dotyczą licencji, wdrożenia i utrzymania nowego Centralnego Systemu Sprzedaży oraz usługi rezerwacyjnej. Wykonawcą systemów będzie PKP Informatyka, a łączna wartość wszystkich umów wynosi ponad 143 mln zł. Planowo system e-IC 2.0 ma zostać udostępniony pasażerom w ostatnich miesiącach 2023 roku, a z pełnej funkcjonalności nowego systemu będą mogli korzystać w ostatnim kwartale 2024 roku.
Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego, a jego rozwój wpisuje się w założenia Europejskiej Zielonego Ładu. Dlatego ważną częścią finansowania inwestycji związanych z zakupem taboru kolejowego przez PKP Intercity są środki unijne. Przewoźnik w czerwcu 2022 roku podpisał w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych aneksy zwiększające dofinasowanie nie tylko do projektów taborowych, lecz także infrastrukturalnych. Dzięki temu otrzyma z Unii Europejskiej łącznie 1 miliard złotych.
Po raz kolejny agencja ratingowa Fitch potwierdziła długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+. Długoterminowy rating krajowy potwierdzono na poziomie AA(pol.). Na ocenę wpływ miała realizacja usług publicznych w ramach umowy PSC, która zapewnia gwarancję dla pozyskania finansowania zewnętrznego na kolejne inwestycje taborowe i infrastrukturalne. Agencja zwróciła uwagę, że szybka odbudowa liczby pasażerów w 2022 roku pokazuje, że pociągi stają się preferowanym środkiem transportu.
Staże i praktyki studenckie, wizyty studyjne, specjalistyczne wykłady, kursy i szkolenia, dualne kierunki i specjalności, a także wspólne projekty badawczo-rozwojowe oraz promocja ekologicznego podróżowania – to najważniejsze punkty umowy o współpracy naukowo-technicznej i edukacyjnej pomiędzy Politechniką Krakowską a PKP Intercity.
Ważnym punktem porozumienia z końca 2022 roku będzie też propagowanie wśród społeczeństwa branży kolejowej i jej rozwoju, promocja transferu dorobku naukowego do branży kolejowej przez organizację konferencji, seminariów, warsztatów i sympozjów z udziałem studentów i kadry naukowej, wspólne publikacje branżowe i naukowe, współpraca z biurem karier uczelni, udział w gremiach doradczych partnerów celem planowania wspólnej działalności dydaktycznej i badawczo-rozwojowej.